Tlak na revizi zákazu spalovacích motorů roste. Ministři mluví o dopadech na automobilky

Výroba modelu Škoda Octavia v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda AutoVýroba modelu Škoda Octavia v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Italský ministr průmyslu varuje před závislostí na čínských surovinách.

Odebírat
Upozornit na
guest
332 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Evropa si bude pro Evropu dál vyrábět spalovací auta. Snad nám to vydrží ještě 50 let 😁
A pokud se nám sem někdo začne cpát, clo už ho umravní

Martin

Presne tak! Asi jako kdyby v 60 letech nekdo bojoval za parni lokomotivy aby zajistil stabilitu ekonomiky. V tobe kdy Cina vyrabi cim dal kvalitnejsi elektroauta, tak se Evropa zakope v dyzlech. A radsi bude navysovat cla.

SYN

Jasně, a parní lokomotivy byly proto jako neperspektivní zakázány….

MMXA

Kvalitní zboží netřeba dotovat, kvalitní zboží se prodává samo. BEV automobil není substitut za „dýzl“, neboť jeho užitná hodnota je o dost jinde než srovnatelného „dýzlu“. Až nabídnou více než ICE vozy, prodejní poměr se převrátí sám ve prospěch BEV a já jako zákazník vůbec nebudu přemýšlet proč bych měl kupovat ICE vůz, který nabízí mnohem méně a skočím po BEV. Zatím tam nejsme a bůh ví, zda tato situace nastane.

Jan

Automobilkám se daří více než dobře, takže bych se zabýval spíše dopady na všechny ostatní účastníky silničního provozu…

mouvoj

Myslím si,že někdy v 80/90tych letech začali mít automobilky problém s ekology. Pak přemýšleli co s tím a napadlo je,že to bude výborný další prodejní argument,proč mít každé 4 roky nové auto. (Přitom je to nesmysl, nejvíc ekologické je auto,které se nemusí vyrobit, protože se v dobrém stavu udržuje a opravuje staré auto) Jenomže pak se jim to vymknulo z kontroly a ekologové se dostali k moci a zacali bezmyšlenkovitě narizovat svoje nereálné představy. Problém s ekologií a stavem zeměkoule je úplně jinde a elektrovozitka ho rozhodně neřeší. Problém je nekontrolovatelný růst populace tempem plus jedna mld. Lidí za 15… Číst vice »

Tom

Přelidnění je problém. Ale nikde není psáno, že planeta Země může mít maximálně 1 problém. Pokud nic, tak elektromobilita výrazně pomáhá řešit lokální problém kvality ovzduší ve městech – především v Číně.

SYN

Elektromobilita v městech je celkem dobře řešitelná pomocí plug-in hybridů, s 5x – 10x menší baterkou jako mají „plné“ elektro…

Nose Peak

Populační exploze končí. Teď nás čeká populační imploze…

SYN

A proto má Země přes 8 miliard obyvatel…?

Prngr

dokážeš odlišit budoucí děj od současnosti?

SYN

Tak schválně, tykači, v kterém roce poprvé dojde k meziročnímu poklesu počtu obyvatel Země? 2030? 2050? 2150?

Nose Peak

Porodnost je v celosvětovém průměru na úrovni zachování populace (2,3) a tendence je klesající:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_fertility_rate

Počet obyvatel samosebou ještě poroste, což je dáno mladou populací v rozvojových zemích. Kdy se to zlomí, nevíme, ale zlomí se to. OSN už několikrát upravovala prognózu co se týká vrcholu populační křivky. A pokaždé je ten vrchol časově blíž a s nižší hodnotou…

PetrH

Myslím, že Čína nakonec zakáže spalováky dřív než EU…

Tom

Nebudu tady řešit, jestli je to dobře nebo špatně, ale upřímně si myslím, že ani zrušení zákazu evropský automotive nezachrání. Problém je totiž jinde – Evropa neumí inovovat. Reálně se tu bavíme, že VW – firma se skoro 700 tis. zaměstnanci – kupuje SW od no-name automobilky Rivian, protože ho pořádně neumí vyvinout. Stejně tak před lety 5-10 lety no-name automobilky jako Tesla nebo BYD dávají Evropě v elektru na frak. A nikde není psáno, že elektro bude za 5 dražší a s menším dojezdem… V autonomním řízení taky nejsme žádní šampioni… Problém tedy spíš vidím v tom Evropě žádná… Číst vice »

Jezdíte vlakem?

Aha, tak jeden příběh ze života Tesly. Můj příbuzný Tesla 3, dotace 200k Kč+ vrácené DPH + dotace na dobíjecí stojan na domku a ve firmě. Ve výsledku to hraje cenovou rovinu s mým novým spalovákem na fyzickou osobu. Na můj dotaz jestli by to koupil bez těch výhod, odpověď – nikdy. Tolik ze života Tesly. Byd, Byd v Evropě neprodá ani píchlé kolo.

Jan Tichavský

Tesla je nadstandard, levnější eauta si lidi koupí a BYD už dnes prodává dost, právě protože nabízí nízké ceny: https://www.euronews.com/business/2024/07/02/byd-may-overtake-tesla-to-become-the-biggest-ev-seller-in-europe

Black

Levnější eauta = méně použitelná auta s nižšími užitnými vladtnostmi. To je totéž jako kdyby potřeboval někdo auto nižší střední třídy, třeba Opel Astra a Vy byste mu nabízel Trabanta, protože je levnější.

Nose Peak

No jo, ale koupil si Teslu, a ne nějaký VW ID…

Vlastimil Kocurek

Ekonomika není o vás a vašem bratrovi, ale je globální. Pokud se nebude např. VW dařit, jednoduše může fúzovat s Teslou(resp. její část elektromobilů) Prozatím ta situace nenastala. Chci jen říct že panikou se ještě nic nevyřešilo. USA dozuje dotuje, ale pokročilé firmy jako je TESLA jsou bohaté i z činností, které horizontálně souvisí s aut. půůmyslem – tedy čisté energie. V TOM JE TEN VTIP. To ale v Evropě není. VW se v budoucnosti může stát dceřinou společností automobilky, která čerpá z výše uvedených skutečností. Může mít centrálu i výrobu např. na SV USA a využívat tak jejich výzkum… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Samozřejmě německou firmou zůstane, i zbývající pobočky budou těžit z výzkumu a vývoje Tesly, z jeiich stovek patentů.

Tom

Takže platí “teď je to nevýhodné, tedy vždycky a za všech okolností nevýhodné”?
Já bych si před deseti lety nekoupil notebook SSD (drahý a malá kapacita). Teď už bych si notebook s plotnovým diskem nekoupil. Věci se mění, není středověk kdy se věřilo na stálost světa…

Kebab

Jistě, ale k tomu došlo přirozeně. Nikdo uměle nezdražil HDD, aby dotoval SSD, ani nekladl nereálné požadavky na HDD. Natož aby SSD dotoval.

Kebab

Natož aby SSD dotoval stát. Sorry, vypadlo slovo.

pzag

Ony totiž věci jako green deal nebo euro 7 nejsou problém, to je jenom důsledek toho, kam jsem se jako společnost dostali. Příliš mnoho pohodlí, starostí o všechno okolo, aby se někdo necítil ublížený nebo odstrčený, všem pomáhat, být skromný, sdílet, inkludovat, demokraticky a spravedlivě tlačit nějakou abstraktní transformaci společnosti. Pokud se na vysokých školách „učí“, že drancování přírodních zdrojů je maskulinní strach ze smrtelnosti a muži ničí přírodu, protože hledají vykoupení tím, co vybudují, tak taková společnost prostě nemůže uspět. To, že jsme měli výhodu a náskok nám umožnilo zabývat se tímhle a na tohle prostě umřeme. Protože nás… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Souhlasím se vším, EU má vůbec poprvé na stole 400 stránkový materiál, proč se suneme na dno, je to i o vysokých technologiích, které se tady pomalu rozvíjejí, např, nano- výrobách, elektronice, …. Ale ten stav trvá už desítky let, to věděl už Neruda, když psal „Kdo chvíli stál, už stojí opodál.“ EU je pomalá, nedovede rychle věci řešit, dovolím si klišé, ten kdo rychle dává, dvakrát dává, a to ve výzkumu, vývoji a průmyslu platí. A to píšu jako příznivec EU, a o to více tím vývojem trpím a jsem v šoku. Lidé v čele EU se vyznačují tím,… Číst vice »

none

Evropa hlavně není jednotná a co stát, to originál

none

My nejsme pomalý, ale oni jsou rychlý 😁
Prostě oni se neřídí tím co my a chtějí postupovat dál. A plánují dost dopředu, Čína si koupila pár států se surovinami pár let dopředu. Tohle mi jako slušná společnost dělat nebudeme. Takže si pak v tom skanzenu budeme žít s dobrým pocitem, jak jsme to udělali dobře a s bonusem, že jsme zachránili celou planetu.
Evropský koncern musí schvalovat každý prd nejmíň půl roku.

Zdeněk

Autonomní řízení klidně oželím. Nejmladší generace po ni naopak většinou touží. Požitek z řízení auta asi nezná. Vypadá to tak, že pro generaci Z je řízení auta navýsost otravná činnost, která jí krade čas, který by jinak mohla smysluplně využít k telefonování, hraní her, sledování videí apod.

MMXA

Radost z řízení auta v běžném provozu opravdu nezažívám. Občas dám okruh a to je o něčem jiném. V běžném provozu jsem rád, že v koloně sunoucích se vozidel si to auto řeší v podstatě samo.

superhero

Projekt EMA zpřed více než 50 let: https://www.youtube.com/watch?v=Tc3JvwU8lhE Zhodnocení tlaku automotive: https://www.transportenvironment.org/articles/groundhog-day-for-carmakers-but-the-complaining-has-become-absurd Místo, aby vyráběli energeticky efektivnější lehčí vozítka, tak si nejdřív usmyslí hovadiny typu SUV s většími emisemi a pak brečí jak malé děcka, že na ně někdo tlačí. Měli čas se začít připravovat už od roku 2009 a pořád na to kašlali. Navíc jsou ve slepé uličce a zamotání do závislosti na totalitních režimech bez ohledu jestli jde o ropu nebo elektřinu. Pouze pomatený ideolog může myslet vážně, že 1,5 tunovým vozidlem s rádiem, gaučem a dvěma křesly a klimatizací se budou masově přepravovat 80kg jedinci donekonečna a… Číst vice »

Greta

Hromada keců. Já jsem si SUV zaplatil, já platím dálniční známku a další daně, já s ním budu po veřejných komunikacích a svých pozemcích jezdit. To je celé.

PetrH

Musíte si koupit další od VW, evropský automobilový průmysl je v ohrožení. To by nešlo, jezdit tady starými auty!

JIM

Ovšem poškozené silnice neplatíte. Víte, oni ty obludné SUV taky mnohonásobně více zatěžují silnice, než třeba mini. Proč by měli řidiči a majitelé Mini, doplácet na silnice zničené kamiony a SUVfanatiky?

