egoe-plus
Doprava ve městě Trolejbusy

Teplice chystají velké rozšíření trolejbusových tratí, do roku 2023 bude MHD jen na elektřinu

Trolejbus Škoda 25Tr, provozovaný společností Arriva Teplice, na lince č.10 na Nové VsiAutor: Tomas.hchn – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26640711
Trolejbus Škoda 25Tr, provozovaný společností Arriva Teplice, na lince č.10 na Nové VsiAutor: Tomas.hchn – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26640711

Teplice chystají v příštích dvou letech investice ve výši téměř 100 milionů korun do rozšíření trolejbusových tratí a jejich modernizace. Vzniknou celkem dva kilometry nových tras, vymění se některé technologie a dojde k propojce některých úseků. První úseky se začnou stavět letos, na stavbu mají získat Teplice částečně dotaci. Teplice chtějí mít do roku 2023 kompletně provoz městské hromadné dopravy v elektrické trakci.

Deníku Zdopravy.cz to řekl Jakub Číže z odboru dopravy teplického magistrátu. Drážní úřad aktuálně vyhláškou oznámil pokračování stavebního řízení, které bylo přerušeno kvůli doplnění některých chybějících podkladů.

Plány Teplic počítají s celkem čtyřmi různými stavbami. Ve druhé polovině letošního roku má začít akce označená jako Stavba 1. Ta zahrnuje výstavbu dvoustopé trolejbusové tratě ulicemi Stanová a Jana Koziny mezi křižovatkami ulic E. Dvořákové/Stanová a Přítkovská/Jana Koziny. V každém směru jde zhruba o 700 metrů. Na obou koncích je pak napojení na stávající infrastrukturu. Součástí stavby je i snesení stávající nevyužívané tratě od křižovatky ulic Zemská/Stanová/Jana Koziny do točny Zemská. Odhadované náklady jsou 19 milionů korun.

Chystané rozšíření trolejbusových tratích v Teplicích. Foto: Teplice
Chystané rozšíření trolejbusových tratích v Teplicích. Foto: Teplice

Nejdražší akcí má být vybudování tratě ulicemi Obránců míru, Maršovská, Jana Koziny a Bohosudovská. Na obou koncích napojení na stávající infrastrukturu, konkrétně na křižovatkách ulic Přítkovská/Bohosudovská a Přítkovská/Obránců míru. Délka je zhruba 1,3 kilometru, stavět se má příští rok. Odhadované náklady jsou 41 milionů korun.

Příští rok by se měla také stavět propojka stávajících přilehlých trolejbusových tratí v křižovatce ulic U Nových lázní/Josefa Hory/ Jankovcova a výstavba vratné stopy na kruhovém objezdu u zastávky Nové lázně (vratná stopa pro směr od zastávky Kamenné lázně). Délka propojky je v každém směru 50–100 metrů. Akce označená jako Stavba 3 má odhadované náklady 10 milionů korun.

Stavba 3 pro další rozšíření trolejbusových tratí v Teplicích. Foto: Teplice
Stavba 3 pro další rozšíření trolejbusových tratí v Teplicích. Foto: Teplice

V druhé polovině letošního roku nebo příští rok by mělo dojít také k výměně technologie a přesunu měnírny MR 2 Riegrova. „Jde o přesun ze stávající podmáčené budovy do k tomu určených kontejnerů na plochu nacházející se vedle stávající budovy,“ upřesnil Číže. Odhadované investiční náklady jsou 28 milionů korun.

Teplice těmito stavbami chtějí dokončit původně plánovaný rozsah trolejbusových tratí podle plánů z 80. a 90. let minulého století. Jde současně i o součást plánu provozovat nejpozději v roce 2023 celou síť MHD jen za pomoci elektrické trakce, tedy trolejbusy a parciálními trolejbusy, které umožňují jet část trasy mimo troleje na baterie. Na stavby 2 a 4 má město přidělenou dotaci z Operačního programu Doprava ve výši 55 % uznatelných nákladů.

