Tečka za roky sporů. Největší dálniční staveniště středu Evropy už zahrnuje i obchvat Litomyšle

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

Na D35 se aktuálně staví 64 kilometrů dálnice najednou.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
:-)

ŘSD je krásným důkazem, že se schopným vedením lze dělat velké věci. Patří velký dík Mátlovi, někdo takový chybí na SŽ. Velký palec nahoru

Vladimír

Matl a jeho tym v 2030 mohou nastoupit na SZ, (to uz budou zakazky vysoutezene), at mame v dalsim desetileti postavenou i zeleznici.

VRTjecesta

Toho bohdá nebude, aby si kapříci vypustili rybník!

Dálnice

RSD to ma pekne rozjety, aktualne se stavi D0, D1,D3, D6, D7, D35, D48, D55… Ted jeste aby se probraly spici panny na prazskem magistratu a pohnul se MO a radialy…

Pavel Wagenknecht

Staví i na D11

Jakub

hlavně, aby se začal co nejrychleji stavět zbytek D52, tam by to mohlo také díky Mátlovi začít snad…

Dálnice

Obchvat Mikulova uz snad pristi rok…

Johnyka

Doufám, že to budou stavět v plném profilu ?

Vojta

Jediný důvod, proč to najednou (posledních 5-6 let) jde je, že se stát rekordně zadlužuje + na to připlácí EU- opět na společný dluh.
Dříve nebyly peníze ani ochota se zadlužovat. Jakékoliv spory atd. jsou jen výmluvy, po většinu času je naopak stát vyhledával, aby se nemuselo nic dělat.

jva

Jenže jsou rozumná zadlužení (vzdělání nebo bydlení) a „prožírání“ (větší TV, dovolená)… A páteřní infrastrukturu bych řadil k těm smysluplným.

PavelX

Mluvit o dluhu v tomto případě mi nepřipadá na místě. Je to investice do dopravní infrastruktury, která je u nás o desítky let pozadu, přičemž její rozvoj má mj. významný ekonomický přínos. K lidem se snáz (levněji) dostane zboží, mohou snáz cestovat za prací, ale i na dovolenou. Investorům vyhovuje lepší dostupnost atraktivních lokalit pro vybudování byznysu.

Kam jinam byste si představoval, že by měl stát rekordně investovat? Do zvyšování důchodů a prožírání rozpočtu bez jakéhokoliv užitečného výstupu?

Jaaa

Školství a transfer technologií do ekonomického prostředí.

Neděje se lautr nic.

Náhodný Kolemjdoucí

Nebo možná to jen není tak vidět jako pruh asfaltu.

Nose Peak

Do školství, zdravotnictví, armády a policie jde lovů až až. Co chybí, jsou investice do vzdělání, zdraví, obrany a bezpečnosti…

Jarin

Do školství zdravotnictví armády jde peněz až až a následně napíšete že peníze chybí do vzdělání (školství) zdraví (zdravotnictví) obrany (armády) – nějak nechápu řeč vašeho kmene !

Stráťa

Myslím že chtěl napsat že do těch organizací jde peněz dost ale není to vidět na jejich primární funkci. Asi jako SŽ opravující nádražní budovy v horní dolní místo tratí.

Jiřik

Kupujete techniku pro armádu, aniž byste si byl jist, že to opravdu zvýší obranyschopnost vlasti (že ta technika bude využitelná a že na její obsluhu bude dostatek zacvičených vojáků).
Vrážíte peníze do školství, aniž byste si byl jist, že se opravdu zlepšuje vzdělání dětí (viz zatím neviditelná aféra UK, kde si papalášstvo rozdělilo řádově několik milionů na odměnách jako odměnu za manažerský stres kvůli střelbě na FF).

Krocan

Ntwl. smekám. Formulujete přesně.🤝

Jirka

A mj. když už jste u těch lokalit, tak se díky dopravní infrastruktuře mění neatraktivní lokality na atraktivní.

Sáček

Njn, Polsko se nebálo si půjčovat a v dálnicích nás dohnali a nyní i předehnali. A ekonomicky jedou, Dluh vůči Hdp mají sice vyšší než ČR, ale pořád relativně nízký.

PetrH

Vzhledem k počtu obyvatel máme pořád víc dálnic než Polsko. Oni mají nyní 5 205 km, my 1 501.

