Teplice chystají velké rozšíření trolejbusových tratí, do roku 2023 bude MHD jen na elektřinu
Teplice chystají v příštích dvou letech investice ve výši téměř 100 milionů korun do rozšíření trolejbusových tratí a jejich modernizace.
Teplice chystají v příštích dvou letech investice ve výši téměř 100 milionů korun do rozšíření trolejbusových tratí a jejich modernizace. Vzniknou celkem dva kilometry nových tras, vymění se některé technologie a dojde k propojce některých úseků. První úseky se začnou stavět letos, na stavbu mají získat Teplice částečně dotaci. Teplice chtějí mít do roku 2023 kompletně provoz městské hromadné dopravy v elektrické trakci.
Deníku Zdopravy.cz to řekl Jakub Číže z odboru dopravy teplického magistrátu. Drážní úřad aktuálně vyhláškou oznámil pokračování stavebního řízení, které bylo přerušeno kvůli doplnění některých chybějících podkladů.
Plány Teplic počítají s celkem čtyřmi různými stavbami. Ve druhé polovině letošního roku má začít akce označená jako Stavba 1. Ta zahrnuje výstavbu dvoustopé trolejbusové tratě ulicemi Stanová a Jana Koziny mezi křižovatkami ulic E. Dvořákové/Stanová a Přítkovská/Jana Koziny. V každém směru jde zhruba o 700 metrů. Na obou koncích je pak napojení na stávající infrastrukturu. Součástí stavby je i snesení stávající nevyužívané tratě od křižovatky ulic Zemská/Stanová/Jana Koziny do točny Zemská. Odhadované náklady jsou 19 milionů korun.
Nejdražší akcí má být vybudování tratě ulicemi Obránců míru, Maršovská, Jana Koziny a Bohosudovská. Na obou koncích napojení na stávající infrastrukturu, konkrétně na křižovatkách ulic Přítkovská/Bohosudovská a Přítkovská/Obránců míru. Délka je zhruba 1,3 kilometru, stavět se má příští rok. Odhadované náklady jsou 41 milionů korun.
Příští rok by se měla také stavět propojka stávajících přilehlých trolejbusových tratí v křižovatce ulic U Nových lázní/Josefa Hory/ Jankovcova a výstavba vratné stopy na kruhovém objezdu u zastávky Nové lázně (vratná stopa pro směr od zastávky Kamenné lázně). Délka propojky je v každém směru 50–100 metrů. Akce označená jako Stavba 3 má odhadované náklady 10 milionů korun.
V druhé polovině letošního roku nebo příští rok by mělo dojít také k výměně technologie a přesunu měnírny MR 2 Riegrova. „Jde o přesun ze stávající podmáčené budovy do k tomu určených kontejnerů na plochu nacházející se vedle stávající budovy,“ upřesnil Číže. Odhadované investiční náklady jsou 28 milionů korun.
Teplice těmito stavbami chtějí dokončit původně plánovaný rozsah trolejbusových tratí podle plánů z 80. a 90. let minulého století. Jde současně i o součást plánu provozovat nejpozději v roce 2023 celou síť MHD jen za pomoci elektrické trakce, tedy trolejbusy a parciálními trolejbusy, které umožňují jet část trasy mimo troleje na baterie. Na stavby 2 a 4 má město přidělenou dotaci z Operačního programu Doprava ve výši 55 % uznatelných nákladů.
Trolejbusová síť funguje v Teplicích od roku 1952. V 80. letech se dostavěla velká sídliště, trolejbusová trať však do všech nevede, do některých částí zajíždějí autobusy.