Trolejbusová síť funguje v Teplicích od roku 1952. V 80. letech se dostavěla velká sídliště, trolejbusová trať však do všech nevede, do některých částí zajíždějí autobusy.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Fanda z Teplic

Už se na to úplně těším.

Hanzi

Smrad z města se jen přesouvá do smradu za město (elektrárna Ledvice) a říká se tomu ekologie.

robert

Ano, protože smrad se lépe rozptýlí za městem než ve městě.

Paja

A to zdaleka není nejdůležitější.

czhunter

A co je nejdůležitější?

(předem upozorňuji, že pokud Hanzi mluvil o „smradu“, tak rozhodně nemluvil o CO2 – což je bezbarvý plyn _bez zápachu_ , ten je tedy z argumentace vyloučen)

Jenda

Tak hlavně část té elektrické energie se vyrobí i mimo Ledvice z obnovitelných zdrojů a jaderné energie, která nesmrdí.

Romanero

Pěkné. Škoda jen těch podivných intervalů a chybějící spojky v Hrázní..

robert

A když už jsme teda u trolejbusů v Teplicích, bude se nějak využívat točna V Břízkách? Je manipulační? Nebo se sundá?

Romanero

V Břízkách se už neotočí ani kolo, z točny je parkoviště. Ale ten zadrátovaný cancourek s přeloženými zastávkami na Duchcovskou by se asi dal využít pro výjezd parciálů za město směr Hudcov..

storm_ice

On se tak využívá, minimálně ve směru do centra, tam je totiž natrolejovací trychtýř.

Fanda z Teplic

A to jste vzal kde? Některé spoje 104 tam začínají a i končí takže ta točna je využívána

Fanda z Teplic

Roberte točna v Břízkách se využívá. Jak ráno tak i večer. Některé spoje 104 tam končí a i začíná. Stačí koukat na jízdní řád

robert

Nejsem z Teplic, zase tak moc na jízdní řády nekoukám. Když jsem tam byl posledně, byla točna zaházená auty a vůbec to nevypadalo, že se používá. Neškodilo by ubrat na té jízlivosti. Pokud jsem tě tím dotazem obtěžoval, neměl jsi reagovat.

Fanda z Teplic

Vždyť točna v Břízkách je využívána. Některé spoje 104 tam končí i začínají. Měl by ses lépe dívat naa jízdní řád

PetrB

Problém MHD Teplice je, že v některých relacích přebírají cestující MHD zelené autobusy DÚK, jelikož zelené autobusy ve většině případů projíždějí celým městem naskrz. Druhým pak je absence pořádného propojení železniční stanice s MHD, převážná většina linek MHD odjíždí z Masarykovy ulice (zastávka Masarykova, příp. Hotel de Saxe), takže člověk musí ujít pořádný kus cesty aby se dostal na MHD. Spíše by to chtělo vystavět propojku trolejí v ulici Hrázní a přestavět prednádražní prostor, následně upravit vedení linek MHD. Dále stojí za úvahu ukončit linky DÚK na autobusovém nádraží v Teplicích a ne je nechat projíždět celým městem naskrz.

Kubrt

Důležité je, že cestující busem jedou a ne jestli je zelený nebo teplický. Je to jeden systém. Průjezdný systém linkovych busu je pro cestující přínosnejsi, než je nutit do přestupu jen abychom zaplnili trolejbus.

pozorovatel

To je ovšem jen jedna strana mince: bráno do „ekologických“ důsledků, bylo by určitě vhodné propojit trolejbusové systémy Teplic a Ústí nad Labem nějakou „rychlíkovou“ trasou a zelené (barvou, nikoli až tak ekologičností) autobusy nahradit parciálními trolejbusy + elektrobusy. A samozřejmě i upravit tarify tak, aby fungovaly ve prospěch cestujících …