Hasler

Přepočítávat km dálnic na počet obyvatel je s prominutím, děsná kravina…

Dálnice

Samozrejme to neni kravina. Vzdycky musite vztahovat rozsah dopravni site k poctu obyvatel a rozloze. Polsko je zhruba 4x vetsi a ma 4x vice obyvatel.

Jirka

Dost by mě zajímalo, jaký koeficient by pak vyšel třeba u Indie.

Daniel Jablonecký

Tak to můžete přepočítat na km². Pořád to bude u nás víc než v Polsku.

PetrH

Nikdo jiný než lidé to neplatí. Jen pravičák čeká, že všechno zaplatí někdo jiný.

Swariner

Co to?

Sáček

Ano samozřejmě (specificky v ČR musíme mít na paměti ještě +180km SMV). Avšak Polsko naprostou většinu vybudovalo po r. 2000. Tempem výstavby je doháníme teď.

mlokXCM

A jak se aktivně například vyhledává spor s ekologickým spolkem například? To se nějak předem třeba ministr s nimi domluvil, že podají odvolání, žalobu…? Jak to mělo fungovat v praxi? A jaký byl důvod, aby ty dálnice se nestavěly?

genius152

A jižní polovina republiky, spojnice Plzeň, České Budějovice, Třebíč a Brno nic.

Ani kvalitní železnice, ani dálnice. ☹️

Otto

Nevim, proc mate tolik minusu, kdyz mate vlastne pravdu… jet dneska z plzne do znojma je cire utrpeni, a to jak vlakem, tak autem…

František

A co takhle z Bruntálu do Děčína!

Otto

to asi jo, ale kolik rumunskych kamionu si tudy zkracuje cestu do zapadni evropy?

Kanil83

Vlakem možná , nicméně po silnici až se dostaví D35 to bude celkem pohoda

Gawain

Je to takovej výkřik do tmy se kterým nemá dnešní zahájení obchvatu Litomysle nic moc společného. Ta spojnice není ani v plánu, lehce to před nedávnou dobou naťuknul Kupka. Ale to spojení nebude ani 5 nebo 10 let, dalo by se to tedy napsat k jakémukoliv článku o dálnicích.

Otto

je to asi tak stejný výkřik do tmy, jako když se u článku o dálnicích objevují nářky na dobrou správu….

paja

Až ty všechny dálnice udajně vr.2033 dostaví,tak potřebují něco dělat. A ta spojnice Plzeň Jihlava dává smysl. Jen se podívejte na mapu,co tady na jihu je za cesty.

mlokXCM

Nedávno o tom mluvil Kupka. Ale to jste si vážně myslel, že to budou stavět letos? Nebo jak to souvisí s touto stavbou?

Michal M

Souhlasím s tím, že stav infrastruktury v jižní části je místy velmi tristní – silnice I/4 a I/20, ale na dálnici to chlapci asi fakt není…

Otto

naopak si myslím, že to na dálnici je – tady nejde ani tak o to, jaké jsou stávající intenzity na na zmíněných silnicích – a nejde tak ani o I/4 a I/20 – ale o to, že zmíněná dálnice má schopnost pojmout obrovský objem tranzitu, který jede směr D2/52 – D1 – D5, vše na Prahu a D0 a způsobuje kolapsy, zejména na křížení D0 a D5. Dnes máte na D0 téměř 20 tisíc !!! těžkých vozdiel denně (v pracovní dny), takže i kdyby to sebralo třetinu (+ část osobních), tak to bude mít obrovsky pozitivní dopad na cestování po… Číst vice »

Jiřik

Naprostý souhlas. Tranzit ze severozápadu na jihovýchod ze středních Čech (D8/D10 a D11) brzo částečně odčerpá nová D35, ale západo-východní tranzit mezi D5/D6 a D1 bude stále na pražském okruhu. Jeho přesunutí o padesát kilometrů jižněji by pomohlo rozvoji celé oblasti od Karlových Varů přes Písek a Tábor až po Vysočinu. Stejně tak je potřebná podkrušnohorská tangenta od Chebu přes Teplice a Děčín až do Liberce.

Luboš

Mátlovi postavte sochu. Sice se stavi pořád pomalu a termíny jsou velkorysé, kontrola kvality taky, ale nebýt Mátla tak asi máme silnice jak v Etiopii. Ten člověk udělal za 5 let víc práce než všichni před ním za 30 let. Teda až na to Brno, nechápu že na ten nesmysl kývnul. A konečně je napadlo tangentou minout Prahu, to Němci dělají na autobahnech už zhruba tak 80 let. Otázkou je jestli to budou schopni někdy realizovat, ale interna myšlení je posun vpřed.

