Teslu láká hromadná doprava. Robovan bez řidiče přepraví až dvacet lidí

Robovan. Foto: TeslaRobovan. Foto: Tesla

Podle šéfa firmy bude mít dodávka mimořádně nízké provozní náklady.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mgr.pavel

Už Musk či kdokoliv jiný vyřešil všechny problémy autonomních vozidel, aby se mohly prohánět ulicemi? Ne? Pak jde jen o plácnutí do vody a snaha poškodit klasickou MHD.

Až (resp. pokud) budou autonomní vozidla běžně registrovatelná, dopravní podniky po nich rády skočí. Řidičů je málo.. Musk se zde snaží naprosto zbytečně.

Karel

Podivejte se na americke Waymo. Normalne jezdi uz v nekolika mestech. Jsou v tom dal nez Tesla.

Jiří Kocurek

„Řidičů je málo.“

A proto se Musk snaží zbytečně. Měl by sedět a kritizovat všecky, co se o něco snaž.

jkjk

Waymo má stovky robotaxíků v San Franciscu a Phoenixu v běžném provozu. Technologicky a zkušenostmi je mnohem dál, než Tesla.

knedlo

Cybermaršrutka.

ngthrn

Což o to, autonomní autobus může být v nějakých situacích užitečný (a asi užitečnější, než většina ostatních Muskuvých nápadů). Ale když už něco tak přízemně užitečného jako autobus, nebyl by to Elon, kdyby to aspoň nevypadalo jako něco, co našli u Roswellu…

Kebab

Myslíte meteorologický balon?😃

Clovek

Dobry zminit, ze Musk vymysli tyhle nemyslny koncepty, aby poskodil svou konkurenci – verejnou dopravu. Pekne na toto tema je video na tema Hyperloop, od Adam Something – https://www.youtube.com/watch?v=CQJgFh_e01g

Primářek

Dost se tomu věnuje i Dr. Phil Mason, např. zde:
https://www.youtube.com/watch?v=6itLTHfJXdw

Chleba Nakup

Tohle vidět nametený na ulici, když bych se potácel mezi kandelábry, tak jsem přesvědčen, že mimozemšťané přišli unést další lidi na pokusy. Nevlezl bych do toho, ani kdyby mi zevnitř podávali zmrzlinu.

Juraj

No tak jasně, to vše od člověka, podle kterého auto dojede autonomně z LA do NY v roce 2017, ulice budou plné robotaxíků v roce 2019 a v roce 2021 bude osídlení na Marsu.

Jen pár týdnů poté, co Uber znovu vynalezl autobus – pardon, Uber Shuttle, sdílené vozidlo jedoucí po definované trase s předem danými zastávkami – teď Tesla reaguje na slábnoucí výsledky tím, že znovu vynalezne maršrutku.

Snoubí se v tom veškeré nevýhody malého vozidla s veškerými nevýhodami mizerného autopilota. Gratulace.

Y.K.

No přesně, zrovana predikce Tesly, resp Elona jsou úplně mimo už celou dekádu a tam jejich Autopilot má k autonomii (Level 5) pořád daleko. Takže jednou určitě, ale 2026, ehmmm, no bral bych to s rezervou.

Clovek

Gadgetbahnum od Muska neverim, ale marsrutka si podle me obecne zaslouzi byt znovu vynalezena pro zapadni svet.

Juraj

Ono to má smysl pro lokální obsluhu s omezenou poptávkou, např. ve formě poptávkové dopravy jako PID Haló. Nic proti tomu.

Ale na mnoha místech jezdí maršrutky spíš jen jako záplata na neexistující adekvátní veřejnou dopravu. Je to lepší než nic, ale není to skutečné řešení.

Nose Peak

Veřejná doprava se za chvíli začne brutálně ořezávat kvůli nedostatku řidičů…

Jiří Kocurek

„Uber znovu vynalezl autobus“

Zbytečně je shazujete. Je naprosto normální, když firma hledá nové příležitosti. „České Dráhy znova vynalezly autobus“ bystr nenapsal, tak proč jinde?

