Testování čínské jednotky pro Leo Expresss pokročilo. Sirius poprvé vyjel na velký okruh
Schvalování čínské jednotky výrazně zpomalila pandemie Covid-19.
Ve schvalování nových jednotek Sirius od čínské společnosti CRRC pro provoz v Evropě došlo tento týden k velkému posunu. Ve čtvrtek poprvé vyjela jednotka na takzvaný Velký zkušební okruh ve Velimi. Jde o další posun: na velký okruh jsou připuštěna vozidla, která splňují stanovené bezpečností podmínky.
Zahájení testů na velkém okruhu potvrdil předseda představenstva Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Martin Bělčík. „Ano, mohu potvrdit, že projekt CRRC pokračuje zkouškami na Velkém zkušebním okruhu, který umožňuje zkušební jízdy až v rychlosti 230 km/h při splnění specifických podmínek,“ řekl Bělčík. VUZ vlastní průběh zkoušek zásadně nekomentuje.
Jednotky Sirius jsou ve Velimi od loňského září. Pandemie koronaviru výrazně narušila schvalovací proces. Čínský výrobce CRRC poslal na zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního (VUZ) své zaměstnance k přípravě vlaku pro testování. Z Velimi ale většina zmizela ještě před tím, než byl v Česku vyhlášen stav nouze. Pak už se nemohli vrátit.
Ve Velimi jsou aktuálně dvě stejné jednotky: jedna přijela loni v září, druhá v prosinci. Putovala lodí do Německa, pak po kolejích do Česka. Jde o první případ, kdy si čínský výrobce nechává schvalovat elektrickou jednotku v Evropské unii.
První čínská jednotka schvalovaná v EU
Už v září při ročním výročí pobytu jednotky v Česku Bělčík uvedl, že s čínským výrobcem intenzivně komunikují, aby zkušební provoz mohl co nejrychleji pokračovat. „Přítomnost na zkušebním okruhu je zajištěna odbornými pracovníky CRRC, kteří jsou rezidenty na území EU a mimo tyto pracovníky probíhá intenzivní odborná komunikace prostřednictvím videokonferencí přímo s centrálou CRRC ve ZhuZhou,“ uvedl Bělčík.
Uvedl současně, že se firma zaměřuje aktuálně na zákazníky, jejichž projekty jsou ve vysokém stádiu rozpracovanosti a postupují dle plánovaných harmonogramů. „Cílem je maximální využití kapacity zkušebních okruhů v letošním a příštím roce, kdy máme velký přetlak požadavků na kapacitu v důsledku pandemie covid,“ dodal Bělčík.
Leo Express má objednány tři jednotky, na dalších 30 jednotek má opci. Vlak je dlouhý 111,2 metru, jednotka je dvousystémová (25 kV/3kV). Pojme 300 osob, maximální rychlost je 160 km/h. Skládá se ze šesti částí, jeden podvozek slouží vždy dvěma sousedním skříním. Vlak je vybaven systémem ETCS. Karosérie je hliníková. Firma s ním chce expandovat na další tratě, například z Prahy do Bratislavy.