Kubrt

Věcí co „by bylo vhodné“ jistě najdeme milión. Spojení Teplic a Ústí trolejbusem – úplně na špici potřebnosti bych to nestavěl; je tu frekventovaný vlak, tbus by jistě byl rychlejší pro cesty typu Trnovany-Všebořice, ale jinak nevím. Co mě osobně by připadalo „ekologičtější“ by bylo protažení teplickcýh trolejbusů do Krupky, Dubí a Duchcova, kde to vlakem není nic moc (nebo nic), ale to by samozřejmě bylo výrazně dražší než zatrolejování jednoho sídliště a musela by být motivace a vůle i ze strany těch měst a pro ty by to byla docela pálka. Jen orientačně – Teplice mají roční rozpočet 1,5… Číst vice »

pozorovatel

Souhlas – ale když teplickou síť rozšíříte do Krupky a ústeckou do Chabařovic, tak by už k úplnému propojení obou sítí mnoho nezbylo, jen by to nebyla „rychlíková“ trasa (máte pravdu, že to spojení dokáže železnice zajistit dobře), ale trasa pro regionální obsluhu, a kdyby se využilo parciálních trolejbusů, tak by třeba obě sítě nemusely být propojeny přímo fyzicky (dráty), ale jen provozně: autobusových linek po různých trasách tam přece i teď jezdí dost.

David

Rychlé spojení Teplic a Ústí zajišťuje železnice.

pozorovatel

„Průjezdný systém linkovych busu je pro cestující přínosnejsi, než je nutit do přestupu jen abychom zaplnili trolejbus.“
To je sice velice správný názor, a právě Ústecký kraj jej ve velké míře nastolil po stránce provozní, ale nikoli už (bohužel) i tarifní: v naprosté většině MHD v kraji sice už platí i tarif DÚK, ale opak pravdou není, takže tarifní výhody (slevy) platné pro MHD v „zelených autobusech“ neplatí, takže pro MHD jich „slevoví“ cestující stejně pro cesty jen po městě nevyužívají.

RTO

Které slevy neplatí v autobusech kraje, které platí v MHD?

vetchý stařík

Pokud si dobře pamatuji, tak v zelených autobusech nebyla například na území města Ústí nad Labem povolena jízda zdarma při pouhém doložení věku 70+ (což jinak v ústecké MHD platí).

RTO

70 + platilo vždy i v zelených autobusech a i ve vlaku na území Ústí nad Labem

Josef Trögl

A hlavně v Ústecké (a ani třeba Mostecké) MHD neprodávají kompletní tarif DÚK, na rozdíl od Teplické.

Anonym ze severu

PetrB: Máte pravdu v tom, že někde zelené autobusy cestující trolejbusům berou. Já osobně jedu radši zeleným až do centra bez přestupu než přestupovat na autobusáku na MHD.
„Průjezdné“ linky zavedl pan Komínek a líbí se mi tento systém víc než když bych přijel třeba z Krupky, musel vystoupit na autobusáku, PŘEJÍT na trolejbus a dojet ty 2 zbývající zastávky třeba na Álejní nebo dále do centra. Je to to, co lidem vyhovuje. Ale je časem možné, že se k „ČSAD“ systému časem ÚK vrátí.

pozorovatel

„„Průjezdné“ linky zavedl pan Komínek a líbí se mi tento systém …“
Nevím, kdo ten „průjezdný systém“ vymyslel a zavedl (tipoval bych to spíše na působení Ing. Jeřábka, a pokud jsem se trefil, tak zaslouží v tomto směru úctu a dík), ale je to třeba ještě „dotáhnout“ i tarifně: pokud v „zelených autobusech“ nebude platit tarif MHD v plném rozsahu (včetně všech výhod platných v MHD), tak to rozhodně pořád ještě úplně optimální řešení není.

