Tendr na EMU 400 je v plném procesu, chválí si kraj. Adepty na nové „panťáky“ si jezdí prohlížet po Evropě
Jednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná doprava

Jméno pro nové kapacitní jednotky spojující Prahu se Středočeským krajem má vybrat veřejnost.
Věta „Kraji a Praze musí nabídnout nejméně 60 velkokapacitních elektrických jednotek …“ není správně. Dopravce jich musí nabídnout aspoň 120. Těch druhých 60 je opce, její použití je na objednateli, ne na dopravci.
Smazáno pro tupost uživatele.
nemají strach, jestli něco dělají blbě, ale ono dělají blbě i to základní..a to že soukromým společnostem nařizují postupovat neefektivně, jako u státního molochu. Každá společnost ví, že pořizovací cena není zdaleka vše. Navíc mohou uplatnit i třeba objemové slevy atd. tohle je prasečina na druhou..
Oni nenutí soutěžit na cenu i dopravce, ti si mohou udělat svoje hodnotící kritéria.
to je úplně jedno, krom toho i cena tam být musí, nelze vypustit. Ale do toho objednavateli nic není. Oni mají vysoutěžit dopravce a ten jestli si to koupí dobře nebo špatně, už si to jede na svoje triko. Kdyby byly dopravci co k čemu, tak s tím objednatele pošlou k šípku a neměl by to kdo jezdit, to by byla největší sranda. Já chápu, že je to snaha o sjednocení podmínek s ČD, ale ta snaha se jmenuje privatizace, už včera bylo pozdě.
Vzhledem k příšerně údržbě elefantů a jejich tragickému stavu díky příšerně údržbě doufám že to vyhraje jiná firma co to udržovat bude
Tak jestli jsou v tendru ještě žluťásek s Arrivou, tak se nemáte šanci dočkat…
Záleží hlavně na podmínkách výběrka.
Ve Středních Čechách baví ČD poskytovat reklamní plochy zadarmo a jezdit s rok starou čmáranicí, aby si to jo vyfotili na všech šotomístech. MSK občas projedou myčkou.
I kdyby to vyhrál někdo jiný než ČD, kde myslíte že to bude udržovat jinde než v DKV Jih patřícímu ČD? Nebo myslíte, že vznikne někde v Praze nové velkokapacitní depo??
No, pokud by si stavěli depa, tak asi spíš na koncích těch linek než v Praze. Hlavně kvůli ceně pozemků, ale taky to dává větší smysl z hlediska dopravních proudů (večer se jezdí víc z Prahy a ráno do Prahy). Ale jasně, taky si myslím že to tak na 90 % skončí na ONJ
To sice ano, ale taky to výrazně zhoršuje logistiku celé údržby a provozního ošetření.
Pokud by to měla být menší depa v Berouně, Kladně a někde u Kolína, tak se zbytečně násobí funkce, které jsou efektivnější centralizovat. A pokud by to bylo jedno depo někde za Kladnem, pak návozy a soupravové jízdy budou absolutní peklo.
Tady má prostě ONJ obrovskou výhodu, že se každou noc velká většina flotily vrací spát na jedno místo.
A kam se to na ONJ vejde? Nikam. SŽ musí postavit další kapacity – Malletova, Trnkov… A kdo tam bude něco dávat se teprve uvidí.
Je to zvlastni, ze vlaky CD v usteckem kraji jsou vsechny jak z bavlnky, zatimco praha je spinava.
No hlavně kolem Prahy je podstatně větší provoz a vlaky jezdí mnoha směry dlouho do noci, a bohužel vozí mladá ožralá hovádka s fixama a alkoholem zvýšeným sebevědomím… Jak ty kamery nesnáším, tak tady by to asi nebylo od věci…
Okolo Ústí taky bydlí různé existence. Ale proč by někdo čmáral na vagón jedoucí do myčky, když mu v PIDu zajistí že čmáranice vydrží a ČD ji ještě zvýrazní(odstraněním prachu okolo té čmáranice).
