Tečka za tragickou nehodou na Slovensku. Závěrečná zpráva potvrdila lidskou chybu i systémový problém

Na Slovensku se střetl vlak EC 279 s autobusem. Zdroj: Facebook.com - Obmedzenia prevádzky na tratiach ŽSRNa Slovensku se střetl vlak EC 279 s autobusem. Zdroj: Facebook.com - Obmedzenia prevádzky na tratiach ŽSR

Vlak výpravčí poslal na trať s vypnutým přejezdovým zabezpečovacím zařízením.

Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

a další systémový problém je nevhodné řešení přejezdu..na každém by měla být možnost dostatečného rozhledu s ohledem na rychlost vlaku, pokud to nelze splnit, tak tam přejezd nemá co dělat.. ano není to norma, je to jen můj názor..

Michal Dvořák

Což o to, bylo by to fajn. Ale tedy když to nejde splnit, co by se mělo zrušit. Silnice nebo železniční trať? Případně zpomalit trať na takovou rychlost, aby už šlo splnit rozhledové parametry?
Bohužel jakmile by se tímto nápadem někdo seriózně zabýval, musel by řešit tyto otázky a odpovědi by určitě nebyly vždy jednoznačné.

Petr Šimral

Jenže na tom přejezdu reálné rozhledové poměry byly, pravda pro rychlost vlaku 10 km/h, což je v takových případech obvyklé.
Zásadní chybou bylo, že strojvedoucímu nikdo neřekl, že přejezdy nejsou v činnosti.
A ještě větším paradoxem je fungování zabezpečovacího zařízení…
Výpravčí postaví vlakovou cestu, automaticky se spustí přejezd, následně se rozsvítí návěst Volno a teprve když celý vlak opustí stanici, tak se přejezd uvolní a pošle autobus přímo do smrtící náruče rozjíždějícího se expresu.

Jinak tu Závěrečnou zprávu hodně odflákli. Žádné informace o protiprovozu, chybějící výpověď řidiče, žádný rozbor rychloměru vlakové lokomotivy.

parmezano

Ten šofer teho busu měl „kliku“ , nepřežil to , ale on tam vjel jako“druhý“ , první bylo nějaké osobní auto

A. Mikulka

Co bys chtěl od slovenského ministerstva dopravy. Maximálně by tam ještě napsali, že za to může Soros, progresivci a LGBTI

Qěcy

To si myslím taky. Při vědomí, že to na polovině přejezdů v Česku není možné splnit bez odstřelu skály, vybagrování zářezů, zboření různých staveb.

vladki

A nejčastěji ve výhledu zavazí ta budka se vším potřebným vybavením prejezdu.

FrantaOva

Jen bych doplnil do článku kompletní datumy.

astrablaster

A dnes srážka EC172 se servisním vozidlem poblíž Galanty.

Addams

Jan Sura: správne: „Během likvidace následků bouřky došlo k vypnutí přejezdového zabezpečovacího zařízení pro 1. TKK.“

55p

Co je to TKK?

Martin

Traťové kolej, kojote 😁

rodilyslavkovak

A řidič, ten nic? Ona mu snad blikala bílá? A i když bliká bílá, tak to stejně nic neznamená, jenom že může 50 místo 30 km/h, ne?

Modré zábradlí

A mohl ten vlak vidět?

vladki

Strojvedoucí prý viděl to auto co projelo před busem, ale nevím jak to tam bylo přesně, stačí mírný oblouk, křoví a vidíte prd. Fíra mohl vidět auto jak vyjíždí směrem na vnější stranu oblouku, bus mohl být na vnitřní straně a neviděl. Dvojkolejný přejezd to máme cca 10 metrů, bus 12 m, při 30 km/h to trvá tak 3 sekundy, přejet přejezd. Ale pokud se chcete rozhlédnout tak se rozjizdite z nuly, takže to bude mnohem déle. Vlak při 160 km/h ujede 133 m. Kouknete vpravo, dobrý, kouknete vlevo dobrý, rozjedete se a bác ho, zprava vás sejme vlak. Nebo… Číst vice »

