Tlak na nástup všemi dveřmi do autobusů PID roste. Pražský organizátor čeká na prezentaci

Chlumecká ulice a terminál Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czChlumecká ulice a terminál Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dlouhé fronty na odbavení do autobusu označuje radní pro dopravu za potupné.

Odebírat
Upozornit na
guest
102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jackub

Tak si pořád říkám, proč v Praze / PID nezavedou systém „pípni a jeď“. Rychlé, jednoduché a přívětivé pro cestující – nemusíte vědět, jakou jízdenku si koupit, prostě si pípnete kartou / hodinkami před nástupem / ve vozidle a to odpípnete při výstupu. V Brně to funguje skvěle, škoda jen, že to nerozšířili na celý kraj. Co tomu brání?

Domis

Brání tomu to, že vhledem ke složitosti tarifu to prostě v rámci celého kraje nefunguje a nemůže fungovat spolehlivě.

ondral9

ja s tim prostě nesouhlasím! Praha není Brno ani jižní Morava, sbihaji se sem individua z celé rebupliky! do ted v regionalnich spojich nejsou, ale planuje se aby byli. celé je to postavené na nejaké fronte, prijde mi to tristní, protože fronty mam a jízdní rad stíhám. misto aby se uvažovalo zjednodušení odbaveni – padl v diskuzi Londyn – tak se resi verze, která nepřinese nic dobrého. Kdyz umi v 10mil aglomeraci turnikety v metru a nastup předními dveřmi a az pak se vam otevře zavora, pak nechapu co resi Praha SCK. proste za mne to zavání snizenim, a to… Číst vice »

Mhd mhd

I kdyby nekdo jel.nacerno, tak ridic usetri cas a budou ho moci vic vyuzit ci platit kratsi dobu. Tak je otazka efektivnosti. I pri nasrupovani jede motor, plati se palivo.

Mhd mhd

Problemu je mnoho:
1. Kombinace Praha plus ruzne pasma- ani ridici kolikrat neznaji cenu. Takze kdo jede jednou za pul roku, tak to resi
2. Pomale platebni terminaly v autobuse
3. Neda se jednoduse jinde koupit treba jen pasmo 1
4. Vhodne by bylo zavest kredity. Pokud je clivek pul tydne na HO, tak se kupon ani rocni nevyplati a proto denne plati kartou a to v pomalych automatech

M M

Všechny tyto problémy vám řeší PID Lítačka

Lukáš F.

Ale přesto třetina lidí nastupující do příměstských autobusů zdržuje řidiče hotovostními operacemi, než aby si koupili jízdenku přes aplikaci předem a tu jen naskenovali.

Igelkotten

Jsem občasný cestující. PID litacku nemám, nechci mít. Střídají se u nás li ky 1xx a 3xx. Různé režimy jízdného vadí. Napřed je třeba je sjednotit.

kubisek

No, ono to skenování … nesmíte si ho idealizovat. Kolikrát je delší, než platba kartou, protože jízdenka + kupóny na Prahu + nedejbůh invalida jsou i 3 skenování

Samo

To je bohužiaľ dôsledok toho že PID nijak nákup v predpredaji nezvýhodňuje. Hoci cestujúci platiaci v autobuse vytvárajú vysoké náklady navyše, cena cestovného je pre nich rovnaká.

Juraj

Fakt člověk žasne, že Praha pořád vynalézá kolo v době, když toto je ve světě vyřešený problém.

V Nizozemí je na příměstu nástup předními dveřmi, ale je to rychlé, protože všichni jen pípají (nově jde i platební karta/mobil/hodinky, nejen OV-chipkaart).

Pokud je dostatečně jednoduché a dostupné odbavení, tak to klidně může fungovat i všemi dveřmi, jen cestující musí mít možnost a motivaci.

Luk

V Nizozemsku mají taky turnikety na nádražích a podle lidí, co tam žijí, s tím bývají docela problémy.

