„Terminál“ Lískovec. Brno tři roky po otevření zastávky neví, jak propojit vlaky s MHD
Zastávka Brno-Starý Lískovec. Foto: Nové nádraží Brno / Facebook.com
Zastávku mělo využívat tisíce lidí denně, nyní to jsou spíše jednotlivci.
Škoda, že se zastávka neobnovila blíže původní poloze u ulice Čermákova. V dnešní poloze je to do civilizace i k MHD o několik set metrů dál. Pak by ty vyhozené desítky miliónů měly aspoň nějaký smysl.
Asi máte pravdu, z pohledu místní zástavby by to bylo určitě mnohem logičtější (a i já jsem si prapůvodně myslel, že to bude právě někde tam), ale když chtěli prodloužit až k trati trolejbus, tak Čermákova ulice by byla jistě ještě mnohem neprůchodnější než (tehdejší) ulice U Leskavy, kde tenkrát to sídlišťátko ještě vůbec nestálo (ale už i tehdy se místním trolejbus tudy nelíbil).
Jak jako neví? Vždyť je tam kláda hozená přes potom Leskava plný bláta. Co by jako ještě nevděční občané chtěli? Vždyť budou mít lanovku a ARENU!
A také budou mít ještě i Velkou cenu, na jejíž pořádání bude přece město štědře připlácet …
Jo, lanovka by to asi vyřešila. Nejlépe v ceně vlakové jízdenky..
Až na Osovou… úsměv…
Napadla mě k tomu problému ještě jedna kacířská myšlenka. Já tam tu novou zástavbu neznám a viděl jsem ji jen zvenku z vlaku, ale podle pohledu do mapy ulice U Leskavy pro trolejbusy zjevně určitě vhodná není (ale nebyla asi ani do počátku tamní nové výstavby). Do vybudování obchvatu toho sídlišťátka přitom uplyne ještě hodně vody a bylo by škoda výhledové řešení zabít předem tím, že se cestující nenaučí už od počátku tu novou železniční zastávku využívat. Existují ovšem přece i minibusy o kapacitě i okolo 20 sedících osob, v podstatě větší prodloužené dodávky, a to i na elektrický (bateriový)… Číst vice »
Ta ulice je šířkové úplně v pohodě, v Brně jezdí i po užších (Branka, Černého, Preslova). Akorát to chce dodržovat zákaz parkování.
A co teprve Renčova, to je opravdová lahůdka, v podstatě jednokolejný provoz.
Já rozumím tomu, že by se tam co došířky komunikace asi projet normálně dalo, ale argumentaci zájmem o parkování přímo před svými okny těžko zabráníte a navíc trolejbus je velké vozidlo, které každý tak trochu oprávněně vnímá jako nepříznivé narušení klidné obytné zóny. Myslím, že kdybych byl na místě těch místních obyvatel, nejspíš by se trolejbus nelíbil v současné situaci ani mně, protože ta ulice nebyla při projektování a výstavbě nastavena tak, aby s trolejbusy přímo počítala, a teď už je to jen jejich roubování na podnož, která je odmítá přijmout. Můj námět vychází z přesvědčení, že nemá smysl situaci… Číst vice »
Takhle to skončí i s novým nádražím… pozemky se zašmelí a MHD bude zavedena ve 40minutovém taktu k novému nádraží.
Zbourat Tesko, namísto něj nové autobusové nádraží a nad ním centrální vlakové nádraží, pěkně narovnané novými viadukty.. Až to bude funkčí, narovnat k nové části nádraží staré, pokud by to vůbec bylo potřeba.
Tímto by byla zachována osobní vlaková i autobusová přeprava až do centra. A těch parkovacích míst pro osobáky při ulici Uhelné…
A neříkejte mi že to nejde…
Napíši to natvrdo: brněnskou mafii (napříč všemi partajemi) zajímá mnohem víc lanovka z Pisoárek ke Kampusu a nějaký trolejbus k vlaku je jim u řiti, protože z toho kápnou tak jedině starosti a problémy. Ale hlavně budou zase žehrat, že to přece zavinili cajzli, a kdyby jim na to snad někdo nechtěl skočit, tak nejspíše přece ti do „měésta Brna“ z „Prahe“ infiltrovaní.
Proč si tedy nechtějí tu lanovku postavit třeba právě z Leskovce místo od Svratky, když jim na ní tak záleží a tu miliardu na ni mají? A obešli by tím i problém s narušením zimoviště havranů!
Má to smysl řešit ? Spíš ji účetně přesunout do ztrát a pomalu opustit. S novým VRT terminálem Vídeňská kousek vedle už bude spíš zbytečná.