Martin II

Možná by taky bylo žádoucí zavést nějakou formu silniční daně podle odvislé od hmotnosti vozidla. Malé a lehké vozidlo by pak prostě platilo míň než větší a těžší, druh pohonu by nehrál roli. A třeba do 150 kg by to bylo bez poplatku (jízdní kola).

Dneska nastávají podivné situace, kdy třeba i povinné ručení se odvíjí od objemu motoru. Takže za starší malé auto se slabým atmosférickým motorem se platí víc než za novější s přeplňovaným motorem (menší objem), přestože je těžší a má větší výkon..

SYN

Hmotnost automobilu (mluvím o osobních autech, „klasických“ do 3,5t) je do systému zavedena už teď, bohužel přesně opačně – těžší auta mají úlevy ve větším objemu přípustných emisí… (jedna hodnota kdy je dovoleno tuším o 25% více emisí je 1750kg což je hodnota kterou dnes mnohé „běžné“ automobily dosahují)…

Jan Sova

A v tom je taky ten bor…. Zvýhodňovat velké krámy oproti běžným užitným autům.

superhero

Přesně tak, jako Goofy v epizodě Motormania https://www.youtube.com/watch?v=mwPSIb3kt_4

Chronosphere

Máte pocit, že ty automobilky vynutily ta SUV zákazníkům proti jejich vůli? Podotýkám, že já to nepotřebuju,a tudíž nevlastním. Jinak- zakázat,zakázat,zpoplatnit… další komouš.

SYN

Do jisté míry ano… bylo to nezanedbatelné reklamní úsilí přesvědčit zákazníky, plus omezení nabídky palety „ostatních“ typů… (ano, často argumentují že „jiné“ typy se hůř prodávají, ale ona je to do jisté míry mrtvá smyčka, když je paleta SUV nejbohatší a ostatních redukovaná, kde je největší šance že se najde typ který splní vaše očekávání?)

superhero

Ano, znalosti psychologie v tom hrají velmi důležitou roli. V tomto případě se jedná hlavně o možnost cítit se o něco lepší než ostatní. To byl hlavní prodejní tahoun SUV + samozřejmě masová reklamní kampaň. Marketingovou strategii už měli odzkoušenou z USA. Jste naivní, že si myslíte, že lidé se při výběru zboží dokáží rozhodovat svobodně. Je mi to líto, je to z velké části iluze.

Air Traveller

a pak jste se probudil.

Vladimír S.

Tohle mi hlava nebere. Myslím, že toto bylo jasné každému, kdo používá selský rozum. A teď se Ti “chytří a vzdělaní”, kteří to prosadili, diví, jaké jsou a budou následky.

Kebab

Stejně tak se ti samí diví následkům nekontrolované masové migrace. Ty jsou přesně takové, jak je před necelými deseti lety popisovali a varovali před nimi všichni ti nevzdělaní “rasisté” a “xenofobové”. Bohužel.

Jan Tichavský

Ti kdo hovoří o selském rozumu stále tvrdí, že elektrická doprava je slepá vývojová cesta. A budou to tvrdit i v době, kdy zbytek civilizovaného světa na elektřinu přejde z drtivé většiny.

Vladimír S.

To já netvrdím. Ale tlačení na pilu, zákazy apod. jsou k ničemu, tady to vidíme. E-mobilita si své místo najde. Vše dobré se prosadilo protože to bylo dobré, ne díky zákazům…

Josef Trögl

Ano, motivační opatření jsou lepší než restriktivní. Ty druhé lidi štvou a pak házejí hlasy ignorantům jako je Turek.

Martin II

Souhlas. Elektrokola nebo koloběžky žádnou podporu nepotřebují. Jsou prostě dobré a žádané.

Srovnejme elektrokolo a moped typu Stadion/Babeta – elektrokolo asi u většiny kupců vyhraje.

Ale u klasických aut to tak prostě dnes není (jednou třeba možná bude). Ale vnucování čehokoliv silou je vždy špatně.

SYN

„Zbytek“ světa? Ať už oprávněně nebo ne, Evropa si hraje na předvoj ve směru ekologického života…
Neberte jen počet vyráběných elektromobilů v Číně jako hlavní známku jejich ekologičnosti. Ostatně, citelné procento výroby je určeno na export (převážně do EU)…

MMXA

Čína primárně potřebovala vyřešit znečištění jejich megapolí a to BEV splňuje skvěle. V číně většina řidičů jezdí hlavně ve městě a okolí, kdežto v evropě je profil jízd dost odlišný a zde BEV není úplně nejvhodnější řešení jako v Číně. Jinak ta „ekologická“ Čína staví spousty nových uhelných elektráren – takže jen přesun výfuku mimo město. Politika Číny v Africe je něco na způsob náletu kobylek – vytěžit a zmizet.

Roman

Tak nám začala horká fáze volební kampaně. Politici konečně zjistili, že téma individuální mobility je pro lidi důležité a že ti, co to podcenili, na tom prodělali a naopak ti, co to téma eskalovali, na tom vydělali (volby do EP). Norma týkající se tzv. zákazu spalovacích motorů je především v kompetenci MPO. Pan ministr Kupka má zřejmě pocit, že kvůli výměně ministrů na MPO teď nebude nikdo v dané věci aktivní a tak se té role ujal sám. MD docela dobře ujalo tématu Euro 7 (což je jiná norma) a tak by chtěli převzít iniciativu i u CO2. Ministerstva by… Číst vice »

Miky

A po volbach ti sami zasednou a jeste pritvrdi v zelenem silenstvi…

Dálkový cestující

To máte tak, analogové ustupuje digitálnímu, jako s tou Nokiou – na mobilní telefonování to možná stačilo. Evropa pod taktovkou EU se stala socialistickým (smíšeným) molochem a přiřadila se k Japonsku, které je takto přes 30 let v hibernaci a jen obrovská pracovitost japonců a gigantické dluhy udržuje tu zemi na nulovém růstu. A kde jsou japonské firmy, dříve premianti? Dokud nepadne ten Bruselský svaz socialistický republik, tak tento trend bude na kontinentu dále pokračovat. To je největší zhovadilost, kterou nemá nikdo na světě dnes, aby nad národními státy, stála další centrální autorita s plánováním, ničením a odsáváním kapitálu z… Číst vice »

Nose Peak

Já bych i chápal stížnosti na pomalou EU třeba z Dánska nebo Estonska. Ale netuším, na co si stěžuje Čé eR, kde se veškeré změny dějí pozdě, pod tlakem, a v podstatě až když opravdu není vyhnutí …

Otansiho

Česko tohle prezentuje uz nekolik let. Idealni by bylo nic nezakazovat a nechat to na uzivateli, tzn. kdyz budu chtit, aby se jezdilo vice elektro, tak preci zvyhodnim el na ukor spalovaku, tak aby si uzivatel sam rekl, ze se mi spalovak nevyplati atd. Kde bych to reguloval, by byla akorat MHD. Zatim jenom na vse na honem honem. I tak nemci nikdy cinsky mrdky kupovat nebudou.

Jan Tichavský

Tlak byl hlavně kvůli průmyslu, aby začal konečně inovovat a nakopnul přechod na elektro, aby mu neujel vlak díky východní (a nakonec i západní, viz Tesla) konkurenci. Protože molochy jako VW chtějí zaručený příjem ze známé technologie s mírným pokrokem v mezích zákona místo aby trochu riskovali s inovacemi i za cenu krátkodobého poklesu. No nepovedlo se, bude pokles dlouhodobý a lpěním na spalovácích si ničemu nepomůžeme. Jedno je pravda a to, že Američané ten pokrok motivují lépe odměnami, úlevami, dotacemi na správná místa oproti zákazům a postihům. Daňová zvýhodnění jsou typické opatření, které má velký efekt a zas tolik… Číst vice »

Ondřej

Uvědomuje si někdo z nich, že konkurenceschopnost si evropský průmysl udrží tak, že bude nabízet lepší/levnější produkty než Číňani?

Ne tak, že nechá Číňany raketově zlevňovat

Ondřej

*elektromobily a pak budeme fňukat, že potřebujeme spalováky, protože to je jediné, co naše posvátné automobilky umí vyrobit.

Podmínky pro prodej aut v EU jsou stejné pro všechny automobilky. Takhle akorát VW zůstane navždycky naprosto zaostalou a zkostnatělou firmou. Smějeme se, že svět inovuje a EU reguluje neoddělitelná víčka, ale za tu nekonkurenceschopnost si mohou pohodlné automobilky samy.

Sova

Díl viny tam určitě je, ale kdyby ty automobilky nemusely řešit nesmysly a regulace plynoucí od nudících se EU úředníků a politiků, mohly by na své konkurenceschopnosti pracovat. Místo aby zaměřovaly effort a zdroje na blbosti.

Jan Tichavský

To je falešné dilema. Automobilky mohly právě díky vyšším vstupním nákladům u spalováků začít pořádně inovovat elektro a výsledek by se dostavil za pár let. Jenže ti vyši „EU úředníci“ se spletli v tom, že molochu typu VW jde snadno změnit kulturu firmy, kde návrh na zlepšení čeká měsíce porad, zhodnocení manažerů, kalkulace, analýzy atd. až se to nakonec zavrhne nebo outsourcuje ven, zatímco peníze tečou oknem. To je prostě opak Muskovy Tesly, která si zachovala mentalitu startupu, jede podle prostého hesla „maximum inovací za jednotku času, nebojit se riskovat“ a zároveň je vertikálně integrovaná, tzn. vyvíjí a vyrábí si… Číst vice »

Nose Peak

Tohle automobilky typu VW totálně zvoraly. Chtělo to udělat si vlastní start-up, kde nebude platit konzernová logika, a nabrat tam nový lidi. Finance na to měli…

SYN

„Výsledek by se dostavil za pár let“? Jste jeden z těch co si myslí že výzkum a vývoj se dá „nalajnovat“ a oni vědci už „něco vymyslí“?? Za kolik let máte naplánované perpetuum mobile??

V.N.

Stanovování zákazů, příkazů, řízení ekonomiky pouze v ideologické rovině, bez její znalosti – to je to, co mne na EU nebetyčně štve. Přesně takto tudíž řídil kdysi ekonomiku CheGuevara na Kubě či Rudí khmérové v Kambodži. Všude to mělo za následek hladomory. Rozvrácené kubánské hospodářství museli jezdit zachraňovat čeští soudruzi, jako byl například Valtr Komárek. Absolutně bych neměl nic proti tomu , kdyby EU se rozhodla vydávat ohromné prachy do výzkumu. Aby vznikly různé nové „vychytávky“ a řešení, které by posléze likvidovalo starou techniku samo od sebe. Tím, že by ta nová byla prostě lepší. Podobně, jako parní stroj kdysi… Číst vice »

Micky

A není v tom hlavně informační válka? Co lidi vlastně chcou a co ne? Tohle taky určitě nikdo nechtěl, proto to soudruzi stopli.

https://www.youtube.com/watch?v=Tc3JvwU8lhE

Roman

Je to složitější než se to může zdát. Regulace formou legislativy je nutná už proto, že automobilky neustále samy vyvíjejí nové systémy a vylepšují tak svoje produkty, nicméně pokud tyto systémy vznikají překotně, každá značka to má jinak, a nejsou stanoveny parametry fungování, tak to je jen chaos a celé je to nefunkční a neefektivní. To je třeba případ různých systému aktivní nebo pasivní bezpečnosti vozidel. Čili legislativa dohání aktivitu výrobců. A pak je věc druhá, viz téma tzv. zákazu spalovacích motorů, kde legislativa zásadně určuje směr, kterým se mají výrobci masivně orientovat v krátkodobém a dlouhodobém horizontu. Zde mi… Číst vice »

V.N.