Mhd mhd

A nemuzete tam na wc, kdyz jste na vylete a nemate listek😁

Samo

Prečo by ste nemohli? Pípnete si platobnú kartu pri vstupe, využijete WC a pri východe si ju pípnete znova. Nebude vám zaúčtované nič pokiaľ tam budete v rámci časového limitu (ktorý je v desiatkách minút).

Mhd mhd

To neni problem Prahy, ale SC

ZdendaP

To není tak úplně pravda. Středočeský kraj totiž má řešení toho problému, tedy nástup všemi dveřmi bez odbavení řidičem. Nemůže ho ale implementovat, protože Praha to řešení odmítá akceptovat.

Jan

Nástup všemi dveřmi a VHD kompletně zdarma. Takové věci by měly být ve vyspělém státě samozřejmostí!

Jan

Naopak. Nástup předními dveřmi a pouze s předem zakoupenou jízdenkou.

Luk

Jo, hlavně do tramvají jako 15T nebo do těch 24metrových trolejbusů by bylo doslova úžasné nastupovat jen předními dveřmi 🙂

Y.K.

Důvod?

PetrH

Vidíte a takové vyspělé město jako Londýn zaplatí z tržeb velkou většinu nákladů. Investuje raději do výstavby linek než do prožírání.

Jan

Dlouhé fronty na odbavení jsou především z důvodu možnosti platby u řidiče. Z pohybu fronty je jasně poznat, kdo platí a kdo jen ukazuje jízdenku/časový kupón.

mlp

Ne to opravdu neni hlavní důvod. Výdej jízdenky trvá kratší dobu než přelouskání písmenek na kuponu nebo načtení Lítačky (samozřejmě ve frontě jsou lidi, co jezdí pravidelně, tak tam průvodčí-řidič neslabikuje každé písmenko, ale jen koukne že je to furt stejné, tak to samozřejmě je rychlejší a tahle kontrola je prakticky zbytečná). Hlavní zdržovadla jsou takoví, co nevědi, co chtěji nebo řeší nějaké nejasnosti (třeba řeší to, že nemůžou nebo můžou kombinovat celodenní pražskou a jednotlivou pásmovou jízdenku (já v tom nevidím problém, ve vlaku mi to už mnohokrát prošlo); myslím že to ten řidič vydržel řešit snad 5 minut,… Číst vice »

hor411

Řidič může kontrolovat jízdenku „před odjezdem“, ale ne že autobus přistaví přesně v čas odjezdu, jako většina (nebo klidně i tři minuty po, že…)

Neonym

A na jiné než první zastávce tohle udělá jak? Navíc na Smíchovském nádraží je celkem běžným stavem to, že než se do autobusu dostane fronta od jednoho metra, tak už přicházejí lidé z dalšího. Autobus pak odjíždí třeba až v čase, kdy přijede následující autobus (u 393 ve špičce to je v některé části roku běžné).

hor411

Hm tak to jsem jaxi nedomyslel, pravda

Jirka P.

Prostě jen zdravím z Ústí nad Labem…

Milan

Do nedávna jsem se také bál velkého podvádění cestujících, když se nebude kontrolovat jízdné při jejich nastupování do regionálních/příměstských BUS linek u řidičů, ale již jsem dospěl k závěru, že A) kdo chce, tak při tom podvádí dávno i s kontrolou u řidiče: 1.) s pomocí řidiče, kterého zná a jezdí za peníze tzv. mu do kapsy bez vydání jízdenky, která by byla na danou jízdu dražší 2.) s oklamáním řidiče při jeho pouhé kontrole již mu předkládaného jízdního dokladu cestujícím, protože řidič fakt nemá reálně čas kontrolovat/číst data na všech cestujícími mu předkládaných papírových jízdních dokladech, a je naprosto… Číst vice »