Jedno s druhým se nevylučuje. I když je pravda, že rychlíky od Třebíče pak přestanou zastavovat na Starém Lískovci (kde tedy začnou zastavovat až po dokončení terminálu…) a začnou zastavovat na Vídeňské (která najednou bude vybudována bez problémů, stejně jako navazující VRT „přes ovocné sady“?, srov. správě s lískoveckým terminálem). P. S. i tak pro cesty zejména z Rosic (ale i Zastávky) do FN/UKB znamená jízda vlakem přes terminál zajížďku oproti cestě busem – zejména při cestě zpět z Brna, kdy je potřeba jet takovým spojem MHD, který bude u terminálu s dostatečnou časovou rezervou tak, aby se stihl přestup… Číst vice »
Narážím na to, že zastávka je od VRT terminálu 1,5 km, kde vlaky z tohoto směru stejně budou zastavovat pro případný přestup na VRT. VRT terminál bude obsloužen šalinama směr centrum a kdo jede do fakultky nebo na Kampus může využít bus 50. Nepřijde mi smysluplné dělat další ( S. Lískovec) terminál co by kamenem dohodil. Rozhodně je to škoda peněz tu zastávku opustit, vyhozený peníze a diletantství těch co takto naplánovali když nebyly pozemky pro terminál předjednaný.
Když se o (obnovené – kdysi bývala asi o 1 km vedle) zastávce rozhodovalo, tak o nějaké zastávce VRT v polích v poslední zatáčce před Vídní nebylo ještě ani slechu, protože i VRT měla vést přes hlavní nádraží.
Přesně tak. Proto mi přijde logičtější reflektovat tuto novou realitu než se snažit třeba přeplácet majitele potřebných pozemků.
Je to nezodpovědnost brněnského magistrátu, protože na problémy s prodloužením trolejbusové linky až k železnici narazil už před minimálně 10 roky a nevěnoval jim žádoucí pozornost, takže teď řešení spojené s výkupem pozemků bude výrazně dražší.
Zastávka dráhy v tom místě má ovšem smysl, i kdyby tam nakonec nejezdil trolejbus (předpokládám, že třeba autobus, neřku-li elektrobus by vadil méně) nebo dokonce vůbec žádná MHD: hloupé by to sice bylo, ale při intervalu čtvrt hodiny ve špičkách(v prokladu) už je to docela i jakási paralele s MHD, zejména když tarifně je to v IDS jedno.
Je tam opravdu taková poptávka, aby to fungovalo i bez MHD ? Mám za to, že už se omezovaly spoje, který tam zastavují, protože právě nebyla.
Právě bez té MHD to nedává absolutně smysl za situace, kdy se zde počítá s obrátkovostí cestujících v průměru cca. 3500 denně – s tímto se počítalo v ekonomickém hodnocení a odpovídá tomu i počet spojů atd. Bez MHD ty lidi prostě nebudou a pak třeba se třeba zjistí, že za bez nich je to celé pouze naddimenzovaná předražená sranda:-). Tím terminálem se mělo začít a stavbu s tím paralelně koordinovat a ne to postavit a potom „honit vzdušné zámky“.
Podle mě SŽ nechala postavit to, co chtěl a na čem se s ní dohodl KORDIS, ale ten nepočítal s tím, že magistrát do toho bude nakonec spíš vlastně házet vidle. A chtít bourat novou zastávku by byl i tak nesmysl, když VRT je stejně v nedohlednu. Nechte to ještě víc zaběhnout, ař skončí všechny výluky.
Pár lidí by s tím snad jezdilo, kdyby se postavila lávka přes potok Leskava k nedalekým bytovým domům. Dnes je tam jen pohozená kláda a není to pro všechny schůdné, nutno na supermoderní zastávku skákat blátem přes potok. Bohužel další novinářsky vděčný příklad brněnské dopravní impotence.
Taky bych tu zastávku využil namísto MHD, ale problém je jednak přístup k ní a taky, že tam vlak jede jednou za 2 hodiny ( směr hl.n.). Takže namísto MHD nepoužitelné. Proto už mě tato zmařená investice celkem irituje když chodím denně jen okolo.
Ale to je stav do ukončení výluk do Božího Požehnání, v novém GVD toho tam bude zastavovat mnohem víc.
Ano, bylo by super, aby elektrika zastavovala na každé ze zastávek v 30ti minutových intervalech 24 hodin denně.Lidé by si zvykli víc cestovat vlakem. Proti motoráku by to vyšlo skoro na stejný čas a vznikolo by luxusní spojení Brno – Zastávka, s dalšími přestupy ve Střelicích a v Zastávce. To by mělo smysl.
