Tlak na nástup všemi dveřmi do autobusů PID roste. Pražský organizátor čeká na prezentaci
Chlumecká ulice a terminál Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dlouhé fronty na odbavení do autobusu označuje radní pro dopravu za potupné.
O víkendu jsem to zažil, odbavení cestujících na Zličíně trvalo 14 minut, takže autobus vyjížděl s 12 min zpožděním.
Pokud si ale polovina cestujících bude nadále kupovat jízdenku u řidiče, moc se to nezlepší. Je třeba cestující motivovat k nákupu jízdenek online, např. tak, že u řidiče budou o 20% dražší.
Problémem ale je tzv. lomený tarif (např. když potřebuji jízdenku PID + DSÚK), pak mi nezbývá než si jízdenku stejně koupit u řidiče (protože v PID Lítačka to nejde).
Jezdím pravidelně 406 z Roztyl (pokud zrovna nejedu R17) a většinou se to stihne. Odbavení trvá zhruba 10 minut (jestli je to 7 nebo 14 neni tak podstatné), ale řidič přijede s předstihem a odjíždí obvykle na čas a tou dobou už odbavuje většinou jen ty, co přiběhnou na poslední chvíli (což jsem občas i já). Třeba včera jsem přiběhnul cca 30 sekund před odjezdem, nebyl jsem sám, z toho metra přestupovalo víc lidí a fronta čítala už jen 2 lidi (autobus plný) a odjíždělo se včas. Koncové zastávky nejsou problém, když autobus přijede třeba 10 minut předem. Problém je… Číst vice »
Většina cestujících má předplatné, takže tržby neklesnou. Tím spíše, že ani ti, kteří kupují jednotlivé jízdné nechtějí platit pokuty, tak nepodvádějí.
Malí školáci hledají 3 Kč, zatímco autobus za tu chvíli propálí naftu za 3 Kč
Pokud budu počítat se spotřebou při volnoběhu okolo 2,5l/h, což je velmi přehnané, zahřátý velký diesel umí i 1,5l/h při volnoběhu, tak za 10 vteřin hledání 3kč spotřebuje autobus maximálně 7ml paliva, takže se nedostanete přes 25 haléřů.
To má snad řešit policie, řidič zavolá a na další zastávce ho vytahnou. A jak se to řeší v pražském pásmu??? Mají snad nějakou speciální jednotku na to???
Ano, mají, říká se jim revizoři.
Jsem určitě pro, nejen čekání, ale hlavně když máte nákup a bágl tak se dveřma blbě prochází a ještě k tomu vytahovat Lítačku, když nemáte třetí ruku.
Já se kvůli tomu busům mimo centrální pásmo vyhýbám a jedu raději vlakem, i když mají třeba větší intervaly.
Jako cestujícímu v 3xx mi spíše než fronta při nástupu vadí s jakými autobusy někteří dopravci jezdí – dojíždí 14 a 15 let staré autobusy, málo sedaček, bez klimatizace, malá okna na větrání, a v kombinaci s dírami silnic středočeského kraje jsou to kolikrát pěkné žebřiňáky. Tak snad se to od prosince změní…
Postupně byli vysoutěženi noví dopravci (i když někdy staronoví), kteří budou nuceni plnit mnohem přísnější podmínky – například ohledně stáří autobusů nebo jejich vybavení. Mnohde dosavadní dopravci jezdili desítky let jen na základě „zvykového práva“, tedy tak, že někdo kdysi zprivatizoval někdejší ČSAD a až dosud on nebo další majitelé firmy pokračovali v provozování linek, aniž by o ně museli soutěžit a aniž by museli plnit přísné podmínky.
S tím jsem se zatím nesetkal. Jen u některých soukromých dopravců, ale mám zkušenost, že zrovna ti jezdí lépe na čas, než ti z pražských garáží…
Tohle by mel do par let byt standart pro celou ČR kvalitni odbavení cestujícího ma MHD ceske Budějovice tak nevim proc by to nemelo fungovat i jinde 😉
Musíte mít víc revizorů, to může být taky problém s jejich počty.
Pokud nenasadíte u dveří třeba AI kamery. Ale to by asi UOOS nepovolil. V Praze a okolí by to asi šlo, prostě budou jezdit i na linkách co zajíždí do dalších pásem. Ale jinde, kde jsou hlavně menší města asi problém.
Slááááva, konečně se přesuneme do 21. století! Doprava by se výrazně zrychlila, zefektívnila a přilákala nové cestující.
A jestli se někdo z ropidu ptá jak zabránít zneužívání, tak doporučuji rozšířené revizorní hlídky v sestavě 2-3 revizoři + policajt, kteří by po příjedu k terminálu Metro/vlak zkontrolovali všechny osoby v autobusu během výstupu.
Neznalým doporučuji ranní cestu Chýně – směr Zličín, kdy ráno po koncí směny se v CHrášťanech cpe do budu cca 50 lidí a každý 2-3 i kupuje lístek nebo doplatek…
A jako novinka bude to, že si každý stoupne v autobuse před nějaký automat s lístky a bude bádat odkud kam a za kolik pojede. Řidič vydává na zastávce (např. Veleslavín, odkud často jezdím) asi třicet lístků na cestu směrem Kladno. A tedy třicet lidí bude, samozřejmě s kartou, kupovat jízdenky. To chci vidět.
Nebo si z těch 30 koupí 15 jízdenku předem v Lítačce, 8 si ji koupí u terminálu v autobuse a 7 u řidiče. Pořád to bude čtvrtina času na zastávce.
Kartu/aplikaci musíte taky přiložit, počkat než jí terminál přijme a řidič kývne ok.
Problém bývá s aplikacemi, když někomu zhasne mobil, je to stejně času jako když někdo hledá koruny.
Lístky zrušit, akceptovat jen karty – bankovní, městskou(krajskou) nebo přednabitou. Tečka. Neexistuje hrabat se v drobákách nebo řešit že mám tisícovku a nemam drobný, tohle je příčina skoro všech zpoždění u těchto spojů. Bez milosti!
Tak já bych po vzoru Věry Pohlové nákupy za hotové uplně zakázal, protože to neskutečně zdržuje. Půlka lidí se hrabe v drobákách anebo zase platí velkýma bankovkama a řidič je musí vyhazovat.
Takže buď přes bankovní kartu anebo městskou kartu anebo případně přednabitou kartu (namísto papírových celodenních jízdenek a podobných).
Nemáš kartu, nejedeš, nazdar bazar!
Každý obchodník je a i nadále bude (naštěstí) povinen přijímat i hotovost, takže s vyloučením možnosti platby jízdného v hotovosti rozhodně neuspějete – takže jediným řešením by bylo drasticky zdražit jízdné placené v hotovosti a pro osoby ve věku cca 65+ zavést celostátně jednotně jízdy zdarma jen s podmínkou prokázání věku při revizi jakýmkoli platným průkazem totožnosti (proti čemuž jste všichni tak hrozivě brojili, když to v podobné úpravě zařídil Babiš). Jsem naprosto jednoznačně přesvědčen (ve shodě s názorem ROPIDu), že zavedením možnosti nástupu cestujících všemi dveřmi na linkách vyjíždějících z Prahy (při jízdách z Prahy ven, protože ve směru… Číst vice »
Některé vnitropražské linky normálně se převlékají na příměstské do prvního pásma (třeba 174 a 301),takže tam už jde podvádět teď.
Vše by se zrychlilo pokud by čtyři cestující z pěti neplatilo 10 Kč kartou. Online platba se rovná zpoždění autobusu.
Ono je to zhruba stejné. Při platbě v hotovosti se zase často hledají drobné, ať už je hledá cestující nebo řidič.
Právě že vůbec. Platba kartou je rychlá. Jenže problém je, že třeba u telefonu se to plete, protože neví, jestli se hlásíte Lítačkou nebo bankovní aplikací. Já proto musím NFC vypnout a načíst to opticky, aby mi to místo Lítačky nekoupilo lístek třeba do konečný mimo pražský pásmo. Je to naprosto magorsky udělaný. Proto se těm autobusům vyhýbám a radši počkam na pražskou linku, když to nebude půlhodina.
