Teprve jsou ve výrobě. TSK nezvládla instalovat značky na nové pražské školní ulice

Budoucí školní ulice. Foto: MČ Praha 6, Ondřej Matěj HrubešBudoucí školní ulice. Foto: MČ Praha 6, Ondřej Matěj Hrubeš

Fenomén školních ulic se v Česku úspěšně rozšiřuje.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) nezvládla včas instalovat dopravní značky do tří nově vzniklých školních ulice na Praze 6. Jde o ZŠ T. G. Masaryka (Falcká a Malobřevnovská ulice), ZŠ Pod Marjánkou (ulice Pod Marjánkou) a ZŠ Dědina (ulice Žukovského a Pod Cihelnou).

Informoval o tom radní pro dopravu městské části Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš, který podle svých slov instalaci značek během prázdnin do poslední chvíle urgoval.

Radnice projekty připravila na jaře a projednávala s jednotlivými školami. Úřad městské části Praha 6 vydal včas příslušná stanovení k novým dopravním opatřením a TSK měla v místě zrealizovat příslušené dopravní značení. Jenže, nestalo se,“ uvedl Hrubeš na webu městské části.

První školní den tak museli žáci opět absolvovat v ohrožení automobilovou dopravou a oblíbeným fenoménem mamataxi.

Budoucí školní ulice Falcká. Foto: MČ Praha 6, Ondřej Matěj Hrubeš

Hrubeš upozornil, že podle zpráv z TSK jsou značky teprve ve výrobě. Připomněl také, že instalace stojanů na kola na Vítězném náměstí trvala TSK od schválení městskou částí přes 3 roky.

Fenomén školních ulic, do kterých je v ranních hodinách, obvykle mezi 7:30 a 8:00, dočasně omezen vjezd motorových vozidel se v Česku úspěšně rozšiřuje.

Praha 6 s nimi má pozitivní zkušenosti u základních škol Hanspaulka a Na Dlouhém lánu.

Bez stresu

Cílem školních ulic je vytvořit bezpečné a klidné prostředí pro děti přicházející pěšky, na kole či koloběžce a zároveň motivovat rodiče k opuštění tzv. „mamataxi“ dopravy. Trend typický snahou přiblížit dítě autem co nejblíže vchodu do školy, je podle expertů spojen s rizikem dopravních nehod, zhoršením kvality ovzduší a zvyšováním stresu v ranních špičkách.

Ne všude se školní ulice setkávají s pochopením obyvatel. Loni na konci července pražská městská část Radotín vyhrála soud, ve kterém se trojice občanů domáhala zrušení školní ulice.

Půlhodinové zrušení oboustranné průjezdnosti ulice a přilehlého okolí totiž pro stěžovatele představuje „nepřiměřený zásah do práva na svobodu pohybu a do práva na ochranu vlastnictví“.

Pokud zákazu nerozumíte, vysvětlí vám ho policie. Soud smetl námitky proti školní ulici

Soud však potvrdil, že krátké omezení je právně zcela přiměřenou regulací. Omezení jedné skupiny na svobodě pohybu je minimální, zatímco se naplňuje obecný zájem na ochraně života druhé skupiny v době nejkritičtější.

Česko čerpá u školních ulic zkušenosti z jiných evropských měst, jako jsou Londýn nebo Paříž. Například v Londýně se díky školním ulicím snížily koncentrace oxidu dusičitého v ranní špičce až o čtvrtinu. V Paříži se přeměnilo více než 150 školních ulic v trvalé pěší zóny.

Tagy mama taxi Praha 6 školní ulice
4 komentáře