Auta se vyvíjejí, co je svět světem. I v dobách hluboko před nějakou EU se otázky bezpečnosti aut a kompatibility řešily na mezinárodní-evropské úrovni. Těchto jednání se kdysi účastnilo i komunistické Československo. To není nic nového k něčemu takovému EU nepotřebujeme.
Jinak sice spolu se spalováky skončí závislost na ropě, nicméně novou závislost si vybudujeme. Na drahých kovech.
Jinak nemluvil bych o tom „kam se to vyvine“… spíše, kde to EU soudruzi chtějí mít a kam se to svoji chůzí přes mrtvoly budou chtít dostat.

Roman

Zřejmě máte na mysli Vídeňské úmluvy na základě kterých řeší regulaci vozidel Česko v rámci EHK OSN stejně, jako to řešilo kdysi komunistické Československo. A o to jde, tahle platforma pro regulaci (Technická harmonizace motorových vozidel) dále funguje a EU je jedním ze členů. Většina regulací vychází právě z EHK OSN, a část toho přebírá EU do svojí legislativy. V EHK OSN tyto normy spoluvytváří kromě EU a členských států EU i třeba Čína nebo USA. Ale není zde prostor na to vysvětlit všechny souvislosti. Mně striktní zákaz spalováků vadí a jsem pro změnu, tím bych to asi uzavřel.

Jan Tichavský

Chaos a překotný vývoj je nezbytný pro rychlé inovování svých produktů, pro vytřídění nápadů co může fungovat a co ne. Evropské i tradiční americké automobilky ale jedou stylem „rozumný pokrok v mezích zákona“. Což je fajn pro investory vyžadující stabilní a krátkodobě předvídatelný růst akcií, ale nehodí se do moderní doby, kdy se objeví nová konkurence typu Tesla nebo BYD, která vám natrhne zadek díky vaší zkostnatělosti

Jaroslav Bartoš

Zachránci přírody přes EV by si měli nalít čistého vína. Jedna kontejnerová loď při plavbě z Číny do USA a zpět vypustí tolik emisí, jako milion aut za rok. A to nemluvím kolik svinstva vypustí při chlazení motorů. Boj proti oteplování planety je nutno řešit celosvětově. Obnovit amazonský prales, zalesnit částečně Saharu a jiné pouště, zlikvidovat ostrov odpadků i odstranit plastový odpad všude tam, kde jsou ho spousty. Byl by to boj dlouhodobý, finančně náročný, ale jedině takto má lidstvo šanci uspět. Kdo z nás si všiml vybudování nějakého zátopového území? A nakonec stačí si vzít globus a podívat se… Číst vice »

První Jiří

Zase ta loď bude při přepočtu převezeného nákladu na počet emisí pravděpodobně lepší, než spalovací auto, co nic neveze. Ale to už je důsledek naší spotřeby a globalizace.

Stát by měl tlačit na to, ať co nejvíce nákladu směřuje na koleje, ale to je bohužel asi nesplnitelný úkol.

František

A kolik toho bordelu mi ta kontejnerova loď vypustí v centru města? A co prach od brzd?

Nepotřebuju úplně zachránit celý lidstvo, stačí mi, když ve městě nebude o moc horší vzduch než v těch satelitech odkud lidi do města dojíždí.

Míša

A že tady toho bordelu ve vzduchu ve městech je co? Aut je víc a víc a bordelu míň a míň, zvláštní ,,,

Jan Tichavský

O moc míň ho není, ale aspoň nestoupá lineárně s dlouhodobým nárůstem aut. A proč? Protože ty regulace spalin EURO mají reálný efekt.

Sněhulák

Takže celou dobu jde o globální klima a když se něco nehodí tak jde o lokální věci.

Kebab

Trefa.

František

Krasne naknucino … jeste nejaky horici pneumatiky v Indii na blizkem vychode, ne?

Co je jako spatnyho mit cistejci vzduch ve mestech? A ano, nelepsi se to, viz treba Mnichod a s tim souvisejici omezeni vjezdu vozidel. Praha na tohle koule mit nebude.

První Jiří

Vy si asi myslíte, že jsme všichni proti čistějšímu vzduchu. Všichni bychom chtěli dýchat čistý vzduch. Ale zkuste vaši teorii vysvětlit rodině s Fabii Kombi v paneláku. Asi těžko přejde na malý elektromobil , který by třeba ani neměli kde nabíjet. Ti vás pošlou k šípku. V současné době je pro mnoho lidí větší problém bydlení, než to, jestli budou jezdit s nulovými lokálními emisemi.

A ne, MHD není řešení. Jednak ne všude ideálně dostupná a druhak nemusí ani dobře jezdit tam, kde daný člověk pracuje. Už dávno neplatí, že práce je v místě bydliště, viz Praha a Středočeský kraj.

Air Traveller

tak pokud vam uz nejde o goobal, ale klima v praze, tak se proste z te prahy odstehujte… budete mit klid, nebude vam tam nic kourit, a nebudete mit duvod ostatnim skodit.

troglj

Normy Euro X řeší primárně emise toxických látek, které působí lokálně (PAU, NOx, PM…). Emise skleníkových plynů (hlavně CO2) se řeší až teď později.

SYN

Ale zase je vcelku pravděpodobné že se jedná o rozdílné osoby, nepočítám si to ale František zřejmě výslovně neorodoval za celosvětové klima…
Bacha když „průměrujeme“ názory.

Air Traveller

a ja doted myslel, ze vam jde o globalni klima.

ale ono to vypada, ze to je zrovna podle potreby. cim dal vic to na me pusobi, ze tento druh aktivismu je vlastne jen vylevani frustrace z vlastniho zkazeneho a neuspesneho zivota, a moznost si to vylit na nekom jinem.

pzag

A kam dá ta loď to palivo, jako milion aut na celý rok? To si zase někdo přečetl fantastický titulek, nerozumí tomu, ale dělá drama, co?

PetrH

Vážně? Máte na to nějaký důkaz? Průměrný nájezd auta u nás je zhruba 20 tisíc km za rok. Když vezmu velmi optimistický průměr 130 g CO2 na kilometr, je to asi 2,6 tuny CO2 za rok. Milion aut je tedy cca 2,6 milionu tun CO2.
Aby ta loď tohle vypustila za jednu plavbu, musela by si na ni vzít asi tak milion tun paliva… Myslím, že ne, Time.
A přesně proto vás nikdo v Evropě nebere vážně. Lhaním a vymýšlením nesmyslů uspějete v ČR, tady to vzhledem k nízkému vzdělání stačí.

Jan Tichavský

Právě, tohle jsou ty bláboly, které lidi vypouští, ani se nad tím nezamyslí. To by na té lodi, která veze třeba měsíc náklad 5000 aut, musela být všechna auta nastartována a pohánět lodní šrouby vlastním phonem, abyste dostal taková absurdní čísla.

SYN

Především je tu celkem přesný vztah mezi spálenými uhlovodíky a vzniklým CO2. Jak psal PetrH, museli by mít na palubě okolo milionu tun paliva… i kdybych optimisticky řekl že by palivo mohlo tvořit až 50% hmotnosti celé lodi (je to spíš tak 20%) tak by to byl 2 miliony BRT šíf… čili asi čtyřikrát větší než kdy bylo postaveno.

troglj

Přesně. Milion (nebo několik miliónů) tun spotřebuje jedna uhelná elektrárna za rok. A to opravdu stačí na víc, než jeden přejezd přes oceán.

SYN

Ode mně máte mínus a kdybych mohl, dal bych deset za tu pohádku s milionem aut… Je to cirka o dva řády dolů. Jestli vám nevadí říct milion místo deset tisíc tak to je u mně báchorkářství stylu Radio Jerevan… „ano, ale…“

none

S tou lodi je to dávno vyvrácené.
Běž si sázet stromy do pralesa a uvidíš jak dopadneš. Žiješ v bezpečné části světa, kde tě jen tak někdo nezasřelí. Jsou místa, kde lidský život nemá žádnou cenu a zisky tak vysoké….
Kdyby to šlo, dávno to někdo udělal. Peněz na to je neomezeně.

Radek Šindel

Všem „zachráncům“ automotive v podobě zachování spalováků bych doporučil prostudovat příběh firmy Kodak. Ti si taky naivně myslelli, že když tady dělali 100 let film, tak jej udrží navěky.
Takhle představa je opravdu velcie naivní. V číně se momentálně prodává 54% BEV+PHEV, spousta tamních automobilek se plně soustředí na elektřinu a nemarní draocenný čas vývojových oddělení na starou technologii.
Garantují vám, že jakmile přijde Čínská Oktávka za cenu benzínové, tak Češi hodně rychle zapomenou na svou dojezdovou tíseň a Škodovce nepomůže ani svěcená.

Řešením je tedy přechod naopak urychlit, aby evropský automotivw zůstal oproti Číně konkurenceschopný.

https://digiarena.zive.cz/pribeh-kodaku-z-vysluni-do-hlubokeho-stinu

ToMa

A víte proč se prodává v Číně elektro tak dobře? Protože stát uměle zdražil spalováky. Čína nemá svůj zdroj ropy, takže musí paliva dovážet, naopak elektřinu vyrobí ze svého uhlí. Nemá to nic společného s trhem, je to jen politika

Bram

Přesně tak.

Peeetr

I s trhem to má hodně společného. Čína na to jde zespodu výhodně pro obyčejné lidi, EU na to šla zvrchu elitářsky a snobsky.
Proto se to v Číně rozvíjí násobně lépe, v souladu s masovým trhem, kdy je pohon na elektřinu i pro obyčejné lidi levnější než na naftu, a nejmasověji se prodávají levná elektroauta do půl milionu korun.

Kubajsu

Jojo, Evropa je oproti tomu plná nalezišť ropy.

První Jiří

Zeptejte se třeba v Norsku, jestli tam nějakou ropu neviděli.

none

Viděli, ale všechno prodaji a přitom by mohli jezdit snad zadarmo.

SYN

A místo toho zvýšeně využívají elektřinu, které mají taky dost a z 95% z vodních elektráren… Jo to se tak občas někdo má, rozhodně tedy v oblasti energetiky.

Jan Sova

tady v EU je proces obdobný. Na spalováky se vymyslí buzerace na STK, blbosti do výbavy, které to prodraží….

