Testování nového Boeingu 777X pokračuje, závažnější potíže motorů se nepotvrdily
Za odhalenými komplikacemi stála přetížená součástka v testované pohonné jednotce.
Americký výrobce letadel Boeing obnovil testování nového letounu 777X. To přerušil před dvěma měsíci kvůli problémům s motory GE9X od General Electric. Uvedla to agentura Reuters. Společnost GE tehdy při testování pro certifikaci letadla narazila na nespecifikované potíže a rozhodla se podrobit motor podrobné analýze ve speciálním zařízení v Ohiu.
Kontrola boroskopem následně odhalila závadu na snímači teploty motoru. Šlo o problém konkrétní pohonné jednotky, která má za sebou již více jak 1 700 hodin provozu a přes 2 600 letových cyklů. Není to poprvé, co General Electric řešil potíže s motory GE9X. První let měl proběhnout už v únoru 2018, ale komplikace s vysokotlakým kompresorem a životností motoru vedly k šestiměsíčnímu zpoždění.
Nový model motoru vychází z typu GE90, má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější. Motor má vzletový tah 470 kN. Jde tak o největší letecký motor na světě.
Boeing má na letadlo aktuálně přes 350 objednávek, letos získal i přes problémy další zakázku na tento typ od Lufthansy. Model 777X, také známý jako 777-9, je větší verzí širokotrupého proudového letounu 777 a je ve vývoji od roku 2013. První kus by měl být zákazníkovi předán do roku 2025, letos pozastavená výroba se má znovu rozeběhnout v příštím roce.