Tečka za ČSA po 101 letech, firma vrátila svoji licenci. Skončila legenda, oznámil úřad

Airbus A320 ČSA. Foto: Letiště PrahaAirbus A320 ČSA. Foto: Letiště Praha

Číslo CZ-1 už žádný dopravce pro osvědčení nezíská, oznámil úřad.

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

Shame on you, Šimáně!

Dominic

Je to velká škoda, že AOC ČSA už není, ale pořád mi vrtá hlavou jestli je vůbec šance aby v dnešní době aerolinky jako ČSA (třeba jak vypadaly před 10 lety) na evropském nebi přežily. Nevím jestli takový smysluplný model vůbec existuje aby byl ufinacovatelný. Dnes v Evropě totiž nic jiného než aerolinka pod velkým holdingem, Ultra Low-Cost nebo charterová/ACMI aerolinka v pasažérské letecké dopravě nepřežije (až na pár výjimek).

Michal M

Jojo, třeba by to bylo míň trapné než s Paroubkovým kádrem Tvrdíkem, ale i tak by dneska ČSA vypadaly hodně jinak.
Už roku 2001 krachnul Swissair i Sabena, KLM bylo nějak odloveno Air France (finálně 2004)… Trh se dost měnil a konsolidoval.
ČSA se možná sanovalo na letech bez konkurence do russácka, ale v Evropě muselo být jasné, že jde do tuhého…

Dominic

Já si myslím že v roce 2024 by ČSA musely být přilepené k nějakému velkému hráči, stát se low-costem a nebo se zaměřit na ACMI + pár linek, protože proti Ryanairu, EasyJetu, Wizzu a dalším by jinak nemohly konkurovat.

Jirka

ČSA mohly využít zeměpisného daru „srdce Evropy“, navázat na A310 a rozvinout síť dálkovek a zajistit jim feedování víceméně low-costovým systémem menších letadel. Jenomže to chce flotilu 50+ strojů a management, který umí řídit a netuneluje. Takhle se totiž dělá vysoká přidaná hodnota , jak o ní Fiala jen mluví.

Dominic

Dálkovky jsou strašně drahá záležitost a ČSA ty dálkovky ani moc neuměly aby nebyly ztrátové (mimo OK-YBA do ICN ale to je jiná záležitost) takže otázka zda by se ta investice třeba do 5x A330 někdy vrátila.

Igelkott

Cte se to hezky, je to ale zcela nereálné.

Air Traveller

Na éru A310 snad ani nenavazovat… Ono se to sice „lítalo“, ale zlí jazykové z tehdejší doby ČSA tvrdí, že do ziskovosti ty dálkovky s A310 mely relativně daleko…

Nestačí mít „50+ strojů“… ono je hlavně potřeba mít těch 50+ strojů čím naložit, a to je relativně problematický úkol.

Právě období, kdy ČSA těch 50 strojů mělo, víceméně stojí na počátku celé té spirály, které stálo na počátku současných událostí.

Zdeněk

Ale v byznysu se s tím v roce 2010 z PUJ via San Salvador a CDG letělo docela pohodlně:-)

Avoda

Tak aerolinka pod velkým holdingem problém není, pokud bude mít samostatnou korporátní identitu a bude se v něčem odlišovat. Např. tím, že posádka bude hovořit jazykem dané země.
ČSA se měly prodat dávno před dvaceti lety a dnes by tady ještě byly.

Mimo holding jsou v EU vlastně pouze tři společnosti – LOT (který žije díky velikosti Polska a polonie), Aegean (turismus) a Air Baltic (částečně díky ACMI a moderní unifikované flotile)

Dominic

Spíš je otázka jestli by ČSA někdo koupil? Pro Air France-KLM, Lufthansa Group nebo IAG by ČSA mohly být zajímavé jen z hlediska feedování jejich letů, silné poptávce z postsovětských zemí (která teď stejně není) a možná nějakých stabilních linek (BCN, MAD, CDG, FCO…).

Jirka

A ještě např. Finnair, TAP Portugal a Air Europa.

Air Traveller

No … TAP a Air Europa by se na ten seznam daly zařadit tak nějak napůl… oba jsou v procesu „holdingizace“…

O TAP se perou pro jistotu všichni – IAG, LHG i KLM-AF… nevím teda v jakém stadiu je to teď.

A Air Europa nebyla daleko od toho, aby skončila letos pod IAG (nakonec se na to vykašlali), ale ve frontě je ted AF-KLM…

Václav Pašek

Já to rozhodnutí zahodit AOC zrovna ČSA prostě nedokážu pochopit. To se ničím jiným než ješitností vysvětlit nedá.

Tuaer

Nevím, jestli bych to nazýval ješitností. Je to přístup money first. Ano moc bych si přál, aby tomu bylo jinak, ale nikomu nemůžeme vyčítat, že že svých peněz nechce platit tradiční značku.

Avoda

Jenže stále ignorujete ten základní fakt, že ŠImáně ČSA přebíral s tím, že je bude rozvíjet.
Tečka.

Což nedodržel a naprosto záměrně je zlikvidoval. Z Koženého za likvidaci Československé námořní plavby udělali „piráta z Prahy“ a vyvrhela, ale ŠImáně s Vikem jsou za likvidaci ČSA oslavování.