Jakub P

Nejspis jen dalsi zpusob, jak presvedcit politiky, aby neinvestovali do klasicke hromadne dopravy, ktera by fungovala. Ostatnes hyperloopem i tim nesmyslnym tunelem pro tesly mu to vyslo, radu potrebnych projektu tim odsunul nebo uplne zazdil…

David

SZ da nekolik miliard rocne do rekonstrukce zbytecne velkych nadrazi. Dokazete si predstavit, co by ty miliardy udelali pokud by sli do vyzkumu a vyvoje autonomnich aut? To je to, co by mohlo zachranit EU automoprumysl a vyrazne pomoct venkovu s dopravni obsluznosti.

Y.K.

Autonomní auta neřeší vůbec nic z toho co MHD řeší. Autoprůmysl je soukromý solidně výdělečný byznys, nechápu proč by se v tom měl angažovat stát / EU nad rámec kterým podporuje vývoj.

mgr.pavel

Já bych vám řekl proč by se „měl“ stát angažovat v rozvoji autonomních aut: to aby vykukové přisátí na státní cecík nepřišli o zdroj dotací. Že, Elone?

kesua

Opravdu si nekdo v Evrope mysli, ze v konkurenci tohoto bude nekdo v roce 2035 chtit nova auta se spalovacim motorem?

Jiný Petr

Bude chtít – od vize k realitě je sakra daleko a nemusí být úspěšná – viz Cybertruck.
A o kamionu Tesla (prezentovaném už v roce 2017) je už taky tak nějak tich po pěšině. Přičemž v Evropě se měl prodávat už od roku 2020.
Nějaké kamiony na baterky (obecně) se již vyskytují – ale je to spíše rarita a slibovaný levný provoz se nedostavuje.
Možná to technicky dotáhnou – ale slibovaný „levný“ provoz je zcela určitě nedostaví. Ekonomicky to nebude dávat lepší data než klasický autobus/mikrobus. Zázrak či perpetum mobile fakt nepřijde

Jakub P

To je fakt. Ovsem Tesla opravdu (nastesti) neni jedinej vyrobce EV. Minimalne u osobaku se doba, kdy se spalovaky budou kupovat max. okrajove na par specialnich vyuziti, nejspis blizi.

Kebab

Jde o to, co to blížení reálně znamená. Ceny nových EV i normálních aut se k sobě opravdu přibližují, bohužel převážně očekávaným směrem – spíš motory nahoru než EV dolů a to rychleji, než v průměru roste kupní síla. Podle mě se EV mohou plošně prosadit nejdříve ve chvíli, kdy se auta cenově vyrovnají i na trhu ojetin a to se stane až tehdy, kdy bude z masové zkušenosti jasné, jak je to doopravdy s těmi riziky a cenami repasů nebo výměn baterií (budou třeba po 12 letech ještě vůbec díly?) a jaká je tedy skutečná cena dlouhodobého provozu EV.… Číst vice »

Nose Peak

Nemůžete vývoj kupní síly ve světě posuzovat podle naší country for the future…

Spalováky budou zdražovat už z toho důvodu, že se jich bude prodávat míň. A míň se jich prodávat bude, už jen proto, že zmizne čínskej trh.

Pepan

Hmm, že bych si v roce 2035 radši koupil pochybný poloautonomní minibus, než nové auto se spalovacím motorem? Proč bych to dělal?

Změna je na dohled

Musk jde správným směrem. Za chvíli vynalezne železnici 😄

Jiný Petr

👍

Juraj

Pozor, nikoliv železnici, ale HyperPod – sdílenou autonomní soustavu spojených kapslí, jedoucích po ocelové dráze s nízkým koeficientem odporu. A bude to mít barevné LEDky.

Správná terminologie je to nejdůležitější!

Jiří Kocurek

Jdete pozdě. Už několik roků provozuje vlaky, návoz do fabriky.

Ale holt je bohatej, tak je potřeba ho zlikvidovat, aby lůze bylo líp. Mimochodem, když zemřel Steve Jobs, oslavili jste to alespoň?

