umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Testování čínské jednotky pro Leo Expresss pokročilo. Sirius poprvé vyjel na velký okruh

Jednotka Sirius na zkušebním okruhu ve Velimi
Jednotka Sirius na zkušebním okruhu ve Velimi
Schvalování čínské jednotky výrazně zpomalila pandemie Covid-19.

Ve schvalování nových jednotek Sirius od čínské společnosti CRRC pro provoz v Evropě došlo tento týden k velkému posunu. Ve čtvrtek poprvé vyjela jednotka na takzvaný Velký zkušební okruh ve Velimi. Jde o další posun: na velký okruh jsou připuštěna vozidla, která splňují stanovené bezpečností podmínky.

Zahájení testů na velkém okruhu potvrdil předseda představenstva Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Martin Bělčík. „Ano, mohu potvrdit, že projekt CRRC pokračuje zkouškami na Velkém zkušebním okruhu, který umožňuje zkušební jízdy až v rychlosti 230 km/h při splnění specifických podmínek,“ řekl Bělčík. VUZ vlastní průběh zkoušek zásadně nekomentuje.

Jednotky Sirius jsou ve Velimi od loňského září. Pandemie koronaviru výrazně narušila schvalovací proces. Čínský výrobce CRRC poslal na zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního (VUZ) své zaměstnance k přípravě vlaku pro testování. Z Velimi ale většina zmizela ještě před tím, než byl v Česku vyhlášen stav nouze. Pak už se nemohli vrátit.

Ve Velimi jsou aktuálně dvě stejné jednotky: jedna přijela loni v září, druhá v prosinci. Putovala lodí do Německa, pak po kolejích do Česka. Jde o první případ, kdy si čínský výrobce nechává schvalovat elektrickou jednotku v Evropské unii.

První čínská jednotka schvalovaná v EU

Už v září při ročním výročí pobytu jednotky v Česku Bělčík uvedl, že s čínským výrobcem intenzivně komunikují, aby zkušební provoz mohl co nejrychleji pokračovat. „Přítomnost na zkušebním okruhu je zajištěna odbornými pracovníky CRRC, kteří jsou rezidenty na území EU a mimo tyto pracovníky probíhá intenzivní odborná komunikace prostřednictvím videokonferencí přímo s centrálou CRRC ve ZhuZhou,“ uvedl Bělčík.

Uvedl současně, že se firma zaměřuje aktuálně na zákazníky, jejichž projekty jsou ve vysokém stádiu rozpracovanosti a postupují dle plánovaných harmonogramů. „Cílem je maximální využití kapacity zkušebních okruhů v letošním a příštím roce, kdy máme velký přetlak požadavků na kapacitu v důsledku pandemie covid,“ dodal Bělčík.

Leo Express má objednány tři jednotky, na dalších 30 jednotek má opci. Vlak je dlouhý 111,2 metru, jednotka je dvousystémová (25 kV/3kV). Pojme 300 osob, maximální rychlost je 160 km/h. Skládá se ze šesti částí, jeden podvozek slouží vždy dvěma sousedním skříním. Vlak je vybaven systémem ETCS. Karosérie je hliníková. Firma s ním chce expandovat na další tratě, například z Prahy do Bratislavy.

134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kosmik68

Pokud to v Číně jezdí, není důvod aby to u Kolína nejezdilo dokola. K čemu tento článek, leda že by se psalo že je to průser jak se to vleče.

Někdo

Toto dokonce jelo na lodi. Pošleme ho na linku z Prahy do New Yorku když jel na lodi ???

náhodný kolemjdoucí

Jaké je označení této jednotky v kódu ŠOTO? Nebo zatím není?

Pe.tr

Asi to bude SEN nebo ZÁVIST .

kubiqcz

Zatím jsem v „Šoto“ kódu nic nečetl, taky jsem zvědav kdo s čím přijde a co se uchytí. Mně třeba ten čumák strašně připomíná sršeň. A tam u nich mají ty zabijácký sršně asijský, takže by to i sedlo.

borek

Zatím se nic neuchytilo, slyšel jsem Čína, Číňan, Bambus, Leo Ce-Tung, Mao Express, Vader, Iron Man, Mravenec, na víc si nevzpomenu.

vagonář

Mravenec se mi líbí.