VRTjecesta

Jako takhle, normální země (kde neměli vládu lůzy) mají základní dálnice od 60./70. let.
Ale ano, konečně se to dohání. Strašně pozdě, ale aspoň že tak.

Krocan

S tou vládou lůzy máte, dejme tomu, pravdu. Ale zasloužilo by si to mnoho přípodoteků. Rozumím že pan pisatel je tvrdý a nekompromisní, tak by se něco, co by jeho nosnou myšlenku rozmelňovalo a nutilo ho konstrukt dopracovať, aby neměl podobu holého kuřecího skeletu, nehodilo do krámu.
Ale dvě poznámky si přeci neodpustím; prvních pětadvacet let vlády nelůzy dokázalo postavit stejný hovno jako lůza a hrabat se třicet šest let po konci vlády lůzy v jejich starých stolicích je stejná trapárna, jako kdyby Toníček Zápotockejch vyhlašoval měnu způsobem: „…to my nééé, za to může Císař Franz Josef I.!!!…“

Swariner

Za prvních 20 let po revoluci se postavilo skoro 600 km dálnic. Čili o chlup více než za v sedmdesátkách a osmdesátkách. Jasně, není to moc, ale úplné hovno to taky není. Zpomalení přišlo až v další dekádě. Přehled je na Wiki i s odkazy na Mapy.cz a síť k určitému datu.

Karl vB.

Co máte „Brnem“ konkrétně na mysli?

Lysimachia

Jestli ŘSD Brno, tak souhlas. 🙂

Clovek

Jaktoze plati EU? Myslel jsem, ze EU dalnice uz neplati. Ma nekdo detail?

Patrik Kuncl

Pěkně 👍

Otto

Na TEN-T jeste penize jsou, byt uz ne tak velkoryse…

Sáček

Uf, naštěstí I/73 je v ten-t

dizgrafy

Ta než se začne stavět, tak už žádné evropské peníze nebudou.

VRTjecesta

Mátl je Bůh! Takhle se to dělá!!!
Ne jako ten generální ředitel malování podchodů.

Přemysl

Na tu dálnici čeká severní polovina republiky už od roku 86 kdy naposledy kopli u Mohelnice a někdy po roce 89 kdy to ukončili od Prahy ve směru na Poděbrady. Teoreticky možné dokončení v roce 2029, reálně spíše 2030 tedy skoro po půl století !!
A to jen proto, že to EU podpoří pro přepravu tanků na východ. Za mě velmi špatný kšeft. Kdo ví, zda tou dobou budu mít jěště papíry.

Kamil.vaclavek

Bežte raději prosím diskutovat na sputnik

Sáček

ty jsi spíš bájný Nezamysl

Johnyka

Blbců tu máme, že by jsme je mohli vyvážet… Oblbne je potom kdejaký ŠTBák.

Petr

Dobře, tímto si u mě zase stoupnul. Amen!

Patrik Kuncl

Pěkně 👍

Swariner

Hezky👏

VRTjecesta

Pěkně!

dizgrafy

Málo se to ví, ale na tu dálnici přispívá i NATO a Pentagon, které ji zahrnuli do vojenské dopravní sítě, která má urychlit přepravu útočných zbraní na východní křídlo aliance, namířených proti mírumilovnému rusku!

Otto

ještě jste zapomněl na ilumináti… ti to všechno řídí

Martin Hanzal

Šoroš gdě?

mgr.pavel

EU nemá tanky, o této dálnici se rozhodovalo ještě než tvůj idol Putin rozpoutal plnohodnotnou válku na Ukrajině, tak zde nepiš nesmysly.

Povzdech „kdoví jestli ještě budu mít papíry“ jen ukazuje, jaký jste sobec. Když pro vás dálnice nebude k užitku, tak ať ji nemá nikdo, že? Když nemám kozu, ať chcípne sousedovi, žejo.

Takové myšlení patří do RuSSka, ne sem do Česka.

Johnyka

To je snad jedno ne, jestli se to odůvodní tankama nebo ekonomickou prosperitou. Obojí bude jistě prospěšné. Hlavní je, že se to konečně staví !