Radek Šindel

aha, takže zkontrolovat, jestli je auto technicky v pořáku je „buzerace“. To jsou mi věci.

PetrH

EU taky nemá ropu. Už vám dochází ten důvod pro GD?

ToMa

Tak zavřu jaderné elektrárny, což by mohl být jeden z rozumných a čístých zdrojů energie

PetrH

EU zavřela jaderné elektrárny?

Nose Peak

Jednu jo. Ten litevskej “Černobyl”…

SYN

Zřejmě je řeč o JE Ignalina…

SYN

Bohužel, „centrální“ mocnost (Německo) následované souputníky Rakousko (no, ti možná i vedli, těžko určit přesné pořadí, nemáme cílovou fotografii), Švýcarsko, Benelux… ti opravdu zavřeli svoje vlastní a HODNĚ tlačili i na ty „ostatní“ v Evropě…

SYN

A zneuživali na to i orgány EU, dost dlouho.

MMXA

EU ne, ale progresivní němci ano. To je tak, když rozhodnutí dělá nekompetentní politik, který dané problematice nerozumí.

Jan Tichavský

Zdrařil a prosím o kolik a kdy? Já jen slyšel, že elektro prý stát dotuje, ale konkrétní čísla jsem zatím neviděl. No a jestli bude pálení uhlovodků zpoplatněnou cenou za negativní externality, tak to bude jedině férové. Realita je taková, že elektrifikace jak v dopravě tak ve spotřebičích i průmyslu je efektivní jak z hlediska využívání zdrojů energie (účinnost), tak z hlediska ničení životního prostředí a v neposlední řadě taky spolehlivost elektrických pohonů. V domácnostech už nám taky zůstalo jen topení plynem, ostatní se už elektrifikovalo, v poslední době též výrazně na baterie, protože to je prostě výhodné a funkční… Číst vice »

Nose Peak

Na tohle Vám napíšou, že “čudlíkový telefony taky nikdo nezakazoval” a že “trh si to rozhodne sám”. A věru, trh si to sám rozhodne. A ne v roce 2035. Budu fakt překvapenej, jestli se VW dožije aspoň roku 2030. V jejich současné podobě tomu moc šancí nedávám…

První Jiří

Na druhou stranu, z benzínu i nafty odvádíte dost velkou spotřební daň. A nemyslete si, že na to si stát nechá sáhnout. 😉

Nose Peak

Systém kdy stát živí zdanění spotřeby, je jeden z hlavních problémů Čé eR. Každý rok nás za to ve zprávě kritizuje OECD. Výsledek je, že když lidi začnou šetřit (což je základní reakce Čechů na libovolnou krizi), stát nemá na provoz…

Petr

Problém je hlavně vysoké zdanění práce..

none

Ale to je nejlepší. Z dělníka dostaneš poslední korunu. Ten svůj výdělek utajit nemůže.

Nose Peak

Problém je nízký podíl majetkových a kapitálových daní. Co máme v Čé eR, neměli ani Reagan s Thatcherovou…

none

Politika to je vždy. Tak si na vzpomeň až pojedeš v čínským autě za půlku ceny evropského 😁
Čínského, vyrobeného v evropské továrně od bývalé firmy VW.
Dal bych tomu pár let a uvidíme

Bram

Jako sorry, ale argumentovat Čínou, kde strana a vláda nařídí a všichni se postaví do pozoru, to je naprostý úlet. Elektromobily chce jen část zákazníků, část je chtít nebude, maximálně si pořídí hybrida. A zákazník by vždy měl být hlavním tahounem trhu a tady naopak došlo, že se potřeby zákazníků vesele ignorují.

km213393

Nebržděný klimatický kolaps, který by nastal bez ohledu na naší víru nebo nevíru, má potenciál způsobit krizi nesrovnatelně děsivější než je krach EU automotive, i když i u něj hrůza domyslet. Nejvíc udivující je ta diskuse, jestli má orchestr hrát, když už podpalubí začínají bouchat kotle. Jestli je v Číně takový nebo onaký režim, nám samozřejmě nemůže být jedno. Ale ukazuje, že je čistě politická věc, komu politici dopřejí sluchu: svým loutkohercům, voličům, nebo jejich vnukům. Tahle marná diskuse je v jedné věci dobrá. Ono se ukáže, kdo měl pravdu. A to jmenovitě. Ale to už je asi trochu moc… Číst vice »

Chronosphere

Vy si myslíte, že se dožijete časů,kdy budete moci na někoho jmenovitě ukázat,a říct: vidíš ne/měl jsem pravdu? Že já tu vůbec lezl.

Jan Tichavský

Já ano a hlavně moje děti. Mě to totiž jedno není a odmítám žít stylem „po nás potopa“, užili jsme si levných energií, topili doma do otevřených oken a podobně, dělej si s tím synku co chceš.

Nose Peak

Otevřete si noviny. Zdraví selští rozumbradové tam brečej před svou, potokem napůl odplavenou, kučou se dvouma křížkama na zdi a eternitem na střeše…

Radek Šindel

Elektromobily chce jen část zákazníků, protože jsou zatím drahé a ve městech chybí zatím nabíjecí infrastruktura. Jak jsem říkal výše, jakmile přijdou oktávky v elektrice za cenu benzínové, tak zákaznící hodně rychle změní své preference.
My bychom se pak jenom smutně koukali, jak naši škodovku válcuje čínská konkurence. Tohle fakt chcete? já ne. Já budu daleko raději, když bude Škodovka vyrábět konkurenceschopá elektroauta, protože to je budoucnost. Tak jako nepřežil klasický foťák, nebo tlačítkový telefon. Nepřežije v masovém měřítku ani osobní auto se spalovacím motorem.

Bram

Škodovka elektromobily vyrábí. Ovšem jestli někdy bude elektrická Octavie za cenu benzínové, to si netroufám odhadovat. problém to není technický, ale finanční. Zatím to prostě tak není (a je otázka, kdy a vůbec zda to tak bude) a nelze se řídit tím, že v Číně se něco na příkaz strany a vlády zrealizuje, silně zadotuje a lidem se nedá jiná možnost, než si pořídit elektromobil.

Stráťa

Škoda elektromobily vyrábí, ale konkurenceschopná v tom moc není. Enyaq v žádné výbavě nesnese srovnání třeba s Teslou 3/Y které jsou navíc výrazně levnější a na silnicích je to vidět.

První Jiří

To platilo na startu výroby, nyní bych řekl, že se karta začína obracet. Minimálně Y by si už zasloužilo péči.
https://fdrive.cz/clanky/test-velke-srovnani-ktery-elektromobil-pro-rodinu-je-nejlepsi-srovnavaci-test-13097

V.N.

ŠKODA vyrábí 600 Enyaqů denně a prodává ccca 600 Enyaqů denně. Co řešíte ? Kdyby po něm byla poptávka větší, Škoda by jí stejně nedokázala naplnit

Kebab

S dotací, za kterou by celá řada lidí koupila svou stávající ojetinu hned dvakrát. To se to pak prodává.

Radek Šindel

Já neobhajuju nástroje na zvýšení prodejů v číně, jenom konstatuji, že pokud s elektromobilitou budeme otálet, může evrospký automotive prostě skončit.

Jako ono je strašně jendoduché remcat, jak jsou dotace, emisní povolenky, nebo dokonce STK špatné, ale o nikoho jsem tedy neslyšel rozumné řešení, jak teda zajistit, aby evropské automobilky přechod na elektro přežily.

První Jiří

Nezlobte se na mě, ale emisní povolenky jsou fakt zlo. Myšlenka možná byla dobrá, ale dopadlo to jako vždycky. Obchoduje se s tím, prodražuje to hromadu věcí a my se pak divíme, že naše výrobky nejsou konkurence schopné, když to ostatní neřeší (v takovém množství). Ten přechod je ale hlavně složitý v tom, že o ty auta není takový zájem, jaký se očekával (logicky, doba je horší, dotace se snižují) K tomu je tu drahá výroba – energie i lidská práce. Teď lidem řeknete, že není odběr, tak možná zavřete továrnu. Zatímco v Číně to asi projde, tady budou odbory… Číst vice »

Radek Šindel

emisní povolenky jsou bežný nástroj nejenom v Evropě, ale i v zemích jako čína k omezení emisí CO2.
Opět je strašně lehké je kritizovat, ale od nikoho jsem teda neslyšel nějaký jednoduchý způsob, jak jinak tedy k omezování emisí dojít.
Zajímavé je, že země jako Španělsko, Portugalsko, Skandinávie, Nizozemí s tím zas takový problém nemá. Průběžné staví OZE a tím pádem žádná je povolenky trápit nemusí.
Bohužel u nás místo toho, abychom kritizovali naše dřívější vlády za nečinnost, tak kritizujeme nástroje, které jsme si sami vymysleli a zavázali jsme se je dodržovat.

První Jiří

Nevidíte jistou podobnost těch zemí, co jste vyjmenoval? Všechny jsou u moře -> větrné elektrárny, Skandinávie vodu (ze sněhu) -> hydro elektrárny, Španělsko a Portugalsko slunce -> solární elektrárny.

K tomu Finsko, Švédsko i Španělsko má dost jederné energie.

A teď mi řekněte, kde chcete OZE stavět u nás? Nemáme velké silné řeky, nemáme tolik světla, vůbec se nemůžeme rovnat s větrem u pobřeží.

OZE opravdu nejsou cestou, kterou by státní energetika měla jít. Tam navíc musí být stabilní zdroj, který vyrábí i když nefouká nebo nesvítí slunce. -> Jádro

Radek Šindel

Momentálně máme z jádra asi 40% energie a ten zbytek jde pokrýt z OZE, případně částečným dovozem větrné elektřiny od Baltu. Co se solárů týče, tak my máme asi 3,6GW, podobně velké Holandsko má 24GW. My máme asi 300MW VtE, mnohem menší a hornatější Rakousko má 4GW. Ono to jde, když se chce.https://faktaoklimatu.cz/infografiky/potencial-vetrne-energie-cr

První Jiří

No a mnohem menší Rakousko má jaderné energie kolik? 0. My máme 4 GW a za rok 2021 vyrobila 30,7 TWh. Když se chce, tak to jde.

OZe má instalovaný výkon okolo 6 GW (asi, nepovedlo se mi to dohledat úplně přesně) a vyrobilo za rok 2021 10,55 TWh. Celkem rozdíl, ne? Nehledě na použitou plochu, problémy s recyklací větrných turbín (kompozity se docela blbě recyklují). OZE je fajn, pokud svítí, fouká, je hodně vody. Pak máte energii „zadarmo“. Ale jinak stejně musíte mít stabilní zdroj, nebo to někam ukládat (baterky, Dlouhé stráně..).

Josef Trögl

Recyklace turbín nebo FV panelů je zanedbatelný problém ve srovnání s produkcí miliónů tun popílků ročně z pálení uhlí.