Martin Pražák

K tomu si přidejte ještě reakční dobu rychlobrzdy – až šest sekund

Jan

Což vede ale k závěru, že ten přejezd bez bílého světla vlastně nelze bezpečně přejet. Co bych měl jako řidič vlastně dělat, když prijedu k přejezdu, kde vlaky jezdí rychleji než mám výhled? Zvláště s vozidlem, které je dlouhé, pomalu se rozjíždí, takže potřebuje na přejetí kritického místa déle?

rodilyslavkovak

No právě. To je najednou pochopení pro nějakýho točvolanta. Ale jindy se dočtete, že je to jeho problém jak si to zařídí a jeho chyba, že si třeba neposlal pomocníka hlídat mu to. Že když někde uvízne, i když tam vjezd žádná značka nezakazovala, taky je to jeho problém a jak by takovým sbírali řidičáky na doživotí a podobně.

vladki

To bych taky rád věděl.

Filip Jirsák

Řidič obvykle neví, jak rychle vlaky na přejezdu jezdí. Systém železničních přejezdů v ČR (a na Slovensku) je založen na dvou pravidlech: 1. Dráha dělá vše bezchybně a musíte jí slepě důvěřovat. Takže pokud máte výhled na pět metrů kolejí, musíte věřit tomu, že vlak pojede tak pomalu, že i když ho uvidíte v okamžiku, kdy se rozjedete, bezpečně před vlakem projedete. 2. Dráha za nic nemůže. Nesvítí na přejezdu nic, takže je ten přejezd efektivně zabezpečen stejně, jako přejezd s kříži? To není problém dráhy, ale problém řidiče. A pak se všichni hrozně diví, že řidiči nerespektují PZZ –… Číst vice »

Petr

Spočítejte si realné misto, tam je Vmax 120.

Addams

Autobus i rušeň sa „zbadali“ až v poslednej sekunde – priecestie je v miernom oblúku so stromami na vnútornej strane.

vladki

Čo bolo, to bolo, načo sú rušňovodičom stromy? Popíliť!

Addams

My, čo sme tu asi súhlasíme, ale zákon tomu dáva nejaké podmienky …😡

M19

Jasně, dráhy za nic nemůže, že? To ty stromy. 😀 No, to o něčem svědčí… 😉

t6a5

Nemáte pravdu. Pokud by na PZZ opravdu blikala bílá, tak na přejezd smíte vjet i ve chvíli, kdy je již vidět či slyšet přijíždějící vlak.

Vesper

Na Slovensku prý tohle neplatí.

t6a5

Máte pravdu, slovenský zákon tohle ustanovení neobsahuje. Moje chyba.

Stráťa

Chuť pochopit Slováky už mi pomalu dochází ale zbývá tomu bílému světlo pak nějaký význam?

t6a5

Pořád můžete jet přes ten přejezd rychleji.

rodilyslavkovak

Tak i tady vám budou tvrdit že i přes bílé světlo stále platí že „Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet“, takže vlastně nic neznamená ani u nás.

Leinad

Můžu bezpečně přejet = nezůstanu tam (auto mi nechcípá, za přejezdem není kolona nebo jiný důvod abych tam zastavil)

Filip Jirsák

Ne jen to. Spadá do toho právě i přesvědčit se, že nepřijíždí vlak.

Patrick

Akurát zvyšuje povolenú rýchlosť pri prejazde priecestia z 30 na 50 km/h (aj to len kvôli tomu, že ŽSR tvrdohlavo odmietli navrhované zrušenie paušálneho obmedzenia rýchlosti na priecestiach).

Inak naša vyhláška už prepokladá postupný prechod na „nemeckú“ signalizalizáciu (miesto výstražníkov s dvoma blikajúcimi červenými svetlami sa používajú návestidlá s červeným a žltým svetlom), ale ŽSR ešte využíva prechodné ustanovenie a aj na nové/modernizované PZZ stále inštaluje výstražníky. Tieto už ale musia byť bez bieleho svetla.

