lot
Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

„Tesla“ mezi elektrokoly posílí. Nizozemský VanMoof získal další kapitál na expanzi

Kola VanMoof. Foto: VanMoof
Kola VanMoof. Foto: VanMoof
Zatím největší investice v oboru ukazuje na velký zájem o mikromobilitu.

Nizozemský výrobce kol VanMoof oznámil, že díky novým investorům takřka zdvojnásobil kapitál. Zatím největší jednorázovou investici v odvětví elektrokol chce VanMoof použít na expanzi a využít boomu elektrických kol. Zpráva potvrzuje velký zájem o segment mikromobility mezi investory.

VanMoof ve zprávě uvedl, že získal investici v hodnotě 40 milionů dolarů (900 milionů korun) od investičních společností Norwest Venture Partners, Felix Capital a Balderton Capital. Společnost již v květnu získala dalších 13,5 milionu dolarů.

Poptávka po prémiových elektrokolech nejvyšší kvality je na historickém maximu. Města po celém světě investují do infrastruktury pro jízdní kola,“ uvedla firma v tiskové zprávě. VanMoof během pandemie koronaviru dosáhl meziročního růstu tržeb o 220 %. Peníze od nových investorů chce použít na posílení výrobních kapacit a pokrytí poptávky a zkrácení čekacích lhůt na nové kolo. Současně chtějí upravit i aplikaci pro používání kol pro lepší zákaznický servis. Hlavní růst firma očekává v USA.

Společnost VanMoof byla založena v roce 2009 dvěma bratry. Taco a Ties Carlierovi se rozhodli, že budou vyrábět dokonalá městská kola. Aktuálně mají v nabídce dva modely, S3 a menší X3, s kterými chtějí dosáhnout 1 milionu prodaných kusů ročně.

Prodej kol je jedním z mála odvětví, kterému pandemie nepodlomila nohy. Výrobci i prodejci z celého světa hlásí vyprázdněné sklady. Podle některých odhadů to znamená, že trh s elektrickými koly se do 5 let zvedne až na 46 miliard dolarů, tedy téměř dvojnásobek toho, co analytici odhadovali před světovou krizí.

Podobnost s Teslou není jen v atraktivitě pro investory, stejně jako ona se i VanMooof snaží získat pod vlastní střechu co největší část výroby, a dokonce, na rozdíl od zaběhlé praxe v odvětví, sám otevírá vlastní „showroomy“ po celém světě. Ty největší má v Amsterdamu, Londýně či Tokiu, Praha na svůj showroom zatím čeká.

Lubomír Fridrich

autor se dlouhodobě věnuje mikromobilitě

 

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rudolf

Alibabo, e-kolo je dopravní prostředek, jenž má své výhody pro uživatele i pro veřejnost. Označit e-cyklistiku jako švindlcyklistiku se mi jeví jako zlomyslný plivanec na dobrou věc. Zamysli se nad sebou a neplivej, není to slušné.

Alibaba

A v čem vidíte to dobro? Pro mě jakožto normálního cyklistu představují švindlcyklisti ohrožení. Jezdí (o dost) rychleji, čímž jsou trochu nevypočítatelní, při střetu s nima vám hrozí v důsledku jejich těžších kolo větší zranění (znám člověka, co ho takový švindlcyklista srazil), takže bych jim zakázal jízdu na cyklostezkách, kam třeba babetisti taky nemůžou. Babetisti nemůžou na babetě chlastat, musí chodit na technickou (ozývají se hlasy, že si lidi odstraňují podmínku pouhé pomoci při šlapání a jezdí jen elektricky), mít minimální řidičák A50 a poznávací značku, takže až bude e-kolo mít stejné podmínky jako babetisti, tak ho uznám jako dopravní… Číst vice »

Lubomir

To dobro bych viděl v tom, že kdyby nejel na elektrokole, jede autem, a tím vás přece ohrožuje daleko víc.

Alibaba

Tímto potvrzujete jen to, že je to švindlcyklistika.

Alibaba

Mikromobilita jako honosný název pro švindlcyklistiku… 🙂
Uznávám, že kolo zabere míň prostoru než auto, ale od Babety se už liší jen umístěním vejfuku.

Rudolf

Mikromobilita

Lubomir

Přitom lidé na těch elektrokolech ujedou tak násobně víc kilometrů než na klasických, že ve výsledku je to pro ně zdravější. Navíc elektrokolo prodlužuje věk, kdy jde na kole jezdit o nějakých 10 let. Co se týče výfuku, když to berete tak důsledně, i klasická kola ho mají, energie kterou člověk spálí jde z potravy, která má uhlíkovou stopu, a to dost výraznou. Některé zlé jazyky dokonce tvrdí, že emise na 1km na klasickém kole jsou horší, než na elektrokole a to i při započítání náročnější výroby kola. Přesto všechno jsou to fabulace, které není třeba vést. Poněvadž těch 15… Číst vice »

Alibaba

A vám to připadá překvapivé, že ujedou víc? Mě vůbec, ujedou víc o tu energii, co maj schovanou v baterce. To mě zdravější nepřipadá. Maximálně jsou o trochu déle na vzduchu.
S tím prodloužení věku se dá souhlasit, ale já ty důchodce na kolech moc nevidím.

S uhlíkovou stopou je mě to ukradený, co s čím srovnáváte, mě šlo o umístění vejfuku. To že člověk žije neberu, že má výfuk. A kdyby ano, tak se dostáváme do jiných absurdit.

A proč elektrokolo do města pro zdravého člověka?