SYN

Toto přece řešil zemní plyn že?? Jo aha já zapomněl, pak se přešlo na příští generaci „boje proti něčemu“ tentokrát proti CO2…

A nejmíň na příkladu jaderné energie je vidět že ne vždy ten „boj“ byl racionální. To si pak bojovníci kazí důvěryhodnost 🙁

troglj

Asi nechápu Váš příspěvek. Já jsem proti jaderné elektřině nikdy nebojoval, naopak.
Boj proti CO2 je hodně velké zjednodušení problému, i když nadměrný CO2 je problém.

SYN

Ty kompozitové lopatky dostaly „vyjímku“ že se „prozatím“ uloží a recyklace se bude řešit v budoucnu. Už teď to dokážou, ale za nereálnou cenu. Ale ono za hodně peněz funguje třeba i ta syntéza benzínu, už dnes…

Jan Tichavský

OZE je jen doplněk a levný způsob jak třeba nahradit uhlí, což je největší škodič ovzduší i zdraví lidí. Ani země, kde to fouká dost si s tím nevystačí, prostě je to jeden z pilířů udržitelné ekonomiky. Ten hlavní by mělo být jádro. Tam je zas problém, že to někdo odmítá ideologicky (Rakousko, Německo) a že to dlouho trvá postavit. Oproti tomu osázení střech solárními panely a kopců větrníky můžete mít za pár let hotové, pokud si nepoděláte dotační politiku jako u nás a pak vám to zařízne mentalita národa „už nikdy více“. Emisní povolenky jsou prostě nástroj jak férově… Číst vice »

none

Můžeme se provrtat do středu Země.

Bram

Elektromobilita je závislá na vůli zákazníků, ne na tom, co jim někdo nařídí, že je pro ně dobré. Jak si jako představujete dosáhnout shodné ceny elektrické Octavie a Octavie se spalovacím motorem?!? Buď tu elektrickou zadotujeme z veřejných financí, nebo tu se spalovacím motorem zdražíme. Jiná možnost nejspíš není. A krom toho zákazníkům tu elektrickou prakticky vnutíme.

none

Ta cena půjde dolů. Co myslíš, z kolika částí se skládá spalovací motor a elektromotor? A kolik dílů má převodovka v elektroautě?

Bram

A na to, jestli něco přežije, nebo ne, neměly nikdy vliv omezení a nařízení, ale zájem zákazníků.

Radek Šindel

ano, ale nejdříve musíte mít nastavený rovný trh – to znamená povolenky, externality i spotřební daně pro všechny pohony stejně. Já jsem pro.

PetrH

Myslíte, že kvůli zájmu zákazníků se zavedly (poměrně drahé) katalyzátory?

Jan Tichavský

Zajímalo by mě který zákazník ze všech odběratelů elektřiny by měl zájem investovat do odsíření elektráren, kdyby mu to krátkodobě zvýšilo náklady ať už z dodávek elektřiny anebo z daní? V takových případech se uplatní princip tragédie obecní pastviny.

První Jiří

Ale klidně, všichni jsme asi pro, ať se vyrábí tady Škodovky. A klidně elektro. Ale když lidem řeknete, že Fabie se bude vyrábět do roku 2026 a pak co? Přijde e-auto, které bude o 200k dražší? Takový lidi nemají na to, aby si místo auta za 350 koupili za 550. Vemte si, kolik třeba stojí OL na e-auta. Mnohdy 2x tolik.

Jak tvrdím, pokud budou e-auta lepší než ICE, tak si cestu najdou samy, bez nějakého tlačeného zákazu.

Sněhulák

No jo ale když i nyní je ta benzínová prodražována uměle skoro o 100 litrů. A u emobilu neplatíte spotřební daň z PHM.
Když dojde k narovnání tak je vhodnost tam.

Radek Šindel

Nic se uměle neprodražilo. Pokud srovnám aktuální situaci s rokem 2000, tak auta přes výrazně přísnější emise při započtení inflace/kupní síly výrazně zlevnila.
Souhlasím s tím, že je trh neskutečně pokřivený a měli bychom zavést stejné poplatky u všech pohonů – tedy poplatek za silnice, poplatek za externality podle dané emisní třídy a samozřejmě emisní povolenky. Pak bude trh rovný a dotace se mohou zrušit.

Kebab

Pořizovací cena relativně klesla. Jak je na tom trvanlivost a servisní náklady?

Josef Trögl

A spotřeba klesla.
Já jsem se učil řídit na Lada Žiguli, spotřeba 10 l/100 km.
První auto jsem měl malý Ford Eacirt, spotřeba 6. Pak přišly děti a pořídili jsme Ford Focus, kombin, spotřeba pořád 6. Pak třetí dítě, pořídili jsme Ford Galaxy se 7 sedadly a žere to 6,5, při tom je to pomalu autobus.

Pet

1. Škodovka už není naše (VW)
2. Ani VW nezůstane německým, buď zbankrotuje, nebo bude koupen číňany
3. Každý normální člověk si koupí levnější čínské auto
4. Elektro auto nikdy nebude cenově konkurenceschopné, leda že by došlo k nějakému zázračnému objevu jak vyrobit levně baterku bez vzácných kovů
5. Proč je třeba taková Toyota úspěšná? Protože neztratila rozum a dělá hybridy.

none

Kdyby se v Číně měnila vláda jako tady, taky by tak daleko nebyli 😁

SYN

Krásný příklad… máte třeba i nějaký kde tomu „Kodaku“ ZAKÁZALI vyrábět světlocitlivý film? Přestali ho vyrábět až teprve ho přestali lidi chtít kupovat. A mimochodem jisté množství vyrábějí dodnes.

První Jiří

Strašná škoda, že tyto témata většinou vyvolají diskuzi, kde jdou proti sobě 2 tábory a nejde nalézt nějakou shodu. Ačkoliv zastánce elektromobility (do měst naprosto ideální, pro MHD jsou parciální trolejbusy taky super), jsem pro zrušení zákazu. Pokud budou e-auta lepší, než SM, tak se uchytí samy a není nutné to řešit zákazy. Navíc svět není jen Evropa, pokud k tomuto kroku nepřistoupí všichni, je to taková kapka v moři. Vemte si, jak se tu nakládá s odpady. Vše se tlačí na ekologii, recyklace, druhé využití. A v takové Indii nebo Africe se pálí gumy, hoří skládky, bůh ví co… Číst vice »

David

Taky fanousek EV (protoze jsem je vyzkousel) … i ja bych byl pro zruseni zakazu ICE. EV uz jsou ted dostatecne dobra, aby si cestu na trhu nasla sama. Jestli si nekdo na dojizdeni apod. chce koupit treba hybridni Toyotu, tak at si ji koupi, ale at pak nebreci a nechce demisi vlady, az bude cena paliv vic kolisat.

Bram

Elektromobil by prakticky mohl mít každý člověk bydlící na vesnici a dojíždějící každý den autem do práce. Tedy typicky v místech, kde to hromadnou dopravou nikdy moc dobře nepůjde (vyjma okolí velkých měst) a dotyčný má přitom vlastní dům s dvorkem, kde auto parkuje a tedy si i může elektromobil bez problémů nabíjet. Navíc na vesnici má každá rodina minimálně dvě auta, ale spíš většinou tři, takže by dva EV na dojíždění do práce, další se spalovákem pro dobu, kdy bude jeden z EV v servisu či pro delší cesty na dovolenou.

Radek Šindel

Jenomže žádný „zákaz spalováků“ není. Ve skutečnosti nikdo žádnou technologii nezakazuje, pouze se regulují vypuštěné emise CO2.

První Jiří

Můžete se doma okoupat denně maximálně 10 litry vody. Nikdo vám koupání ve vaně nezakazuje, pouze se reguluje objem vody. 🙂

Kebab

Slovíčkaření. Pár let zpátky mám v rodině příklad s nákupem nového auta. Vyšlo to až napotřetí, protože první dvě vybraná auta se těsně před nákupem musela přestat prodávat kvůli flotilovým emisím. Zájem byl, peníze byly, ale nesmělo se. Takže se to sice nejmenuje zákaz, ale zákaz to je.

SYN

Tak zrovna ta hybridní Toyota (pokud to není některý v česku neobvyklý model) je elektřinou sotva „pohlazená“… čistě na elektriku ujede nula kilometrů. Toto je sice špička ale jen mezi mild-hybridy které „jen“ zlepšují efektivitu spalováko. Lepší než nic, ale chce to mířit aspoň o kousek „výš“…

km213393

I když v Indii hoří gumy, není to důvod, aby u nás taky. Hlavně ale, historický úhrn emisí na Evropa stále mnohem vyšší. Kdo jiný by měl razit nápravu, než největší a nejbohatší emitenti? Hodíme to na krk Ugandě? Chápu, že pro mnoho lidí je to okolnost příliš abstraktní.

První Jiří

Nikdo to nechce hodit na krk Ugandě. A rozhodně to není tak, že když tam se pálí pneu, tak my můžeme taky. Ale jde o to, že pokud se celosvětově nezmění přístup k nakládání s odpady, nebude se řešit přelidněnost (logicky pak klesá objem emisí na osobu, ale těch emisí je prostě víc), tak proč bychom si my měli ničit svůj průmysl?

Jan Tichavský

A kde jind to řešit než v zemích, kde je nejvyšší spotřeba materiálu i enrgie na hlavu? Je hezké, že můžeme vyčítat Číně nešetrné nakládání s odpady, ale musíme si taky uvědomit, že my, Evropani, u nich objednáváve a kupujeme lví podíl výrobků i samotných komponent, které se vyrábí co nejlevněji, aby se prodaly. Tedy de fakto outsourcujeme náš odpad, využití přírodních zdrojů a výrobu energie do Číny a spol.

První Jiří

No a teď mi řekněte, co je horší. To, že máme větší spotřebu materiálu i energie na hlavu, ale budeme se to snažit řešit, nebo je lepší mít menší spotřebu, ale těch lidí je násobně více, než v Evropě a absolutně se to tam neřeší? https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita

První Jiří

Chce to řešit obojí a ne, že my si tady pod sebou řežeme větev (a to se netýká jen zákazu SM)

V.N.

Ok, chcete se po ekonomické stránce dostat na úroveň té Ugandy ?

První Jiří

Jinak paradoxem je, že jedni z největších uživatelů e-aut jsou v Norsku (zároveň jedna z bohatších zemí Evropy). V zemi, kde těžba fosilních paliv dělá asi 1/3 státních příjmů.

Jan Tichavský

Na fosilních palivech zbohatli, neprožrali to, tak dnes mohou investovat, aby svůj historický dluh odmazávali. A pomalu v jejich stopě půjdou i arabští šejkové, i když v trochu menší míře (víc toho prožrali na pozlátku v poušti).

SYN

To je poněkud nepřekvapivé když jim produkce vodních elektráren stačí skoro na komplet domácí spotřebu…nemají zapotřebí používat elektrárny na fosilní paliva. Jakýkoliv rozvoj oze můžou rovnou vyvážet… „In Norway, approximately 96 per cent of all electricity is generated by renewable hydropower“

Jan Tichavský

Bez regulací se chytnou, ale zaniknou naše tradiční autmobilky a tedy zahučí příjem velké části rozpočtu, protože se chytnou právě ti, kteří se nebáli jít do elektra naplno, jako Tesla a Čína.

