Těžké chvíle pro vídeňské letiště. Po Wizz Airu redukuje svou základnu i Ryanair
Airbus letecké společnosti Lauda, dcery Ryanairu. Foto z Letiště Vídeň. Zdroj: Julian Jäger

Další významný hráč stáhne z rakouské metropole tři letadla. Pokud však vláda přistoupí na jeho podmínky, slibuje otočku.
Byl jsem nedavno v Alpach uplne mimo civilizaci, a kraval kazdych 5 minut z dopravniho letadla az do pulnoci, takze chceme dalsi tisice letadel, abysme neprisli o pracovni mista…
Kromě té daně, jak jsou na tom letištní poplatky, Bratislava vs Vídeň?
Pokud se budeme bavit o oficiálních cenách, tak se to poněkud hůře porovnává, VIE má relativně složitý ceník, ale v zásadě odletové poplatky ve VIE jsou celkem €34.22, zatímco v BTS je to €22.01. Pokud jde o přistávací poplatky, tam je to ještě problematičtější, v BTS je samotný přistávací poplatek výrazně dražší, u VIE je síce základní poplatek nižší, ale používají se a připočítávají se další poplatky, infrastrukturní, hlukové, takže ve finále to vyjde trošku dráže opět ve VIE. Jenže… zásadní rozdíl je, že v BTS létají RYR a WZZ za fixní ceny za cestujícího, které se pohybují někde mezi… Číst vice »
OK, díky. Takže reálně v té Bratislavě můžou šetřit 10 eur za cestujícího na poplatcích a plus tu 12 eur daň co má Rakousko…
Dobře jim tak, šmejdům rakouským. Ať vidí, kam spěje politika vysokých daní a poplatků. Jsou nenažraní, tak nebudou mít nic.
V letecke doprave se dane prakticky neplati.
Myslím, že ve Schwechatu drží zásadu stejných podmínek pro všechny zájemce a redukci těch dvou „značkových“ leteckých dopravců, na rozdíl od vás, nijak zvlášť neprožívají.
Obě aerolinky jsou nízkonákladové, takže jdou do Bratislavy, kde to pro ně bude levnější a z jejich vzájemného boje může těžit cestující.
https://zdopravy.cz/bitva-o-bratislavu-ryanair-reaguje-na-obri-expanzi-wizz-airu-spusti-7-totoznych-linek-259296/
Navíc neustálé skuhrání Ryanairu je už trochu vyčpělý folklór, který mu baští jen lidé, jako jste vy.
Pořád se tu řeší „overturismus“ a neekologičnost letadel. Ovšem Ryanair je postaven na tom, že mu ty letiště nejen odpouštějí poplatky, ale ještě ho dotují.
Ve Vídní jsou podmínky jsou nastaveny pro všechny stejně a jestli se jim to nelíbí, tak můžou létat z Blavy nebo vůbec. Tak to dělá normální aerolinka. Jen Ryanair neustále brečí do médií a novináři to ochotně přepisují všechny jeho vzlyky.
Když nebude overturismus, nebude v půlce evropy funkční ekonomika. Dokážete si představit Italii, Francii, Španělsko bez turistů? Když jsou turisti, všichni brečí že jich je moc, když nejsou, všichni brečí že nemají kšefty. Z toho stavu už není prostě návratu.
Turismus přináší hodně málo pro ekonomiku. A víc často než lidi tuší škodí. Net minus.
Spousta zemí je na turistech závislá, třeba Chorvatsko. Ale to platí i o Itálii, Kypru nebo Řecku.
Turismus ekonomicky ni moc nepřináší, jen si kupujete to, co máte doma za mnohem více peněz, takže je to vlastně jen o přesunu financí, nic nového se neprodukuje a reálně na tom vlastně EU ztrácí vzhledem k importu ropy a „místních“ suvenýrů z Číny.
JJ tohle fakt těžká chvíle pro Vídeň není. Horší by bylo, kdyby se kvůli těmhle darmožroutům omezila přítomnost Austrianu. Tak jak se to stalo s ČSA v Praze.
Proč se to pořád tak řeší. Jsou drazí, tak budou létat z Blavy. To je toho.
Každá zmínka o vyděračských praktikách odporného Ryanairu mi vždy evokuje myšlenku, že nejlepším řešením problému zvaného overturismus je zavedení spotřební daně na letecká paliva a úplný zákaz přistání a vzletů mezi 21:00 a 7:00 následujícího dne.
Jaké ze jsou ty vyderacske praktiky? Všechny poplatky mají jasně v ceníku. Nikdo tě s nimi nenutí lítat. A není to málo od 21 do 7, proč ta skromnost…?
Tohle je panečku názor. 😁 zakazte i lodě a auta. Protože… Co kdyby vyšlo dojet někam levněji autem, než tam letět? Vemte to z gruntu. Ať je to sichr a lidi radši smrdej doma. 😎
Kamaráde ty nám uděláš rudozelenou kariéru
Volej Brusel, určitě tam budeš mít fleka
navrhuji poslat návrh Zdechovskému apod., to by mohlo projít v té jeho frakci 🙁
Jardo, GD podepsal tvuj guru stbak Babiš, tak tu ze sebe nedělej vola. ZAHN nic jineho nepsal nez svuj názor, ktery sis prekreslil k obrazu svému.
Ryanair nelétá do Billundu vůbec. Už do března 2025. A nemá to vůbec nic s rakouskými letištními poplatky …
Uz do března 2025? Jak to mám pochopit?
Autor článku píše, že kvůli přesunu 3 letadel z Vídně, Ryanair zruší linku do Billundu.
Ryanair ale do Billundu nelétá vůbec už od března 2025.
