Tečka za tragickou nehodou na Slovensku. Závěrečná zpráva potvrdila lidskou chybu i systémový problém

Vlak výpravčí poslal na trať s vypnutým přejezdovým zabezpečovacím zařízením.
Slovenské ministerstvo dopravy definitivně uzavřelo vyšetřování jedné z největších železničních nehod u našich sousedů.
Závěrečná zpráva potvrdila předchozí neoficiální závěry: nehodu způsobil dispoziční výpravčí Železnic Slovenskej republiky (ŽSR), který nedal pokyn k opětovnému zapnutí signalizace na přejezdu. Vyšetřování ale ukázalo i systémový problém.
Při střetnutí mezinárodního vlaku EC 279 Metropolitan z Prahy do Budapešti s linkovým autobusem na jihu Slovenska zahynulo sedm lidí, pět lidí bylo těžce zraněno. Výše škod dosáhla 2,617 milionu eur. České dráhy při nehodě přišly o lokomotivu řady 380.
Na Slovensku se střetl vlak z Prahy s autobusem, sedm mrtvých
K nehodě došlo 27. června po 17. hodině v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou. Zpráva popisuje i to, co nehodě předcházelo den před tím. V oblasti panovaly silné bouřky, kvůli kterým došlo k poškození trakčního vedení. Vedoucí údržby traťového střediska požádal o výluku 1. koleje, aby mohlo dojít k odstranění následků poškození vedení.
Jízda k vypnutému přejezdu
Během likvidace následků bouřky došlo k vypnutí přejezdového zabezpečovacího zařízení. Vlaky podle rozkazu jezdily po druhé koleji přes přejezd s rozkazem pro opatrnou jízdu. Zpráva detailně popisuje, jak práce na odstraňování následků trvaly déle, než se čekalo. Práce nakonec trvaly až do 16:20 následujícího dne.
Vedoucí prací údržby následně požádal o zapnutí trakčního vedení nad 1. kolejí. O zapnutí přejezdového zabezpečovací zařízení ale dispečera ve stanici Nové Zámky neinformoval ani ho nepožadoval.
V 16:38 výluka 1. koleje skončila, ale přejezd zůstal vypnutý. Výpravčí poslal mezinárodní expres již na 1. kolej už bez rozkazu pro opatrnou jízdu, protože se domníval, že přejezd je již zapnutý.
Elektronický dopravní deník ho neupozornil, že postavit vlakovou cestu po 1. koleji nelze. Indikační prvky přejezdu ukazovaly výpravčím, že přejezd je funkční.
Obrazem: České dráhy rozhodly o osudu vyhořelé lokomotivy řady 380
Zpráva popisuje i okamžik střetu. Strojvedoucí expresu viděl, že přes přejezd projelo nejdříve osobní auto a za ním vjíždí autobus. Zavedl rychločinné brždění a lehl si na podlahu stanoviště strojvedoucího, nehodě ale zabránit již nemohl. Prostřednictvím radiostanice se pokoušel spojit s výpravčím, ale spojení nebylo funkční.
Vyšetřování ukázalo, že příčinou nehody byla lidská chyba dispozičního výpravčího, tedy osoby, která v danou chvíli velí v dané stanici i ostatním výpravčím.
Zpráva ale upozorňuje i na systémový technický problém, kdy neexistuje indikace vypnutého přejezdového zabezpečovacího zařízení. Systémové problémy v postupech při takových událostech ministerstvo podle zprávy neřešilo.
Výsledkem zprávy je vydání čtyř bezpečnostních doporučení včetně zavedení používání varovného štítku pro příslušnou traťovou kolej při poruše a vypnutí přejezdu.