Josef Trögl

Závazky Pařížské dohody přijalo 196 států. Když si budou všichni říkat to samé, neudělá se nic. U Montrealského protokolu se lidstvo dokázalo shodnout, freony téměř eliminovat a ozonové díry se pomalu zacelují.
Pálit pneumatiky jen tak je nesmysl,.jsou výhřevné jako uhlí. Děje se po světě lecos, ale tohle brzy přestane, ekonomický bude lepší pálit je v těch elektrárnách.

SYN

A to považujete za pokrok? Zatímco u nás budete zakazovat spalování i zemního plynu (metan) které je kromě CO2 jinak absolutně nečistější??

SYN

*nejčistější

troglj

Spalování odpadu obecně je poměrně udržitelná záležitost, zejména proti skládkování a když srovnáte, že tím nahradíte jiné palivo a zabijete tak dvě mouchy jednou ranou. Samozřejmě spalovna (přesněji tedy ZEVO = zařízená na energetické využití odpadu) má kvalitní spalování a všeliké filtry nečistot, doma v kamnech to nedělejte.
Pneumatiky se dají recyklovat, ale je to docela věda vzhledem ke složení a dlouhé řadě různých variant a typů. Spálit ty nejstarší není špatné řešení. Navíc jsem reagoval na poznámku výše, že v Africe nebo Indii je pálí jen tak na hromadě.

Jan Boleslav

Zákaz je špatně. Zpoplatnění externalit lepší. Nakonec vždy rozhodne zákazník. Aktuálně vychází nejlépe dojezd (500km) cena (700k) čínské elektromobily. Lobby „vymře“ samo.

Daně

Ve svém nafťáku mám dojezd cca 1100 km a tankování mi zabere 5 minut. Tak až mi někdo nabídne odpovídající produkt, který nesníží můj komfort za mé peníze, můžem se bavit dál.

Bram

Přesně tak, zatím není adekvátní náhrada.

První Jiří

Tak vy jste právě ten druhý extrém. Kolikrát do roka tohle využijete? Ujedete 1100 km bez přestávky?

Kdybych vám místo toho nabídl, že budete mít dojezd 500, ale budete si moct tankovat doma/v práci, aniž byste musel jezdit na benzinku? Za lepší cenu? Co vy na to? 🙂

V.N.

Jako, že by stát na svoje náklady stavěl na firemních parkovištích zaměstnavatelů elektrické nabíječky ?
A nikdy nenastane stav, kdy si ve všech bytových domech budou moci všichni uživatelé podzemních parkovišť nabíjet. Pohádka, co jste napsal je to sice pěkná, ale nereálná.

První Jiří

Proč stát? Snad zaměstnavatel ne? Stačí wallbox, mnoho firem to mělo jako benefit.

Jistě, má úvaha byla myšlena k rodinému domku, to jsem měl doplnit. Ve městech je to zatím na štíru, to uznávám. 🙁

V.N.

Proč by měl zaměstnavatel stavět pro své zaměstnance dobíječky ? Už to, že jim umožňuje parkování na svém pozemku je vnímáno jako benefit.
Úlohou zaměstnavatele je vyrábět/vyvíjet/prodávat…. nikoliv se zabývat nabíjením elektromobilů svých zaměstnanců.

Kaštánek

Proč by měl zaměstnavatel dávat zaměstnancům stravenky? Úlohou zaměstnavatele je vyrábět a prodávat, ne se starat o plné břicho zaměstnanců 🙂

V.N.

Sorry, ale srovnávat stravenky s investicemi v hodně velkých částkách je trochu mimo ne ? Navíc stravenky řada zaměstnavatelů neposkytuje proto, že by byli takové lidumilové, ale protože jim to daňově vychází lépe, než kdyby ty peníze měli dát zaměstnancům do výplat

SYN

No však, ono to nabíjení jako benefit zatím taky docela dobře vychází…

První Jiří

Asi jste přehlédl slovo benefit. Navíc to bude určitě zohledněno i v rámci různých auditů (ESG), takže i pro zaměstnavatele by to mělo být přínosem. Ale jinak je to jistá forma benefitu, tak jako stravenky, příspěvek na penzijní připojištění, dotovaná strava a jiné.

V.N.

99% benefitů nevyžaduje žádné investiční náklady. Na rozdíl od nabíječek, u kterých jsou náklady na pořízení enormní..

První Jiří

Zase z toho nedělejte, že pořízení jedné nabíječky stojí miliony korun.

Wallbox za 10k, 3f kabel a instalace k tomu. Ano, na 300 míst to vyjde draho, na nějakých 10 to opravdu enormní náklad není.

První Jiří

Abych Vám nekřivdil, venkovní sloupky jsou dražší, budete mít platbu za rezervovaný příkon a asi i další věci k tomu, ale milionové položky to nejsou.

SYN

Navíc se to aspoň do jisté míry kombinuje s nabíjením firemních vozidel… koupit nabíječku „o jedno větší“ není taková pálka, když se to chytře zorganizuje…

Radek Šindel

Tak když už firma vybuduje parkovací místo, tak k němu natáhnout kabel je to nejmenší.
Normální firmy už toto běžně mají. Zaměstnanec zaparkuje, pípne si nabíjení a z výplaty se mu odečte odebraná elektřina. Jednoduché jak facka.

Chronosphere

A připojit ten kabel na konci k síti je také jednoduché jako facka? Nemáte absolutně tušení,co hlásáte.

V.N.

Normální firmy toto běžně nemají. A je spousta a spousta firem, které ani nemají parkoviště pro své zaměstnance.

Karel IV.

A zvládne to těch 500 km i reálně v zimě po dálnici?
Já jen, že jezdíme pracovně cca 400 km (nerad bych tu baterku pravidelně ždímal do nuly) a někde kolem 1/2 cesty děláme jen krátkou zastávku na WC a prostřídání řidičů.

Pokud o takovém autě víte, prosím o odkaz – doporučím vedení naší firmy k nákupu. V současnosti používáme naftovou Octavii poslední generace, takže něco v podobné velikosti a také ceně. Děkuji.

První Jiří

Ano, vy jste těch pár procent, pro které to zatím opravdu není a nebudu vás přesvědčovat o opaku. 🙂 Ať Vám Oktávka slouží!

Jinak nejblíž by asi byla Tesla Model 3 LR (záleží na cenové hladině Octavie – od základu za 650 po 1 mio)

Josef Trögl

Pokud jezdíte 400.km.denne, tak při vás EV zatím není, zůstaňte u dieselu.
Většina ale jezdí řádově méně.

Kaštánek

Nedávno jsem jel s partou kamarádů z Brna do Dolomit (cesta 700 km) tím vysněným 2,0 TDI s dojezdem 1000 km. Přesto jsme po cestě 3 x zastavovali a naše pauzy měli 35 14 a 11 minut (schválně jsem si to stopoval).

František

To jste jeli spatne, pokud mate diesel a jedete delsi cestu, tak zasadne nezastavovat a curat do lahve/sacku!

Jako beru, ze nafta tady ma silne zastani treba od Slovaku co pravidelne migruji nekam k Ukrajine, ale ted uz maji i vyrazne rychlejsi moznost pravidelnych letu.

Kaštánek

Já to psal jako příklad toho, že požadovat dojezd 1000 km je podle mě zbytečnost, protože to naráží na fyziologické možnosti člověka.
I když chápu, že je tady minimálně 50% národa, kteří tyto cesty ujedou bez zastavení a jezdí to 3x do týdne (ironie)

A s tou pet lahví to poradím těm 2 kamarádkám, který jeli s náma. Bezesporu budou štěstím bez sebe. 🙂

SYN

Fór dlouhého dojezdu je že se nemusíte několikrát cestou shánět po tom kde je VHODNÁ! (ne jen tak nějaká, ale s dostatečným výkonec a s volným stojanem!) nabíječka…
Kde je vhodná benzínka je věc řádově jednodušší. O ceně a možnostech platby se nebavím, tam to není triviální ani u jednoho paliva, ale pořád ještě o něco jednodušší u kapalného.

Radek Šindel

Tak běžný čech ale přece na cestě zásadně nezastavuje a nemá čas řešit nesmysly jako kafe, jídlo, nebo plný močák.
Běžný Čech jezdí svoji denní cestu na Gibraltar a zpátky zásadně v kuse. šnicl z chlebem snad zvládnete za řízení, kafe uvaříte do termosky a staré petky snad doma máte, ne?

Kaštánek

Vidím, že se toho v životě musím ještě hodně naučit 🙂

Pája

👏👏👏🤣

SYN

Tak já nevím, jsme jeli před 14 dny do Paříže, a bylo to Rybičky (jen jídlo), Rozvadov, kdesi v Německu WC (na dálničním parkovišti, nevím kde přesně) a Pagny-sur-Meuse… nějak nebylo třeba.

SYN

Hezké bylo že i na tom veřejném parkovišti u dálnice bez jakéhokoliv dozoru bylo několik málo (asi 5-6) nabíjecích stojanů, asi 3 z nich uváděly i 150kW DC nabíjení… jako pokud se dá někde apkou ověřit volnost/obsazenost tak docela dobrý… a kdyžtak aspoň ty středně výkonné jako „záchrana“.

Kebab

Měly, ale nemusely mít. To je velký rozdíl.

Kaštánek

Museli, protože jsme potřebovali využít zařízení typu WC, vyměnit se za volantem, dát si kafe, protáhnout se.

První Jiří

Celé špatně. Kávovar do auta, čůrat z okénka a měnit se za jízdy. Každá přestávka je ztráta času!

Kaštánek

🙂

Kebab

Technicky nemusely. Bylo to vaše svobodné rozhodnutí.

MartinS.

Nedávno jsem jel z Prahy k moři (cesta přes 1000 km), 2x jsem tankoval (6+6 minut) a 1x jsem potřeboval na WC (3 minuty). Ne, za 15 minut to elektro auto nenabiju a musel bych ho nabíjet aspoň 2x.

Kaštánek

Ja bych 1000 km s jedním vyprázdněním močového měchýře nedal. To Vás popravdě obdivuju.
Já si na delších trasách dávám víc přestávek, takže mě by nabíjení neomezovalo.
Ale protože celkově najezdim do 10 000 km/ rok, tak se mně EV nevyplatí.

Bram

Omezovalo, protože močení a nabíjení se synchronizuje blbě :-).

SYN

Zatím je to pravda, počet nabíječek rozhodně není buhvíjaký, ještě když má být nepředražená, výkonná a volná! Být „jen“ druhý v pořadí vám rozhodí cestu o dalších cca. 20 minut („líznout“ to čtvrthodinovým nabíjením je svatý grál nabíjení, v reálném životě těžko dosažitelný, plus najití stojanu, připojení, domluvení se s platebním systémem, odpojení…spíš tak 20-25min, teda když počítáte na vyčůrání čtvrthodinu tak to nebude žádný stress!)