Toje nějaká omluva, že jezdí dlouho? Tak si dopravce musí nastavit takové procesy, aby to ošetření těch souprav zvládal.
Na tuším celý PID a kdovíjaké rychlíky ještě mají ČD v Praze jednu myčku. Ať už EMU 400 vyhraje kdokoli, bude na to potřebovat novou myčku, a to i ČD.
Pražské Elefanty mají udržbu dobrou. Na to, jakej dostávají kouř, tak výkony zvládají velmi dobře. Některé turnusové dny mají skoro 800 kilometrů a bez kvalitní údržby by to fakt nevyjezdily.
A tak zas to nebudeme přehánět.
Nefunkční dveře jsou docela evergreen, dneska jsem potkal najednou nefunkční interiérové dveře i zablokované WC. Stát se to může, ale tady je to zcela pravidelná věc. V poslední době taky docela zlobí vnitřní LED displeje.
Jak spolehlivě fungují plošiny pro vozíčkáře?
Můžete tu příšernou údržbu konkretizovat ?
Snad půjdou první na Benešov a koupi jich tolik aby všude mohly elefanty zmizet a ne jen někam
Na Benešov se vůbec neplánují. První mají jít na S7 do Berouna.
Tedy pokud se do té doby nezačně jezdit střídavě přes Lysou nebo do Kladna, i když sem bych řekl ze začátku bude bohatě stačit Panter.
Panter do Kladna první dny provozu.
Připomnělo mi to, jak se otevřela zastávka Hostivice Sadová a šukafon S65 byl rázem přeplnen, nebyla Regina tak se jezdilo s vlekem i za cenu objíždění(jednou Hlavák, jednou Knížecí).
První vlaky mají být na S7, pak S5, pak S1. Na S2 se s nimi nepočítá, ale na rychlou vrstvu do Boleslavi přes Milovice je tam opce.
Samozřejmě, vždycky se můžou rozhodnout to upravit ale to platí vždy a o všem takže není důvod to zmiňovat.
No, jeden by řekl, že na S2 by ta střídavina mohla být problém, první plány mluvily snad o roku 2030.
Omyl, řekl kohout, slézaje z kachny…
Nasazení nových vlaků postupně od roku 2029 (cca 60 souprav):
• Český Brod – Praha – Beroun (neprůjezdný model), Praha – Řevnice (linka S7)
• Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linky S5 a R45)
• Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla (linka S55)
• Praha – Poříčany – Kolín (linka S1)
• Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linka R41)
Benešov u P. bohužel nic…
https://zdopravy.cz/zakazka-za-142-miliard-korun-praha-a-stredocesi-schvalili-parametry-nejvetsi-zeleznicni-souteze-230354/
Na Benešov mají naopak dojezdit časem poslední Elefanty, takže nové jednotky se tam nejspíš dalších 30 let ani nepodívaji
Za cca. 20 let se trať přepne na střídavý a bude tak nutná náhrada za Elefanty.
Benešov naopak je plánovaný jako směr kde bude poslední stejnosměr v republice a budou tam elefanty dojíždět ještě v roce 45
Netřeba spekulovat. Elefanty mají zmizet 2044.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze a šíření blábolů.
Pro koho je to cesta do pekel? Pro cestujícího obvykle ne, protože dostane definovaný standard obvykle spojí s lepší kvalitou (novější vlaky) a objednatel dostane nabídky, ktere si může porovnat a vybrat nejlevnější nebo nejoptimálnější.
Optimální možná, nejoptimálnější těžko.
Optimální znamená nejlepší. Nejoptimálnější je to samé co Optimální
Asi stejně jako nejdřevěnější, nejmodřejší apod…
Není nejmodřejší #0000FF ?
No jak se to vezme. Záleží na monitoru a jeho nastavení.
Takovej cirkus jenom na to, aby se to pak stejně nabagrovalo Škodovce.
A tím bych si nebyl jist.