Kartu/aplikaci musíte taky přiložit, počkat než jí terminál přijme a řidič kývne ok.
Problém bývá s aplikacemi a NFC, když někomu zhasne mobil, je to stejně času jako když někdo hledá koruny.
Nesmysl. Platba kartou je rychlejší, než cáknutí lístku. Alespoň u nás na vsi V Brně. Pípám při nástupu, a když se naučíte správný grif, tak to jde i za chůze, takže je zdržení naopak menší, než kupování lístků nebo jejich cvakání. Zkuste to někdy taky, je to prča a frčí to (pokud nejste lopata s obema rukama levýma).
Pokud na Motole nastoupím do 174, na Linkách se změní na 302 a dojedu s tím až za Prahu (ok, do prvního pásma). Revizoři co ?
174 se mění na dvě linky, a to 301 a 352 (linka 302 jezdí z Letňan do Veleně). Podobně se například linka 186 mění na 396.
Co co? Máte si zařídit soplat toho 1. pásma buď zajít na Luka k řidiči nebo skrze aplikaci. Normální je zaplatit přece.
*zařídit doplatek
Hlavně je absurdní ten samoobslužný strojek na jízdenky u druhých dveří, kde se zobrazuje, že je jízdenky třeba zakoupit u řidiče. Po Praze má většina předplacena, a těm, kdo by si ve strojku jízdenku koupili, ji neprodá. Vyhozené peníze (za strojek).
Na mnoha linkách jezdí stejné busy v Praze i mimo ni (nejvíc u 3xx, které jsou fakticky prodlouženými městskými linkami, ale někdy v Praze zaskakují i busy odjinud z kraje, pokud danému dopravci v Praze zrovna bus chybí), takže ten strojek tam význam má.
A mění to něco na tom, že je absurdní, že v tom strojku nejde koupit jízdenku do vnějších pásem?
Tak mají levné programátory. Prý celkově odbavovací systém je ta nejtěžší věc na integrovaných systémech, ne rozvrh spojů.
Tohle za ta léta co to je neumí naprogramovat? OMG … a stejně tomu nevěřím, spíš pohodlnost.
Nikdo to po nich nechtěl, tka to dělat nebudou. Taky nevím proč DPP nekupuje už nové vnitřní infopanely.
Přes Lítačku dokoupit pásmo anebo to dojít z poslední zastávky v pražském pásmu. To dá rozum.
Ve smeru z Prahy je to velmi jednoduché j bez toho, stačí povinně postavit autobus včas. Pokud se začíná na díře jako Motol nebo Českomoravská, tam může být odjezd posunutý, ale na další stanici (třeba Nemocnice Motol) musí přijet včas a mít vatu. Čili kontrolovat příjezd i odjezd.
Krásný den, z pohledu řidiče 3xx je zrychlení dopravy určitě na místě. Otázka je co s bezdomovci a dalšími smažkami kteří budou narušovat klidný průběh cesty pro platící cestující. Další je úklid vozidel po nástupu takovýchto cestující. Při řešení s policií se doba zpoždění zvýší na desítky minut i více, při řešení takovéto situace vícekrát za jeden spoj. Další problém bude i v tom že řidičům z Prahy a okolí kteří jezdí 3xx se vyplatí přejít k Dpp lelikož za stejné podmínky víc peněz. A že tržby budou nižší je jisté lelikož těch lidí kteří to zkouší už teď aby… Číst vice »
Kontrola a prodej jízdenek na na 3xx je pro některého řidiče důvod, proč pracovati za měně peněz než u DPP? Nebide naopak po odpadnutí kontroly národní kázně lepší jezdit 3xx, než poskakovat celé dny v Praze od křižovatky ke křižovatce?
Jop osobne jezdim na vysocine a kdyz mi kolega vysvětloval zákonitosti prodeje jízdenek v pid tak by me do Středočeského kraje nedostali ani za 60 v čistém o buzeraci řidičů od revizoru ani nemluvim
Buzerace od revizorů, jak to myslíte? Já bych čekal, že spíš cestujících?
A jak to řeší ve vnitřním pásmu??? Snad za ta léta už mají vypracované postupy, tak to jen rozšíří.
Vyhodit na nejbližší zastávce a řešit venku, to nejde dneska vyloučit z přepravy jenom revizorem+řidičem ?
Zajeďte si do Asie a uvidíte jak se nastupuje předními dveřmi a jak je to rychlé…
A jinak všude turnikety, i na nádražích a nezdržuje to.
V hlavní roli mobil nebo čipová karta.
Taky mohu jet do Indie podívat se, jak se jezdí ve vlacích, na vlacích, zvenku na oknech, na lokomotivě… Jděte už s tou Asii do víte kam.
Vytáhnout paty do světa a neplácat nesmysly na internetu by vám neškodilo…
Píšete nesmysly. Když vypouštíte bazén, vypustí se rychleji jednou dírou nebo třemi?
Sorry, vyzkoušel jsem hromadnou dopravu ve městech, proti kterým je Praha ubohá pidivesnice…
Tak si pořád říkám, proč v Praze / PID nezavedou systém „pípni a jeď“. Rychlé, jednoduché a přívětivé pro cestující – nemusíte vědět, jakou jízdenku si koupit, prostě si pípnete kartou / hodinkami před nástupem / ve vozidle a to odpípnete při výstupu. V Brně to funguje skvěle, škoda jen, že to nerozšířili na celý kraj. Co tomu brání?
Brání tomu to, že vhledem ke složitosti tarifu to prostě v rámci celého kraje nefunguje a nemůže fungovat spolehlivě.
Jo, třeba v ODIS tím prý dopravu „dezintegrovali“. A s hotovostí taky člověk nepochodí.
Prečo by to nemohlo fungovať spolahlivo? Muselo by zrejme dôjsť k určitým zmenám v tarife aby to sedelo do daného spôsobu výpočtu cestovného, ale na konci dňa je to celé matematika a to naozaj nie je problém „nakódovať“.
Zas takový problém by to nebyl, kdyby se nepočítalo s tarifními pastmi.
X % výběru je od turistů, kterým se jízdenka vytiskla blbě. Jak do check-in/out udělat chyby, aby za ně zodpovídal cestující?
Další % výběru pokut je třeba nákup v PIDLítačce z nalezeného spojení začínajícího metrem – čas platnosti jízdenky od času odjezdu vlaku – jak to udělat, když by byl turniket ve vstupu do přepravního prostoru, měl by zaznamenat až čas odjezdu?
Ono se jen nechce. To je cele.
Takže tím, že jsme si vytvořili zbytečně složitý tarif, jsme si zabili možnost rychlého a uživatelsky přívětivého odbavení? Nuže – když jsme si tarif vytvořili a nebyl nám jako dogma seslán shůry, tak se jistě dá změnit. Budeme-li chtít, aby VHD byla opravdu atraktivní a na úrovni současné doby a technologických možností. A nebo jsou tohle všechno jen prázdné floskule, o podporu VHD ve skutečnosti nejde, takže se nemusí nijak chtít cokoliv zlepšovat. Pak bych tomu, že tento systém zaveden nebude, rozuměl…
Proč by to nemohlo fungovat, pásma jsou jednoznačná. Nevidím jediný důvod. Složitost tarifu… Prostě máte určitý počet pásem a čas, tak se to podle toho odečte. Hotovo basta fidli.
Omlouvám se za minus, netrefil jsem se napoprvé do „Odpovědět“. V Brně to využívám, z hlediska jízdného je to přívětivé, ale necítím se dobře, že nemám žádný doklad o tom, že jsem odpípl.
Se neomlouvejte a jenom hned klikněte na opačnou volbu a Váš hlas se vynuluje.
Tak každý ten automat by vám měl ukázat co se vám odečetlo a stav kreditu… Aspoň takto to funguje v některých okresních městech s městkou kartou.