Nose Peak

Do Splitu pod 12. Kdo to nedá, není Čech!

Josef Trögl

To je dost extrém a kdybyste byl profi řidič, tak máte i průšvih.
Já jedu bez zastávky tak max. 2 hodiny a pak si dám alespoň 15.minut.

okarban

V EU diskutujeme jak odsunout regulaci. Mezitím v Číně byl v červenci podíl elektromobilů na prodejích přes 40%.
Při velikosti Číny, výnosech z rozsahu a dodavatelských vertikálních si myslím, že je bitva BEV vs ICE již rozhodnutá.

Otázka je, kdy Čina začne kupovat v Evropě vyrobí závody. Místo, aby EU využila čas získaný třeba zavedením cel na adaptaci na změnu budeme se s velkým marným úsilím bránit tomu, co je nevyhnutelné. Bohužel…

km213393

Po krk ve vodě, lesy pryč, v lednu 16 nad nulou, zachovejte brm brm. Jestli je evropský automotive v krizi, zjevně není dost dobře řízený. Padají hlavy? Ne. Posírají se politici. Do Titaniku teče, plnou parou vpřed. Aby bylo jasno, chápu, proč bližší košile než kabát. Nemůžeme přivodit sociální krach za cenu o chlup vyšší naděje na bezpečí našich vnuků. Jen bych chtěl vidět, co budou říkat za 30 let na dnešní „zdravý hlas rozumu“. Po krk ve vodě. Nejde nám to, přátelé. Nevíme, jak dál.

km213393

Palečkáři dolů, rád si přečtu vaše protiargumenty. Opravdu. Díky.

První Jiří

Čím víc tlačíte lidi do zákazů a nařízení, tím víc se do nich lidem nechce. Já osobně elektromobilitu vnímám jako budoucnost, ale nesmí to být direktivně a za cenu toho, že hrozí zničení evropského automobilového průmyslu. Pokud budou elektroauta lepší než spálováky, najdou si mezi lidi cestu samy i bez zákazu spalovacích motorů Navíc, novější auto se spalovacím motorem splňující novější emisní normy (Euro 5/6 a výše), bude pro planetu lepší, než auta s E3. (pokud je již vyrobeno) Spíš mi vysvětlete, proč má Evropa zachraňovat celý svět? Ano, emise na osobu máme jedny z nejvyšších, ale to není jediný… Číst vice »

PetrH

Emise CO2 budou mít obě auta stejná.

km213393

Nemají. Data.

První Jiří

Ani CO2 opravdu nemají stejná. Superb I 1.9 TDI 96 kW měl 152 gCO2/km, Superb III 2.0 TDI 110 kW má okolo 115 gCO2/km.

PetrH

To je jenom kvůli nižší spotřebě. Ne kvůli normám Euro, ty vůbec neřeší emise CO2.
Spalovací motor bude mít ze stejného množství paliva stejné emise CO2 a je úplně jedno, kterým euro normám vyhovuje a ve kterém století byl vyroben.

První Jiří

Má nové auto nižší emise CO2, i když „jen“ díky nižší spotřebě? Má.

Ale jinak chápu, co jste měl na mysli a máte pravdu v tom, že normy Euro neřeší CO2.

SYN

Takže větší reálný vliv na produkované množství CO2 má jízdní styl než generace Oktávky.

SYN

Rozhodující není co máte v papírech, ale co vůz produkuje, a to je přímo úměrné objemu spálených uhlovodíků (tedy natankovaného paliva). Odchylky v jednotkách procent (prakticky jen případné nespálené palivo).

Pokud si tedy vedete přiměřeně přesné záznamy spotřeby, víte přesnější emise CO2 než jsou „plánované“ výrobcem, případně předvedené na zkušební stolici/okruhu.

SYN

Naprosto stejnou, souhlas. Pokud nebudou mít výrazně odlišnou spotřebu.

Radek Šindel

Tak ono to zničení evropského automotive hrozí právě příliš nízkou rychlostí přechodu na elektormobilitu. V Číně se momentálně prodává 54% BEV+PHEV. Takže pokud bude s přechodem Evropa i nadále otálet, tak to automotive spolehlivě zničí, protože bude převálcován konkurencí s Číny.
Takže vůbec to není o tom, že by Evropa byla sama. Evropa je naopak oproti Číně hrozně pozadu.

První Jiří

Čína je svým způsobem specifická, protože má zásoby materiálů pro elektromobily a pokud se nepletu, jsou tam e-auta poměrně dost dotovaná vládou. To spíš USA (se svými možnostmi) zaspaly.

Zase nemůžete očekávat, že v EU vyrobíme auto za stejné peníze jako v Číně. Máme tu mnohem dražší energie a hlavně práci (viz odbory VW, které chtějí přidat, i když se firmě nedaří)

Nose Peak

Detroit skončil už dávno. Ale mají Teslu. A ta je leader, když už ne v baterkách, tak v technologii výroby a v softwaru…

SYN

Ale skutek se moc neprojevuje…

Jan Sova

Jak může konkurovat něco, co zákazník nechce, tomu, co zákazník chce ??? To že se to převaluje na elektrická auta, je EU diktát, který si nechala EU vymyslela s ohledem na obecně levné komponenty právě z Číny. Pak přišly různé materiálové a dopravní kontejnerové krize a ejhle, už to tak levné není. Pokud chce zákazník kombík s atmosferickým motorem řekněme do objemu 1,6l, proč mu pořád někdo cpe malé elektroauto, které je dražší a nemá ho kde nabíjet ? Pokud by automobilky vyráběly výhradně na žádost zákazníka, tyhle EV vozidla by byly jen pro bohaté, ale prakticky jen v luxusně… Číst vice »

Nose Peak

Lidi SUV chtěj. Hlasujou pro ně penězma. Bohužel.

V.N.

I kdyby se na evropském trhu prodávala levnější čínská elektroauta, stejně se nebudou moc dobře prodávat. A víte proč ? Protože nemáte dobíjecí infrastrukturu. Vybudovat elektrárny, rozvody, na každou střechu umístit fotovoltaiku, to nebude záležitost na pár let. A ve spalovacích motorech byla Evropa vždycky lídrem. Je naprosto nepochopitelné, že se zbavuje něčeho, co velice dobře umí a ovládá.

Nose Peak

V parních lokomotivách Evropa taky vedla…

SYN

Nedíval jsem se kolik se celkově prodá za rok v Číně aut, ale jistě EV jich vloni prodali 8mil. (nepovažuji za fér „dopočítávat“ roky které ještě neskončily, případně brát plán vedoucí strany) NICMÉNĚ penetrace elektromobilů (všech druhů dohromady) tvořila v Číně na konci loňského roku „hezkých“ 7,6%

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country#/media/File:PEVs_in_use_Top_countries_&_regional_markets_2020.png

A to by ještě nebylo překvapivé kdyby počítali i mild-hybridy (=auta okolo kterých elektrifikace jen prošla) a plug-in hybridy (které zatím dávají největší smysl, ale rozhodně nejsou 100% emission free).

km213393

Tož to spíš Čína zachraňuje svět…

První Jiří

Produkcí elektroaut ano, ale taky mají většinu elektřiny z uhlí, takže to zas taková výhra opravdu není.

km213393

Ano. Zanedbaný (český) energetický mix je jiným projevem stejné zpozdilosti.

První Jiří

Neřekl bych, že zpozdilostí. Nemáme hory a silné řeky, abychom mohli třeba jako Švýcarsko nebo Rakouskou generovat z vodních elektráren. Zároveň taky nejsme na jihu, aby se úplně vyplatily soláry. Větrné, no budiž. Jedinou lepší cestou je jádrou, ale do toho hazí vidle kde kdo a navíc je to poměrně drahé.

Čím byste elektřinu vyráběl vy? Tak aby byla dostupná vždy?

Jan Sova

Máme přebytek energie, kterou vyvážíme na Leipzig burzu pro němčoury a spol.

První Jiří

Zatím. Taky máme ale 50 % energie z uhlí, které tu nebude navždy.

SYN

Uh huh, v kterém to bylo roce? Už za rok 2021 to bylo 40%

peter

Zatial. Pokial som zachytil, tak sa ma oficialne prestat v Cechach vyrabat elektrina z uhlia do roku 2033.

Taky Tykac, ktory vlastni Pocerady a Chvaletice, hovori o tom, ze v nich prestane vyrabat elektrinu v roku 2025.

Taky CEZ uvazuje, ze sa uz v roku 2028 neoplati vyrabat elektrinu v uholnych elekrarnach.

Ze vraj Cesko ma z uhlia 40% elektriny. To by ma fakt zaujimalo, ako to chces nahradit v horizonte 5 rokov.

Josef Trögl

Počerady a Chvaletice jsou nejšpinavější elektrárny u nás, navíc s dodávkou uhlí vlakem (jinde stačí pásový dopravník pár km). Tykač je kupoval na dožití a to přišlo. schraňovat je nemá cenu, elektřinu z nich nepotřebujeme, máme přebytky a spotřeba klesá.
ČEZ určitě nezavře svoje modernizované elektrárny jako Ledvice nebo Tušimice, které jsou o nějakých 30% efektivnější a modernizovaly se na dobu odpovídající dotěžení dolů. Možná to nastane o pár let dříve, ale ty od ČEZ budou poslední v provozu.

V.N.

Už za dva roky můžeme být nesoběstační. Jsem zvědavý, odkud budeme elektřinu dovážet, když energeticky nesoběstační jsou všichni kolem nás.

Jan Sova

Pokud by se to přiblížilo, odbrzdí se legislativně zákon, který umožní přímý prodej do sítě od drobných uživatelů (soláry, větrníky, malé vodní elektrárny). Někde jsem slyšel, že zatím je to pro ty drobné zdroje komplikované.

troglj

To je ale černý scénář. Navíc pokud bude fungovat trh s elektřinou, tak se vrátí uhelné elektrárny zpět do hry.
OZE zatím rostou jako houby po dešti a spotřeba klesá. Teplárenství se navíc chystá na přechod na alternativní paliva, mj. zejména na plyn formou kogenerace, která bude hlavně v zimě významným zdrojem i elektřiny. A pokud byste se báli o plyn, tak i jeho spotřeba klesla meziročně o 10%, takže se nezdá, že by měl být nedostatek.

superhero

třetinu veškeré energie sežere doprava.

