Tlak Ryanairu na Evropskou komisi sílí, petice k ochraně cestujících už má přes 600 tisíc podpisů

Boeingy v barvách Ryanairu. Zdroj: Ryanair / Piotr MitelskiBoeingy v barvách Ryanairu. Zdroj: Ryanair / Piotr Mitelski

Podle aerolinky nepodnikla Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové žádné kroky na ochranu cestujících zasažených francouzskými stávkami.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Denisa

A letět jste někdo z Německa v poslední době?? Taky tam mají furt stávky…

oja

Jakkoliv chápu, že se to dopravci a jeho zákazníkům nelíbí, tak nechápu, co má co EU mluvit do stávek ve Francii. Podle mě jde stejně jako u ostatních druhů dopravy o riziko dostupnosti dopravní infrastruktury. Stejně jako když je třeba lodní doprava zasažená nízkými stavy řek anebo třeba neprůjezdným průplavem. Francie je svými stávkami známá a když se letecký dopravce rozhodne využívat její vzdušný prostor, měl by počítat s tím, že kvůli stávce ŘLP bude dočasně „mimo provoz“. Letadla to přitom oproti ostatním druhům dopravy mají o dost snazší s „objížďkami“. A smrdí mi na tom speciálně to, že letecká… Číst vice »

Apex

Jakou spoustu výhod má letecká doprava v daňové a pracovněprávní oblasti? Neustále opakovaná záležitost o (ne)danění paliva totiž musí být totiž srovnána s tím, že letecká doprava jako jediná hradí prakticky veškeré náklady na budování a údržbu provozované infrastruktury, jako jediný dopravní mód podléhá ETS, jako jediná plati za zajištění bezpečnosti (security), v rámci EU má nejtvrdší podmínky ochrany cestujících a jejich odškodnění…

oja

Ano, neplatí téměř žádné daně z paliva, ačkoliv ho (zatím výlučně fosilního!) na osobokilometr resp. tunokilometr zboží spotřebovává výrazně více, než ostatní druhy hromadné dopravy. To je velká výhoda, už jen kdyby měla platit za emisní povolenky stejnou cenu jako elektrárny, znamenalo by to na jeden let např. Praha – Barcelona nějakých 2000€. Plus v Evropě obvyklá spotřební daň a DPH… A protože posádky denně cestují po celé Evropě, je očividně mnohem snazší zaměstnávat je ve státech s nižšími sociálními odvody, pracovněprávními standardy atp. „Jako jediná hradí veškeré náklady na infrastrukturu“: To bych tak úplně netvrdil, rozhodně ne na regionálních… Číst vice »

Apex

Průměrná spotřeba moderního letadla je cca 3 – 3,5 litru na 100 km a osobu, nejnovější typy ještě mnohem méně – 321Neo spotřebuje 1,7 l na 100 km na osobu, A320Neo 1,9 l. Opravdu to je výrazně více, než ostatní druhy hromadné dopravy? Pokud jde o emisní povolenky, tak ještě jednou, byť to uvádím níže…. letecká doprava již dnes spadá pod ETS a část povolenek (cca 50%) nakupuje již na trhu jako kdokoliv jiný! Na rozdíl od ostatních druhů dopravy. Nemyslím, že mnoho posádek cestuje denně po Evropě, ze zkušenosti vím, že je maximální snaha je vracet na bázi. Můžete… Číst vice »

medved

Umyslna stavka personalu je neco jineho nez nizky stav reky. Kdyz vam dum zapali blesk je to neco jineho nez kdyz si ho zapalite sam. To vam reknou v kazde pojistovne.

oja

Z pohledu dopravce je to vyšší moc, kterou sice dopravce nemůže ovlivnit, ale s níž do určitě míry počítat musí. Jde totiž o stávku dispečerů ve Francii, nikoliv o stávku vlastního personálu dopravce. Vaše přirovnání k pojištění je tedy zcela nesmyslné.
No a když francouzská stávková kultura je všeobečně známá a francouzské zákony přitom dané profesní skupině nenařizují žádné zajištění určité minimální služby, tak je prostě liché, brečet u EU, že nic nedělá. To je jako kdyby dopravci požadovali po EU, aby donutila ČR postavit alternativní dálnici k D1 pro případ, že ta z nějakého důvodu bude delší dobu nesjízdná.

nekdo

Podepsal jsem taky. Žabožrouti si trochu pletou bezbřehý komunismus a právo neomezeně poškozovat lidi s právem na spravedlivou stávku.