Jirka

Dva kilometry jako „velké rozšíření“?!

robert

Velice pozitivní zpráva, těší mě, že se trolejbusy rozšiřují. Takové smělé plány mají i v Jihlavě. Ještě by to chtělo v Teplicích upravit ten nemožný tarif a nástup předními dveřmi a bude se tam dát konečně jezdit trochu normálně. 🙂

V. K.

Teplicích platí tarif DÚK ne?

robert

Ano, platí, ale žádné krátkodobé časové jízdné tam není. A 130 Kč za jednodenní jízdenku, když budu jen v Teplicích, je zbytečně hodně. Děčín je taky v DÚK a má jednodenní jízdenku za 60 Kč.

storm_ice

Tak to si musíte pořádně prostudovat ceník jízdného. Teplice mají jcelodenní jízdenku za 55 Kč, jiné krátkodobé jízdné netuším, co by to mělo být.

Jiří Kocurek

Jízdenka s platností 40 minut v ceně cca 20 Kč.

RTO

45 min

storm_ice

Nejsem si jistý, jestli v pracovních dnech není během dne platnost jízdenky kratší (30 min).

RTO

Není vždy 45 min

robert

Není vždy 45 min.? Tak kolik teda?

RTO

Mělo to být: Není rozdíl vždy platí 45 minut. Za není chybí čárka v předchozí odpověďi.

robert

Vidíš, co dělají chybějící čárky? 😀

robert

Máš pravdu, omlouvám se. Doposud tomu tak ale nebylo, netušil jsem, že jednodenní jízdné konečně zavedli. Díky za info. 🙂

storm_ice

V pohodě 🙂 záměr na celodenní jízdné v TP je snad od léta, platit to začalo až 15.12.2019.

robert

Od léta? Toužil jsem po tom už od doby, co jsem byl v Teplicích poprvé, což je nějakých 7 let. Psal jsem to snad všude.

storm_ice

Myslím tím, že to zaznělo od někoho z magistrátu. Naštěstí jsou tam již lidé na svém místě. Ostatně o propojení tratí u Nových lázní a v Jankovcově ul., se mluvilo také hodně dlouho a teprve před 2 lety se to začalo hýbat. A výstavbě nových tratí, předcházejí významné investice do modernizace TTV v posledních několika letech.

robert

V tom případě patří poděkování magistrátu, že začíná jednat rozumně. 🙂

Fanda z Teplic

Teď nedávno zavedli celodenní jízdenku i po Teplicích a stojí 55 Kč. Platí i na vlak z Prosetic až do Proboštova

Tady na Moravě

To je ale čmáranice…

ene bene

Hrozná! Ale uveřejnili to první!!!

HonzaEM

A co linka 27 do Přítkova, tam přece bude muset jet autobus, nebo na to stačí ten parciální trolejbus?

Jenda

Linka 27 neexistuje. Proboštov a Přítkov je primárně obsluhován autobusy DÚK. Od Angru tam jezdí v pracovní dny pár spojů 123 a těch 2,5 km v každém směru parciál zvládne.

55p

Linka 27 tam kdysi dřív jezdila, ze Střelné kolem Nemocnice, Valů, DP a Novosedlice. Ale to bylo ještě před zavedením linkového vedení (a tarifu) DÚK.

Jenda

To bylo ještě dříve. Z 27 na tehdejší příměstskou 127 (ještě před DÚK) se změnila již v roce 2008.

Kubrt

Co znamená v prvním plánku to S1? Děkuji.

Kubrt

To mi právě není jasné – stavba 1 je tam zeleně a je to ta příčná trať. S1 (a ostatní S) jsou tyrkysově a je to čára k vozovně – jakoby přes železniční přejezd – takže mi není jasné, co se bude dít tam, když v textu se o tom nepíše.

storm_ice

Železniční přejezd se zruší,a bude tam mimoúrovňové křížení (to současné pro busy se také zruší). Není to tedy čistě trakční stavba, ale dotkne se i samotného TTV.