Praha.
ja s tim prostě nesouhlasím! Praha není Brno ani jižní Morava, sbihaji se sem individua z celé rebupliky! do ted v regionalnich spojich nejsou, ale planuje se aby byli. celé je to postavené na nejaké fronte, prijde mi to tristní, protože fronty mam a jízdní rad stíhám. misto aby se uvažovalo zjednodušení odbaveni – padl v diskuzi Londyn – tak se resi verze, která nepřinese nic dobrého. Kdyz umi v 10mil aglomeraci turnikety v metru a nastup předními dveřmi a az pak se vam otevře zavora, pak nechapu co resi Praha SCK. proste za mne to zavání snizenim, a to… Číst vice »
V Londýně je „trochu“ vyšší jízdné, aby se závory a turnikety vyplatily.
Nesouhlasit můžete, ale to je tak vše. Nástup všemi dveřmi je logický důsledek toho všeho. Je to rychlejší a spoj se nebude zbytečně flákat na zastávce. Je dokonce možné, že se oběhy zrychlí a tím ubyde jeden autobus.
Ve vámi jmenovaných aglomeracích to funguje, protože jsou na to zvyklí. Ale už jen z logiky věci je nástup jedněmi dveřmi pomalejší než všemi dveřmi. 🙂
„Protože jsou na to zvyklí“ 🤣
A kdo je na to zvyknul, že?
U MHD řešíte protichůdné požadavky: rychlost vs. tarifní odbavení
Ale proč to zkusit osvědčenými způsoby, že? Radši zpět na stromy…
Co podle vás ta individua z celé republiky budou v těch příměstských autobusech dělat? Bezdomovci z celé republiky nečekají na nic jiného, než aby mohli v Kouřimi nastoupit prostředními dveřmi a svézt se do Zásmuk?
Pokud máte frontu, znamená to, že bez fronty by mohla být jízdní doba kratší.
😀 😀 😀
I kdyby nekdo jel.nacerno, tak ridic usetri cas a budou ho moci vic vyuzit ci platit kratsi dobu. Tak je otazka efektivnosti. I pri nasrupovani jede motor, plati se palivo.
Jako, že by třeba udělal další kolo , 30 km tam a 30 km zpět. Větší blbost jsem nečetl.
Problemu je mnoho:
1. Kombinace Praha plus ruzne pasma- ani ridici kolikrat neznaji cenu. Takze kdo jede jednou za pul roku, tak to resi
2. Pomale platebni terminaly v autobuse
3. Neda se jednoduse jinde koupit treba jen pasmo 1
4. Vhodne by bylo zavest kredity. Pokud je clivek pul tydne na HO, tak se kupon ani rocni nevyplati a proto denne plati kartou a to v pomalych automatech
Všechny tyto problémy vám řeší PID Lítačka
Ale přesto třetina lidí nastupující do příměstských autobusů zdržuje řidiče hotovostními operacemi, než aby si koupili jízdenku přes aplikaci předem a tu jen naskenovali.
Jsem občasný cestující. PID litacku nemám, nechci mít. Střídají se u nás li ky 1xx a 3xx. Různé režimy jízdného vadí. Napřed je třeba je sjednotit.
V 1xx i 3xx platí úplně stejně jízdenky PID.
Na cestu čistě po Praze dejme tomu.
Na cestu za Prahu je potřeba si dávat bacha, že 3xx jsou v pásmu 0 nebo B, zatímco 1xx jsou v pásmu P. A to včetně paradoxů jako Prosek – Čelákovice, podle ropidí logiky mám z Proseka na Vysočanskou(vlak) využít 375 a ne 195.
PÁSMO 0 A B JSOU REÁLNĚ PODPÁSMA SAMOSTATNÉHO DVOU PÁSMA P = KDO MÁ JAKOUKOLIV JÍZDENKU JEN NA JÍZDU PO PRAZE, TAK MÁ REÁLNĚ JÍZDENKU NA 4 PÁSMA, která jsem právě uvedl! -viz Tarif PID – https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2023-04-01_komplet.pdf : „“ ……. III. Jízdné v systému PID 1. Přestupní jízdní doklady pro jednotlivou jízdu. a) Plnocenné jízdní doklady pro jednotlivou jízdu – základní jízdné pro cestující, kteří nemají nárok na slevu, bezplatnou přepravu nebo zvláštní ceny jízdného. aa) Papírové jízdní doklady nebo jízdní doklady zakoupené z Mobilní aplikace (MA) nebo Partnerské mobilní aplikace (PMA): – Pásmová platnost (počet pásem) / Cena /… Číst vice »
Pokud to nekombinujete s vlakem, tak vás podpásma v pražském pásmu vůbec nemusí zajímat.
Pokud chcete vlak, je to problém a pořídil bych si Lítačku. Jestli jste šetřílek nebo nějaký protestant, je to váš problém.
A vůbec, s článkem to celkem ani nesouvisí.
Ne úplně. SMS jízdenky neplatí v příměstských, pro 1xx nestačí na stejný úsek pásmo B nebo 0.
To některým lidem nevysvětlíte, je to marný…
Když jedu po Praze třístovkou a nemám kupon, tak si přece kupuju stejnou jízdenku za 30 nebo 40 Kč, nebo ne?
co melete za nesmysly, že na 1xx nestačí na stejný úsek pásmo B a 0? Linky MHD jezdí po Praze vždy jen v pásmu P, a to i ve společných zastávkách s 3xx, které je pají v pásmu B či 0 = PÁSMO 0 A B JSOU REÁLNĚ PODPÁSMA SAMOSTATNÉHO DVOU PÁSMA P = KDO MÁ JAKOUKOLIV JÍZDENKU JEN NA JÍZDU PO PRAZE, TAK MÁ REÁLNĚ JÍZDENKU NA 4 PÁSMA, která jsem právě uvedl! -viz Tarif PID – https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2023-04-01_komplet.pdf : „“ ……. III. Jízdné v systému PID 1. Přestupní jízdní doklady pro jednotlivou jízdu. a) Plnocenné jízdní doklady pro jednotlivou… Číst vice »
Vy si ještě kupujete SMS jízdenky?
SMS jízdenky je relikt, který je dobrý akorát na zrušení. Nikdy jsem to nevyužil, třeba proto, že bych cestou chtěl je kousek vlakem. A taky ta ochranná doba 2min je totálně na houby. Zvláště teď v době, kdy můžete mít aplikaci v mobilu.
No, ono to skenování … nesmíte si ho idealizovat. Kolikrát je delší, než platba kartou, protože jízdenka + kupóny na Prahu + nedejbůh invalida jsou i 3 skenování
Je to tak. Odbavovací systém je fraška.
Konečně někdo normální.
Ale to už je extrém. Zato drobáky šacuje každej, kdo platí penězma.
To je bohužiaľ dôsledok toho že PID nijak nákup v predpredaji nezvýhodňuje. Hoci cestujúci platiaci v autobuse vytvárajú vysoké náklady navyše, cena cestovného je pre nich rovnaká.
A jaká je pro cestujícího výhoda koupit si lístek přes lítačku, když stejně musí stát frontu u nástupu a skenovat kód?
Kdyby to znamenalo možnost nastoupit bez fronty, tak by to pro mnoho lidí byla dobrá motivace.
Nákupem jízdenky u řidiče zdržují lidi i sebe, ale asi je to netrápí
žádná… bohužel.
Třetina není většina a významný je podíl lidí, kteří tu Vaši aplikaci nemají na čem provozovat, pro ten zbytek je hlavní alternativa jízdenka z automatu. Ale cenové zvýhodnění jízdenek z předprodeje (automatu) oproti platbě u řidiče třeba o korunu nebo dvě by ten podíl mohlo změnit.
Vy se s těch zdržovačů jednou pomátnete. Proč bych měl mít další aplikaci v mobilu?
A proč bych já měl podporovat stav, kdy autobusy jezdí věčně zpožděné a nedá se na ně spolehnout, že člověk stihne nějaký přestup, a bude v cíli v čas, kdy tam má být?
