TEST: Poľovnícke ragú i Cordon Bleu. Na slovenské koleje vyrazilo letní menu jídelních vozů

Letní menu WGSKE - Hovězí ragu po myslivecku s tarhoňou. Foto: Aleš PetrovskýLetní menu WGSKE - Hovězí ragu po myslivecku s tarhoňou. Foto: Aleš Petrovský

Menu prošlo kompletní proměnou.

Po minulém, ne zcela zdařilém, testu jídelních vozů slovenského národního dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ve kterých zajišťuje servis cateringový partner slovenských drah Wagon Slovakia Košice (WGSKE) vyrazil Aleš Petrovský otestovat tentokrát novou letní nabídku, se kterou se mohou cestující setkávat v jídelních vozech od konce května 2023.

Nedávno mě kamarád upozornil, že ve slovenských jídelních vozech je nové letní menu, a tak jsem do svého výletu do Slovinska (vyprávění z cesty již brzy zde na portálu zdopravy.cz) obratem zařadil i krátkou návštěvu právě v jídelních vozech ZSSK se servisem WGSKE při zpáteční cestě do České republiky. A potají se těšil, zdali se v nabídce náhodou neobjevily notoricky známé halušky či stěžejní jídlo jídelních vozů v Evropě, gulášová polévka. Prozradím vám to rovnou – neobjevilo se ani jedno. Když ovšem pohlédnu dále než na osobní jídelní sympatie, tak menu WGSKE doznalo téměř kompletní změny. Jde o jiný koncept, než praktikuje např. český provozovatel jídelních vozů, společnost JLV, která mění v rámci sezonnosti jen část menu.

Místo trojhránkových sendvičů street food

Ve snídaňové sekci se objevil obložený talíř s toasty, taveným sýrem, máslem, džemem, šunkou a zeleninovou oblohou (6,20 EUR). Dále je zde nově vaječná omeleta se šunkou, sýrem (pod kterým se ale skrývá čedarový topping), toasty a salátkem s rajčetem (5,90 EUR). Úplně vypadla sekce předkrmů a klasické trojhránkové sendviče byly umístěny do snídaní. K sýrovo-vajíčkovému přibyl sendvič s moravským uzeným a vajíčkem za 5,90 EUR (cca 140 Kč), což je tedy hodně sebevědomá cena.

Naopak novou sekcí v letním menu je „street food“. Streetfoodové jídlo si na Slovensku představují jako tortillu s vaječnou omeletou, šunkou a „čedarovým toppingem“ (8,90 EUR), anebo jako hranolky s… no s čedarovým toppingem přece (5,10 EUR). Zeštíhlila polévková sekce, která nyní obsahuje hovězí vývar s játrovými haluškami (4,90 EUR) a také sezonní polévku dle aktuální nabídky. Momentálně byla k dispozici chřestová (4,90 EUR), která byla jako stabilní polévka v minulém menu.

Stejně jako v ostatních sekcích, ani v hlavních jídlech nezůstal kámen na kameni. Tahákem letního menu by mělo být hovězí ragú po myslivecku s tarhoňou (10,50 EUR), následované vepřovým Cordon Bleu s hranolky (9,90 EUR). Zástupcem lehčí kuchyně je kuřecí steak se zeleninou připravovanou v páře (9,90 EUR). Klasiku reprezentuje rajská omáčka s hovězími kuličkami a kynutým knedlíkem (10,90 EUR). No a „svíčková“ slovenských jídelních vozů, tedy smažený sýr s hranolky, si zachoval svoji neotřesitelnou pozici i v novém menu, jen podražil o 40 centů na 8,90 EUR.

Obměnou prošla i salátová a dezertní část. Zůstal salát s tofu, nyní podávaný v toskánském duchu (7,40 EUR) a kuřecí variantu salátu reprezentuje salát se smaženými nugety (7,40 EUR). K původním dezertům se přidal knedlík plněný švestkovými povidly za 6,80 EUR, což je zhruba 160 korun. Zajímavá je i sekce přílohy, které si můžete přiobjednat navíc k hlavnímu jídlu, ale naopak si přílohu nesmíte objednat samostatně. V sekci omáčky se nachází máslo, džem i šlehačka.