Na druhou stranu, poslední pantery jsou povedené, takže proac ne?
Neměli se na ně jet podívat před vypsáním zakázky? Jinak myšlenka dobrá a jsou to dobře investované peníze a čas.
Smysl by to mělo pouze v případě, pokud by Praha a Středočeský kraj soutěžily dodávku jednotek a následně je pronajaly vybranému dopravci (model JMK). Pokud ale soutěží dopravce, který si jednotky soutěží sám, tak to smysl nedává žádný a jsou to jen zbytečně vyhozené peníze za cestování několika papalášů, kteří tak mají výlet zaplacený z našich daní. Případně bych to ještě pochopil, pokud by se před vypsáním zakázky jeli podívat, co se kde vyrábí a jakou mají dát specifikaci do soutěže. Okukovat to po vypsání podmínek, kdy už je asi měnit nebudou, tak to je prostě nesmysl.
Jak známo, zadavatelé si jednotky původně vysoutěžit chtěli, ale nešlo to. Narazili na dluhovou brzdu.
Tak lv duchu doufám, že ČD nepujdou do soutěže s tím, že si servis budou dělat sami.
Proč ne?
Protože po kolejích jezdí i to, co by po nic jezdit nemělo.
A jak myslíte že by to dopadlo když by to vysoutežili i s údržbou? Akorát by možná dílenský dostali montérky od Škodovky… Ale ani to není jisté. Zázemí ČD mají a lidi taky.
Jestli toto nejsou jen prázdná slova, tak má ten člověk můj respekt…
Stačí se podívat na dvoupatrové vlaky v Zürichu, nebo třeba naše Bmto, vs. Elefanty, které dodnes trpí tím, že z horního patra vedou jen jedny schody a blokují rychlost nástupu a výstupu.
„Když to teď uděláme blbě, tak to bude blbě na následujících 30 let,“ řekl Borecký.
„Abychom třeba nějakou drobností, i nezamýšlenou, nějakého výrobce z toho tendru nechtěně nevyloučili,“
Já vím, že tu Borecký není úplně oblíbený, ale myslím mu nelze upřít, že se nad tou problematikou snaží přemýšlet komplexně.
Souhlasím. Pana Boreckého si vážím.
Tak ta jednotka bude mít stejně nejspíš přezdívku související s ním. Ať už to bude povedené, nebo průšvih.
Z horního patra vedou jedny schody jen ve 471, kde je první třída. To se dá snést, ne?
U každých dveří jsou jen jedny schody, vs dvoje u Bmto / curyšského S-Bahn. Ten rozdíl v rychlosti výstupu a nástupu je znát
Bmto má dvojci schodů z mezipatra, kde je akorát pár míst a vozová průchodka. Úzké jsou stejně jedny z horního patra.
V Bmto jakoukoli výhodu zcela neguje fakt, že z mezipatra stejně vedou nahoru jen jednu schody a v cestě jsou dveře. Rychlost je úplně stejně zoufalá.
A oni snad vypsali soutěž na výrobce a dodavatele jednotek? Ten chlap je ve skutečnosti úplně mimo. Podmínky na jednotky sepisují soutěžící dopravci a ty kromě dodržení požadavků kraje mohou přidat vlastní požadavky, které nějaké výrobce mohou diskriminovat. Jestli zástupci kraje chtěli řešit podmínky pro výrobce, tak si zvolili naprosto špatný model soutěže.
Pokud mají ty nabídky kvalifikovaně vyhodnotit, tak je asi dobré mít přehled, co který výrobce nabízí, ne?
Ale nabídky od výrobců budou vyhodnocovat jen samotní dopravci. A vzhledem k tomu, jak celou soutěž o ty linky nastavili, tak kraj nemůže hodnotit dopravce na základě toho, jaká vozidla dopravce vysoutěžil. Je vlastně i možné, že kraj vybere dopravce a ten vybraný dopravce přitom ještě nebude mít dokončenou veřejnou zakázku na dodávku vozidel. Jediné, co mají zaručeno je to, že dopravce musí splnit nastavené minimální podmínky na vozidla. Jestli to ale bude Alstom, Siemens, Stadler, Škoda nebo třeba něco z Číny, to už kraj neovlivní a ani to nebude posuzovat. Proto ty návštěvy výrobců vůbec nedávají smysl.