Jan T.

Musk prozřel! Po celou dobu propagoval a vyráběl osobní auta jako jedinou možnost pro udržitelnou a bezemisní dopravu osob. Teď konečně pochopil, že hromadná elektrická, autonomní přeprava je více efektivní a v mnoha případech nezbytná (města, dálkové spoje). Už bylo na čase. Elektrické autobusy i minibusy už máme, ale autonomní doprava je stále pozadu. Přitom, jak jsem už několikrát psal, je tu obrovská ekonomická příležitost nahradit řidiče, snížit cenu VHD a být tak více konkurenceschopný individuální přepravě. I kdyby autopilot stál milion navíc oproti stejnému vozidlu s řidičem, tak se dle mého odhadu zaplatí už za rok až dva celodenního… Číst vice »

Jiný Petr

Investuje málo? Vždyť pár i velkých firem už z toho vycouvalo, neb vývoj je ukrutně drahý a cíl v nedohlednu.
Ukazuje se jim, že nejlepší autopilot je pořád člověk.

Juraj

Nepochopil, jen je nutné zase nějak odvést pozornost politiků od opravdu smysluplné veřejné dopravy, a zároveň podpořit akcie Tesly, které jaksi záhadně nic kromě sedanů nevychází.

Zlámalík

Taková maršrutka na baterky?

Václav

Myslim, že myslel tu cenu na cestujícího, ne na vozidlo.

Jiný Petr

Taky bych řekl – a to v obou údajích (jak cena na km, tak cena za pořízení)

ghjghj

U nas se hodne mluvi o vrt a dalnicich, ale realny problem podle me je venkovska verejna doprava. Ktera je draha (na verejne zdroje), pomala a casto jezdi jezdi jen nekam. Nejakej takovej sunt (kapacita 10 – 20 lidi) jako predstavila tesla ve spojeni s objednavkovym systemem jizd by tomu hodne pomohl (dokonale by to nebylo, ale bylo by to temer jiste o mnoho lepsi nez soucasny rigidni stav).

Frantisek X

Reálný problém je stavění dálnic i VRT současně a zanedbávání místní sítě silnic i železnic, dále též přílišný tlak na soustředění veškerých aktivit do čím dál větších a vzdálenějších center, což podvazuje možnosti života jinde, včetně dopravní i jiné obsluhy. Pochybuji, že toto vozítko bude najednou schopné jezdit i jinam a rychleji než stávající – často už jen – mikrobusy. Něco se ušetří na přímé obsluze, o to dražší ale bude pořízení a údržba náročné technologie. Ve výsledku se možná zalátají následky, nevyřeší se ale příčiny neutěšeného stavu dopravy. V podstatě je to taková hi-tech marche-route, pokládaná v klasické podobě… Číst vice »

Dan

Hlavní je, že nebude třeba platit drahého a nedostupného řidiče. Potom půjde navýšit frekvenci na málo vytížených linkách, čímž se stanou reálně použitelnými.

Chleba Nakup

To je romantická představa, že když místo člověka pracuje stroj, bude služba levnější. Náklady klesnou, to možná ano, ale u toho končíme. Zvýšenou frekvenci pěkně zacvakat dalšími prostředky, „drahý stroj je přece potřeba zaplatit“ atd.

Matěj

Můžu to stavěné VRT někde vidět?

Chleba Nakup

Transport Tycoon.

Jan

Český venkov je drahý. Údržba malých silnic, silniček do oblastí s minimem obyvatel. Obsluha „regionů“. Věří se, že se stane zázrak a i venkov bude produkovat tolik HDP jako Praha. Nikdy nebude. Tisíce vesniček, placených starostů a nevzdělaných obecních úředníků, kteří by jinak museli do fabrik a jzd. Tisíce dětí, talentů ztracených a potlačených v džungli zaostalého a neefektivního vzdělávacího systému. Řízené zaostávání. Politické strany, které blokují reformu veřejné správy. Doprava? To je jen symptom neefektivního systému. Má snad stejný problém příměstská doprava do Prahy, Brna, zvlášť když modernizujete a chytře vytváříte spoje?