Kubrt

Díky, to je pěkná zpráva. kdy se to zhruba bude realizovat?

storm_ice

Pokud si dobře pamatuji, tak snad 2021 a 2022, nějaké přípravné práce by tedy mohly začít již letos, samotný přesun TTV by se pak plánoval na závěr celé akce a měl by se zvládnout během cca 14 dnů.

Hen ten oný

Dobře tak. Bývalý teplický radní a posléze senátor Kubera by měl jistě radost. Čest jeho památce.

Arimatejsky

Primátor, ne radní.

Nekdo

a taky je vidět, že to jde i bez zelené hysterie a řvoucích dětí…

Jirka

Ale tohle je to, co ty řvoucí děti a hysterie chce. Tohle je to, co je potřeba. Vědci roky nehystericky říkali, že spalujeme moc uhlí a ropy, ale nikdo je neposlouchal. Až teď se díky „hysterii“ začíná něco dít.

Májovka

No to je tedy kopec pravdy. V Brně – Líšni také konečně po 30-ti letech dodělali s velkou slávou trolejbusovou trať z Novolíšeňské na Jírovu v délce asi 800m. Dále ještě 30 let slibují obnovu tramvajové tratě č.10 do původní konečné – některé úseky však již mají vytrhané a rozkradené kolejnice, tak uvidíme, jak jim obnova půjde rychle. V dnešní loupeživé době to jsou stavby na několik generací.

Jirka

Jako obnova linky 10 by se mi taky líbila, ale je otázka, jak moc by to pomohlo a jestli není zavedení linky 8 do středu obce dostatečné. Těch domů na Stránskou skálou není tolik. To víc stojí za to tramvaj na Kamechy.

Jaaa

Kolem dopravního muzea rostou činžáky jako houby po dešti. Šalina se tam časem víc než uživí.

Jenom by tomu nesměli zuby nehty bránit stavitelé černých staveb na tělese bývalé tratě.

Jiří Kocurek

Jo, jenže zelená hysterie raději zruší atomovou elektrárnu a prolomí težební limity. Pokud se ptáte COŽE, tak vás mohu jen odkázat na Kraftwerk Neurath.

ene bene

Teplice rozhodně nevynikají v rozvoji MHD koncepčností, je to takové hrc-frc: Když někdo dá dotaci, zadrátujeme si každou druhou ulici, ale když máme platit provoz tak se nám někdy chce a jindy nechce. Po rychlém rozvoji devadesátých let to tam málem zavřeli… celá ta poválečná historie je zběsilá. Neochota spolupracovat mezi urbanisticky spojenými, ale samostatnými obcemi, která způsobila, že původní hlavní trať do Dubí nebyla nikdy dodrátována a nakonec zlikvidovali i ten obtížně provozovatelný počáteční pahýl… (Ve výsledku je jedno, která ze stran byla neochotná, prostě to takto dopadlo.) A teď jsou pro změnu za velké borce v elektrifikaci MHD.

ene bene

Ještě bych dodal, že v posledních desetiletích nebyly v Československu rušeny skoro žádné trolejbusové tratě. Je tu jen pár vyjímek: nějaká (trochu zbrkle postavená) prodloužení na severu Ostravy a pak ty Teplice…

pozorovatel

No, ale velmi vážně hrozilo ještě nedávno zrušení celých systémů v Mariánských Lázních a v Chomutově + Jirkově, a úplná jistota nepanovala po nějakou dobu třeba ani v Českých Budějovicích (tam už by se rušilo potřetí) …

ene bene

Úplná jistota nepanuje nikdy. Výsledky! A ty Mariánky… to je taky dost neuvěřitelný příběh.

storm_ice

Ono i v Teplicích hrozil před cca 15 lety konec trolejbusů, mít tu trakční síť ve stavu Mariánek, tak je už nejspíše nemáme.