Nose Peak

40 let se ví, že máme problém s klimatem. Kjótský protokol Čé eR projednala za premiéra Klause a ratifikovala za premiéra Zemana. Systém emisních povolenek je starý jak naše členství v EU. Že máme šílený energetický mix, víme dlouho. Že máme nadprůměrně energeticky náročné hospodářství, víme dlouho. Ale rozhodli jsme se, naprosto svobodně, volit ty, kteří s tím nechtějí nic dělat. Takže tomu necháme volný průběh. Výsledkem bude živelná deindustrializace Čé eR, protože energie tu bude prostě drahá. Dělat se s tím sice něco dá, potenciál tu je pro vítr i soláry, i pro akumulaci (Vltavská kaskáda), ale my jsme… Číst vice »

SYN

Inu, zdaleka ne celá řeč je pravdivá… všechna energeticky významná místa v ČR už jsou „obsazena“, třeba na Vltavské kaskádě naoptimalizujete třeba 10% což je prd. Primární využití je na regulaci energetické soustavy (výroba energie v období špičky spotřeby). Možná by se dalo něco jakžtakž dosáhnout reverzibilním provozem (Přečerpávačka) ale jaksik nezapomínejte že nemůžete nechat vyschnout současné koryto (čili musíte položit dlouhé a silné potrubí, mezi dvěma přehradami s co největším objemem (menší kolísání hladiny) a dostatečným rozdílem hladin (rozumný výkon).

Nose Peak

Ano. Udělat to, je složité. A drahé. Neudělat to, je jednodušší. Ale nejspíš mnohem, mnohem dražší…

Chronosphere

Tak určitě….

Nose Peak

Nejdražší je auto vyvinout, postavit linku na výrobu a naladit produkční proces. To budou víceméně fixní náklady. A pak záleží na tom, kolik těch aut vyrobíte. Čím víc, tím budou levnější. Už teď evropské automobilky přicházejí o trhy, z čehož plyne, že jejich produkce bude prostě čím dál dražší…

V.N.

To se spíše vyřeší tím, že se nějaký závod zavře. Než aby jel na nějakých 50% svých možností.

Nose Peak

Což se právě děje u VW…

SYN

To jim vysvětlete že by se měly (víc než dnes) spojit… ona sériovost produkce pomáhá snižovat cenu, ale zase neefektivita molocha (nemá odvahu riskovat, větší ztráty na menežment) to strhává dolů…

Josef Trögl

Evropa nezachranuje celý svět. Závazky snižovat emise si dalo 196 státu a většina plní. EU spíše neplní, ale indikátory máme až v roce 2030, takže je to vlastně OK.

SYN

Je to typický příklad „my vás do té budoucnosti dotáhneme, dostanete to příkazem“ úplně jako podle kopíráku od komunistů…

Air Traveller

o kdyby evropa z fleku zakazala veskerou iad, v celosvetovem meritku to bude mit marginalni efekt.

Nose Peak

Evropa i Čína jsou závislé na dovozu energie. Čína se s tím rozhodla něco dělat. Evropa méně, Čé eR vůbec. Výsledek tomu odpovídá…

Cikcak

Snížíte si dobrovolně váš roční příjem na třetinu? Můžete jít příkladem.
Za to, že jsme po krk ve vodě, dozajista může evropský automotive.

Black

Proč plat? Co takhle snížit zisky alcionářů?

Daně

Tak jako tak to znamená komunisticky krást cizí soukromý majetek.

Black

Já jsem někde psal, že má někdo ukrást akcionářům jejich zisk? Kde? Ukažte mi to. Co si to domýšlíte? Faktem zůstává, že pokud budou chtít automobilky přežít a současně prosazovat EV, nic jiného než snížit si zisky, jim nezbude.

SYN

To je panečku nápad… jakože akcionáři žijí převážně v Americe nebo Číně?? A jinak, tržní hospodářství prý docela silně závisí na podnikavosti. Socializmus to měl vyřešeno mnohem líp, „akorát“ jen teoreticky…

km213393

Nákupem elektromobilu jsem si nesnížil příjem, ale cenu za kilometr na 40 haléřů. Auto stalo jako nadupaná fabia. Možná nerozumím vaší myšlence.

První Jiří

Tak to záleží, na co auto potřebujete. Jezdíte okolo komína každý den? Pak se třeba elektroauto jako je Citigo iV určitě vyplatí. I když o ceně 0,4 Kč/km mám jisté pochybnosti. 🙂

Air Traveller

co za elektroauto jste si poridil za pul mega?

Jan Sova

určitě nebylo nové si myslím….

Nose Peak

Za půl mega není nadupaná Fabia, ale holobyt s fofrklackem…

Air Traveller

Tak se zase uklidníme 🙂 Holobyt fabie s fofrklackem je hluboko pod půl mega .)

Karel

Máte vlastní garáž s možností dobíjení? Pak ano. Bdlíte-li na sídlišti,tak ne.

SYN

Takto, na zánovním sídlišti které plní předpisy o parkovacích místech by mělo mít možnost bezproblémově dobíjet asi třetina vozů obyvatel…

Martin

Problém je, že se tady udělal hon na čarodějnice – individuální automobilovou dopravu. A ostaní emitenti emisí ? Obří kontejnerové lodě ? Výrobu všeho jsme z Evropy vymístili do Číny, Indie. Výsledkem je nesoběstačnost, zbytečné převážení zboží a nakonec ani pitomý Endairon už několik let nekoupíte, protože továrna v Indii vyhořela.

km213393

To je pravda částečně. Z kontejnerových lidí ale nejsou statisíce rakovin. Přece jen ten bordel nedýcháte přímo. Elektrická kontejnerovou loď je zatím jenom na papíru. To není důvod zamést s elektromobilitou, ale s akcionáři zeměkoule. (Ne, nejsem bolševik.)

Cikcak

Ale elektromobilitu nikdo nezametá, jen způsob jakým se prosazuje.
Nejde jen o akcionáře, ale i odbory a zaměstnanost. Odtud ta narážka na plat.

Cikcak

A zapomněl jsem na produktivitu (třeba v konfrontaci s Čínou).
Čína dotuje, EU nařizuje a zavádí cla. Ale to už jsme někde jinde…..

Josef Trögl

V EU ta IAD dělá asi 12% emisí, více než letecká doprava. Není to marginální číslo.

Karel

Zkusit přestat honit pár procent (podíl aut v Evropě na ovlivnění klimatu na planetě) a zaměřit se na hlavní problémy? Třeba na likvidaci deštných pralesů?

Kebab

To by bylo moc práce za málo peněz. A stejně je v pralese bláto, komáři a vůbec jsou daleko.

Josef Trögl

Je potřeba řešit vše. Energetiku, dopravu, zemědělství i ty pralesy. Ty ale v EU skoro nemáme, to musí řešit Brazílie a spol.

V.N.

Evropský automotive průmysl je v krizi, nikoliv díky špatnému řízení, ale díky EU. Nikdo z politiků by neměl uměle zasahovat do věcí, které by měl řešit trh.A pokud se přesto rozhodne do tohoto zasahovat, koledujeme si o ohromný průšvih.

KarelI

Tak palec dolů třeba za to, že jste podlehl tomu bludu, že EV má něco společného se změnou klimatu, či snad dokonce že to má pozitivní vliv.

Josef Trögl

LCA i uhlíková stopa výroby EV je vyssi, provoz ale nižší. Celkově vychází lépe už mezi 40000 km až někam ke 250000 podle energetického mixu.

SYN

Tak samozřejmě, spotřeba/produkce automobilové dopravy v celé EU dohromady je sice nezanedbatelná, ale přád jen cca. čtvrtina (zbytek energetika, průmysl, vytápění) a do TOP10 se dostalo s bídou Německo (necelá 2% celosvětové produkce, tedy zhruba 0,5% celosvětové produkce způsobené v sektoru doprava).
(ne)překvapivě Čína na prvním místě s téměř přesně 33% celosvětové produkce CO2, druhé USA 12,6% třetí Indie 7% čtvrté Rusko 5% a dále zase velký skok na Japonsko 2,8% a ostatní příštipkaří…

Takže si nic nenamlouvejme, sice se snažíme být „předvojem“ ale fakticky na nás až tak moc nezáleží, jak říkám jen jako (snad) dobrý příklad.

https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-country/

Jan Sova

Paradoxně šéf Stellantisu zařídil, aby Stellantis investoval masivně do jakýchsi pidi-EV-autíček v Číně, které sem do Evropy budou dovážet a na to co to umí a jak to vypadá to levné nebude…. Oni ti šéfové automobilek jsou takoví kejklíři a snaží se urvat výhody pro business, co to jde. Pochopitelně to nic nemění na tom, že největší výrobce aut v Evropě je „Evropská komise“, která tak dobře rozumí automobilismu a technologii aut, že vše nařizuje, jak má být, asistenty jízdy, produkci emisí…. avšak zcela přehlíží vliv těchto nesmyslů na životnost vozidel a jejich komponent, materiálovou závislost na dovozu surovin, zbytečnost… Číst vice »

Nose Peak

Evropa používala pro ochranu svého trhu dva mechanismy: Euro NCAP a emisní normy. Myšlenka byla, že přes tohle Číňan neproleze. A dlouho to fungovalo. Ale Číňan přes NCAP prolezl a emisní normu poslal na smetiště dějin. Teď se vymejšlí cla. To Číňan taky obejde. Přinejhorším si nějakou tu automobilku koupí a nechá tam jednu halu, kde bude kompletovat kastle a šasi s baterkama, dovezený z Číny.

Třeba fabrika Seat je na to jak dělaná…

Jan Sova

Už mají MG a Volvo…

peter

styl Zetor v Brne ? Tam vraj ostala len hala na skladanie a vsetko sa robi v Indii.

Nose Peak

Ano. Ale ani to nebude u nás, ale někde u přístavu…

Josef Trögl

EK nenařizuje. EK tvoří zástupci navržení volenými vládami a schvaluje je volený Evropský parlament a to i s programem. Ano, EK má zákonodárnou iniciativu, ale dělá to podle toho programu nebo přímo na zadání Evropské rady (předsedu vlády). Ve finále každou regulaci schvaluje EP i ER.
Fakt to není diktát, ale demokracie. Většina to tak chce a proto to tak je.

Jack

To by bylo, aby automobilová lobby tohle neprosadila. Je jedno, že se tu jednou nebude dát žít, ale zaměstnanci automobilek budou mít svou práci a všichni budeme mít dostupnou dopravu, jak říká pan ministr. Pro něj existuje totiž jen jedna doprava – automobilová. Jiné druhy dopravy asi neexistují.

Air Traveller

Samozrejme, ze jine druhy dopravy existují, a spousta lidi je i pouziva.

Nicmene, zakaz spalovacich motru sam o sobe na zivotnim prostredi nic moc nevyresi, ale zpusobi par milionu lidi bez prace, vyrazne nizsi prijmy statu … ale ideologum je to jedno, ti proste pujdou proti autum, i kdyz by to melo znamenat, ze budou bydlet v chýších a topit mechem.

J.K.

Zákaz spalovacích motorů životní prostředí dost poškodí, protože lidé si začnou udržovat staré šroty napořád. Viz Kuba , ono to jde dělat prakticky věčně.

Nose Peak

Nebudou. Garážník půjde do důchodu a novej nebude. Zato bude levný EV z Číny. Evropský automobilky už přišly o čínskej trh, teď přijdou i o ten evropskej. Nejde vyhrát se sedmiletým inovačním cyklem nad někým, kdo to dává za rok. Ne v situaci, kdy auto je počítač na kolech. iPhone 8 letos taky zrovna netrhá prodejní rekordy…