Pokud se nepletu, tak v Elefantu jsou jenom jedny schody do patra v motorovém voze.
Požadovat jenom 380 míst na čtyřvozové patráky je ostuda. Takhle se ty problémy s kapacitou tratí kolem Prahy moc nevyřeší.
Vždyť se ty jednotky mohou spojovat… Kdysi kdesi jsem četl něco o tom (teď nevím, jestli by to šlo právě tady kvůli délce nástupišť l, že až tři jednotky v soupravě najednou
Tři se určitě spojovat nebudou. Nevejdou se k nástupišti. Stejně jako tři současné Cityelefenty. U těch se v minulosti uvažovalo o doplnění jednoho vozu.
Pokud budu vycházet z jednotky řady 471, tak souprava 471+071+071+471 by vyšla na 386 míst k sezení. Při zrušení 1. třídy cca 420 míst. Teoreticky jde taky 471+071+071+971 (o vůz delší elefant), což by vyšlo na 444 míst. Problém takové soupravy je, že máte jen jeden hnací vůz na čtyřvozovou jednotku a souprava by byla na rozjezdech líná jak regionova. Bohužel, vzhledem k limitům profilu je 380 míst k sezení zhruba horní hranice toho, co lze požadovat. Respektive je možné dosáhnout o něco větší kapacity, ale buď za cenu citelného zhoršení dynamiky jednotky, nebo omezení počtu potenciálních dodavatelů s negativním… Číst vice »
A dá se rozumně do stejného prostoru nacpat víc sedaček? Aby to nebyla čtyřka na které nikdy nesedí čtyři, sedadlo pro beznohé, sklápěčka na dveřích.
Když by to nebyly dvě spojené čtyvozovky, ale jedna osmivozovka, co by jezdila jen ve špičkách na nejvíce vytížených usecích, tak ta by určitě měla více míst i kratší délku, nižšší cenu. Otázka je, jestli po Covidovém propadu ve veřejné dopravě, budou opravdu dvě čtyřky jezdící v 15-10 minutovém taktu kapacitně nedostatečné, já bych řekl že v té uvažované životnosti 30 let spíš ne, ale další otázka je i ta délka, protože někdo myslím zminoval, že dvě čtyřky zaberou mnohem více kapacity na hlaváku, než dnešní dva třívozové Elefanty.
Tak vejít se na Hlaváku na sever/jih aby bylo jedno čelo před „hranicí stran“ a druhé čelo pořád na dané koleji(poslední dveře u nástupiště), to je otázka. Když to nevyjde o pár drobných, dá se nástupiště prodloužit. Taky můžou být průjezdné linky s krátkým pobytem, u těch je to jedno.
Dvojitý elefant se na půlenou hranu vejde pohodlně. Railjet už jen na jakousi výjimku, ani náhodou tam není čumák před návěstidlem ještě s předpisovou mezerou. Zdvojená čtyřvozovka je ještě o něco delší. Proto se plánuje prodloužení nástupišť, nejdelší snad až o 70 m. Několik kratších hran vadit nebude, ne všechny bude potřeba půlit.
Nejsem si úplně jist, že cena jakožto jediné kritérium je tím nejlepším způsobem hodnocení.
Cena je prakticky jediné co jde hodnotit, podminky co musí splnit vozidla a vše kolem nich mají všichni stejné, to jestli tam za nižší cenu někdo vecpe něco víc to už je pak pouze výhoda pro dopravce, nikoli hodnotící kritérium.