Tuaer

Já nic neignorujo, ani Šimáněho neoslavuji. Naopak mně přijde, že vy si ho trochu démonizujete. Co měl Šimáně v plánu se už nikdy nedozvíme, ale je možné, že ČSA rozvíjet chtěl (objednávka A220 a A321XLR by tomu nasvědčovaly). Bohužel přišel Covid a válka na Ukrajině (oboje velké rány pro ČSA) a tak bylo rozhodnuto o ukončení činnosti této aerolinky. Já to neoslavuji, přijde mi to škoda, myslím, že by se to dalo udělat jinak, ale je potřeba se dívat na věc realisticky. Pokud někdo tvrdí, že Šimáného slib lze po výše zmíněných událostech vnímat úplně stejně, jako by se nic… Číst vice »

Moravec

Nevím o tom, že by je někdo oslavoval.

Y.K.

Podle mě se to dá pochopit snadno tím, že na AOC Smartwings je zapsáno mnohem více letadel a vážou se k němu další povolení různě po světě, např pro provoz v USA, Kanadě atp, kde létají wet leasingy. Tedy jednodušší administrativní práce, přepíší se dva Airbusy ČSA „a je hotovo“. Pochybuji, že k AOC ČSA bylo navázáno ještě cokoliv tak hodnotného, aby se vyplatilo to předělávat opačně.

Protože to hlavní na AOC je, že se k tomu váže tuna administrativy.

Avoda

A o té „administrativě“ navíc jako Šimáně nevěděl, když ČSA přebíral a všude tehdy rozhlašoval, jak je bude dál rozvíjet…?

Air Traveller

No jo, jenze kdyz to simane prebiral, bylo pred covidem, a plany mohly byt kdovijake.

Covid a nasledna insolvence CSA mu do toho malinko hodil vidle.

Nicmene to je jedno – stat CSA doslova prosustroval, diky tomu skoncily v rukach Simaneho (nikdy jiny je nechtel), takze … vysledek vidime.

a i kdyby je “koupil” s tom, ze od zacatku je chtel zneschopnit – chyba neni u nej. chyba je v tureckem hospodarstvi pod statni kuratelou.

Hloupy kdo dava, hloupejsi, kdo nebere.

Petr

Díky Jardo…

Avoda

Šimáně se jmenuje Jiří.

Daniel

Podle me myslen Jarda Tvrdík 🧐🤯

Jan

Pseudonym Luftjarda je nezaměnitelný…

Bóbika

Znáte pojem sarkasmus?

David

Podle Air Travellera je to cele jedno, jestli ne to cele modre nebo cervene. Ja jen dodam, ze jedno je kolečko u trakare pan Traveller😱

P.ondrash

Je trošku otravný, i když má často pravdu.. jsou holt lidé, které nechcete poslouchat, i když něčemu rozumí..

David

Nekdy ma, ale ta arogance.

Motýl Emanuel

Poslední zhasne a při odchodu nechá ve vrátnici klíče. Klíče dostane na památku Luftjarda. 🙂 Pápá ČSA.

Avoda

Ten urban myth o zlém Lufjardovi a hodném Šimáněm tady bude asi ještě za i sto let…

Bóbika

Tak jako bajka Kterak nechal hodný Mirda Kalousek zablokovat letadlo Aeroflotu cisternou plnou paliva 😀
Lež jako kráva, ale už si to žije vlastním životem.

lvy

Zajímalo by mě, kdo dneska bouchá šampus a oslavuje. Někdo měl hodně silný osobní problém s ČSA a tak to dotlačil až takhle daleko.

Jan Novák

Dnes podle mě nikdo.

Všechny šampusy už jsou dávno vypité a všechny dorty dávno snězené. Na dnešek nezbyl ani drobek dortua ani kapka šampusu.

Y.K.

Zbytečné hledat v neschopnosti státního řízení záměr a nečí dlouholeté škodění.

Byl to dlouhý proces upadání a rozprodávání a ne nějaký spiklenecky definovaný cíl. Oslavy byly na začátku před dekádami a zůstala po tom kompletně vyžraná lednice, kterou si levně pořídily Smartwings „na hraní“.

Není to jediný státní podnik, který i bez tlačení jede z kopečka. Takový ten podnik na doročování věcí domů, co moc nefunguje a je na podobné cestě k irelevanci.

Bóbika

Někdo tu cílenou likvidaci nepřijme i kdyby to dostal černé na bílém.

Petr Novotný

No ono to upadalo ve prospěch SW

Air Traveller

jako ze tvrdik pred bambiliony let zacal csa likvidovat se zadanim “za 15 let to koupi simane”? 🙂

Moravec

To ani ne, on to likvidoval, protože mohl. Stylem „Tak tradááá“ a po nás potopa

Ivan_pha

Jak je to s „OK“? Může obdržet označení nějaký jiný dopravce?

Juraj

Bude tam ochranná lhůta 6-12 měsíců a pak si může zažádat prakticky kdokoliv, ale je tam posuzovací proces. Navzdory zažitým urban legendám nečekám, že budou davy zájemců. Spíš je pravděpodobnější, že to získá nějaký nový lowcost náhodným přidělením, až doběhnou všechny lhůty.

Jira.h

Hlavně OK je i označení letadel registrovaných v CZ takže to OK mají letadla smartwings pořád.

Air Traveller

dotycny nejspis nemyslel registracnimznacku letadel, ale iata kod spolecnosti.