Jak další. Máte jednu aplikaci Lítačka, která je na všechno.
Neřeší.
Vy jste komik! Kde bydlíte?
Přesně, já musím kupovat lístky z 1.pásma do Prahy, ale jezdím jen 5 km.
Na peníze se mi vyplatí i moje šílené staré auto, které žere 10 ltr. benzínu/100 km.
Fakt člověk žasne, že Praha pořád vynalézá kolo v době, když toto je ve světě vyřešený problém.
V Nizozemí je na příměstu nástup předními dveřmi, ale je to rychlé, protože všichni jen pípají (nově jde i platební karta/mobil/hodinky, nejen OV-chipkaart).
Pokud je dostatečně jednoduché a dostupné odbavení, tak to klidně může fungovat i všemi dveřmi, jen cestující musí mít možnost a motivaci.
V Nizozemsku mají taky turnikety na nádražích a podle lidí, co tam žijí, s tím bývají docela problémy.
A nemuzete tam na wc, kdyz jste na vylete a nemate listek😁
Prečo by ste nemohli? Pípnete si platobnú kartu pri vstupe, využijete WC a pri východe si ju pípnete znova. Nebude vám zaúčtované nič pokiaľ tam budete v rámci časového limitu (ktorý je v desiatkách minút).
To neni problem Prahy, ale SC
To není tak úplně pravda. Středočeský kraj totiž má řešení toho problému, tedy nástup všemi dveřmi bez odbavení řidičem. Nemůže ho ale implementovat, protože Praha to řešení odmítá akceptovat.
Tady to jde taky,pípnout kartu,mobil,hodinky.Jenže každej raději zdržuje u řidiče s nákupem jednotlivé jízdenky,i když ví,kolik zaplatí a nechce Lítačku,nechce,nebo je línej si v metru při přestupu koupit jízdenku v automatu.
Kdyby se papírový jízdenky zrušily a nahradili plastikovými kartami, co by se dopředu dobily a zakázala platba hotovostí, tak by bylo po problému a samozřejmě platby kartou bankovní, tak jak to už funguje.
Nechápu proč ty anachronismy z dob komunismu Praha stále udržuje.
Ale nástup všemi dveřmi bez dlouhých front je věc druhá, větší plynulost u těch narvaných linek, kde jezdí kloubáky, o tom žádná.
Tak zkuste jít s báglem a taškou přes ty úzký dveře vepředu a ještě si pípat s Lítačkou v mobilu. To je velmi chabé urychlení a nepohodlí fronty na zastávce zůstává.
Nástup všemi dveřmi a VHD kompletně zdarma. Takové věci by měly být ve vyspělém státě samozřejmostí!
Naopak. Nástup předními dveřmi a pouze s předem zakoupenou jízdenkou.
Jo, hlavně do tramvají jako 15T nebo do těch 24metrových trolejbusů by bylo doslova úžasné nastupovat jen předními dveřmi 🙂
Moh byste se seznámit, poklábosit o počasí nebo novinkách 😀
Důvod?
Vidíte a takové vyspělé město jako Londýn zaplatí z tržeb velkou většinu nákladů. Investuje raději do výstavby linek než do prožírání.
Co VHD, pivo by mělo být zdarma.
Dlouhé fronty na odbavení jsou především z důvodu možnosti platby u řidiče. Z pohybu fronty je jasně poznat, kdo platí a kdo jen ukazuje jízdenku/časový kupón.
Ne to opravdu neni hlavní důvod. Výdej jízdenky trvá kratší dobu než přelouskání písmenek na kuponu nebo načtení Lítačky (samozřejmě ve frontě jsou lidi, co jezdí pravidelně, tak tam průvodčí-řidič neslabikuje každé písmenko, ale jen koukne že je to furt stejné, tak to samozřejmě je rychlejší a tahle kontrola je prakticky zbytečná). Hlavní zdržovadla jsou takoví, co nevědi, co chtěji nebo řeší nějaké nejasnosti (třeba řeší to, že nemůžou nebo můžou kombinovat celodenní pražskou a jednotlivou pásmovou jízdenku (já v tom nevidím problém, ve vlaku mi to už mnohokrát prošlo); myslím že to ten řidič vydržel řešit snad 5 minut,… Číst vice »
Řidič může kontrolovat jízdenku „před odjezdem“, ale ne že autobus přistaví přesně v čas odjezdu, jako většina (nebo klidně i tři minuty po, že…)
A na jiné než první zastávce tohle udělá jak? Navíc na Smíchovském nádraží je celkem běžným stavem to, že než se do autobusu dostane fronta od jednoho metra, tak už přicházejí lidé z dalšího. Autobus pak odjíždí třeba až v čase, kdy přijede následující autobus (u 393 ve špičce to je v některé části roku běžné).
Hm tak to jsem jaxi nedomyslel, pravda
Vata
A co by bránilo u linek typu 393 tohle oficializovat – pobyt stejný jako interval, v každém okamžiku tam stojí bus.
To by lidi seděli pohodlně v autobuse a nemohli mrznout venku na těch nových přístřešcích.
Kombinovat celodenní pražskou jízdenku a jízdenku na navazující pásma lze, viz Tarif PID, kapitola X. Skládání platnosti jízdních dokladů PID.
Prostě jen zdravím z Ústí nad Labem…
Ústí není Praha…
Krajská města brala EU dotace na moderní rychlé odbavovací systémy. Praha nemá nárok a leccos je zastaralé.
Do nedávna jsem se také bál velkého podvádění cestujících, když se nebude kontrolovat jízdné při jejich nastupování do regionálních/příměstských BUS linek u řidičů, ale již jsem dospěl k závěru, že A) kdo chce, tak při tom podvádí dávno i s kontrolou u řidiče: 1.) s pomocí řidiče, kterého zná a jezdí za peníze tzv. mu do kapsy bez vydání jízdenky, která by byla na danou jízdu dražší 2.) s oklamáním řidiče při jeho pouhé kontrole již mu předkládaného jízdního dokladu cestujícím, protože řidič fakt nemá reálně čas kontrolovat/číst data na všech cestujícími mu předkládaných papírových jízdních dokladech, a je naprosto… Číst vice »
Jo už jsem se taky setkal s tím, že někdo jel na rok starý kupón a přišel mu na to průvodčí až po dost dlouhé době (na rok u měsíčních kuponů prý tak nekoukají). Ale tak to bych nepředpokládal, že je nějaká masová zábava, spíš jsou to kousky hraničící s kouzlením. Pokud jde o ty krátkodobé jízdenky, a jízdenky vůbec dobu jízdy, tam je důležitý jízdní řád. Podle předpisů by si cestující měl vyzvednout zpožděnku, ale to má asi smysl jen při přestupování, jinak ne (zpoždění vidí i případný revizor v daném spoji). Opravdu jsem už několikrát platil 20 korun… Číst vice »
Tak nastoupit nebo vystoupit o jednu zastávku mimo,a hned se tam vejdete…
Jo OADčko je taky někdy, jako teda asi většina dopravců, kapitola sama pro sebe… Jednou (linka 662) jsem se pokoušel načíst QR jízdenku… Když se mikroelektronika neuráčila přečíst kód (nejspíš jí to nikdo nepřikázal, pořádně ani čtečka nesvítila) tak si řidič přečetl co svítilo v aplikaci a neodpustil si do mě rejpnout, že jsem ta mladá generace zblblá mobilníma telefonama… Ale tak asi jen neměl svůj den.. Na druhou stranu na 499 mám zkušenosti lepší… Když jsem jel do loučeně, QR se vpoho načetl a když sem se chtěl omluvit, že zdržuju, bylo mi sděleno, že to je dobrý, že… Číst vice »
Já jsem třeba fascinován situací na 348, kdy mi tak od oka příjde, že většina kupuje jízdenky u řidiče. Neskutečně to zdržuje a možná i právě proto před lety došlo k „nafouknutí“ jízdní doby. Ale pořád tam je nějaká sekera, protože každej kupuje, teď neví co chce za lístek, prokazuje slevu….. Když takhle v Nera bus stráví v součtu 10 minut jenom prodejem jízdenek, pak to takhle nemá vypadat.
