Tlak na revizi zákazu spalovacích motorů roste. Ministři mluví o dopadech na automobilky
Italský ministr průmyslu varuje před závislostí na čínských surovinách.
Mezi některými členskými státy Evropské unie roste tlak na to, aby došlo k rychlejšímu přehodnocení plánovaného zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Důvodem je především stav evropského automobilového průmyslu.
Nově se s požadavkem na rychlejší přezkum dopadů zákazu ozval český ministr dopravy Martin Kupka. Argumentuje tím, že je potřeba zachovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, pracovní místa a zajistit dostupnou dopravu.
„Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025, namísto původně plánovaného roku 2026. Chceme o tom jednat s novou Evropskou komisí a zároveň připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ říká ministr Kupka.
Proti zákazu prodeje osobních aut se spalovacími motory v posledních týdnech velmi aktivně vystupuje Itálie. Například italský ministr průmyslu Adolfo Urso v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že zákaz způsobil evropským automobilkám vážnou krizi. Požaduje urychlené přepracování. Stalo se tak jen krátce poté, co automobilka Stellantis přerušila výrobu na téměř měsíce ve svém závodě v Turíně kvůli nízké poptávce. Podle Ursa jsou elektromobily stále drahé.
„Hrozí, že od závislosti na ruských fosilních palivech přejdeme k závislosti na surovinách pocházejících z Číny,“ dodal Urso. „Naším cílem musí být udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a zároveň zabránit tvorbě bariér, které by znemožnily nákup nových cenově dostupných automobilů. Máme ambici být lídry snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů, říká Kupka.
O podpoře svého návrhu už podle něj jednal tento týden s německým ministrem dopravy Volkerem Wissingem. Konkrétně šlo o přehodnocení CO2 limitů u osobních vozidel, a to i v návaznosti na dopis Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) z minulého týdne, ve kterém se zmiňuje nemožnost splnění stanovených limitů CO2 pro rok 2025. „Zároveň jsme v kontaktu se sdružením českého autoprůmyslu ohledně dalších společných kroků,“ dodal Kupka.