Jirka

Já jsem pro Vadera. 🙂

zdeněk

a proto leošek vymáhá miliardu od ČD

Avlaky

Tak tyto jsou už zaplacené

borek

S tak velkým zpožděním bych se nedivil, kdyby je dostali zadarmo…

Hezky česky

A nejpozději od června to je na kolejích, ukazuje to budoucí trend, technologická špička je v Asii zcela jasně. Do toho zaostalého evropského rybníčku jen dobře.

Zapa

Ovšem neschvaluje se to v Číně, ale právě v té Evropě, takže bych klidnil to nadšení.

Turnovak

Tak zatím to vypadá, že to směřuje (pomalu) ke schválení…

Hezky česky

Evropa ta se svou nekonkurenceschopností, gigantickými dluhy a stálé přítomností covidu si už nemůže dovolit blokovat nic navíc. Naopak začne otvírka hranic pro levnější a kvalitnější zboží.
Toto je formalita, nebýt covidu tak od prosince už to lítalo, proto už bylo upraveno 1b v Praze, kapišto?

Zapa

K 1b se nevešel Leo už teď, to s číňanem nutně nesouvisí. Nebýt covidu, tak nikdo neví co by bylo… Schvalování formalita opravdu není.

K.S.

Gigantický dluh… který není ani na 100% HDP eurozóny natož EU a kde ten poměr půjde dolů jenom co se přestane šaškovat a znovu se nahodí ekonomika. Což bude přesně v moment kdy se přestane blbnout. Navíc tu je pořád i v EU dost značný prostor k růstu HDP, jenom pokud se přestane ve východní části tak blbnout a provozovat nesmyslné fangličkářství. Kolik že nás stálo to české chování? Kam že to vedlo? K poklesu hodnoty práce proti světu protože pořád máme korunu, takže v eurech bereme teď méně než na začátku roku. Blbnutí vedlo k tomu že nemáme pořádnou… Číst vice »

Gwann

Tak zadlužená Evropa otevře trhy pro levnější a kvalitnější zboží…a jak za to zaplatí?

A které trhy jsou tak moc chráněný?

Ideologické blaboleni by šlo. Teď tu realitu.

PS: láska k Číně, jakožto novému SSSR. To je na medikaci.

Filemon44

Kvalita a láce by se samozřejmě líbila každému….jste si jist, že vlak co se zkouší na ŽZO, tyto atributy splňuje?

Vlastimil Kocurek

Čína nevyvíjí technologie, ale krade.

okk

Čína už moc krást nepotřebuje. Co mohli už dávno zkopírovali, teď tam jede i vývoj.

Dominik

Do června? Kolik jsme už těchto prognóz slyšeli a jaksi to vždy zatím nevyšlo, takže uvidíme.

joska

Hlavně bude levnější ,než od našich „přátel“ z EU

Vojtech

Takto dopadá když o nákupu strategické investice rozhoduje jen ekonom a medový se vlevo vpravo. Číňan toho využil, dal lepší cenu než Stadler a místo superexpanze má Leoš krach. RegioJet a CD jsou spokojeni.

Avlaky

No já si myslím že spíš LE chtěl něco na míru a Číňanovi by se to hodilo aby mohl prorazit do Evropy, LE dobře ví že Stadler je to nejlepší co se týče spolehlivosti krom dveří a srážek jen málo kdy odřekl spoj

dopravák

„spíš LE chtěl něco na míru“
No, v tom případě ovšem na dost podivnou míru – 111,2 metru je dost divná hodnota: je to vůbec „kompatibilní“ s něčím, co je v Evropě aspoň trochu běžnější a je také vzájemně aspoň trochu přizpůsobováno s rozšířenějšími důležitými prvky infrastruktury?

Pe.tr

Třeba je to nový trend a euro konzervy s tím nehnou. Hlavně aby to LEO vyprodal a měl spokojené zákazníky . LEO vybíral , číňan vyrobil a nebýt to z hliníku tak to zrezne než to schválí . Měli by mít na kontrolu, revizi nebo schválení do provozu časový limit . Hlavně němci co schvalují vlak pět let. To znova rozebírají jako puzzle ?

Avlaky

S čím kompatibilní?

Pe.tr

S šestivozovou jednotkou ČD . 2*810 a 4*010

Lukáš

A vy znáte délku všech jednotek v EU, nebo jen vycházíte z Ešusu?

Jiří Kocurek

A to se budou nástupiště zkracovat na 106 metrů, aby se tam vešel 4 vozový Panter, případně lokomotiva plus 4 vagony a nic víc?