Dnes uz je tam i asi pul metru siroky dreveny mosteček bez zabradli. Pekne vedle klady. Evidentne to nekomu z domacich stalo za svepomocne reseni….
Ona kdyby vyhrála varianta B umístění VRT terminálu, tak by byla v podstatě jeho součástí. Takto to budou dvě zastávky kousek od sebe.
Dvě zastávky kousek od sebe v městské či příměstské VHD by rozhodně vadit neměly a zastavování rychlíků bude mít smysl řešit : teď je teprve až ta VRT bude (bude-li vůbec někdy) připravena ke spuštění do provozu – teď je podle mě Lískovec zajímavý, i když na nejbližší zastávku autobusu MHD je to asi přes půl kilometru pěšky.
Však VRT přes hlavní nádraží de facto povede – spoje Praha – Ostrava i všechny objednávané Praha – Bratislava/Vídeň.
A odhadovat, že komerční spoje budou míjet Brno hl. n., je čiré věštění (mj. znamenající nepřesný proklad spojů Praha – Vídeň na odjezdu z jednoho nebo druhého města).
P. S. s tou „zatáčkou před Vídní“ je to trapné, mj. tomu tak nikdy historicky nebylo (už od dob Marie Terezie byla Císařská silnice přes Jihlavu /Znojmo; a železnice vedla z Prahy do Vídně bez „zatáčky u Brna“).
I ta VRT se měla naplánovat rovnou z Jihlavy do Vídně,takhle to dopadne tak,že kvůli brněnským specifikům budem mít možná jednou Polabí a Moravskou bránu, a mezi tím Bezpráví nebo Křižanov s 90 km/h a rozpadající se brněnský hlavak v „ideální poloze“..
Obcí/měst protestujících proti (konkrétnímu trasování) VRT je vcelku dost.
Mmch. zatím nebylo veřejně psáno nic o tom, že zrovna s VRTkou má problém Brno nebo nějaká jeho městská část.
Nějak jste při tom svém svatém horlení pozapomněl na variantu se severním příjezdem \VRT do Brna a Dukátovským diametrem bez hlavního nádraží v (nesmyslné) ODSunuté poloze …
VRT přes hlavní nádraží nikdy nevedla (nebyla navržena) a to ani ve variantě „Pod Pertrovem“, kde koleje od VRT byly vedeny pod nádražím, opravdu pod Petrovem..
Ta vaše zastávka asi kilometr a půl daleko, bude po silnici asi tak 3 km daleko. Dopravně zcela jinde, časové prodloužení cesty výrazné. Smysluplné by nebylo ho právě nepostavit.
1,5 km je to po kolejích. Proč by mezi nimi někdo jel po silnici ?
když kteroukoli z těch dvou zastávek nepostavíte, všem jejím uživatelům zbytečně zhoršíte nabídku spojení. Navíc tím množstvím výluk, které se na té trati v posledních letech konalo, ta zastávka nebyla vlakem tak dostupná, jak by se jim to hodilo a jak by ji využívali v bezvýlukovém stavu.
Cestující bydlí na nádražích podle vás?
Pokud je tato zastávka primárně určená pro cesty do FN a Kampus, tak bych neřešil jak daleko od sebe jsou samotné zastávky po silnici. Od zastávky S. Lískovec je to na FN 2,1 km a od VRT 3,2 km nejkratší cestou po silnici.
Nejkratší cestou po silnici je nesmysl. Podle toho jak jede MHD a ta nejkratší cestou nepojede.
Počítá se s utlumem nebo i zánikem linky 405. Problém je dopravní obslužnost Rosic vlakem.
Jen s útlumem, po cestě jsou místa, která jinak než busem obsloužit nejde.
Pr*user ohledně toho terminálu je hlavně ten, že se s ním počítá v ekonomickém hodnocení stavby – kdy v cílovém stavu se počítá v pracovní dny s průměrným denním obratem cestujících v zastávce Brno-Starý Lískovec 3 487 cestujících ! Jaký je tam obrat dneska v pracovní dny v průměru ? Kdo tam bydlíte ? Jako kdyby do každého spoje, co tam od nového GVD 2024/2025 zastaví v pracovní dny nalezlo/vystoupilo 10 cestujících, tak při 34 spojích je to pěkných 340 cestujících denně – to je 340 lidí – pouhých 10 % uvažovaného počtu. Mimochodem, dám sem – po porovnání ty… Číst vice »
A počítá se v tom hodnocení i s mimošpičkovým intervalem Brno – Zastávka 30min. (jaký byl uveden i ve studii proveditelnosti)?