Jenže ne všechno jde vyjádřit penězi a ne všechno se dá popsat zadávacími podmínkami. Pokud jeden z dopravců nabídne o 50 % lepší vozidlo o 10 % dráž oproti konkurenci, je hloupost takovou nabídku nevzít. Reálný svět se neřídí excelovskými tabulkami.
A v čem by bylo „lepší“ ? Max. rychlost, zrychlení, počty sedadel,dveří,záchodů..jsou dané zadávacími podmínkami.
Třeba poměr nízkopodlažnosti, nebo třeba i kompletní absence schodů ve spodním patře.
A je lepší mít ty schody za cenu x, nebo to mít bez schodů za cenu x * 1,2?
Absence schodů ve spodním patře je něco, co lze kategoricky požadovat. Kvantitativně se to hodnotí velmi těžce.
Náklady životního cyklu je také možné dát do podmínek.
Vzhledem k tomu, že 30 let je zhruba životnost jednotek, tak to může být objednateli srdečně jedno. Ať to sežere třeba zlatou cihlu na kilometr, když nabídnou nejlepší cenu, tak to vyhrajou.
A budete po 10 letech rušit smlouvu a vracet jednotky, protože to někdo po česku ciknul a náklady jsou najednou vyšší než bylo ve výsledku vyběrka?
Reálný svět se neřídí excelovskými tabulkami, ale každá veřejná zakázka musí být nediskriminační, transparentní a přezkoumatelná. Pokud si někdo něco kupuje ze svých soukromých peněz, je čistě na něm, co si vybere. Ale když je to z peněz veřejných, musí existovat jasná kritéria výběru. Označení „o 50 % lepší vozidlo“ je čistě subjektivní, které tu nemá své místo. Dají se samozřejmě specifikovat i jiná kritéria než cena, ale pak tam vstupuje ta subjektivita, kam se promítají jak osobní preference zástupců zadavatele, tak i případná korupce.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze a šíření blábolů.
Bavíme se o dotované dopravě. Kouknete se na autobusy, regionální spoje SOR ICN nebo Iveco Crosway (alternativně podobné Setry, Mercedesy, Many apod.). Protože je požadavek na klimatizaci, nízkopodlažnost a cenu za km. U dálkové dopravy pak zájezdové autobusy Setra, Irizar a další, pohodlné sedačky, WC, atd. Protože jednak si konkurují dopravci mezi sebou a potřebují dostat platícího cestujícího do autobusu, aby spojení mohli provozovat a pro cestujícího se jedná o variantu k autu, tedy jedu déle, ale nemusím řídit, řešit parkování a mohu dělat něco jiného (pracovat, bavit se).
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze a šíření blábolů.
Podmínky soutěže jsou dost přísné a podrobně specifikované. Pak lze hodnotit jen cenu, protože ostatní bude vyloučeno.
Fakt? Když to byly konsultace, tak 5% hodnocení mělo být navýšení sedaček nad 380 ks. Z „ostré“ soutěže to už zmizelo.
Teda, vyhodnocování tohoto výběrovka to bude asi monstrproces… pokud nenabídnou dopravci všichni stejné jednotky tak jak v číslech vyhodnotit která z nich bude lepší… 🙁
Je tam uvedeno, že jediným hodnotícím kritériem bude cena.
Kdo zaplatí nejméně strojvedoucím.
Nikoliv, kdo má nejnižší náklady. A v celkových nákladech opravdu nejsou jen náklady na mzdu strojvedoucím.
Tady bude dělat hodně cena údržby, což asi zvýhodní ČD s depem v Praze a Plzeň za rohem.
Největší rozdíl bude v ceně peněz na akci. I desetinka v útocích může být zásadní.
Kdo zaplatí nejméně strojvedoucím, ten je těžko sežene. A že to bude dost velký nábor.
Vypadá to na Škodu, byla by škoda to nevyužít. Jinak správně je slovní tvar rozběhnout, rozběhnutý.
Já si myslím, že na poměrně velkou zakázku u Prahy si bude chtít sáhnout i někdo další. Tohle je už soutěž, kde se budou snažit i ostatní výrobci.