Jiří Kocurek

Ale notak, každý kovaný drážník vám potvrdí, že ta tramvaj sotva dojede do Benešova, že by s tím neriskoval jezdit ani příměsto, vždyť se ten starý (variantně: počítačový) šrot rozsype cestou a ty maličkaté kolečka se mu rozpadnou.

Radovan Komínek

Jednotky se zkoušejí od loňského září a výsledek není znám. Pokud si takto Evropa představuje certifikaci drážních vozidel, tak mně připadají řeči o převodu dopravy ze silnice na železnici jako bezobsažné floskule. Ono se to lehce mluví, ale hůře dělá. A po 30 letech různých drážních balíčků, je více než roční proces schvalování vozidla výsměch. Takže buďto se málo dělá a více mluví nebo jsou lobisté v silniční dopravě natolik silní, aby dokázali drážní dopravu po legislativní stránce brzdit. Pravdu neznám, možná ji objasní další diskutující.

David

Četl jste ten článek vůbec? Vždyť je tam napsáno že schvalování zbrzdil koronavirus.

Filemon44

Když já mám obavu, že na nejbližších 5-10 let bude „covid“výmluva na cokoliv…..

Greta

Máte představu jak dlouho trvá schvalování k provozu u silničních vozidel?

ABC

no řekněte nám, to by mě fakt zajímalo. pokud se tam nejedná o novou emisní normu či něco podobného.

Gwann

Jak dlouho se schvaluje auto? Já nevím, jen se ptám. Vy to víte, že se vyjadřujete?

Jan Šlezingr

Ve ZhuZhou má fabriku Siemens, respektice je to celé oblast, kde je hodně podboček svetových firem.

Otázka zní, kolik z té jednotky je opravdu čínské……

Jenda

Kdyby design trochu „poevropštili“ – dali lépe vypadající světla, trochu ostřejší tvary a hezčí okna strojvůdce – byla by z toho opravdu pěkná jednotka. Teď to je Darth Vader na kolejích. Zaráží mě ale, že jednotky mají jen na 160 km/h a ne na 200 km/h (za několik let to může LE znevýhodnit na některých tratích).

Avlaky

No stejně tak je tato jednotka jen dvousystémová, ale četl jsem že zbylých 30 bude už více systémových, takže je možné že i na 200 km

Taky nemůžeme vyloučit že jednotka je stavěná na 200 ale má omezovač na 160

Pavel P.

I kdyby to byla pravda, tak toto řešení je prakticky k ničemu, protože k povolení vyšší rychlosti by stejně museli většinu zkoušek opakovat. Takže pokud by jen čistě teoreticky chtěl někdo takto postupovat, tak by byl hodně hloupý (nebo by musel mít sakra důvod – něco nevyšlo), kdyby neschvaloval rovnou na vmax.

Kalanis

Mě připadá postup následující: Schválit to typově pro stávající provoz a až budou jednotky jezdit a vydělávat, tak se může jedna hodit vedle a schválit na vyšší. Na trasy, na které je dle všeho určená (Praha, Brno, Ostrava) ještě dlouhou chvíli víc jak 160 pro neklopidla nebude. 200 bude u Plzně a Budějovic.

Kalanis

Navíc soukromníci mají na rozdíl od ČD jednu výhodu – můžou objednat další vozy/jednotky bez nutnosti opce. Takže po schválení může doobjednat další ve stejné specifikaci. To třeba ČD udělat nemůže, čímž se jí tříští vozový park.

Avlaky

Může žádat stejné parametry a doufat

Pavel P.

Jenže než to nastane se změní 2 – 3x předpisy a ta jednotka už bude neschválitelná. Bohužel.

Pe.tr

Ikdyby náhodou udělali pár úseků na 200 tak to na 300 km trase udělá pár minut a cena bude jinde . Pendolina to dodnes řádně nevyužili a je to jen ke spokojenosti zúčastněných. Kdo kupuje ferrari co jede 250 na cestu do práce , kde je 90 /130 a pade v obci ?

Avlaky

Jasně, ale teď 200 skoro nikde nevyužitou, teď jim jde co nejdříve ty jednotky dostat do provozu,

Až bude v provozu např 10 kusů tak 11 dají schvalovat na 200

(Zkrátka jim jde o cashflow)

ABC

Nevyjedou!

Turnovak

Do švestek!

medical_examiner

A zbývá uvažovat jestli do příštích, nebo až dalších…

SP45-116

Rada 665?

K.S.

Nebylo by lepší 666?

SP45-116

Ano.

none

Neni tech 300 lidi malo?