Srov. s 60min. intervalem, který tam (nadále) mimo špičku bude.
Právě, že nepočítá – počítá se se špičkovou 15-minutou mezi Střelicemi – Zastávkou u Brna a mimošpičkovou 30-minutou.
Ale to je asi celkem jedno – pokud nebude stát terminál Lískovec a nebude těch cca. 3 500 lidí denně na obratu, tak tam KORDIS na té štrece žádných 30 minut mimo špičku nezavede – tomu prostě osobně nevěřím….pokud ANO, pak máte u mě basu piv:-))
Srov. s relací Brno – Hrušovany u Brna, kde je 30min. interval celodenně celotýdenně už delší dobu, přestože žádná zastávka v jižní části Brna (mj. pro co nejpřímější jízdu k UKB/FN) není. 🙂
P. S. Pivo nepiju.
Těch deset lidí na jeden vlak kteří tam nastupují nebo vystupují tak zhruba odpovídá. Jsem na té zastávce asi jednou měsíčně….
Cca jednou za měsíc tam v rámci cest po Brně vystupuji a zatím jsem byl vždy zcela sám. Deset lidí působí jako utopie.
Dnes jsem tam byl. Přijel jsem vlakem v 10.54 z hl.n. Vlak byl plný na sezení, ale nestálo se. Ve St. Liskovci jsme vvystoupili dva a jedna osoba nastoupila.
Svět dobré správy se opět nepotkává s tím „zbývajícím“…
A stejně dopadne i Šalingrad hl.n.
Už dopadá. Při přeložce šaliny do Plotní mohli kliďo piďo připravit odbočku k Šalingradu. Nepřipravili. Evidentně tomu přesunu nevěřej ani do té míry, jak prodloužení tratě na Lesnou…
„O tom, že zastávka ve Starém Lískovci vznikne, se vědělo před více než deseti lety“ tak to jistě, „akorát“ při známém „spolehlivém“ dodržování termínů stavebních akcí na SŽ se dlouho nevědělo v kterém desetiletí k tomu dojde… století bylo víceméně jisté, to jo.
By mě zajímalo, kdo zodpovídal za územní plánování. Teda vlastně to ani vědět nechci, jen taková řečnická otázka.
Kancelář architekta má na starosti důležitější věci, jako pisoárkovou lanovku a ODSun hlaváku. Co nějaký územní plánování, to je pod jejich úroveň.
i tak to SŽ zvládlo rychleji, než brno dovést trolejbus
Ona tam dokonce kdysi zastávka bývala, jen o kus (asi 1 km) vedle u bývalého přejezdu s ostopovickou silnicí, takže vlastně na spíše druhém konci Starého Lískovce. Ale někdy před asi 50 roky ji tehdejší ČSD zrušily (což byla tehdy móda), místní měli jakousi MHD (autobus) a případní dojíždějící (kterých asi mnoho nebylo) nikoho nezajímali – podobně jako obyvatelé Ostopovic, jimž ta původní zastávka sloužila vlastně také.
Z Liskovce se chodilo pres Cervenak na Videnskou puvodne hodne pesky, jizdne bylo drahe. Jak vlakem tak salinou od centralky.
Dedecek takhle chodil na zakladku na Kridlovickou k dnesnimu rondu a pak do uceni na Krenovou, jeho maminka daleko driv do dnesni ZUSky na Videnske naproti dnesnimu ingstavu (byla to tusim divci mestanka).
Autobus byl az povalecna zalezitost, konec 40. A zacatek 50. Let.
Domnívám se, že i zde za tím stojí Muž z Brna.
Kdo? Don Pablo?
Dona Pabla neznám. Ale Muž z Brna je často v titulcích zpráv. Když se něco semele, je u toho. Muž z Brna jel na nákup a nadýchal dvě promile, Muž z Brna usnul na WC, Muž z Brna pobíhal bosý … atd. Příběhů s ním je opravdu hodně.
Nejen Lískovec. Stejný problém má město s prosazením vedení šaliny na Lesnou (odpor místních), která je v územním plánu už 50 roků, a ze Stránské Skály do Líšně (odpor zahrádkářů) i když už tam tramvaj vedla. Roky a roky sporů.
Tohle je systémový problém.
Inu, tak plány se vždycky v nějakém procentu případů od okamžiku plánování do okamžiku realizace mění… viz třeba kdysi přechod od podzemní tramvaje k metru v Praze (ostatně i třeba ve Vídni)…
Zrovna ve staré Líšni ani nejde o „výstavbu nové tratě“, ale de iure „rekonstrukci existující tratě“.
