Teplice zvažují konec Arrivy v MHD a založení vlastního dopravce

Trolejbus Škoda 25Tr, provozovaný společností Arriva Teplice, na lince č.10 na Nové VsiAutor: Tomas.hchn – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26640711Trolejbus Škoda 25Tr, provozovaný společností Arriva Teplice, na lince č.10 na Nové VsiAutor: Tomas.hchn – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26640711

O založení vlastního dopravce budou příští týden rozhodovat zastupitelé.

Teplice by mohly mít vlastní dopravní společnost. Radní doporučili zastupitelům, aby schválili její založení. ČTK to zjistila ze zveřejněného usnesení rady. Doposud provoz městské hromadné dopravy zajišťovala společnost Arriva, která má smlouvu do konce roku 2023. Zastupitelé o záměru rozhodnou za týden.

V Teplicích vozy vlastní přímo město, provozuje je dopravce. Řadu let je to právě Arriva. „Má téměř monopolní postavení na trhu ohledně trolejbusové dopravy, což je ten kámen úrazu. Pokud bychom měli autobusy nebo by se do soutěže mohl přihlásit třeba jiný dopravní podnik, touto cestou bychom asi nešli, to je proti mému přesvědčení o tržní ekonomice,“ řekl primátor Hynek Hanza (ODS).

Lázeňské město v posledních letech investuje do modernizace trolejbusové trati, kupuje nové vozy. Investice hradí z vlastního rozpočtu. Autobusy postupně nahrazují hybridní trolejbusy. Město chce podporovat elektromobilitu, provoz MHD bude podle rozhodnutí radnice do roku 2023 kompletně elektrický. „Nejsme úplně spokojeni se službou, kterou nám Arriva poskytuje, a s tím, jak se stará o majetek, který je jí svěřen,“ uvedl primátor.

Město si nechalo udělat k provozu MHD studii. Zastupitelé rozhodnou, zda bude radnice připravovat výběrové řízení na dopravce na další období nebo vlastní podnik, který by fungoval od 1. ledna 2024. Kvůli tomu, že MHD provozuje soukromá společnost, nemohly v minulosti Teplice žádat o dotace Evropskou unii na nákup vozů. „V novém programovacím období tato podmínka nebude, takže toto není prvotní motivací. My bychom chtěli, aby doprava byla moderní, rychlá a aby ji využívala co největší část veřejnosti. My si myslíme, že s tím spíše něco uděláme, pokud zřídíme vlastní dopravní společnost,“ uvedl Hanza. Dopravní podnik by mohl fungovat jako společnost s ručením omezením nebo jako akciová společnost ve vlastnictví města.

Trolejbusová síť funguje v Teplicích od roku 1952. V 80. letech se dostavěla velká sídliště, trolejbusová trať však do všech nevede, do některých částí zajíždějí autobusy. V předchozích letech město řešilo budoucnost MHD. Radnice v roce 2017 rozhodla s ohledem na nové technické možnosti, jako jsou parciální vozidla, ochranu ovzduší či lázeňství, že do roku 2023 bude celá MHD převedena na elektrický provoz.

ČTK

Tagy Arriva Arriva City MHD Teplice Teplice
38 komentářů