Někdo

Je to jednotka takže např. V méně požadovanou dobu by byly jednotky poloprázdné a prodělečné když by to bylo třeba pro 400 lidí. Naopak asi chce Leoš s tímto jezdit ve bíce vytíženou dobu.

Avlaky

S tímto ?

Toto půjde na linku Praha- Vídeň

Pokud ale Leo vyhraje tu soutěž kde nabízel stadlery tak asi to půjde na Praha- Ostrava

Jinak časem budou jezdit stadlery úplně někde jinde nebo budou jezdit zdvojeně

Avlaky

Pardon Praha-Bratislava

Někdo

Na bězný dopolední nebo polední spoj do Bratislavy přes Olomouc to bohatě stačí

Krysa350

Hliník a jeho slitiny se časem stávají křehkými, tak rychle, ačkoliv máme ešusy, takže vlastně klid. Na jednotku se už rok těším a chci se tím konečně projet, ať to projde a jedeme. P. Pelech už to hezky nafotil a vypadá hezky.

SaulGoodman

Mohu se zeptat, kde ty fotky najdu? Koukal jsem na jeho Flickr i YouTube a nikde nic…

SaulGoodman

Díky ;-). Tyto fotky jsem našel, ty jsou ale z malého okruhu, myslel jsem, že máte na mysli nějaké nové z této fáze testování.

Jiří Kocurek

„Hliník a jeho slitiny se časem stávají křehkými, tak rychle“

Motocykl ČZ 150 C z roku 1953 má celohliníkový motor. Jeden borec ze Znojma ji vzal na před třemi roky na výlet a projel cikacak Kanadu i USA. Kupodivu mu nepraskla hlava ani blok motoru, přestože odpůrci hliníku by na to vsadili i boty.

jan

Vypadají celkem dobře, až mě to překvapilo.

Určitě rád využiji konečně přímé spojení Olomouce z Pozsony (dnes známo jako Bratislava), která tak dlouho nepochopitelně chybí.

jan

„s“ 😀

K.S.

A kudy přesně? Takto, chápu že to bude na 100% minimálně po Hodonín po koridoru, ale bylo by zajímavé kdyby se zmodernizovala i druhá trať kolem Moravy a jezdilo se přes Veselí a Skalicu. Místo na to z tratě dostat 120-160+ tam je. Ale není drát a je to jenom takový šotonápad. Ale hezký 🙂 Ono by se to skoro nabízelo trať je v rovině, mimo průchodu intravilány se větší poloměry vyskytují nebo jsou dosažitelné (u silnice I/55 u Hranice) na Slovensku pak přeložka asi 600m u hranice a možná jednoho oblouku u Skalických rybníků. U nás pak větší úpravy… Číst vice »

David

Šotonápad. Přesně.

Pe.tr

Si zapomněl vzít tabletu

K.S.

Můžete zkusit vysvětlit proč je to na tabletku? Modernizace paralelní tratě a vedení rychlíků ev. mezinárodních spojů dopravce který prozatím nemá v regionu síť po trati která přímo obsluhuje více obyvatel je myslím legitimní nápad.

Jo jinak díky, připomenul jste mi vzít si vitamín C.

malej-jarda

A co jezdit z Hodonína do Holíče? Tam už drát je. 🙂

K.S.

To by mělo smysl pro nákladku a ještě by se musel vyřešit problém s nízkým nápravovým tlakem. Otázka je jestli se to podaří do rozvrtání Brodského mostu přes Moravu. Když to tak vezmeme tak na této trase by bylo zhruba stejně, ne-li více obyvatel než na trase přes Hodonína Břeclav. U rychlíků by to bylo jenom přímé napojení většího počtu lidí, ale muselo by to být právě upravené tak aby se to dalo vyjezdit bez změn poloh proti dnešku.

David

Proč by chybělo? Nemůžete spojit všechna města přímými vlaky. České Budějovice to přímé spojení s Bratislavou taky nemají. Normální je přestupovat. Ale pokud takové spojení bude (ano, vím že v návrhu GVD 2021 straší už podruhé) tak proč ne.

Pilulkin

Darth Vader v plné kráse.

Marcel Štancl

Problém číslo 1 zákaz pohybu mimo práci a doktora…. Vlaky se víc ruší….

Pilulkin

Schvalování ještě bude nějaký čas trvat, zatímco omezení za pár měsíců skončí. Než se ty vlaky dostanou do reálného provozu, bude se cestovat jako před covidem.