Chleba Nakup

Do HDP se těžko sadí brambory.

Jiří Kocurek

Do Buchenvaldu se žádné nemusely vozit. 🙁

nedulezite

Už dlouho tu nebylo k přečtení nic tak zdánlivě drsně pravdivého a současně necitlivě podsouvajícího myšlenku na likvidaci venkova – když už je dle Vás jeho obsluha tak příliš zatěžující a drahá, dodejte laskavě čísla ve vztahu k produkovanému HDP. Ono ty městské oblasti levné také nejsou

Jiří Kocurek

„Doprava? To je jen symptom neefektivního systému“

Praha se sama nedokáže zásobit potravinami. Ale nebojte, Nějaký PolPot na to měl řešení: Jen mu během 6 let zemřela 1/3 obyvatel a zařazil se tak po bok největších vrahů 20. století. PolPot sice nerušil venkov, ale města, nicméně zrušením vesnic a dopravy Prahu nenakrmíte.

Nose Peak

Ze stránek MZe (pro rok 2021): “ Počet zaměstnanců v samotném zemědělství (včetně myslivosti a souvisejících činností) klesl na 78,7 tisíce, jejich podíl na celkovém počtu zaměstnanců činí 1,98 %. ”

Přičemž na venkově žije podle ČSÚ 30 % populace…

Michy

V zemědělství pracují cca 2% populace.

František

No, ale když se podíváte pro koho by to na venkově bylo… Většina co tam zůstala jsou důchodci. Ti si nebudou bookovat cestu k doktorovi a na nákup v nějaký aplikaci.

Nicméně, třeba ne svozy do škol a nebo místních fabrik apod. by se to mohlo chtit.

ghjghj

to je zjevne hloupy nazor, protoze predpokladate venkov jako nejaky staticky prostor. Ale uplne stejne jako lide z venkova odchazeli do mest, tak zase mohou odchazet opacnym smerem. Nutnym predpokladem jsou dobre podminky – kdyz ne primo v miste, tak dosazitelne verejnou dopravou.

Jakub P

Svetovy trend je furt stehovani do mest. Nastesti, je to vyrazne efektivnejsi… Samozrejme i na tom venkove nekdo musi zustat, ale tech lidi je diky moderni zemedelske (a lesnicke) technice potreba vyrazne min nez driv.

David

Na tom roztrousenym venkove mate vsechno horsi … dostupnost lekarsky pece, zavislost na jednom zamestnavateli, moznost si nakoupit, nevyberete si ze skolky/skoly/stredni …

Pokud by se u nas uz nejaky to desetileti dalo nejak rozumne stavet a povoleni kde ceho netrvalo i dekadu, tak se proste lidi stahuji aspon i do mensich mest.

Juraj

Ono ale leckde na venkově je auto prostě nutnost a lidé nebudou čekat půl hodiny, než toto zrovna dojede do Zlámané Lhoty.

Daleko větší problém je, že z toho venkova jedou až do středu města, místo aby auto mohli nechat o nejbližšího nádraží a pokračovat vlakem.

watslaw

Což by právě autonomní vozítko docela umožnilo, dojet k nádraží, a pak se odjet zaparkovat někam dál, kde to lze (resp. svézt další zákazníky).
Spíš mám obavu, že ještě hodně dlouho po tom roce 2026 nebude ta samořídící technologie v takovém stavu, aby mohla bezpečně jezdit na běžné silnici bez možnosti přehodit odpovědnost na člověka.

Jakub P

To je realnej problem, ale reseni ma davno. Byt u nas ho bohuzel casto ignorujeme a cekame na zazraky, ktery neprichazej. To reseni se jmenuje kombinovani ruznych druhu dopravy v ramci jedne cesty. Na ridce osidlenym venkove bude samozrejme vzdycky vic potreba individualni doprava (vcetne, ale pro leckoho v CR prekvapive nikoli vyhradne, IAD). Ale smerem do center se musi dopravni proudy kombinovat do prostredku, ktery na ne muzou mit dostatecnou kapacitu.