mlp

Jo už jsem se taky setkal s tím, že někdo jel na rok starý kupón a přišel mu na to průvodčí až po dost dlouhé době (na rok u měsíčních kuponů prý tak nekoukají). Ale tak to bych nepředpokládal, že je nějaká masová zábava, spíš jsou to kousky hraničící s kouzlením. Pokud jde o ty krátkodobé jízdenky, a jízdenky vůbec dobu jízdy, tam je důležitý jízdní řád. Podle předpisů by si cestující měl vyzvednout zpožděnku, ale to má asi smysl jen při přestupování, jinak ne (zpoždění vidí i případný revizor v daném spoji). Opravdu jsem už několikrát platil 20 korun… Číst vice »

silenysotous

Jo OADčko je taky někdy, jako teda asi většina dopravců, kapitola sama pro sebe… Jednou (linka 662) jsem se pokoušel načíst QR jízdenku… Když se mikroelektronika neuráčila přečíst kód (nejspíš jí to nikdo nepřikázal, pořádně ani čtečka nesvítila) tak si řidič přečetl co svítilo v aplikaci a neodpustil si do mě rejpnout, že jsem ta mladá generace zblblá mobilníma telefonama… Ale tak asi jen neměl svůj den.. Na druhou stranu na 499 mám zkušenosti lepší… Když jsem jel do loučeně, QR se vpoho načetl a když sem se chtěl omluvit, že zdržuju, bylo mi sděleno, že to je dobrý, že… Číst vice »

jaroslav.dohnalik

Já jsem třeba fascinován situací na 348, kdy mi tak od oka příjde, že většina kupuje jízdenky u řidiče. Neskutečně to zdržuje a možná i právě proto před lety došlo k „nafouknutí“ jízdní doby. Ale pořád tam je nějaká sekera, protože každej kupuje, teď neví co chce za lístek, prokazuje slevu….. Když takhle v Nera bus stráví v součtu 10 minut jenom prodejem jízdenek, pak to takhle nemá vypadat.

Michal M

On totiž Ropid a IDSK neudělal naprosto nic pro to, aby cestující motivoval k nákupu online.
Samotný nákup online je taky sračka májová, NFC to neumí a hledáte čtečku, která je v každém autobuse jinde.
Na iOSu nesmíte mít QR kód otevřený moc dlouho dopředu, jinak ho palubní počítač neakceptuje.
Cochcárna v nejlepším stylu IDSK…

petr.sladek

Tak tak. Raději kupuju lístek mimo Prahu u řidiče, nebo jezdím vlakem, kde to funguje bez problémů..

sezikpepak

Mně nejvíc vadí to, že pokud mám roční předplatné na Prahu, ale často jezdím i do dalších pásem, tak musím načíst qr kód na Prahu a pak znova ještě na další pásmo. Očekával bych, že se pomocí qr kódu z pasmove jízdenky načte i pásmo Praha.

watslaw

Plus když jede více lidí, musí se scanovat pro každého zvlášť, a neumí to čárový kód pro více lidí, jako to umí třeba ČD.

Tomáš Záruba

Přesně. A ještě si přidejte, že nákup jízdenky pro dospělého a dítě se nedá udělat najednou. :-DDD

Honza

Tohle je super potvrzuji. Jezdíme často čtyři, všichni na pidlítačku. Dva máme předplatné na Prahu a pásma, děti mají jen Prahu a pásma kupují (jezdí občas nevyplatí se to koupit jako předplatné). Takže to je: Píp – praha + pásma Píp – druhý praha plus pásma píp – praha. Píp pásma a to celé ještě jednou. Takže jenom u nás odbavení zabere 6pípnutí. Za předpokladu že se vše načte na první dobrou a nespadne to. A to ještě načtení kuponu trvá déle než jízdenky. Byl bych nadšený, kdyby někdo udělal konečně kombinovaný kód, co obsahuje předplatné ale i pásma. Ale… Číst vice »

RafaK

jj, jezdím tou samou linkou… Proto ta linka jede málokdy na čas.