Niečo k téme: https://ocestnejpremavke.sk/category/pravidla-cestnej-premavky/priecestia/

A. Mikulka

Prevzali rakúske/ nemecké predpisy ale len z polovice.

Frantík

Stále ale platí pravidlo, že se řidič musí přesvědčit, zdali může bezpečně přejet. Tady ale, pokud jsem to pochopil z diskuze, se to při striktním dodržování rozhledu udělat nedá.

Filip Jirsák

Ono se to ve skutečnosti udělat nedá prakticky nikde. Protože aby se mohl řidič přesvědčit, že může bezpečně přejet, musel by vědět, jakou maximální rychlostí mohou vlaky v daném místě jezdit. V lepším případě by v ČR mohl všude očekávat 160 km/h, a na to nejsou nikde rozhledové poměry.

A než někdo začne argumentovat tím, že na nějaké lokálce přece vlak nepojede 160 km/h – to je předpoklad ze stejné kategorie, jako že jsou přece 4 a další vlak jede podle jízdního řádu až v půl páté.

Leinad

A jaký je pak význam bílé, proč se vůbec zapojuje? Má na to řidič reagovat jinak, než na přejezd bez signalizace?

A. Mikulka

Na Slovensku ne. Tam je modrogumní alibismus ještě větší.

Jiří

Stačí se podívat na mapu a nemektat hovadiny… Přejezd je hned za obloukem, silnice kříží trať šikmo a je tam křoví. Šance vidět ten vlak na větší vzdálenost než je nějakých 50 metrů (včas, když byl autobus ještě před přejezdem) je v podstatě nulová. Což při zohlednění rychlosti vlaku a doby potřebné k překonání přejezdu autobusem nedává v podstatě žádnou šanci.

fous55

Když si to v té mapě změříte, tak zjistíte, že na ten přejezd (v oblouku přes 2. kolej) vidí fíra tak ze vzdálenosti 250-300 metrů. To je při 160 km/h cca 6-7 vteřin. Ale kvůli vegetaci nevidí vůbec na silnici před a za přejezdem. A v tu chvíli tam ještě ten autobus určitě nebyl, protože při délce 12 metrů by i při třicítce za 3-4 vteřiny byl z přejezdu pryč. Pokud tedy fíra stačil zapnout rychlobrzdu a lehnout si, tak klobouk dolů.

_mm

Jen detail, 30 nemohl jet, protože se rozjížděl (předtím projížděl vlak v opačném směru, zrovna se zvedly závory)

Svojšín

Mate v hlavě kolejnici, nebo čtěte jen nadpisy?

Míchal

Při vypnutém PZS určitě bíle pozicni světlo není

Hhh

Záleží zda je vypnut jako celek. Nebo je vypnut z automatické činnosti to znamená je přepnut do výluky pak na něm za předpokladu volneho úseku kolejí bílá blika.

Jiří

Já na 1000% souhlasím. Řidiči nemají spoléhat slepě na zabezpečovací zařízení. Já na každém přejezdu zpomalím natolik, abych měl dostatečný přehled a popřípadě mohl zareagovat a to i když jsou závory nahoře a bliká světlo pro povolení jízdy přes přejezd.

Leinad

I ten kdo říká, že to nedělá, pokud má periferní vidění a rychlé reakce tak by zareagoval.
Ale pak je tady situace – stojím před přejezdem, ve výhledu mám x metrů volných kolejí(pak je oblouk, horizont,…). Začnu se rozjíždět, přejetí přes přejezd mi trvá t sekund. Sestřelí mě vlak, který jel rychleji než x/t, takže nebyl vidět.

M19

Jasně, hlavně odvést pozornost od toho, že na železnici je něco špatně. Chyba zde byla jednoznačně na straně železnice.

Petr

U nás je indikace vypnutého PZZ?