Martin Hanzal

Přemysle, pevně doufám, že tou dobou budeš mít papíry maximálně tak na hlavu!

martin.janecek

A mj. právě ta MUK na severu Litomyšle, kdy ty vesnice na trase II/358 a II/360 nechtěli, aby tyto silnice tvořily přivaděče na D35 a tak bude snaha dopravu od východu směřovat po I/43 na I/14 do České Třebové a od Prahy to odbočovat před Vysokým Mýtem na přivaděč kolem Chocně…

PetrN

Což z České Třebové na Prahu je totální nesmysl jet přes celé Ústí a kolem Chocně až k Mýtu na D35. Minimálně osobní auta budou jezdit samozřejmě po II/358 přes Litomyšl na MUK Řídký. Z Třebové na Brno/Olomouc je ale logické jet po I/43 na MUK Opatovec

František

Náklaďáky stejně kolem zámku nemůžou už teď. Ono to třeba nějak fungovat bude, i když by to mohlo fungovat lépe a mohli mít rozumný přivaděče z RSD rozpočtu. Dvojky si platí kraj sám a tak asi nebudou mít nic moc jako v těch úsecích, kde už D35 je.

Jiří Schenk

Dotaz: viz text „celá dálnice D35 bude zprovozněna do r. 2029“, co je to celá D35, Mohelnice – Jičín, nebo Mohelnice -Turnov?

koriandr

Celá dálnice. By měla počítat Mohelnice – Liberec -st. hranice..

jj23

Ano, pokud půjde všechno podle plánu měla by být v provozu od Úlibic až po Mohelnici (Kromě úseku Mohelnice – Olomouc kde bude v letech 2027-31 probíhat modernizace) viz: https://www.rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby?komunikace=D35&filters%5B%5D=StavbyRealizace&filters%5B%5D=StavbyPriprava&filters%5B%5D=StavbyStudie&page=0

PetrN

Nazvat akci Mohelnice-Olomouc modernizací je velmi odvážné, ale olomoucká ŘSD se toho nebojí 😀
Jde bohužel jen o stavbu SOS zálivů po 500m a telematiky, oprava povrchu není součástí akce, stejně tak rozšíření.
Na plnohodnotný dálniční profil s odstavným pruhem dojde až kdoví kdy. Smutné že zrovna na v budoucnu nejzatíženějším úseku D35 bude i po roce 2031 hrůza typu S22,5 bez krajnice

Aronek

A kdyby to byly jenom krajnice. Už v současné době jsou problémy s krátkými připojovacími pruhy (např. Unčovice ve směru na Olomouc je zvěrstvo – pro neznalé připojovací pruh o délce přibližně 150m s prakticky pravoúhlou zatáčkou) a pokud vzroste provoz, tak se máme na co těšit.

Otakar

Zrovna tu mám tuze rád, tam i s osobákem bývá problém, natož s náklaďákem. Snad tento úsek nezíská od D46 její pověst, protože oproti modernizované D46 je tento úsek docela dost pozadu. Nejsou zálivy, nejsou sos, není telematika, krátké připojováky … Máme se na co těšit.

Aronek

Sám to raději se svým slabým autíčkem radši zajedu až k Nasobůrkám. Taky to tam na dnešní provoz není skvělé, ale každý metr dobrý :3. A nejsmutnější je, že je tady ( možná vyjma Křelova) největší počet napojujících se. Vždyť to zde využívá Uničovsko a Litovelsko, odkud lidé jezdí do Olomouce.

jj23

*V úseku Turnov – Úlibice se začne stavět později (2028 – 32). Bude to silnice I třídy a většina trasy by měla být v uspořádání jako 2+1: https://www.rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby?komunikace=I35&filters%5B%5D=StavbyRealizace&filters%5B%5D=StavbyPriprava&filters%5B%5D=StavbyStudie&page=0

Radek

Celá D35 je Úlibice – Lipník n. Bečvou.

Radek

Úsek Úlibice – Chrastava je (bude) lepší ,,jednička“ a rychlostka.

Otto

A bude se něco delat („kultivovat“) I/35 z Chrastavy na hranice a v Polsku? V Nemecku kolem Žitavy je to aspoň 2+1… s předpokladem dostavby D178 až k A4.