Honza

Tuhle linku používá jen masochista. Čím dál více lidí jezdí vlakem. Dennodenní zpoždění (ne jenom kvůli nástupu předními dveřmi), ale hlavně kvůli kolonám. Přejděte taky na vlak. Tam je nástup všemi dveřmi už dávno a zpoždění je max. kvůli křižování do deseti minut. A hlavně jede do centra a ne někam na periferii.

Robert Pokorný

Snad se už čas Boreckého na kraji pomalu krátí …

M 474 003

To by znamenalo automaty v každé zastávce, třeba takový Dobrovítov, Dědice rozcestí, už vidím, jak zrovna tam bude automat a jak dlouho vydrží nepoškozený. A napájený bude asi solárním panelem, tak ten ukradnou jako první. Musela by zůstat možnost koupit jízdenky u řidiče. Ne každý chce mít chytrý mobil, nemusí být signál, může být zrovna odstávka v bance, může zrovna dojít baterka. Ne každý chce, aby Ropid měl záznam o tom, kdy odkud kam jel.

Michal

Myslím že kdyby byly papírové jízdenky v prodeji ve vesnických minimarketech, na benzinkach, v hospodách a na poštách a bylo na každý zastávce přehledně vytištěný za kolik je třeba označit jízdenku, abyste se dostali do Peček, Kolína, Prahy, nebo Nymburka (přehledná tabulka s nejdůležitějšími destinacemi) pak by mohl být vyřešen problém s automaty. Druhou možností využívá pod Litavku, tu si moc nabíjet v automatech nezávisle na bankovní kartě, třetí okrajová možnost s přirážkou 20% pak u řidiče, aby to mělo smysl.

P_V

Ve většině vesnic uvedené provozovny nenajdete, nebo maj ve chvíli, kdy chcete jet, zavříno. Nebo maj možná otevříno, ale musel byste si notný kus od zastávky zajít, popř. i vědět kde, pokud nejste zdejší.

three

toto nejde, protože existuje x možností slev a tudíž co je ve skutečnosti ten problém je to, že každý má nějakou slevu a každý tedy jiný lístek za jinou cenu. Není to tedy jako v tramvaji a busu v Praze kde je na výběr omezený počet typu jízdenky.

mlp

Neblázněte, jízdenky (od loňského zdražení) neprodává ani dopravní podnik ve svých budkách. Jediná možnost je právě automat nebo řidič nebo prodej přes ČD (pokladna nebo průvodčí). Na mojí námitku, že kde mám furt brát drobné (papírové ty automaty neberou) mi teda ochotně rozmění, ale chodit do předprodeje DPP kvůli rozměňování neni asi to nejlepší.

MP22

Možná by stačilo zaplatit kartou, moc složité?

Jan Tichavský

Stačí automat v každém vozidle. Ve regionálních vlacích se to zavedlo, tak proč ne v busech.

Michal M

Zavedlo se to v tramvajích v Praze. V regionálních vlacích ty automaty jsou naprosto nepoužitelné.

mlp

Pkud vůbec jsou. A pokud jsou v provozu. A už jsem řešil i sežrané peníze. Je sice pěkné, že po nějaké korespondenci při které sdělím plnou adresu, číslo účtu a bot mi pošlou ty ukradené peníze zpátky na účet, no ale co na to třeba případný revizor a co průvodčí při přestupu.
Jinak teda pokud zrovna nekradou, tak jsou ty automaty docela použitelné.

Hoermalmeister

Kdo chce, může si přece pořád koupit jízdenku u řidiče, ale pokud už ji má, nebo šalinkartu, nebo platí kartou, tak nemusí řidiče otravovat. Automaty postačí v těch autobusech

Slávek

Stačí,aby v každém busu byl validátor,nebo kdo má mobil,tak koupit v apce.Není nic snazšího.