Patrik

Na JOP ano, je klasicky v poruše (červený), jen nechodí ty otravné hlášky co 5 minut

Vrána

Je, u všech. Vypnuté PZS má buď zhaslou kontrolní skříňku (VUD), nebo mu svítí poruchový stav (ostatní typy), na JOP je přejezd buď vyznačen červeně (Remote98), nebo je porucha vypsána na obrazovce technologií (ESA), případně nesvítí žádné indikace („mrtvé“ indikace/ovládání je pro výpravčího stejné jako poruchový stav přejezdu). Pokud je „vypnutý“ jen tak že jsou vyřazené ovládací obvody (režim VDS/DKNP), je buď zhaslá kontrolní skříňka (VUD), nebo zhaslý bezvýlukový stav (ostatní typy), na Remote je přejezd vyznačen hnědě (tzn. výluka) a na Ese je opět výpis. Každopádně do běžného stavu, kdy na indikaci VUD svítí levé horní světlo a doutnavka… Číst vice »

dany

Řekl bych, že nerekonstruované SSSR přejezdy (což byl tento případ) asi ani u nás nebudou mít kontrolu bezvýlukového stavu.

Vrána

A jsou u nás ještě takové přejezdy? Stanice skrz zabezpečovačku objíždím, ale zatím jsem se vždy dozvěděl „jó, to tu bylo ještě před dvěma, třemi, deseti… roky, teď po modernizaci už tu je RE, EA…“.

Hhh

Kontrolu bezvylokoveho stavu přejezd ssr nemá. Ale má kontrolky že je napájen ze sítě, že je otevřen (paradoxně červeně svítící kontrolka). Že je uzavren, a stavy kolejových obvodů.

parmezano

P.S. PZZ nezapíná výpravčí , ale příslušný “ zaměstnanec údržby zab.zařízení, zpravidla“návěstní mistr“.

F. K.

Bývávalo, dnes je to často TD.

parmezano

Tu správu mám doma, podle ní udělal chybu OZOV(odpovědný zástupce objednavate výluky) , odepsal výluku i když PZZ bylo ještě vypnuté.

Jozef

Čiže zo strany železnice vlastne nikto nevedel, že vlak mal dostať rozkaz op. Ak nesvietila pozitívka, tak má časť viny aj vodič autobusu (jedine že by vlak kvôli neprehľadnosti priecestia nevidel, ale vzhľadom na to, že pred ním ešte prešlo osobné auto nepredpokladám, že by išlo o tento prípad).

Tomáš Janeček

OZOV je pracovníkem provozovatele dráhy.

fous55

Řidič autobusu nemůže za nic. Přes přejezd je to (2*5 m koleje + 2*2,5 m rezerva + 5 m délka auta) cca 20 m. Pokud se auto rozjíždí z nuly na stovku za 12 vteřin, tak je zrychlení lehce přes 2 m/s2 a na přejetí včetně 1 vteřiny reakční doby potřebuje 5-6 vteřin. Vlak v daném místě vidí ve vzdálenosti 250-300 m, což je při 160 km/h cca 6-7 vteřin, ale ten přejezd je 1,6 km od stanice, kde všechny rychlíky zastavují, takže se na 160 km/h asi nemohl stihnout rozjet a mohl jet tak 140-150 km/h, takže o vteřinu… Číst vice »

Jozef

Aha, dočítal som sa v komentároch vyššie, že kvôli vegetácií je na ten prejazd vydieť z rušňa na podstatne väčšiu vzdialenosť, než na cestu pred ním a za ním (a čo je dôležitejšie opačne), takže máte pravdu, vodič autobusu nepochybil.

Petr

Vlak tam nemohl jet 160 nebo tak 140 až 150. V daném místě je Vmax 120.