Ryanair uvedl ukončení Billundu v tiskové zprávě k redukci základny.
To nepopírám že to tak Ryanair napsal.
Faktem ale je, že ukončení linky do Billundu nemá nic s letištními poplatky v Rakousku. Billund se rušil bez ohledu na poplatky v Rakousku.
Třeba je to tím, že Billund létal pouze v zimním letové řádu
Vůbec. Ryanair měl v BLL base a létal celoročně. Základní a všechny lety zanikly po nahlém oznámení v březnu 2025. Oznamovat tedy ukončení linky se zdůvodněním letištních poplatků v Rakousku, poté co linka skončila už 6 měsíců zpět pro zavření Base v úplně jiné zemi, je nesmysl. Ale pro Ryanair to komunikačně vypadá lépe, když si přičte jednu linku navíc do seznamu linek, které se zrušily „kvůli“ rakouské vládě.
Takže na vídeňské letiště budou létat spíš normální aerolinky?
Inu, proč ne?
Wizz jsou naprosto marná společnost, která ruší lety, jak se jí namane, Ryanair je aspoň trochu serióznější, ale nic, bez čeho by se letiště jako Vídeň neobešlo.
Lufthansa také z Vídně omezila provoz a z Bratislavi či Brna je to poměrně blizko a nižší náklady pro dopravce.
Naplní to z Bratislavy? Přestup odnikud nikam. Pokud naplní, není co řešit, ale nezapomeňte na prastarou poučku R. Jančury, že nejdražší jsou prázdná sedadla.
Naplní to. Za akú cenu je druhá vec. Nerozumiem zmienke o prestupoch, Ryanair ponúka len priame lety.
Má Ryanair na letištích vyšší poplatky než ostatní dopravci ? Pokud ne, nechápu na co si stěžuje.
Nestěžuje. Optimalizují. Výdělek. Asi je na čase plošná daň pro letiště aby vznikl aspoň nakej základ pod kteri se nedá propadnout.
A kdo to zaplatí? Odpovím si sám: my cestující
No, pokud z letadel zmizí „koupáci“ a další pivní cestující, kteří šetří každou kačku, tak budu pro všemi deseti.
Sprostě urážíte jednu skupinu cestujících jen proto, že letí na dovolenou k moři?
Je úkolem podnikatelů v cílové destinaci vytřepat z turistů to, co nevyhodili za letenky. Pravda, v takové Praze je oholí už směnárna na letišti a taxík do hotelu, takže na ostatní už moc nezbyde…
Ty jo. Vy jste úplně jiná kategorie přece. Vy létate dělat byznys. Takže o RyanAiru jen vite. Pochybuji, že byste při své zcestovanosti sedl do něčeho takového. Koupaka vedle sebe. Nedej bože mladýho kluka, co se jede někam pobavit. Fuj. Radši notebook na klín aby všichni viděli jak jinde proti nim jste. A ještě se otacejte pohoršeně, že někdo po prostáni zatleska. 😁
Overturismus je jev veľmi devastující. Omezení masovosti letecké přepravy se stalo velmi žádoucím.
Turismus je věc žádoucí, neb je lepší vytřást love z někoho, kdo v potu tváře někde kope v dole, než v potu tváře kopat v dole sám…
Záleží na tom pro koho. Pokud se v turistických destinacích zdražuje bydlení, tak že si ho místní nemohou dovolit (ti místní, kteří pracují např. pro ty turisty), tak to znamená, že je něco špatně.
Lidi cestovat chtějí. Tak se do cilove destinace dostanou jinak.
To jo jistě, ekonomiku točí hlavně sluníčkáři debatující nad kávou sojového latte v kavárně 5 hodin…
Mě se strašně líbí, jak by pořád někdo (navíc většinou z neziskového, či jinak státem dotovaného/placeného sektoru) navrhoval a nebo zvyšoval další daně.
Nema, ale ma levnejši letenky > tech €12 je vetši % ceny letenky
+ Ryanair konkuruje hlavne cenou, což neplati pro klasicke linky
12€ je co? A pokud jde o cenu letenky, tak není možné směšovat 2 věci – přepravné, tj. částka, kterou cestující platí letecké společnosti a která je jejím výnosem, a poplatky (letištní – taxa, bezpečnostní poplatky, PRM, popř. jako v Rakousku ekologické daně nebo další poplatky v jiných statech, které na leteckou dopravu uvalily jejich vlády). Tyto poplatky se sice vybírají do letenky, ale letecké společnosti nepatří, musí je odevzdat v plné výši (nebo by měla). A v tom pe problém společností, RYR a WZZ, protože ty na letištích, kde mají monopol, si tyto poplatky nechávají a udělaly si z… Číst vice »
No ono to bude i tím, že low cost aerolinky s poplatky v základní ceně letenky vůbec nekalkulují (ceny letenek jsou často i pod výškou poplatků) a pak se snaží tu častku vybrat na doplňkových službách, na pokutách na letišti, případně od jiného cestujícího, který si koupí letenku na poslední chvíli a zaplatí často víc než u běžné aerolinky.
To je pravda, ale v tom je právě problém. Jim nejde o to, že by ty poplatky nevybírali, jim jde o to, aby, když už je vyberou, tak si je mohli nechat. A na to jim velká letiště odmítají přistoupit, takže proto se jim to nelíbí. Nebo jinak… Když je nevyberou, tak je platí že svého. Na malých letištích navíc létají za pevně stanovené ceny za cestujícího, které zahrnují všechny služby. Což dělá někde mezi 25 – 50 € za cestujícího podle letiště. Jenže na malých letištích platí třeba jen 5 – 10 € total. Takže letiště na každém cestujícím… Číst vice »