Což ovšem v tomto případě nemá vliv na povolení záměru.
V Líšni je to ještě horší. Tam si místní postavili načerno stavby tak blízko tělesa dráhy, které nebylo nikdy oficiálně zrušeno, že je vlastně nemožné to bez zbourání obnovit. No a tak nějak tušíme jak aktivně se u nás odstraňují nelegální stavby, že?
Tak u nadrazi Losch mne fascinuje, ze ani totalne desive (ne)obslouzena nova zastavba na Holcove pany konsely nenakopne, aby s tim kurde neco udelali. A misto toho v klidu provozuji obrnesmyslnou linku k 30 domkum byvalych Cernovicek pod stranskou skalou…na krasneho je v tom prumerne 0,5 cestujiciho.
Misto obnoveni provozu puvodni mistni drahy Cernovice- Lisen. Kde nastesti alespon obe puvodni vypravni budovy stale stoji
Tak město se to snažilo řešit, obnova trati je vyprojektovaná. Jenom po odporu místních obyvatel a části místních politiků šel ten záměr k ledu podobně jako TT Lesná.
Nesnažilo. Kdyby snažilo, už jsou nelegální stavby dávno stržené….
Ze Stránské skály do Líšně trať stále vede, jen je třeba obnovit koleje. Bohužel i zde stále jen sliby a neschopnost poradit si s partou pomatenců.
Znovuzprovoznění TT Stránská skála – Líšeň je fyzicky novostavba tramvajové trati s veškerou potřebnou navazující infrastrukturou v podobě odvodnění, trakčního vedení, kabelových vedení, zastávek, zabezpečení přejezdů, přestavby kolejiště v areálu TMB atd. Tomuto odpovídá i rozsah povolovacích procesů.
Vzhledem k rozsahu realizace potřebné infrastruktury, která na dané trati fyzicky nikdy neexistovala, je pro povolení celkem jedno, že tudy kdysi „vedly koleje.“
ODS nenávidí hromadnou dopravu jako archaismus (socka), pro ně je modernitou individuální automobilová doprava. Koho co překvapuje? Zbytek jsou kecy a výmluvy.
Jaktože ODS staví v Praze Metro D?
Jaktože ODS nezarazila železnici na letiště?
Železnice na letiště už je zaražená dostatečně, společné zhoubné působení SŽ (pod přímým ministerským dohledem místopředsedy ODS) a Prahy 6 (s dominantní ODS v zastupitelstvu) její plný provoz neumožní ještě několik dekád.
ODS staví metro D? Povězte mi o tom něco víc, prosím. ODS je v současné době na magistrátu jen v koalici, vlastně ani není, je tam Spolu. A metro se nepřičítá zrovna tomu, kdo je momentálně v koalici, připravovalo se už několik volebních období, kdy zrovna ODS nebyla u kormidla na magistrátu. Ad železnice na letiště – kdo za Prahu 6 a Prahu 7 ji nejvíce blokoval? To samé na Praze 4 prodloužení tramvaje z Pankráce dále Budějovickou… (ODS a ANO)
V podstatě to je a i bude nezajímavá zastávka. Z Hlavního na Kampus ( Nemocnice) to tramvají trvá 15 min, jede každých 5-7 min. Z terminálu to trolejbusem bude cca 8 min, pojede ??? 4x za hodinu? Bydlím v Kohoutovicích, do Lískovce je to o 2 km blíž, ale jízdní doba MHD bude v podstatě stejná, intervaly mnohem delší. Jedině, že v Lískovci bych zaparkoval, ale to bude asi taky problém.
Vystoupíte v Lískovci a za cca 15 minut(*) jste v kampusu (i když uvažuji 15min interval, imho bude jezdit častěji, příp. v návaznosti na vlaky).
(*) v průměru polovinu intervalu čekáte, tedy 7.5minuty. Plus jízdní doba 8min.
Anebo vystoupíte až na hlaváku (5 minut později), čekáte v průměru 3 minuty a jedete 15 minut – celkově 23 minut.
8 minut zrychlení, ne neberte to.
Navíc, ty trolejbusy budou rychlejší, viz jízdní doba 50ky v podobném úseku Humenná-Nemocnice Bohunice činí jen 5 minut. Takže reálně to bude tak 10 minut zrychlení, plus uvolnění kapacity tramvaje z centra.
Se stylem, jakým se v Brně dělá trolejové vedení, trolejbusy rychlejší nebudou. Je to tady horší než v Rumunsku.
