Ťokovo přání nevyslyšeno. ČD nepřišly na to, jak Škodě vrátit „zmetky“
Lokomotivy řady 380 zůstanou i nadále ve flotile Českých drah, přání ministra dopravy Dana Ťoka navzdory. Státní dopravce nenašel cestu,
Lokomotivy řady 380 zůstanou i nadále ve flotile Českých drah, přání ministra dopravy Dana Ťoka navzdory. Státní dopravce nenašel cestu, jak nejdražší lokomotivy světa (po započítání prohrané arbitráže) vrátit Škodě Transportation.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že firma nenalezla ve smlouvách a právních předpisech způsob, jakým by mohla lokomotivy vrátit. „Žádný výrobce nemá nasazení vozidel do provozu zcela bezproblémové, nicméně je pravda, že lokomotivy řady 380 jsou poruchovější než stroje jiných výrobců. Dnes bychom je však obtížně nahradili,“ řekl Joklík.
Ministr dopravy Dan Ťok na počátku října v MF Dnes uvedl, že by si přál, aby České dráhy začaly se Škodou jednat o vrácení. „Já si říkám, zda by nebylo nejlepší začít jednání o tom, že si Škoda Transportation tyto lokomotivy vezme od Českých drah zpátky a vrátí kupní cenu i penále. Může je buď opravit a prodat někomu jinému, nebo projednat s Českými drahami, jestli je po opravě budou nadále potřebovat. My nechceme výrobek, který se prototypově nepovedl a který bude stát někde v depu a nebude fungovat,“ uvedl tehdy. Zůstalo nakonec jen u proklamací. Ministerstvo zodpovězení dotazu na výsledek jednání o vrácení lokomotiv nechalo na Českých drahách.
Podle Joklíka došlo po vstupu nového majitele (PPF) ke změně přístupu k Českým drahám jakožto největšímu zákazníkovi. „Pravidelně se scházíme s vedením a společně hledáme řešení nedostatků v jednotlivých projektech,“ dodal Joklík. Ani vstřícnější postup ale neřeší některé problémy, například že většina lokomotiv jezdí na poloviční výkon.
Lokomotivy řady 380 používají České dráhy na dálkových linkách, například do Lince nebo Budapešti. Mají jich celkem 20, denní turnusová potřeba je 16 strojů.