Matyáš

Úsek Bílý Kostel-Hrádek n. N. se postavil ještě jako poloviční profil pro R35 s tím, že se v případě dostavby 2+2 z druhé strany hranice silnice rozšíří na S22.5. Měl tak vzniknout souvislý čtyřpruh od hranic až na Moravu. Tuhle krásnou myšlenku stoplo až přeřazení úseku Turnov-Úlibice na 2+1.

Pavel

Vzhledem k výstavbě palačovské spojky bude D35 vlastně nejen k Lipníku, ale až k Palačovu (peáž s D1 od Lipníku k Bělotínu a peáž s D48 od Bělotína k Palačovu), zmíněná spojka bude 4pruhovou I/35.

PetrN

Mýlíte se, Palačovská spojka se sice staví jako I/35, ale v reálu to bude I/57, která z Nového Jičína půjde peáží s D48 a následně na ValMez (úsek D48 mezi NJ a Palačovem proto bude bez poplatku). Současná klikatá a úzká silnička „I/57“ mezi NJ a VM bude převedena na silnici III.třídy. Od ValMezu na slovenské hranice (Bumbálka) dostane současná I/35 nové číslo, a to I/72. Tah 35 tak bude opravdu ukončen u Lipníka zaústěním do D1

Jan Petrus

Nerozumím tomu, proč na sever od Litomyšle kromě „služebních sjezdů a nájezdů“ nevznikl normálně exit pro směr Ústí nad Orlicí / Česká Třebová. Takto veškerá doprava tímto směrem dál pojede centrem Litomyšle a novou dálnici jenom podjede / nadjede. To si Litomyšl moc nepomůže.

FrantaM

To se zeptejte v Litomyšli.

Petr H

Upřímně, pokud sjezd nikdo nežádal, ŘSD asi rádo ušetřilo. Zřejmě intenzity tranzitní dopravy v tomto směru nejsou vysoké. 🙂 Navíc by musely vzniknout dva exity za sebou, aby to dávalo smysl (Exit Ústí a Exit Česká Třebová.) Ale předpokládám, že tam budou ještě další důvody. 🙂

PetrN

samotná Litomyšl sjezd nechtěla a bylo to jedním z předmětů sporů. I tehdejší starosta České Třebové prohlásil že sjezd nepotřebují, stejně tak proti sjezdu bojovaly Němčice.
Názory se ale změnily a sjezd se možná bude připravovat dodatečně, zapracování do současného projektu by tuto stavbu dost zdrželo.
Ovšem k čemu dva exity? OD začátku se počítalo s jedním sjezdem a vzájemným propojením silnic II/358 a 360 včetně obchvatu Němčic

Cikcak

Co jsem pochopil, tak si obce na oněch silnicích (právě proto, aby se nestaly přivaděči) nepřály nárůst dopravy a sjezdy nechtěly. Bývalé vedení Litomyšle to snad tehdy posvětilo. Původně tam být měly.

FrenkyUL

Je to tak, proč se vždy najde někdo, kdo to neví?

Jaaa

Vždycky se najde někdo, kdo něco neví. Nejsme vševědoucí bohové. 😉

ABCD

Jakoukoliv silnici si vždycky někdo nepřeje, to bychom za posledních 35 let nestavěli vůbec nic a kupodivu se relativně staví, po nějakých kompromisech. Takhle jednoduché to není. Byla memoranda o stavbě přivaděčů a rozhodně neměly končit ve městě. Že to politici dovrtali je věc druhá, ale to snad není navždy.

Kusi

Je vidět, že když je ve vedení člověk, který je ochoten diskuze, že nakonec vše jde! 👍

Jan Cermak

Ano je úžasný. Ale myslím, že těch faktorů je víc. Zmínil bych Ťoka. A nejduleziti je myslím“ společenská poptávka“. Prostě už i Čechům došlo, že bez dálnic to nepůjde. A převážilo to nad u mne nic. Pozdě. Ale přece. Čeká nás mnoho dalších takovýchto poznání, prozření, jestli chceme v globálním světě přežít.

Otakar

Ťok byl nejlepším ministrem dopravy za hooodně dlouhou dobu. Jen nedoceněný. Neměl rád komunisty a hledal se důvod, proč jej odvolat… ten přišel s kalamitním sněhem.

Michal M

Netušíte někdo, co bylo podstatou těch sporů a v čem je současné řešení o tolik odlišné od původního?

Jan

Máme rekord…