Mysel

Mluvit o „pravu na spravedlivou stavku“ v kontextu Francie je dost odvazne..

Mysel

PS: Pro nechapave – legalita stavky sama o sobe tak nejak neznamena, ze jde o projev „prava na spravedlivou stavku“. Pravni rad mnoha zemi jde daleko(!) za tento pojem a FR je toho jednim z extremnich prikladu. Podle toho to tam vypada. Kdyby to negativne ovlivnovalo pouze Francouze, asi by to nebylo tak spatne, ale..

původní Jakub P

Zrovna Ryanair, kterej sám využije každou kličku, která mu umožní vyhnout se odpovědnosti za cokoli, si bude stěžovat a chtít od komise ochranu? To je fakt solidní chucpe…

SaulGoodman

Ne, Ryanair chce, aby francouzský stát plnil svou funkci a nediskriminoval mezinárodní lety, což není úplně v souladu s myšlenkou jednotného trhu, že. Navíc aby 50 dní ze 4 měsíců nefungovalo řízení letového provozu, je tedy opravdu směšné, francouzské odbory jsou zlo.

Erik

Njn, co chtit od komousu, pardon, Frantiku 🤣

W14

Opravdu? Zrovna business model Ryanairu trh pokřivuje. Respektive, tam kde mu (zjednodušeně, nechci tady vypisovat patřičně orgány) letiště nedá dotace, tam nelétá. Na netu je spousta článku, kde Ryanair zavřel krám, protože (Brusell Zaventem, Eindhoven, Frankfurt apod.). Nechci to teda rozebírat, ale ani v jednom případě mi nepřišlo, ze6 by byl Ryanair ten hodný.

Jinak Francie asi leží Ryanairu v zaludku mnohem víc:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_19_4991

Apex

Nechci se RYR zastávat, ale tohle jsou dvě zcela odlišné věci a nejde o to, kdo je hodný a kdo ne. Tady jde o to, že někteří jsou si „rovnější“ a proto mohou mít pravidla, která fakticky EU zakazuje, tj. zvýhodnění domácího před ostatními členy EU. Pokud jde o způsob „podnikání“, ano, ale to mu umožnily právě ty orgány, které zmiňujete. Všechny ty turistické centrály, města, regiony, které před lety skočily na to, že když mu dají dobré podminky, tak jim bude vozit turisty a že na tom vydělají… A když RYR zjistil, že mu to prochází a ještě se… Číst vice »

původní Jakub P

Neříkám, že je dobře, že stávkují tolik. říkám jen, že zrovna Ryanair je jeden z posledních, kdo by si měl na takové věci stěžovat…

Gajda

No není. Unii, co na jednu stranu vymyslela milion předpisů a zákonů na ochranu cestujících, je zrovna todle náhle u zadku. A pokud chrání cestující tak, že za 4 měsíce jich přes 600 tisíc nějak omezila stávka, oproti vnitroletům, proti kterým naopak bojuje jako neeko, ale těch se ta stávka nedotkla, je dobře, že se někdo ozval a minimálně mediálně na ně malinko zatlačí.

Jiří Kocurek

A těch 600.000 cestujících má být potichu taky?

Legislavita není od toho, aby něčí osobní mstu vůči nenáviděné firmě odskákali cestující.

původní Jakub P

O těch jsem nic nepsal, ti mají samozřejmě na petiční akce plné právo. On ho má ostatně samozřejmě i Ryanair, jen holt musí počítat s tím, že když takovou petici iniciuje, můžu si to dát do souvislostí s jeho chováním vůči evropským předpisům a komisi jindy a myslet a říkat si o tom své…

Lukáš F.

Kdyby nikdo nepoznal, že je stávka, to by pak byla houby stávka, ne?

oja

Tak si ale má stěžovat u francouzského státu a ne u EU.

J.K.

To si je pletete s Wizzem…