Tendr na trať přes Václavské náměstí finišuje, při hladkém průběhu začne stavba v březnu
Nové tramvajové propojení z Vinohradské do Jindřišské a Vodičkovy ulice by mělo odlehčit přetíženým tratím v centru.
Soutěž na stavební firmu, která postaví novou tramvajovou trať na Václavském náměstí, je po 13 měsících od vypsání ve finále. „Jsme ve fázi vyhodnocování nabídek, pokud vše proběhne bez komplikací, bude smlouva podepsána do konce roku,“ sdělil na dotaz deníku Zdopravy.cz zástupce Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Daniel Šabík. Se stejnou podmínkou (tedy hladkého průběhu finální fáze výběru) lze podle něj klást termín zahájení stavby na březen příštího roku.
Dosavadní průběh soutěže, která byla vypsána loni 12. září, se přitom s původně očekávaným harmonogramem zásadně minul. Termín pro podání nabídek byl při vypsání tendru stanoven na 24. říjen 2022. Optimistické odhady tehdy mluvily o zahájení stavby v prvním pololetí roku 2023. Záplava doplňujících dotazů od potenciálních uchazečů o zakázku ale donutila DPP celkem patnáctkrát uzávěrku posunout. Termín nakonec vypršel letos 11. července. Množství dotazů může svědčit o tom, že o zakázku v předpokládané hodnotě 1,25 miliardy korun je mezi firmami velký zájem.
„Předmětem plnění této veřejné zakázky je zajištění novostavby tramvajové trati (TT) Václavské náměstí obsahující zejména výstavbu nové tramvajové trati včetně souvisejících technologií a vybavení, související rekonstrukce vozovek a chodníků, vyvolané přeložky a úpravy inženýrských sítí a nezbytné úpravy stropních desek vestibulů metra,“ píše se v dokumentaci DPP. Součástí zakázky je i dopracování dokumentace pro provádění stavby.
Výstavba by měla trvat maximálně 48 měsíců, tj. 4 roky.
Nové tramvajové propojení z Vinohradské do Jindřišské a Vodičkovy ulice by mělo odlehčit přetíženým tratím v centru. Dnešní tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou.
Tramvajové koleje povedou po stranách Václavského náměstí, v jeho středu má vzniknout promenáda pro pěší. Počítá se s rozšířením chodníků, novým stromořadím, samostatným pruhem pro cyklisty a snížením počtu parkovacích míst.
Plán na návrat tramvají na Václavské náměstí vytvořil už v minulém volením období Institut plánování a rozvoje (IPR). Kvůli tomu vznikla i 70 metrů dlouhá kolej u Národního muzea, která zatím vede odnikud nikam.