Luboš Beneš

V dnešní době mobilů krok zpět. Když záznam nemá Ropid, má ho Váš mobilní operátor, možná i někdo z Číny…. Řidič má řídit, jízdenku má jít snadno koupit mobilem.

Juraj

Ono by úúúúplně stačilo, kdyby tam bylo pípni a jeď a pro to malé procento lidí bez jakékoli platební karty by existovala předplacená jako v Ostravě.

Check-in při nástupu, check-out při výstupu (nebo automaticky na konečné) a je vyřešeno.

Luk

To pípni a jeď je super pro MHD, ale pro příměstskou dopravu je to slušný zdroj problémů. Člověk jede jen do sousední vesnice, zapomene si odpípnout výstup a místo 20 Kč mu to naúčtuje třeba 110 až na konečnou.

rodilyslavkovak

nemyslíš, zaplatíš!

P_V

Bude na každé zastávce zaručeně fungující automat? (když bude automat v autobusu, tak se jen „potupná“ fronta přesune ke středním dveřím) Má každý cestující bez permanentky u sebe fungující telefon s povolenými platbami a nainstalovanou správnou aplikací?

Milan

To, že se nebude kontrolovat zaplacení jízdného při nástupu do vozidla u řidiče regionálních/příměstských BUS linek nemusí a za mě by rozhodně nemělo znamenat, že se u něho nedá koupit – prokud si myslíte opak, tak dle mě pletete dohromady dvě naprosto rozdílné věci!

three

přesně. Jezdím 3xxx skoro každý den a ty fronty k předním dveřím jsou proto, protože většina nastupujících cestujících nemá jízdenku a kupuje se jí až u řidiče. Maximálně studenti ráno co cestují do školy mají kupon na Lítačce, ostatní kupují jízdenky pro jednotlivou cestu včetně mě a to je důvod těch front, nikoliv to, že je nástup pouze předními dveřmi. Docela mě pobavilo v textu článku zmíněné, že nástup všemi dveřmi je běžný v “civilizovanějších zemích”. To tedy nevím úplně kde, projel jsem skoro celou Evropu a na příměstských autobusech se nikde ani na západ, ani na jih, ani na… Číst vice »

Plecháč

Ve Švýcarsku je nástup všemi dveřmi i v příměstských busech, a kupodivu to funguje velmi dobře, stejně jako u nás v MHD.

Michal M

Ve Švýcarsku jsou zastávky, kde je nápis „prosím kupte si jízdenku z této stanice až potkáte automat nebo průvodčího“… 🙂

Michal Bartoníček

Kdyby Češi měli švýcarskou mentalitu, vypadalo by to tady daleko líp.

Plecháč

A jak je tedy možné, že u nás funguje metro bez turniketů, což ve světě kromě Prahy najdete jenom v Německu a ve Vídni? Všude jinde jsou turnikety. Že by třeba v Japonsku naříkali, že by mohli mít metro s volným vstupem, kdyby jenom měli tu úžasnou českou mentalitu? Nemyslím si.

PetrH

Turnikety kdysi u nás byly. Jenže se kvůli příliš nízkému jízdnému nevyplatí. Metro zadarmo pro důchodce a děti do 15 let asi nikde na světě nenajdete.

Plecháč

Turnikety se kvůli nízkému jízdnému nevyplatí, ale prodej jízdenek u řidiče ano? Náklady na zdržení prodejem jízdenek u autobusů jsou určitě větší než náklady na údržbu turniketů. Chápal bych argument, že máme tak levné jízdenky, že se vůbec nevyplatí je prodávat a bylo by lepší mít VHD zadarmo a ušetřit na personálu, automatech, aplikacích atd.

PetrH

Ach jo. Prodej jízdenek u řidiče se týká příměstské dopravy, kde je jízdné trochu vyšší a nejezdí tam polovina vozu zadarmo jako v metru. A navíc je debata právě o tom zrušení prodeje jízdenek u řidiče.
Ne, zase tak levné jízdenky nemáme, že by se je vůbec nevyplatilo prodávat.

