Tempo rušení přejezdů zrychluje, pomohly i nové úseky IV. koridoru
Nejvíce přejezdů, celkem 20, bylo zrušeno na území Středočeského kraje.
Správa železnic (SŽ) pokračuje ve snižování počtu přejezdů na své síti. Od počátku letošního roku bylo zrušeno 69 úrovňových křížení železnice s dalšími komunikacemi, což výrazně převyšuje čísla z minulých let. Na síti Správy železnic zůstává 7 665 přejezdů.
Správa železnic si pochvaluje především novou legislativu, která v roce 2021 zjednodušila rušení přejezdů, letos ale mimořádně pomohly i dva nové úseky IV. koridoru (Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí). Díky těmto přeložkám tratí mohla Správa železnic zrušit celkem 12 přejezdů.
Nejbezpečnější přejezd je podle SŽ takový, který vůbec neexistuje. V roce 2020 zrušila 37 přejezdů a loni za celý rok 52 přejezdů. Letos by to mělo být kolem 80 přejezdů. „Po individuálním posouzení a dohodě se samosprávami a dalšími dotčenými subjekty jsou rušeny především málo využívané přejezdy na polních a lesních cestách, kde Správa železnic často řeší také náhradní přístup k dotčeným pozemkům. Jde ale i o přejezdy naopak s vysokou intenzitou dopravy, které jsou nahrazovány mimoúrovňovým křížením,“ doplnila SŽ.
Z letos dosud zrušených 69 přejezdů šlo v 34 případech o úrovňová křížení zabezpečená výstražným křížem. Přejezdy s výstražnými světly a závorami zanikly především v souvislosti se zmíněným IV. koridorem.
Dvě desítky zaniklých přejezdů se nacházely na území Středočeského kraje, po deseti ubylo v kraji Jihočeském a také Moravskoslezském. Naopak v Plzeňském kraji nebo například na Vysočině bylo letos zatím zrušeno pouze po jednom přejezdu. V drtivé většině zanikla křížení dráhy s místními a účelovými komunikacemi, pouze osm přejezdů se nacházelo na silnicích vyšších tříd. Obdobným tempem jako letos by mělo rušení přejezdů podle SŽ pokračovat i v následujícím roce.