Addams

To mi nejako nesedí: “ Indikační prvky přejezdu ukazovaly výpravčím, že přejezd [pre obe koľaje?] je funkční.“ Jedine, že by bolo pravdou, že “ Indikační prvky přejezdu ukazovaly výpravčím, že přejezd je PRO 2.TKK funkční.“ – čo však ukazovali „Indikační prvky“ pre 1. TKK ?

zdroj

Jestli to byl typ AŽD 71 bez úprav tak ano. Použití výlukové zásuvka se nikam nepřenáší. U nás se to vše, pokud to šlo, předělávalo plus se dodělávaly vazby na odjezdová návěstidla příslušných stanic.

dany

Ještě horší, byl to SSSR…

zdroj

No tak to teda nic moc, tam se to dá vypnout všelijak

Kolejový doktor

Buďme rádi i za to (ne)funkční ETCS-GSM-R. Slovensko je opravdu divočina

Tomáš Záruba

Zase bych to nedramatizoval. Co je obecně na slovenských hlavních tratích, byl ještě 2-3 desetiletí zpátky u nás běžný stav (a třeba ohledně rekuperace jsme tehdy byli, na rozdíl od SK dnes, v „bodě nula“ pokud si pamatuju). Dneska v poledne jediná pomalá jízda v úseku Kúty – Šaľa byla „stavební“ padesátka v Zohoru. Stav svršku na většině „staré“ části KBD je sice řekněme dobový, ale i tak o dost lepší, než třeba některá místa na pravobřežce nebo havlbrodské. ETCS na Pováží je sice L1, ale ukazuje třeba všechny vypínačky… Shrnul bych to tak, že sice jsme na tom nyní… Číst vice »

Kolejový doktor

TRS na celé trati zo Žiliny až do Košic Vám připadá spravedlivě až bláhově? Gratuluju na hlavní trati si bezpečnost představa v 21. století rozhodně jinak. Ve většině případech jsem se na TRS nikomu nedovolal, pak musím vzít seznam, vyhledat si stanici a volat přes mobil, trapně až nespravedlivě.

Tomáš Záruba

Jo, pokud jde o vysílačky (kdyby TRS, mají tam prosté simplexy a ještě ne všude), tak to je samozřejmě tragédie. I když se něco proslýchá, že by GSM-R na východ mělo dorazit „již brzy“.
Ale nelíbí se mi jen na základě jednoho dílčího parametru hodnotit celek a ještě takto pohrdavě. Ono by se třeba taky dala vzít pro porovnání délka nástupišť pro Os kolem hlavního města nebo průměrná traťová rychlost na hotových koridorech či podíl dálkových vlaků s jídelními vozy na hlavním tahu. 😉

Kolejový doktor

Líbit se vám nemusí, ale na D3 u nás se cítím bezpečněji na SK koridoru( horní část). Súhlasím s odchodom

Péťa

Slovensko je divočina. Tečka. Těch jejich pár opravených koridorů nezmění jejich myšlení.
Jejich mentalita je stejná jako jejich tratě, krásná 90. léta.
Ti normální už z tama utekli.

luzkovyvagon

Ne, žijí tam i normální lidi a jsou úplně normálně nešťastní jako tady z dezolátů, kteří vědomě i nevědomky ničí své okolí i svůj národ a stát (volením zla).

362.001

Mentalita je tu skôr východoslovanská, veľa veci sa stále ponecháva na sedliacky rozum a intuíciu, nerobí sa podľa platných predpisov a vyhlášok, ale často skôr len v ich „duchu“, aby len nejak dobre bolo. Nie je to v 21. storočí zďaleka ideál fungovania vyspelej spoločnosti, občas je to naozaj divoké, ale napriek tomu som rád, že patrím medzi tých „nenormálnych“, ktorí tu žijú a neplánujú odtiaľ odísť. Ja pri študovaní a implementácii predpisov vašich presiaknutych nemeckou precíznosťou a pedantnosťou, ktorou vás západní susedia za desaťročia cepovania úspešne infiltrovali, začínam na zdravú logiku rezignovať a úprimne sa nečudujem, ze sa vám… Číst vice »

A. Mikulka

Není ani nespravedlivá ani trapná.

Jan

Je to jednoduché. Test funkčnosti přejezdového zabezpečení traťovým zabezpečovačem není dostatečný. A existuje možnost falešně pozitivního výsledku.