Twix

A co taková Budapešť, Helsinky, Stockholm, Kodaň, Lausanne, Porto (dobře, ty poslední dvě si spíš jen říkají metro), tam pokud vím žádné turnikety otevírat taky nemusím.

Michal

A co třeba v Belgii, nebo v Katalánsku?

Michal M

De Lijn taky nástup předem… ale je to už čtvrt století. 🙂

Petr Drozda

Trochu by daný problém odstranilo i zavedení dvou, tří, čtyř a pětidenních kupónů v regionu, které mohou být ve společném QR kódu s pražským kupónem, který drtivá většina studentů a dalších jednotlivě doplácejících má. Dá se předpokladat, že tito nevyužijí plně kupón měsíční z důvodu studijních plánů nebo home office. Sleduji denně na 394 a 384. Je zajímavé, že většina cestujících ve vlacích pokud ukáže aplikaci, má nahraný kupón pro Prahu i Stč kraj.

Twix

Vždycky se divím, kolik lidí si třeba na Zličíně kupuje jízdenky u řidiče. Kde se tam vzali, že vůbec potřebují novou jízdenku (ok, mohli přijít z obchoďáku a nebo mají jen kupon na Prahu) a proč si ji raději nekoupí stejně snadno v automatu kolem kterého přišli (nedej bože třeba více do zásoby) nebo ještě snadněji v aplikaci – že jim to stojí za to potmě u řidiče odpočítávat dvoukoruny, zatímco na lidi ve frontě venku prší.

Magnat

Ono je to možná i trochu komplikované, když mám kupón pro Prahu + pásmo 1 a chci jet třeba do Liberce, tak bych si měl označit papírovou 11ti pásmovou v pásmu 2, Ale autobus staví nejblíže až v pásmu 7 takže buď označím v B a nebo až v 7. V každém případě by to byl problém. Proto raději jdu přes řidiče, abych ten problém neměl.

Michal M

Ale fakt vážně – proč to dělají?

hor411

Není krajský tarif levnější (když máte třeba roční)?

rodilyslavkovak

Tak mají jistotu že pojedou, přinejhorším na stojáka ne. To bylo přece vydáváno jako velká výhoda, že se nemůže stát že jízdenky jsou na půl dne předem vyprodané.

Josef J.

K cenovému porovnání: Když jedu tam i zpět stejný den, Regiojet zpravidla 129, občas 109 Kč za jednu cestu. PID+IDOL 113 Kč za cestu (70 Kč polovina 24hodinové PID, 43 IDOL) a jízdenku lze využít ještě na cestu po Liberci. PID+IDOL jezdí řádově méně lidí než zmíněnými komerčními linkami, ale ty Vaše stovky (byť nižší) to budou. Navíc v sobotu Regiojet přijíždí z Prahy do Liberce až dopoledne po deváté.

mic

Označení v pásmu B problém není – posun začátku platnosti se myslím jmenuje. Problém by ale byl v návazném spoji, kam bych někde venku přestoupil.
Já si třebas u řidiče lístek nekupuju proto, že mi opakovaně vnutil pětipásmovou, když jsem jel do pátého a měl předplacenou Prahu+ první. Když si před ním označím čtyřpásmovou, tak je tentýž člověk v pohodě.

Josef J.

Většina z nich má na Prahu roční či aspoň měsíční a dokupují jen vnější pásma. A pak je pár těch, kteří z nejasných důvodů platí pásmo B dvakrát.
Osobně při cestě z Prahy označuji jízdenky z automatu při cestě na kratší vzdálenosti nebo v relacích, kde jezdím častěji, ale dražší jízdenky si kupuji spíš u řidiče. Podobně když plánuji přestup na vlak, mám radši dobře čitelnou jízdenku od řidiče kvůli průvodčím ve vlaku.