Principiálně souhlasím, ale budou někteří dojíždějící kteří ušetří nejenom těch rádově 5-7min jízdní doby MHD, ale také vystoupením z vlaku dřív ušetří dalších cca. 10 minut plus možná i nějaké jízdné…
A v případě výluk/mimořádností se toto může stát vysloveně záchranou.
Nicméně zpoždění nevidím jako až tak drastický problém… hlavně aby to bylo.
A berte v úvahu, že to vypadá, že tramvají se po odsunu nádraží bez závleku a přestupu přes současné Hlavní ke Kampusu nedostanete. Představený plán linek a napojení trati právě tímto směrem z nového Hlavního je takto neproveditelné.
Ono je pro logicky uvažujícího člověka težko pochopitelný celý přesun hlavního nádraží
Da li Buh, tak na tuhle kosoctvercovinu nebudou prachy
Nevim odkud mate tuto informaci, ale v planu je linka od noveho nadrazi na zapad do Bohunic a vyhledove az do Bosonoh. https://www.idnes.cz/brno/zpravy/hlavni-nadrazi-dostupnost-mhd-doprava.A240410_788658_brno-zpravy_coch
Neni tam zakreslen tunel z Osove na Kampus, ale spojeni tam urcite bude, minimalne proto, ze saliny prepravi nejvic pasazeru.
Ještě jednou, v tom článku zmiňují jenom ideje a plány, ale tuto trasu nikdo technicky neprověřoval a můžu s klidem říct, že je v oblasti Vídeňské takto neproveditelná a nebo minimálně neprojednatelná (bylo by nutné významnější bourání domů, nebo bytů). Dle mého názoru, tato zpráva byla vypuštěna do světa z důvodu uklidnění veřejnosti, že je vše na nejlepší cestě, ale není.
„V plánu“ rovná se ve „ve výhledu“, což je v praxi běžně 50-100 let.
Loni jsem měl cestu do Brna, tak jsem se byl po letech podívat do kampusu a říkal jsem si, že bych to pak klidně mohl vzít na hlavák vlakem z Lískovce, když tam je teď zastávka.
To jsem ale netušil, že ta zastávka je fakt nejhůř přístupná, jak to jen jde. I kdyby tam člověk chtěl dojít pěšky, pořád to z Osové nejde nejkratší trasou, ale musí se to vzít kolem ul. Šoustalovou.
Víc odradit potenciální uživatele už by šlo jen tak, že by místo chodníku byla jáma s hady a na nástupišti by pouštěli Evu a Vaška.
Proč jezdit z Lískovce vlakem do města, když přímo před kampusem staví mastná tyč?? Zastávka v Lískovci je myšlená spíš pro přestup od vlaků o Zastávky atd. Jak je to v článku. A ano zbytek je tak jak jste popsal.
Holt někdo dá vlaku přednost i když to moc dobře nejde…
Tak v mém případě to bylo čistě ze zvědavosti, obvyklý use case bude odlišný.
To nic nemění na extrémně tragickém přístupu k té zastávce.
Bál jste se polorozpadlé kamenité stezky nebo přes smrdutou Leskavu?
Přes všechno bych se nějak přenesl, ale Evu a Vaška bych tedy nedal. To raději přeplněná mastná tyč.
Město si prostě nechalo šlapat po hlavě. Povolilo výstavbu, i když nemělo. Nedokáže si dupnout a tak je zastávka méně využívaná. Jistě že by zastávka nabyla na významu, protože není možné, že přijedu vlakem na hlavní nádraží a pak se tramvají budu vracet do místa, které jsem tím vlakem projel.
Nedávno se tady psalo o starostce ze Židenic, která si došlápla na vraky. Chtělo by to, aby město podniklo podobnou iniciativu. Ale spíš bych se přikláněl k tomu, že je jim to úplně jedno a jen hledají důvody, proč to nejde.
Židenice mají starostku? Od kdy? Neslyšel jsem, že by Petr Kunc změnil pohlaví.
Tak zjevně jde o Janu Šťastnou, místostarostku 🙂
Město s pozemky tam kšeftovalo. To není o došlápnutí si, to je o místní mafii, kterou zjevně hloupí Brňáci volí už od devadesátek.
Jo, složité majetkové poměry. Spíš se furt handrkuje město s majitelem domů U Leskavy. On chce větší projekt na jiných pozemcích (zapomněl jsem lokalitu) a město nechce, tak majitel taky nechce, takže se brzdí vzájemně.
Institut vyvlastnění u nás existuje.