On totiž Ropid a IDSK neudělal naprosto nic pro to, aby cestující motivoval k nákupu online.
Samotný nákup online je taky sračka májová, NFC to neumí a hledáte čtečku, která je v každém autobuse jinde.
Na iOSu nesmíte mít QR kód otevřený moc dlouho dopředu, jinak ho palubní počítač neakceptuje.
Cochcárna v nejlepším stylu IDSK…
Tak tak. Raději kupuju lístek mimo Prahu u řidiče, nebo jezdím vlakem, kde to funguje bez problémů..
Mně nejvíc vadí to, že pokud mám roční předplatné na Prahu, ale často jezdím i do dalších pásem, tak musím načíst qr kód na Prahu a pak znova ještě na další pásmo. Očekával bych, že se pomocí qr kódu z pasmove jízdenky načte i pásmo Praha.
Plus když jede více lidí, musí se scanovat pro každého zvlášť, a neumí to čárový kód pro více lidí, jako to umí třeba ČD.
Přesně. A ještě si přidejte, že nákup jízdenky pro dospělého a dítě se nedá udělat najednou. :-DDD
A dokonce ani řidiči nemohou (strojek to umí, ale idsk zakázal) vytisknout víc jízdenek zaráz.
Tohle je super potvrzuji. Jezdíme často čtyři, všichni na pidlítačku. Dva máme předplatné na Prahu a pásma, děti mají jen Prahu a pásma kupují (jezdí občas nevyplatí se to koupit jako předplatné). Takže to je: Píp – praha + pásma Píp – druhý praha plus pásma píp – praha. Píp pásma a to celé ještě jednou. Takže jenom u nás odbavení zabere 6pípnutí. Za předpokladu že se vše načte na první dobrou a nespadne to. A to ještě načtení kuponu trvá déle než jízdenky. Byl bych nadšený, kdyby někdo udělal konečně kombinovaný kód, co obsahuje předplatné ale i pásma. Ale… Číst vice »
Přesně na tento dotaz jsem konečně dostal konkrétní odpověď. Připojení jede přes mobilní data a to prý zkrátka nestíhá přenášet v reálném čase do všech kas zakoupené jednotlivé jízdenky. Proto lze pouze načítat předplatní kupóny bez možnosti kombinace kupónu a jednotlivé jízdenky v jednom QR kódu. Data se nahrávají přes noc + aktualizace po 10-15 minutách. To ale samozřejmě není odpověď na to proč neexistují kupóny na jeden až 29 dní, kupóny na jednotlivé předplacené cesty, kupóny pro skupiny a jiné další předplacené volby, které by se daly do všech kas nahrávat přes noc nebo v méně reálném čase. Odpovědí… Číst vice »
Nesmysl.
No a hlavně když chcete načíst Lítačku přes NFC tak vám to namísto toho může koupit lístek přes platební kartu v mobilu. Proto musím používat to optické načtení.
jj, jezdím tou samou linkou… Proto ta linka jede málokdy na čas.
Ale to už je problém organizátora, že nedokáže nastavit reálné pobyty.
Tuhle linku používá jen masochista. Čím dál více lidí jezdí vlakem. Dennodenní zpoždění (ne jenom kvůli nástupu předními dveřmi), ale hlavně kvůli kolonám. Přejděte taky na vlak. Tam je nástup všemi dveřmi už dávno a zpoždění je max. kvůli křižování do deseti minut. A hlavně jede do centra a ne někam na periferii.
Máte pravdu, ale co mi z Berouna? Autobusy zůstanou ve stejné koloně, jako bychom jeli vlastním autem. A vlaky nám tragédie železnic omezila prakticky jen na jeden za hodinu, protože dávají celoživotní obživu pracovníkům na výluce trati 171. A druhá tragédie posílá na ten rychlík pořád jen
4,5 vagónu.
To by musel být revizor v každym buse. Už teď si lidi kupujou lístek jen do Bořanovic a jedou až do Nera.
Ceny kuponů blbě nastavené tak, že se vyplatí pouze, kdyby člověk jezdil do práce během dovolené a dnů home-office.
Proto kupuji lístky. Abych nezdržoval mám předem koupené papírové jízdenky…
Snad se už čas Boreckého na kraji pomalu krátí …
To by znamenalo automaty v každé zastávce, třeba takový Dobrovítov, Dědice rozcestí, už vidím, jak zrovna tam bude automat a jak dlouho vydrží nepoškozený. A napájený bude asi solárním panelem, tak ten ukradnou jako první. Musela by zůstat možnost koupit jízdenky u řidiče. Ne každý chce mít chytrý mobil, nemusí být signál, může být zrovna odstávka v bance, může zrovna dojít baterka. Ne každý chce, aby Ropid měl záznam o tom, kdy odkud kam jel.
Myslím že kdyby byly papírové jízdenky v prodeji ve vesnických minimarketech, na benzinkach, v hospodách a na poštách a bylo na každý zastávce přehledně vytištěný za kolik je třeba označit jízdenku, abyste se dostali do Peček, Kolína, Prahy, nebo Nymburka (přehledná tabulka s nejdůležitějšími destinacemi) pak by mohl být vyřešen problém s automaty. Druhou možností využívá pod Litavku, tu si moc nabíjet v automatech nezávisle na bankovní kartě, třetí okrajová možnost s přirážkou 20% pak u řidiče, aby to mělo smysl.
Ve většině vesnic uvedené provozovny nenajdete, nebo maj ve chvíli, kdy chcete jet, zavříno. Nebo maj možná otevříno, ale musel byste si notný kus od zastávky zajít, popř. i vědět kde, pokud nejste zdejší.
toto nejde, protože existuje x možností slev a tudíž co je ve skutečnosti ten problém je to, že každý má nějakou slevu a každý tedy jiný lístek za jinou cenu. Není to tedy jako v tramvaji a busu v Praze kde je na výběr omezený počet typu jízdenky.
Neblázněte, jízdenky (od loňského zdražení) neprodává ani dopravní podnik ve svých budkách. Jediná možnost je právě automat nebo řidič nebo prodej přes ČD (pokladna nebo průvodčí). Na mojí námitku, že kde mám furt brát drobné (papírové ty automaty neberou) mi teda ochotně rozmění, ale chodit do předprodeje DPP kvůli rozměňování neni asi to nejlepší.
Možná by stačilo zaplatit kartou, moc složité?
Stačí automat v každém vozidle. Ve regionálních vlacích se to zavedlo, tak proč ne v busech.
Zavedlo se to v tramvajích v Praze. V regionálních vlacích ty automaty jsou naprosto nepoužitelné.
Pkud vůbec jsou. A pokud jsou v provozu. A už jsem řešil i sežrané peníze. Je sice pěkné, že po nějaké korespondenci při které sdělím plnou adresu, číslo účtu a bot mi pošlou ty ukradené peníze zpátky na účet, no ale co na to třeba případný revizor a co průvodčí při přestupu.
Jinak teda pokud zrovna nekradou, tak jsou ty automaty docela použitelné.
Kdo chce, může si přece pořád koupit jízdenku u řidiče, ale pokud už ji má, nebo šalinkartu, nebo platí kartou, tak nemusí řidiče otravovat. Automaty postačí v těch autobusech
Stačí,aby v každém busu byl validátor,nebo kdo má mobil,tak koupit v apce.Není nic snazšího.
V dnešní době mobilů krok zpět. Když záznam nemá Ropid, má ho Váš mobilní operátor, možná i někdo z Číny…. Řidič má řídit, jízdenku má jít snadno koupit mobilem.
Ono by úúúúplně stačilo, kdyby tam bylo pípni a jeď a pro to malé procento lidí bez jakékoli platební karty by existovala předplacená jako v Ostravě.
Check-in při nástupu, check-out při výstupu (nebo automaticky na konečné) a je vyřešeno.