Petr Drozda

A proč si jednotlivou jízdenku nekoupíte předem do aplikace? I pípnutí QR kódu s pražským kupónem, přepnutí QR kódu na jednotlivou jízdenku a její sejmutí je pořad o polovinu rychlejší než nákup jízdenky hotově nebo kartou vč. autorizace bankou. Osobně pravidelně vyzkoušeno i změřeno.

Jan Tichavský

S automatem se může fronta uskutečnit vevnitř a kupovat si budou za jízdy stejně jako v některých vlacích nebo v MHD. Spíš nechápu kde se pravidelně bere taková masa lidí, která jezdí na jednorázové jízdenky? A kolik % dojíždějících z té fronty skutečně potřebuje koupit jízdenku a nečeká jen na přiložení kartičky?

Twix

Je fakt že by to podpořilo nákup jízdenek jinde než u řidiče. Otevřou se všechny dveře, víc než půlka fronty rovnou nastoupí (jízdenku už mají nebo si ji koupí v automatu uvnitř) a ti ostatní se dostanou do vozidla až jako poslední, i když tam čekali dávno. Až kvůli tomu pojedou potřetí na stojáka, možná promyslí jiné způsoby nákupu jízdenek.

watslaw

Ony se mimo Prahu ty dlouhodobé nevyplatí už těm, co jezdí cca dvakrát do týdne. No a o víkendu na mnoha linkách převažují turisti a chalupáři, co se jim to nevyplatí už vůbec. Další problém je, že mnoho lidí se v tarifu nevyzná (nedivím se tomu) a doufají, že když řeknou řidiči odkud kam, že dostanou správnou jízednku. A druhý problém je ten, že i s jízdenkou koupenou předem je celá operace dlouhotrvající opruz, když PID neumí jízdenku pro více lidí zároveň, a ještě pípáte zvlášť Lítačku Praha a zvlášť jednorázovky na vnější pásma. Odbavení rodiny se třemi dětmi a… Číst vice »

three

jak jsem již psal, jezdím 3xxx pravidelně a téměř všichni co se mnou ráno jezdí stejným spojem pravidelně si kupují jízdenky u řidiče. V aplikaci to prakticky nejde a automat nikde v okolí není. A nějaký zde zmíněné Švýcarsko…Chtěl jsem nastoupit na autobus v Davosu na zastávce na okraji města. Na vývěsce uvedeno, že jízdenku si musím koupit na nejbližší zastávce s automatem nebo s prodejním místem. Řidič mi řekl, že na další zastávce musím vystoupit, dojít si do automatu koupit jízdenku a až poté znovu nastoupit s tím, že ale na mě nemusí počkat. Přes jejich aplikaci jízdenka nešla… Číst vice »

P_V

V té Praze je přeci jen větší četnost míst, kde se dá fyzická jízdenka koupit, než na zastávce „Horní Dolní, rozc.“.

P_V

To právě nevím, zda v zájmu odstranění Hrubešových potupných front nebude ten prodej u řidiče zrušen. Pokud tam bude aspoň automat, smrskává se problém na 1) s hotovostí sem nelezte a 2) dokud automat nevydá lístek, blokujte dveře, jinak na vás vystartuje revizor, protože jste lístek nekoupili „neprodleně“.

hor411

No, Horní Dolní rozc. je na znamení a jede tam nula až jeden člověk na spoj. To fakt problém není, ten jeden to prostě ani při nákupu u řidiče nezdrží

Slávek

Zkuste to…:-)Uvidíte,co se stane…

three

Pane Sůro, v dopravně civilizovaných zemích opravdu není všude nástup všemi dveřmi a navíc z praxe – včera jsem opět stál ve frontě na 380 na Zličíně, ve 30 stupňovém vedru na slunci a schválně jsem pozoroval kolik lidí má již jízdenku a kolik si jí kupuje. Tak 90 procent si jízdenku kupuje u řidiče. Proč ne v aplikaci? opět z praxe. Párkrát jsem si takto koupil jízdenku v aplikaci při cestě vlakem v rámci PID s tím, že se mi automaticky aktivovala na čas od kdy by měla platit. Jenže vlak měl zpoždění a tak platnost jízdenky vypršela dřív,… Číst vice »