I přes tuto skvělou zkušenost se Statutárním městem Brno se Správa železnic chystá postavit nové hlavní nádraží v místě, kam aktuálně žádná MHD nejezdí. Vyřeší problém s dostupností i v tomto případě tím, že tři ze čtyř vlaků budou nové nádraží projíždět?
Proč by tam nějaká MHD jezdila, když tam to nádraží ještě není?
Protože by to měla být nějaká oblast už apriori využívaná. Teda její okolí, ne samozřejmě plocha nádraží.
No zase by neměla být využívaná MOC, jinak tam bude velký odpor k zavedení nádraží!
Takový odpor by ovšem byl v tomto případě jen velice ve prospěch věci!
Protože napojit tu oblast na MHD nějak smysluplně je běh na dlouhou trať (spoustu let) a zvláště ten návrh tras, které město představilo a nemá k němu zpracovanou studii proveditelnosti je zčásti neproveditelný či minimálně neprojednatelný.
Ve studii proveditelnosti uzlu Brno někdy z roku 2017 bylo jasně konstatováno, že největší riziko výběru varianty Řeka (nakonec zvolenou) je případné pozdní napojení nového nádraží na MHD, kdy by to celé prostě nefungovalo. A toto bude dle mého názoru reálný problém, který omezí používání vlaku na dojíždění do Brna pro část lidí.
Ono časová ztráta s novým nádražím bude přes 15min na cestu, čili 30 min denně, těch lidi co raději pojedou autem bude hodně…
Hned vedle je Ústřední autobusové nádraží.
MHD bylo (aspoň nějak) obslouženo skoro přesně třicet let po zahájení provozu.
Tolik k perspektivám integrace mezi MHD a dálkovější dopravou v Brně.
Obslouženo bylo od okamžiku zahájení provozu, vy asi myslíte nějak „kvalitně“ obslouženo, ne?
Kvalitně obslouženo není doteď, ale už se s tím dá jakžtakž žít. Stejně význam těch autobusů silně poklesl se zavedením IDS, a navíc (právě díky té mizerné obsluze) co mohlo, zdrhlo zpátky ke Grandu.
Poklus přes megarampu na zastávku jedné linky tramvaje o ulici vedle, kterým to bylo „řešeno“ těch třicet let, není dopravní obslouženost, to už bylo jednodušší projít se na hlavák. Což ostatně dělala většina obecenstva… a je to pravděpodobně i budoucnost „nového nádraží“, pokud nás to neštěstí někdy potká.
A dodám, přesun nádraží se odkládá už několik desetiletí… to by tam stihli mezitím dopravu zavést, a zase i (jako zatím nepotřebnou) zrušit několikrát.
Odsun najdete v územním plánu už z roku 195x. Asi ODS a živnostníci s kamionem, cinkači klíčema a Jan Palach. U ve školce (narozen ’48) takhle škodil!
Odsun byl historicky opakovaně zrušen, protože je to prostě hovadina.
Nicméně soudruzi z ODS a jejich kamarádíčkové nakoupili pozemky a jen z tohoto a žádného jiného důvodu vzkřísili tento již opuštěný plán a cpou se s ním všude.
Je to úplně stejná mafie a úplně stejná logika, jako ono předkupní právo BNSD na na brněnskej hlavák, jako Penty na pražskej hlavák, Sekyry na Smíchov atd.
Tahle rakovina ničí úplně všechno ve svém okolí.
To není pravda. Od schválení odsunu začátkem 60. let minulého století nikdy nebylo od tohoto záměru oficiálně upuštěno. Naopak téměř celou dobu se průběžně pokračovalo v přípravě. V 60. letech se postavil nákladní průtah, v 70. stanice jih, v 80. OC Dornych, koncem nultých let proběhla přestavba Heršpic a úprava průtahu.
V 90. letech byly prověřovány další varianty, ale původní záměr odsunu přehodnocen nebyl.
Ve třicátých letech došlo k přehodnocení. V padesátých se k tomu dostali bolševičtí plánovači. V devadesátých letech se plán opustil. Ale než došlo na lámání chleba, tak už tam byli zaháčkovaní tihle, čímž to celé usnulo.
Následně o odsunu se rozhodovalo znovu v nultých letech, kdy tato mafie ukázala, že hodlá vybírat své “vklady”.