Vlastimil Kocurek

Myslím, že bychom klidně bez společnosti Leo Express obešli, stejně tak bez čínských jednotek. Netahat do tady přes celý svět z Číny. Myslel jsem, že Leo už skončil 🙂 no ale zdá se, že ještě experimentuje před koncem.

Vlastimil Kocurek

Tedy barvu mají pohřební.

PvvS

Nj, pokud to vyjde a schvali se to, tak to bude dalsi hrebicek do rakve CD.. To uz si par soukromniku poridi.

Anonymas

No jasně, každý soukromník nejméně 30 jednotek a pošle je na lokálky na komerční riziko 😀

miksa

No pokud LE výjde ta žaloba za zneužití dominantního postavení ČD a dostane tu 1 miliardu korun, by najednou LE mohl být prosperující a mdoderní dopravce.

Avlaky

Nemluvě o tom že pokud korona skončí a Leo pojede do plusu, tak jednotky budou přibývat hodně rychle (v nějakém rozboru jsem slyšel od Leoše mladšího, že do 10 let by mělo po Evropě jezdit 500 černých vlaku , ale nevím jestli myslel Siriusi nebo jak)

Gwann

Mno, leo má velký a dle mého už neřešitelný problém. Předvedl, že se moc konkurovat s novými vlaky nedá…

A 500ks vlaku do 10let? To si dřív koupím brněnský hlavak než on 500 vlaku. Pokud nemyslí velikosti TT či H0

Filemon44

No právě, pokud vyjde…..

Jiří Kocurek

Strana prokádrovala, strana rozhodla. Zrušit — firmu! Není dostatečně —-!

Tohle v minulosti postihlo hodně firem, že soudruh rozhodl a firmu rozprášil. Nejspíš proto, že se chtěl pomstít. Komukoliv. A tak z děcek udělal kolaboranty, přestože rodiče skončili v plynových komorách.

Mates

Proti jednotce jako takové nic nemám. Zboží z Číny mě nevadí a myslím, že je na dost slušné úrovni. Jen mě zaráží, že celosvětově je averze na zboží z Číny (telekomunikace), ale zde to nevadí. No uvidíme co bude dál.
LE by měl teď hlavně zpracovat na vlakovém personálu pro tyto jednotky. Nemám zkušenost na trati Praha-Bohumín, ale na Ústeckoorlicku je to většinou tragédie, pokud tam vůbec někdo, mimo strojvedoucího, je.

Jakub

Já v tomhle Leo Expressu moc fandím. Konečně má alespoň nějaký dopravce snahu nakoupit něco nového. Od ostatních dopravců žádná velká snaha není vidět. Ale s ohledem na současný stav české železnice se není čemu divit.

Hezky česky

To víte. Na jednu stranu pláč, že tady jezdí 30-60 let „fungl nové“ jednotky a když někdo novou pořídí, tak je to taky špatně..

Jaaa

„Od ostatních dopravců žádná velká snaha není vidět.“
Jj, ČD posledních 5 let žádná nová vozidla nepořídila…

Avlaky

No pantery jediné

Luděk S.

Platí v tom režijka? K čemu je pak takový vlak.

Vlastimil Kocurek

Platí, alejen v Číně.

Vojtíšek

Chcete vyprovokovat 1000 příspěvků? 😀

režista ČD

Na takové hloupé antirežijkové žvásty už stejně komukoli skočí jen pár stejně hloupých internetových trollů – inteligenti jsou „nad věcí“, ale je pravda, že mezi zdejšími mudrlanty jsou ovšem dost často v menšině.

R.Hübl

Ano, pro zaměstnance LE platí.

Vojtíšek

Neplatí, mají jen nějaké body na jízdné.

kosmik68

Nikdy neříkej nikdy, po zavedení SJT a lobbingu SŽ na MD je možné, že režijka bude u všech dopravců, otázka je za jakou cenu a k jakému použití. Tj. ne k dojíždění do práce rodinných příslušníků a ne k pracovním cestám na cesťák.Ne k cestám studentů, ti mají svoje 1/4 jízdné. A cena? Kulatých 5 000?

Honza446

Krachni Leoši

švestka

Oni vák neuznali režijku, no to je ale hnus, nebojte na ČD se taky vaří voda a k bankrotu jedou plnou parou. Jo kdo jinému jámu…

Někdo

Na toto jste přišel jak ?