Mirek/

Navíc to nesmyslné zkrácení časové platnosti při poslední úpravě tarifu situaci ještě zhoršilo a znepřehlednilo. Takže si to raději koupím u řidiče.

rodilyslavkovak

V Budapešti mají nástup předníma dveřma i ve městě. Oficiálně teda jen na vybraných linkách, ale ony to jsou v podstatě všechny.

M M

Většina lidí přestupuje z metra. Kdyby si to koupili v aplikaci nebo před nástupem do metra, tak mají jednu jízdenku, která platí dostatečně dlouhou dobu, a ještě k tomu levnější, protože většina zdá se kupuje zvlášť Prahu a zvlášť 0/B + vnější pásma. 90 % lidí kupuje u řidiče proto, že jsou prostě hloupí.

Michal M

Možná to časem dojde do nějakého kompromisu, že nástup všemi dveřmi bude na frekvenčně silných stanicích.
Na většině sítě IDSK je v autobuse do 10 lidí, tam to fakt nutné není, ale nevlakové oblasti typu Neratovice, stará Benešovská, Beroun – tam jsou ty nástupní fronty opravdu potupné.
A například na Zličíně, Roztylech i Budějovické jsou třístovky bez krytého nástupiště…

MP22

Jasně, každá zástávka jinak, už vidím ty řidiče co řvou po lidech když se spletou a vůbec, to je taková blbost…

Luk

Ona bohatě stačí ta pruda, že 3xx mají v Praze směrem dovnitř nástup všemi dveřmi, směrem ven jen předními. Člověk, který tím jede kus po Praze, tak si musí uvědomit, kterým směrem bus jede a tedy ke kterým dveřím má jít (a jestli si připravit jízdní doklad).

Martin Liška

Podle mě to má naopak svou poměrně jasnou logiku – směrem do centra je pravděpodobnost, že nastupující jízdenku až do konečné zastávky má, téměř 100%. Směrem ven z Prahy je řádově mnohem nižší…

PetrH

V naší MČ se oficiálně (starostka) doporučuje linky 3xx nepřetěžovat pro dopravu po Praze. Jasně, taky do ní občas vlezu směrem k metru když jede, ale nepřekvapuje mne, že je pomalá a narvaná. A ještě Arriva…
Při cestě od metra se 3xx vyhnu.

Juraj

Velká většina populace má smartphone, tito lidé to mají vyřešeno.
Pro ten zbytek může být klidně automat ve vozidle, a s trochou ambice by mohl být chytrý na bázi „pípni a jeď“.

Luk

To pípni a jeď je super pro MHD, ale pro příměstskou dopravu je to slušný zdroj problémů. Člověk jede jen do sousední vesnice, zapomene si odpípnout výstup a místo 20 Kč mu to naúčtuje třeba 110 až na konečnou.

mlp

Kdo dojíždí pravidelně, a nemá legitku, nakoupí si jízdenky do zásoby. Taky jsem to tak dělával, většinou na celý měsíc. Několikrát do toho padlo zdražení (pardon, podle mluvčího to bylo zvýšení nebo úprava cen), takže jsem musel svoji sbírku jízdenek donést Na Bojiště, kde mi za to zpátky daly peníze; ono totiž to zdražení se neinzeruje předem. Takže pravidelní dojíždějící si jen orazítkujou jízdenku jako v jakémkoliv jiném dopravním prostředku (metro, tramvaj, pražský bus) a frontu udělají jen příležitostní cestující, kteří si to stejně radši půjdou koupit k řidičovi. Jen mě napadá příklad ze světa. Ve Frankfurtu nad Mohanem právě… Číst vice »