Otázka není, proč by tam MHD jezdila teď … ale proč tam nebude jezdit ještě deset let po otevření nádraží.
joo na ten shitfest se vlastně i začínám těšit, pořídím auto a do Prahy pěkně po D1.. ostatně door to door mě to stejně vyjde pořád lépe autem jak VRT z dolního… #country4future
jestli oni to spíš neblokují místní, kteří se nastěhovali do nových domů, věděli (neznalost neomlouvá), že v územním plánu je vedle nic dopravní terminál a teď brojí, u nás nic, my chceme auta a MHD nás nezajímá
Ale prd. Prostě město zaspalo. Kdo myslíte, že povolil výstavbu? Město. Proč silnice nebyla uzpůsobena, když se pro výstavbě o tom již vědělo? Proč město logickou variantu s novou ulicí mimo domky dlouho nebralo vůbec vážně? Tak hlavně, že jste si našel viníka jinde. Takové ovce politici potřebují.
Tak jednoduché to není: ono se to prodloužení trolejbusové trati až ke trati příliš nelíbilo, pokud vím, ani těm tehdy už dávno starousedlíkům v době, když tam ta nová bytová zástraba ještě ani zdaleka nestála. Ale že přijatelné řešení magistrát pořádně neohlídal při povolování nové zástavby, to je trestuhodně laxní přístup, který se teď městu zbytečně prodraží.
Když tam zástavba nestála, nebyly tam starousedlíci. Trošku si protiřečíte. Právě ta zástavba, kde jim tam ten terminál vadí vznikla v době, kdy se to dalo řešit. A město neřešilo, ani v podmínkách nové výstavby si nepřipravilo podmínky. Takhle jednoduché to ve skutečnosti je. Protože to nikdo nebral vážně, nikdo to ani nechtěl řešit, protože, kdo ví kdy to bude. To je takový český přístup. Brno není výjimka.
Toto mělo být vyřešeno dřív, než se tam ty nové domy postavily. Ta vlaková zastávka se tam plánovala už tak před 20 lety.
Kdybychom upřednostnili potreby většiny před pár uječenci máme hotovych spousty významných staveb, takhle je to jen další díl české tragikomedie
Hele, i za toto můžou „utečenci“??? Anebo jen máte standardní odpověď na všechno?
technická: J a T jsou dvě různá písmena…
Bohužel máte pravdu. Znám někoho, kdo tam bydlí a nechtějí tam MHD. Ten terminál tam byl přitom plánovaný dávno předtím, než se tam nastěhovali. Bohužel si to město nicneděláním v otázce MHD zadělalo na problém. A pravda je ta, že argumentovalo „čekáním“ na stavbu vlakové zastávky a takto to dopadlo.
Územně plánovací dokumentace nic? Skoro bych věřil tomu, že za ni zodpovídá město a ne uliční výbor
Doufám že počítají s tím že když ulice nebude (smět) být používána k průjezdu, bude logicky patřit z hlediska údržby do kategorie „zapadlá slepá ulička“… Nebo je možná dokonce plně v majetku přilehlých vlastníků. Pak to bude jen na nich.
“ V březnu 2022 město dokončilo dokumentaci pro posouzení vlivů na životní prostředí, v níž už počítalo s novou silnicí západně od ulice U Leskavy.“
Ne západně, ale východně. Je to i vyčárkováno v mapě https://mapy.cz/zakladni?x=16.5696236&y=49.1644517&z=17
Mmch. proti tomu terminálu nijak nevystupoval „dědek z Tetčic“, přesto to má daleko větší skluz než z jeho strany údajně „roky zdržovaná“ modernizace trati.
Navíc ten terminál by dával smysl i bez železniční zastávky (prostě zastávka trolejbusu pro přilehlé bytové domy), tzn. nedá se ani vymlouvat na to, že realizace byla odkládána spolu s odkládáním modernizace trati.
Bez železnice by tam jezdili jednotky lidí. Nyní jsou obsluhováni průjezdními i busy.
Pokud tam „bez železnice budou jezdit jednotky lidí“, pak si dovolím upozornit, že zdaleka ne každý trolejbusový spoj bude mít časovou návaznost na vlak/od vlaku, tzn. těmi nenavazujícími spoji budou – dle vaší teze – „jezdit jednotky lidí“.
Reagoval jsem na tvrzení, že by terminál měl smysl i bez železniční zastávky. Ano jezdili by tam jednotky lidí na tu konečnou. To lze odvodit ze současného využití zastávek Čermákova a Svah na lince 69 a 51 případně Kosmonautů na lince 50. Nikde není psáno, že tam budou jezdit všechny trolejbusové spoje a konkrétní vůz může obsluhovat návaznost jen jedním směrem. A ano, nezávazné spoje nebudou příliš obsažené v úseku od zastávky Kosmonautů až terminál u žel zastávky. To budou spíše jednotlivý cestující. Až s pokračující obytnou výstavbou lze očekávat změnu.