To pípni a jeď je super pro MHD, ale pro příměstskou dopravu je to slušný zdroj problémů. Člověk jede jen do sousední vesnice, zapomene si odpípnout výstup a místo 20 Kč mu to naúčtuje třeba 110 až na konečnou.
nemyslíš, zaplatíš!
Automatické naúčtování dražší jízdenky kvůli zpoždění je taky úžasné.
Haha, zajímavé. Dobrý protiargument. Tomu bych se určitě vyhýbal, často na něco zapomínám.
Bude na každé zastávce zaručeně fungující automat? (když bude automat v autobusu, tak se jen „potupná“ fronta přesune ke středním dveřím) Má každý cestující bez permanentky u sebe fungující telefon s povolenými platbami a nainstalovanou správnou aplikací?
To, že se nebude kontrolovat zaplacení jízdného při nástupu do vozidla u řidiče regionálních/příměstských BUS linek nemusí a za mě by rozhodně nemělo znamenat, že se u něho nedá koupit – prokud si myslíte opak, tak dle mě pletete dohromady dvě naprosto rozdílné věci!
Akorát to můžou zdražit, jak bývalo na městských linkách (a i v jiných provozech, třeba Zlín).
přesně. Jezdím 3xxx skoro každý den a ty fronty k předním dveřím jsou proto, protože většina nastupujících cestujících nemá jízdenku a kupuje se jí až u řidiče. Maximálně studenti ráno co cestují do školy mají kupon na Lítačce, ostatní kupují jízdenky pro jednotlivou cestu včetně mě a to je důvod těch front, nikoliv to, že je nástup pouze předními dveřmi. Docela mě pobavilo v textu článku zmíněné, že nástup všemi dveřmi je běžný v “civilizovanějších zemích”. To tedy nevím úplně kde, projel jsem skoro celou Evropu a na příměstských autobusech se nikde ani na západ, ani na jih, ani na… Číst vice »
Ve Švýcarsku je nástup všemi dveřmi i v příměstských busech, a kupodivu to funguje velmi dobře, stejně jako u nás v MHD.
Ve Švýcarsku jsou zastávky, kde je nápis „prosím kupte si jízdenku z této stanice až potkáte automat nebo průvodčího“… 🙂
Kdyby Češi měli švýcarskou mentalitu, vypadalo by to tady daleko líp.
A jak je tedy možné, že u nás funguje metro bez turniketů, což ve světě kromě Prahy najdete jenom v Německu a ve Vídni? Všude jinde jsou turnikety. Že by třeba v Japonsku naříkali, že by mohli mít metro s volným vstupem, kdyby jenom měli tu úžasnou českou mentalitu? Nemyslím si.
Turnikety kdysi u nás byly. Jenže se kvůli příliš nízkému jízdnému nevyplatí. Metro zadarmo pro důchodce a děti do 15 let asi nikde na světě nenajdete.
Turnikety se kvůli nízkému jízdnému nevyplatí, ale prodej jízdenek u řidiče ano? Náklady na zdržení prodejem jízdenek u autobusů jsou určitě větší než náklady na údržbu turniketů. Chápal bych argument, že máme tak levné jízdenky, že se vůbec nevyplatí je prodávat a bylo by lepší mít VHD zadarmo a ušetřit na personálu, automatech, aplikacích atd.
Ach jo. Prodej jízdenek u řidiče se týká příměstské dopravy, kde je jízdné trochu vyšší a nejezdí tam polovina vozu zadarmo jako v metru. A navíc je debata právě o tom zrušení prodeje jízdenek u řidiče.
Ne, zase tak levné jízdenky nemáme, že by se je vůbec nevyplatilo prodávat.
není debata o zrušení prodeje jízdenek u řidičů regionálnícj linek, ale je debata že kdo jízdenku má, tak by ji nemusek řidiči ukazovat při nástupu, což jsou dvě rzdílní věci!
A co taková Budapešť, Helsinky, Stockholm, Kodaň, Lausanne, Porto (dobře, ty poslední dvě si spíš jen říkají metro), tam pokud vím žádné turnikety otevírat taky nemusím.
V Budapešti jízdenky často kontroluje ostraha/revizoři při vstupu do stanice. Ve Stockholmu turnikety jsou (včetně tramvají a autobusy mají nástup prvními dveřmi (i MHD busy))
A co třeba v Belgii, nebo v Katalánsku?
De Lijn taky nástup předem… ale je to už čtvrt století. 🙂
Trochu by daný problém odstranilo i zavedení dvou, tří, čtyř a pětidenních kupónů v regionu, které mohou být ve společném QR kódu s pražským kupónem, který drtivá většina studentů a dalších jednotlivě doplácejících má. Dá se předpokladat, že tito nevyužijí plně kupón měsíční z důvodu studijních plánů nebo home office. Sleduji denně na 394 a 384. Je zajímavé, že většina cestujících ve vlacích pokud ukáže aplikaci, má nahraný kupón pro Prahu i Stč kraj.
Vždycky se divím, kolik lidí si třeba na Zličíně kupuje jízdenky u řidiče. Kde se tam vzali, že vůbec potřebují novou jízdenku (ok, mohli přijít z obchoďáku a nebo mají jen kupon na Prahu) a proč si ji raději nekoupí stejně snadno v automatu kolem kterého přišli (nedej bože třeba více do zásoby) nebo ještě snadněji v aplikaci – že jim to stojí za to potmě u řidiče odpočítávat dvoukoruny, zatímco na lidi ve frontě venku prší.
Ono je to možná i trochu komplikované, když mám kupón pro Prahu + pásmo 1 a chci jet třeba do Liberce, tak bych si měl označit papírovou 11ti pásmovou v pásmu 2, Ale autobus staví nejblíže až v pásmu 7 takže buď označím v B a nebo až v 7. V každém případě by to byl problém. Proto raději jdu přes řidiče, abych ten problém neměl.
Jj, tou linkou z Prahy až do Liberce jezdí každý den stovky lidí, protože dobrovolně zaplatí za dvakrát delší jízdní dobu ještě více než za přímý RegioJet nebo FlixBus.
Ale fakt vážně – proč to dělají?
Není krajský tarif levnější (když máte třeba roční)?
Tak mají jistotu že pojedou, přinejhorším na stojáka ne. To bylo přece vydáváno jako velká výhoda, že se nemůže stát že jízdenky jsou na půl dne předem vyprodané.
Já si myslím, že jsem spíš nepochopil ironii. 🙂
K cenovému porovnání: Když jedu tam i zpět stejný den, Regiojet zpravidla 129, občas 109 Kč za jednu cestu. PID+IDOL 113 Kč za cestu (70 Kč polovina 24hodinové PID, 43 IDOL) a jízdenku lze využít ještě na cestu po Liberci. PID+IDOL jezdí řádově méně lidí než zmíněnými komerčními linkami, ale ty Vaše stovky (byť nižší) to budou. Navíc v sobotu Regiojet přijíždí z Prahy do Liberce až dopoledne po deváté.
Označení v pásmu B problém není – posun začátku platnosti se myslím jmenuje. Problém by ale byl v návazném spoji, kam bych někde venku přestoupil.
Já si třebas u řidiče lístek nekupuju proto, že mi opakovaně vnutil pětipásmovou, když jsem jel do pátého a měl předplacenou Prahu+ první. Když si před ním označím čtyřpásmovou, tak je tentýž člověk v pohodě.