Pepan

To by někdo napřed musel nalít miliardy to těch úzkých venkovských silniček, aby tam mohlo jezdit něco autonomního, co by hned nespadlo do příkopu.

Klabavátor

Se mi nezdá ten přepočet USD na CZK. Mělo by vyjít vyšší číslo v korunách.

Dan

Za mě v pořádku. Asi jste ještě zapomněl přepočítat míle na kilometry.

Klabavátor

Ano, zapomněl. Děkuji za upozornění a omlouvám se. Dejte mi palec dolů, mně to nejde.

Igor

To slyším prvně dát palec dolů sám sobě 🙂

Dusanh

Musk by skutečně mohl svým vizionářstvím dokázat leccos. Akorát by mu to nesmělo kazit jeho ego.

trafopajka

někdo tomu říká vizionářství, někdo prostě lhaní

Cuba

Mně Musk neskutečně štve svými politickými, geopolitickými a jinými světonázory, destrukcí Twitteru a pod., ale faktem je, že vybudoval o parník nejlepší firmu pro lítání do kosmu (NASA nemít SpaceX, tak je v háji), jednu z největších automobilek, která udává tón v EV, nemluvě o dalších firmách.

Jestli lhaním myslíte známý „Muskův koeficient“, tak s tím většina jen trochu znalé veřejnosti automaticky počítá…

Adam H

Kdyby se Tesla neobchodovala na burze, neřeknu ani popel. Takhle je to hodně za hranou.

Nose Peak

Investoři musej být na prášky. Elon se někde na streamu zhulí, plácne nějakou kravinu a cena akcií letí…

mgr.pavel

Což je nejlepší důvod, proč do jeho akcií neinvestovat. Když hlavní šéf je schopen z hodiny na hodinu takto hejbat cenou akcií..

Cuba

Naopak, počkat na plácnutí a koupit jsou jistý, relativně rychlý prachy…

Frantisek X

Otázkou je, zda je to množství těles ve vesmíru i na cestách spíše přínosem, nebo nakonec též záporem. Pohodlím ke spolehlivějšímu vymření, v extrapolaci…

Jiří Kocurek

Starlink? Nedá se to za rozumný peníz sestřelit. Běhají jim přes to vojenská data, dost to pomáhá Ukrajině zadržet Hordu. Jinak by ukrajince čekala genocida, což je vcelku přínos. Na řadě by pak byla ČR …

Jiří Kocurek

Raději dopním: Což je vcelku přínos, že je vyhlazení nečeká.

Jan T.

Rozlišujte jeho výlevy na soc. sítích a jeho technické myšlenky. To co říká má smysl, jen jak říká Cuba je ve svých odhadech příliš optimistický. Nicméně k výsledkům se dostává tak jak dříve svou vizi přednesl. Viz Spacex: Musk sliboval znovupoužitelnou raketu, před 10 lety se mu všichni, teď jen zírají jak ostatní zaspali. „Falcon 9 first-stage boosters landed successfully in 353 of 365 attempts (96.7%), with 328 out of 333 (98.5%) for the Falcon 9 Block 5 version. A total of 326 re-flights of first stage boosters have all successfully launched their payloads.“ Konkurence? Nula znovupoužití. I celá Číná… Číst vice »

Jan T.

Bohužel poslední dobou ho zkazila moc a peníze. Nicméně se svými firmami dokázal a dokazuje mnohem víc než ostatní šéfové ve stejném oboru. Ohledně dopravy lpěl příliš na individuálních vozidlech a hromadnou dopravu nerbal jako podsttanou, protože pro něj není komfortní jezdit někam s ostatními. Konečně se to zlomilo a Tesla pochopila, že hromadná přeprava osob je taky velký trh a autonomní vozidlo se zaplatí už po roce nebo dvou, protože nebude potřeba platit několik řidičů, toho času velmi nedostatkových a tudíž drahých.