Zapa

Do švestek….

provokatér

Snad do švestky, ne?

medical_examiner

Kde by se na Žižkově vzaly švestky?…

Filemon44

Dost často čtu nářky odborníků na češtinu o tom,jak se v posledních letech przní jazyk,jak mladí nemají žádnou pořádnou slovní zásobu apod…..a tady se to jedině potvrzuje.Pořád vidím jen „režijka“ a „do švestek“….Jo a švestku tu taky vidím,ten asi konzumuje tekutý ovoce…

kosmik68

ČD stejně jako jiné „důležité“ firmy jsou nekrachovatelné. Mají tolik dluhů že krach si banky nemůžou dovolit. Takže výsledkem „krachu“ by bylo dosazení více managerů za více peněz. Třeba italských, francouzských,polských….

Plzeňský kraj

Čínský hnus, Leo express kazí atmosféru a tahá sem samé čínské vlaky.

Třicátáprvní Béé

Ale možná budou mít stolečky.

Pe.tr

A stahovací okna kdyby zdechla klima 🙂

medical_examiner

Ano, s tou důležitou zdrobnělinou…

Luděk S.

Přesně! Jedině B+810. Tyhle moderní výmysly…

Jiří 3

Náhodou. Pro ožralé fotbalové hooligans nejlepší vozy.

medical_examiner

…není tam moc co zničit…

Vlastimil Kocurek

Prostě jim otevírá cestu do Evropy. V Evropě se provádí výzkum a vývoj jednotek, který se pak musí rozpustit v cenách. Čína to nakrade zdarma, jako všechno ostatní, a bude prodávat za dumpingové ceny. A zoufalci jako Leo jim v tom pomáhají.

PvvS

Nj, nejni to Schadewerk, te LEO Express nastesti nemusi sypat..

Y.K.

V Číně už dávno elektrické jednotky vyrábět umí, dokonce vysokorychlostní. V tom jim nikdo nezabrání. Co nemají, jsou evropské certifikáty. Kdyby CRRC, jakožto největší výrobce vlaků na světě, chtěl vrazit na evropský trh, nepotřebuje k tomu žádný Leo Express.

Beny

Připomněl bych, že CRRC sem tahají i OBB pro svou Maďarskou dceru.
https://rch.railcargo.com/en/news/the-first-e-hybrid-locomotive-developed-for-rch-was-completed-in-china

Honza D.

Asi už to tady kdysi bylo, ale proč Leoš nechtěl aby to umělo i 15kV/16,7Hz?

Marcel Štancl

Problém schválit! To je k tomu ještě Indusi , ETCS a 1000 maličkostí.

Avlaky

To bude umět těch dalších 30 a u těchto to není až takový problém predelat

Honza D.

Jenže to bude další schvalování, ne? Takhle by to měli všechno najednou.

dopravák

A schvalování by ovšem trvalo mnohem déle a bylo by komplikovanější – „salámová metoda“ je z tohoto pohledu určitě výhodnější jak pro „paštikáře“, tak i pro zájme Číňanů proniknout do Evropy, protože první kroky už budou mít za sebou.

Avlaky

No nemuselo by být extra dlouhé ne? Bude to ta samá jednotka akorát o systém navíc

Pitrys

Nebylo by jednodušší napsat Jacobsovy podvozky? Předpokládám, že sem většinou chodí lidé a alespoň základními znalostmi…

Hans

Myslím, že Jacobsovy podvozky už nejsou základní znalostí.

Martin V.

Navíc Wilhelm Jakobs byl Němec, takže se píše s „k“, ale Angličani si tam „c“ stejně propašovali. https://cs.wikipedia.org/wiki/Jakobs%C5%AFv_podvozek

Jiří Kocurek

Aha, tak proto se jim ČD tak brání. Jsou německé a nenávist vůči čemukoliv německému je zde v dizkuzích dostatečně vidět.

Zapa

Tuhle kravinu jste vymyslel osobně?

realista

Kdyby jen tuhle …

Zea

Konstruktér se jmenoval Wilhelm Jakobs. Tedy Jakobsovy podvozky, když už je to základní znalost.

Jan Mahdal

Čím více S, tím více Leo Expresss? 🙂

A co pan Miklenda, testuje také?

Apollo

Ten hnije u Arrivy jako vedoucí ve zlínském kraji 🤣

Tomáš

Už dávno ne

Apollo

Ho vyhodili nebo odešel?

J.K.

Super, tak držím palce.:) Co vůbec nabídka Leo na provoz Kolín -Ústí, to už nějak dopadlo?

Partneři

Škoda transportation
podcast