Máte s posunem platnosti pravdu, ale za mě se tot ýká i dokladů vydaných tím řidičem, takžě postupuje špatně .- viz: Tarif PID — https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2023-04-01_komplet.pdf , X. Skládání platnosti jízdních dokladů PID 3. POSUN PÁSMOVÉ A ČASOVÉ PLATNOSTI JÍZDNÍCH DOKLADŮ. ¨ „“Cestující, který začíná svou jízdu prostředky PID na území hl. m. Prahy a pokračuje do vnějších pásem, PŘIČEMŽ: • JE DRŽITELEM PLATNÉHO ČASOVÉHO JÍZDNÉHO (KUPÓNU) PRO PÁSMA P A 0; • NEBO JE DRŽITELEM KRÁTKODOBÉHO ČASOVÉHO JÍZDNÍHO DOKLADU PLATNÉHO PRO PÁSMA P A 0; • NEBO MÁ NÁROK NA BEZPLATNOU PŘEPRAVU V PÁSMECH P A 0; • NEBO MÁ… Číst vice »
Melete naprosto toální nesmysl – račtě si konečně správně přečíst a hlavně pochopit: Tarif PID — https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2023-04-01_komplet.pdf , X. Skládání platnosti jízdních dokladů PID 3. POSUN PÁSMOVÉ A ČASOVÉ PLATNOSTI JÍZDNÍCH DOKLADŮ. ¨ „“Cestující, který začíná svou jízdu prostředky PID na území hl. m. Prahy a pokračuje do vnějších pásem, PŘIČEMŽ: • JE DRŽITELEM PLATNÉHO ČASOVÉHO JÍZDNÉHO (KUPÓNU) PRO PÁSMA P A 0; • NEBO JE DRŽITELEM KRÁTKODOBÉHO ČASOVÉHO JÍZDNÍHO DOKLADU PLATNÉHO PRO PÁSMA P A 0; • NEBO MÁ NÁROK NA BEZPLATNOU PŘEPRAVU V PÁSMECH P A 0; • NEBO MÁ NÁROK NA ZVLÁŠTNÍ CENY JÍZDNÉHO V PÁSMECH P… Číst vice »
Prosím, věcně máte pravdu, ale kdybyste si odpustil první čtyři slova, působil byste mnohem lepším dojmem.
To by platilo, kdyby dlouhý a faktický/odůvodněný text žel většinu potenciálních čtenářů prvotně neodrazoval, takže je jediná šance alespoň některé z nich začátkem toho textu zaujmout a žel asi nejlépe to jde, když je tzv. vyhrocený ……
Reálně totiž nejde (alespoň mně osobně) o to přesvědčit autora chybného názoru, na nějž je reagováno, ale ukázat jiným potenciálním zájemcům, že jím tvrzené rozhodně neplatí!
Většina z nich má na Prahu roční či aspoň měsíční a dokupují jen vnější pásma. A pak je pár těch, kteří z nejasných důvodů platí pásmo B dvakrát.
Osobně při cestě z Prahy označuji jízdenky z automatu při cestě na kratší vzdálenosti nebo v relacích, kde jezdím častěji, ale dražší jízdenky si kupuji spíš u řidiče. Podobně když plánuji přestup na vlak, mám radši dobře čitelnou jízdenku od řidiče kvůli průvodčím ve vlaku.
Tak třeba já mám kupon jen na Prahu, pásma se mi nevyplatí a tarif je příliš složitý a zmatečný. Takže na tom Zličíně nahlásím cíl a řidič už mi poví cenu. Jasněže si pravidelnějších cest pamatuju za kolik jezdím, ale v tom tarifu se šťourat nehodlám, stejně jako se nehodlám dohadovat s revizorem, pokud si koupím lístek za cenu „jako vždycky“ a ono se něco změní.
A proč si jednotlivou jízdenku nekoupíte předem do aplikace? I pípnutí QR kódu s pražským kupónem, přepnutí QR kódu na jednotlivou jízdenku a její sejmutí je pořad o polovinu rychlejší než nákup jízdenky hotově nebo kartou vč. autorizace bankou. Osobně pravidelně vyzkoušeno i změřeno.
Je to bohužel srovnatelné. Musíte se trefovat do QR čtečky, která je v každém autobuse někde jinde a má různou ochotu fungovat. Musíte to udělat 2x…
Jestli to není i tím, že prostě se předplatné nevyplácí. V Praze je 3.5 tisíc na 4 pásma, v Kraji je 11 tisíc na 4 pásma. Těžko říct kolik je ideál, jenom že navrhované zdražení na 7 tisíc není tak ustřelené.
Těch 3650 se zavedlo v roce 2015, od té doby výrazně narostly náklady dopravců, ale i mzdy a důchody lidí (takže je to reálně mnohem levnější než tehdy). Bylo by logické zdražit, ale politici se toho bojí jak čert kříže.
S automatem se může fronta uskutečnit vevnitř a kupovat si budou za jízdy stejně jako v některých vlacích nebo v MHD. Spíš nechápu kde se pravidelně bere taková masa lidí, která jezdí na jednorázové jízdenky? A kolik % dojíždějících z té fronty skutečně potřebuje koupit jízdenku a nečeká jen na přiložení kartičky?
Je fakt že by to podpořilo nákup jízdenek jinde než u řidiče. Otevřou se všechny dveře, víc než půlka fronty rovnou nastoupí (jízdenku už mají nebo si ji koupí v automatu uvnitř) a ti ostatní se dostanou do vozidla až jako poslední, i když tam čekali dávno. Až kvůli tomu pojedou potřetí na stojáka, možná promyslí jiné způsoby nákupu jízdenek.
Ony se mimo Prahu ty dlouhodobé nevyplatí už těm, co jezdí cca dvakrát do týdne. No a o víkendu na mnoha linkách převažují turisti a chalupáři, co se jim to nevyplatí už vůbec. Další problém je, že mnoho lidí se v tarifu nevyzná (nedivím se tomu) a doufají, že když řeknou řidiči odkud kam, že dostanou správnou jízednku. A druhý problém je ten, že i s jízdenkou koupenou předem je celá operace dlouhotrvající opruz, když PID neumí jízdenku pro více lidí zároveň, a ještě pípáte zvlášť Lítačku Praha a zvlášť jednorázovky na vnější pásma. Odbavení rodiny se třemi dětmi a… Číst vice »
To některé asi naprosto zklamu – na správnou znalost tarifu řidiči fakt není dobré spoléhat! Fakt nevím, co je na tarifu složitého a zmatečného – číslo pásma výchozí a cílové zastávky je uvedeno v JŘ za názvem každé z nich (pokud jsou tam čísla dvou pásem, tak platí to výhodnější – shodné s číslem pásma od směru příjezdu nebo do směru odjezdu) a deklarovanou jízdní dobu, podle níž se určuje potřebná časová platnost jízdenky z JŘ snad také dokáže vyčíst/vypočítat žák nejpozději 3. třídy ZŠ, a pak se stačí podívat u JŘ snad na každém označníku v SčK vyvěšenou tzv.… Číst vice »
„Fakt nevím, co je na tarifu složitého a zmatečného“ 1) pásma v Praze – pásmo B mimo číselnou řadu, pásmo P za dvě pásma. Spočítat, že z pásma 2 do pásma 0 je to 4 pásma 2) Nestačí ta tabulka podle pásem, musíte vědět i čas, často u různých spojů různý. Cestující typicky také nevědí, jak řešit zpoždění. 3) Různé chytáky (i když toto se netýká našeho případu) – SMS jízdenky platící jen v některých linkách, děti do 10 let v buse zdarma bez průkazky ve vlaku jen s průkazkou, studentská sleva v buse bez potvrzení o studiu, ve vlaku… Číst vice »
to ,že to nevědí neznamená, že to je složité, ale pouze neschopnost si to (správně) nastudovat – vypisování (dnes spíše v minlosti) složenek či platebních příkazů se také člověk musel naučit, aby to dělal správně, tak proč není mnoho lidí schopno se správně naučit právě svůj nejvýhodnější tarif jízdy kamkoliv?
Protože jsou pro ně v životě důležitější věci, než znalost nejvýhodnějších tarifů MHD. Stačí si jízdenku koupit u řidiče. Vyznáte se vy stejně dobře v tarifech leteckých společností, telefonních operátorů, dodavatelů energií? Cenících opravářů domácích spotřebičů? Holt člověk nezná vše a občas si kvůli té neznalosti připlatí.
No myslím že nejpitomější je to, že Aslanex (z Metrobusu) říká, že některým cestujícím vydává lístek „dobře“ a oni jsou překvapení.