Neměl byste kritizovat redaktora kvůli češtině, když sám česky neumíte. Výraz „rozeběhnutý“ je správně.
Jste si tím jistý?
O Ústavu pro jazyk český si můžeme myslet co chceme, ale ten považuje za správné rozeběhnutý, rozběhnutý, rozběhlý i rozeběhlý.
V tom případě si sypu popel na hlavu a uznávám chybu.
Nekritizuji, jen konstatuji.
A ví se, kdy bude jasné, kdo to vyhrál?
To se „ví“ už teď 😀
To jsem si u řady předchozích soutěží myslel taky a zdá se, že tyto časy jsou nenávratně pryč.
Jako doufám že tohle ČD neprojedou. Přece jen jsou jediní kdo mají k dispozici zázemí na údržbu takového množství souprav, ti zbývající dva by si ho za těžké peníze museli od nich pronajímat, protože v takovém množství se to udržovat a odstavovat jinde než na ONJ nedá.
Právě například Regiojet má v podmínkách výběrového řízení, že výrobce bude zajišťovat servis po dobu třiceti let. A jestli jednotky bude opravovat Škoda v Plzni či Šumperku, či se výrobce domluví s někým jiným třeba ČD je jeho problém.
Mimochodem České drahy. Mimochodem již nyní servisují ČD Vectrony pro leasingové společnosti jezdící u různých dopravců a náklady platí leasingová společnost nikoliv dopravce.
Mimochodem, ale může ČD říct, že je do depa nepustí a mimochodem jsou pak Škoda a případný dopravce tak trochu mimochodem v pr*eli.
Nikde také není napsáno, že Škoda zaškolí personál ČD pro servis těchto jednotek. To si může ohlídat softwarem.
A pro ČD to bude práce a zajištění zaměstnanosti.
Jde i o odstavy a čištění. A to vlastní v Praze a stčk z 90 % kapacity české dráhy. Jiný dopravce to asi bude muset cpát na víkendy do ranžírů kolem Prahy, nebo do Jihu a za oboje bude platit nájem.
Za to co zatím RJ předvádí měl být vyloučen ze všech soutěží
Ty jednotky od Pesy by ČD měly rychleji a bez zpoždění? Ptám se kvůli objednávce 847…
Jen mě Pesu. Jednotky co má v Praze RegioJet jsou příšerné, panter je mnohem lepší.
Chtěli ultra lowcost, dostali jej.
Za aktuální situace je jedno který z dopravců vyhraje, protože výrobcem bude Škoda. Jednak má aktuálně se všemi třemi dopravci dobré vztahy a o zakázku zájem. U části konkurence může být problém kapacita výroby s ohledem na schválení nových typů či minimálně řad (dva napájecí systémy) a zajištění minimálního počtu provozuschopných jednotek po dobu 30 let (podmínky napriklad Regiojetu).
Mohl by pan Sůra mít u článků anketu (třeba jen pro předplatitele, aby se to hůř manipulovalo), já Škodu na vítěze netipuju. Tohle je velká soutěž, tam bude snaha od ostatních firem větší.
Ano, bude to Škoda. A pokud by to náhodou vypadalo že nebude, tak se výběrko zruší a vypíše znovu…a třeba víckrát, až natvrdlá konkurence pochopí že jen mrhá časem a penězi, nabídne jen Škodovka a na poslední chvíli slavně zachrání dopravu okolo Prahy.
No vzhledem k tomu, jak natěsno je to výběrko, tak jeho zrušení by taky mohlo znamenat, že se již potřetí bude konat takový ten hezký pražský zvyk s konšely, kteří nekonají v zájmu lidu…
Tak ten zvyk se měl zopakovat již dávno několikrát 😶
Škoda to nebude určitě. Možná ta firma z Plzně co se tak ještě dnes jmenuje.
Pravda, pokud se to opakovaně vypíše 2x tak asi ano, vítěz se už bude jmenovat jinak.