Test v Ex 609 Tatran 30. 5. 2023 Bratislava hl. st. – Trnava

Do jídelního vozu (WRmz vzor „Tratec“) jsem přišel asi deset minut před odjezdem z výchozí stanice. Ve voze bylo přítmí a vydýchaný vzduch. Také teplota nebyla v pořádku. Bylo zjevné, že vůz není ve zcela dobrém technickém stavu. Čekající hosté obsluhu nezajímali. Ta začala fungovat opravdu až v čas odjezdu dle jízdního řádu. Do té doby se paní vrchní dobře bavila se stevardem u prvního stolku, kde jsme mohli pozorovat i například to, jak se stevard snaží nakapat kolegyni kapky do očí. Takové věci mezi zákazníky na place nepatří. Na stolech bylo jen prostírání, tentokrát žádné sklenice.

Po výjezdu začala od pohledu naštvaná paní vrchní přijímat objednávky a bohužel na ní bylo poznat, že nemá na hosty náladu. Jakž takž se rozjela také ventilace a osvětlení. Objednal jsem si ragú po myslivecku a Mirindu. Pán v zadní části si chtěl dát něco ze starého menu, což paní vrchní rázně uťala prohlášením v duchu: „My jen prodáváme to, co nám dají do menu. Neovlivníme to.“ Vtipné bylo, že na LCD obrazovce ve voze ještě běželo menu staré. Mezitím se u pár hostů nezvládli zkoordinovat stevard s paní vrchní a podařilo se jim otevřít pivo navíc. To obratně schovali otevřené zpět, kde čekalo na dalšího hosta, což pivu jistě na kvalitě nepřidalo. Stejně tak stevard po načepování piva otíral přeteklé sklenice zvenku hadrem až po okraj, což je prostě nechutné a Plzeňský prazdroj by toto asi rád neviděl.

Jídlo bylo doneseno zhruba 20 minut od objednání. Na první pohled bylo jasné, že se ragú vařilo dost dlouho, tuk vystoupil z omáčky, která tak byla nesourodá, hrudkovitá a bohužel hlavně úplně neosolená, a celkově tak byla nevýrazné chuti. Nejlepší na jídle za téměř 11 euro byla příloha, což je smutné. Dotaz na spokojenost s jídlem se nekonal, a tak jsem obratem požádal o účet. Vzhledem ke kvalitě obsluhy i jídla nebyl tuzér nic moc. Což se nelíbilo ani paní vrchní a drobné centy a eura (i ty které jsem nechal „od cesty“) doslova hodila na stůl.

Ex 604 Tatran 30. 5. 2023 Trnava – Bratislava hl. st.

Ihned po nástupu do restauračního vozu byl vidět velký rozdíl. Krom funkční klimatizace fungoval zjevně i servis. Stoly krásně prostřené i se sklenicemi, po place pobíhala energická paní vrchní, která byla usměvavá a příjemná. Ve voze panovala úplně jiná atmosféra než ve vlaku z Bratislavy. Objednal jsem si na vyzkoušení tentokrát smažené jídlo, a to Cordon Bleu s hranolky a tatarkou. Při nabídce nápojů jsem požádal o Pepsi, která byla obratem donesená opravdu ledově vychlazená. Sklenice na stole byly perfektně čisté.

Během mrknutí oka bylo jídlo na stole. Musím přiznat, že opticky působí porce jako malá a salát na talíři není nikterak ochucený. Pouze suché listy a rajče. Škoda. Dobrou zprávou je, že v náplni nebyl použit nejlevnější mdlý sýr, ale pravděpodobně výraznější ementál, a maso bylo dobře okořeněné. Hranolky byly křupavé a slané. Celkově bylo jídlo daleko chutnější než celé ragú. I samotná platba proběhla v příjemném duchu, jakož i celá návštěva jídelního vozu. Na tento standard by WGSKE mělo cílit. Pevně tak věřím, že první návštěva byla výjimkou a tým tohoto jídelního vozu napravil pokaženou reputaci.

Na závěr se sluší dodat, že oba jídelní vozy byly vzorně umyté a lak vypadal jako nový. Klobouk dolů. K servisu WGSKE, tentokrát v lůžkových vozech, se však vrátíme během prázdnin, a to u nočního autovlaku do Splitu.

Jídelní vůz ZSSK WRmz. Foto: Aleš PetrovskýJídelní vůz ZSSK WRmz. Foto: Aleš PetrovskýLetní menu WGSKE 2023. Foto: Aleš PetrovskýLetní menu WGSKE 2023. Foto: Aleš PetrovskýLetní menu WGSKE - Cordon Bleu s hranolky. Foto: Aleš PetrovskýLetní menu WGSKE - Hovězí ragu po myslivecku s tarhoňou. Foto: Aleš Petrovský
Tagy test jídelních vozů Wagon Slovakia Košice Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
10 komentářů