Přitom taková standardizace jako „zvolím cílovou zastávku na strojku a ono mi to vypadne lístek“ funguje dobře, paradoxně ve složitějších tarifech. Protože tam se nespoléhá na to, že kilometry (což je právě skoro náročné jako minuty) si řidiči pamatují.
jak jsem již psal, jezdím 3xxx pravidelně a téměř všichni co se mnou ráno jezdí stejným spojem pravidelně si kupují jízdenky u řidiče. V aplikaci to prakticky nejde a automat nikde v okolí není. A nějaký zde zmíněné Švýcarsko…Chtěl jsem nastoupit na autobus v Davosu na zastávce na okraji města. Na vývěsce uvedeno, že jízdenku si musím koupit na nejbližší zastávce s automatem nebo s prodejním místem. Řidič mi řekl, že na další zastávce musím vystoupit, dojít si do automatu koupit jízdenku a až poté znovu nastoupit s tím, že ale na mě nemusí počkat. Přes jejich aplikaci jízdenka nešla… Číst vice »
Je to výrazně méně dotované, stojí to skoro stejně jako kupon pro celou Prahu.
Hlavní je hledat důvody, proč něco, co je běžné v dopravně civilizovaných zemích, nejde u nás. Nebylo by lepší i v pražské MHD zavést nástup jen předními dveřmi?
V té Praze je přeci jen větší četnost míst, kde se dá fyzická jízdenka koupit, než na zastávce „Horní Dolní, rozc.“.
A v Horní Dolní nebude možnost koupit si jízdenku mobilem, kartou ve validatoru v buse nebo u řidiče?
To právě nevím, zda v zájmu odstranění Hrubešových potupných front nebude ten prodej u řidiče zrušen. Pokud tam bude aspoň automat, smrskává se problém na 1) s hotovostí sem nelezte a 2) dokud automat nevydá lístek, blokujte dveře, jinak na vás vystartuje revizor, protože jste lístek nekoupili „neprodleně“.
Sorry, ale nechápu.
No, Horní Dolní rozc. je na znamení a jede tam nula až jeden člověk na spoj. To fakt problém není, ten jeden to prostě ani při nákupu u řidiče nezdrží
Zdržuje každý prodej.
Ale zde je mizivý poměru k tom, jak dlouho trvá zastavení.
Navíc na zastávkách, kde může víc lidí vystupovat, než nastupovat, může být i nulové.
Zkuste to…:-)Uvidíte,co se stane…
Pane Sůro, v dopravně civilizovaných zemích opravdu není všude nástup všemi dveřmi a navíc z praxe – včera jsem opět stál ve frontě na 380 na Zličíně, ve 30 stupňovém vedru na slunci a schválně jsem pozoroval kolik lidí má již jízdenku a kolik si jí kupuje. Tak 90 procent si jízdenku kupuje u řidiče. Proč ne v aplikaci? opět z praxe. Párkrát jsem si takto koupil jízdenku v aplikaci při cestě vlakem v rámci PID s tím, že se mi automaticky aktivovala na čas od kdy by měla platit. Jenže vlak měl zpoždění a tak platnost jízdenky vypršela dřív,… Číst vice »
Navíc to nesmyslné zkrácení časové platnosti při poslední úpravě tarifu situaci ještě zhoršilo a znepřehlednilo. Takže si to raději koupím u řidiče.
V Budapešti mají nástup předníma dveřma i ve městě. Oficiálně teda jen na vybraných linkách, ale ony to jsou v podstatě všechny.
Většina lidí přestupuje z metra. Kdyby si to koupili v aplikaci nebo před nástupem do metra, tak mají jednu jízdenku, která platí dostatečně dlouhou dobu, a ještě k tomu levnější, protože většina zdá se kupuje zvlášť Prahu a zvlášť 0/B + vnější pásma. 90 % lidí kupuje u řidiče proto, že jsou prostě hloupí.
a nekupuje většina u řidič jen doplatek za věnšjí pásmo/a + předkládá zaplacené jízdené za Prahu, ať již ve formě předplacené lítačky či z MHD již označené krátkododé jízdenky při čemž se posouvá časová platnost jízdenky vydané řidičem jen pro navazující vnější pásma – viz: Tarif PID — https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2023-04-01_komplet.pdf , X. Skládání platnosti jízdních dokladů PID 3. POSUN PÁSMOVÉ A ČASOVÉ PLATNOSTI JÍZDNÍCH DOKLADŮ. ¨ „“Cestující, který začíná svou jízdu prostředky PID na území hl. m. Prahy a pokračuje do vnějších pásem, PŘIČEMŽ: • JE DRŽITELEM PLATNÉHO ČASOVÉHO JÍZDNÉHO (KUPÓNU) PRO PÁSMA P A 0; • NEBO JE DRŽITELEM KRÁTKODOBÉHO… Číst vice »
Možná to časem dojde do nějakého kompromisu, že nástup všemi dveřmi bude na frekvenčně silných stanicích.
Na většině sítě IDSK je v autobuse do 10 lidí, tam to fakt nutné není, ale nevlakové oblasti typu Neratovice, stará Benešovská, Beroun – tam jsou ty nástupní fronty opravdu potupné.
A například na Zličíně, Roztylech i Budějovické jsou třístovky bez krytého nástupiště…
Jasně, každá zástávka jinak, už vidím ty řidiče co řvou po lidech když se spletou a vůbec, to je taková blbost…
Ona bohatě stačí ta pruda, že 3xx mají v Praze směrem dovnitř nástup všemi dveřmi, směrem ven jen předními. Člověk, který tím jede kus po Praze, tak si musí uvědomit, kterým směrem bus jede a tedy ke kterým dveřím má jít (a jestli si připravit jízdní doklad).
Podle mě to má naopak svou poměrně jasnou logiku – směrem do centra je pravděpodobnost, že nastupující jízdenku až do konečné zastávky má, téměř 100%. Směrem ven z Prahy je řádově mnohem nižší…
V naší MČ se oficiálně (starostka) doporučuje linky 3xx nepřetěžovat pro dopravu po Praze. Jasně, taky do ní občas vlezu směrem k metru když jede, ale nepřekvapuje mne, že je pomalá a narvaná. A ještě Arriva…
Při cestě od metra se 3xx vyhnu.
Jenže některé 3xx jsou prodloužené verze městských linek (např. 111 a 329) a jsou začleněny do jejich taktu.
Velká většina populace má smartphone, tito lidé to mají vyřešeno.
Pro ten zbytek může být klidně automat ve vozidle, a s trochou ambice by mohl být chytrý na bázi „pípni a jeď“.
To pípni a jeď je super pro MHD, ale pro příměstskou dopravu je to slušný zdroj problémů. Člověk jede jen do sousední vesnice, zapomene si odpípnout výstup a místo 20 Kč mu to naúčtuje třeba 110 až na konečnou.
Kdo dojíždí pravidelně, a nemá legitku, nakoupí si jízdenky do zásoby. Taky jsem to tak dělával, většinou na celý měsíc. Několikrát do toho padlo zdražení (pardon, podle mluvčího to bylo zvýšení nebo úprava cen), takže jsem musel svoji sbírku jízdenek donést Na Bojiště, kde mi za to zpátky daly peníze; ono totiž to zdražení se neinzeruje předem. Takže pravidelní dojíždějící si jen orazítkujou jízdenku jako v jakémkoliv jiném dopravním prostředku (metro, tramvaj, pražský bus) a frontu udělají jen příležitostní cestující, kteří si to stejně radši půjdou koupit k řidičovi. Jen mě napadá příklad ze světa. Ve Frankfurtu nad Mohanem právě… Číst vice »
Vzhledem k tomu, že zdražení jízdného musí projít zastupitelstvem města, tak se o něm ví poměrně dlouho dopředu. Typicky už ve chvíli, kdy se připravuje návrh nebo dokonce kdy příslušný náměstek primátora tuto otázku nadnese k diskusi. A hned po schválení jsou toho plná média a začne distribuce informačních materiálů na zastávky, do vozidel atd. Takže žádné, že se neinzeruje předem.