Tatra za Tatru. Správa železnic vyměnila drezínu na pražském hlavním nádraží
Drezína z filmu Ostře sledované vlaky připomíná nedožité narozeniny režiséra Jiřího Menzela.
Správa železnic vyměnila exponát v „akváriu“ ve spodní hale pražského hlavního nádraží. Původní historickou drezínu Tatra nahradila stará drezína téže značky, díky kariéře u filmu ovšem proslulejší. Nově instalovaná Tatra si zahrála v oscarovém filmu Ostře sledované vlaky z roku 1966. Drezína má připomenout blížící se nedožité 85. narozeniny režiséra Jiřího Menzela (nar. 23. 2. 1938). Vlastníkem obou exponátů je Národní technické muzeum (NTM).
„V souvislosti se železniční dopravou se zpravidla hovoří o investicích, které zlepšují parametry infrastruktury. Nesmíme ale zapomínat na její bohatou historii, na kterou můžeme být právem pyšní. A nově instalovaná drezína to beze zbytku plní. Současně nás vrací do slavného období československé kinematografie,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Spolupráce Správy železnic s Národním technickým muzeem se datuje od roku 2020, kdy obě strany podepsaly memorandum o spolupráci. „Na jeho základě předáváme této instituci vyřazenou techniku, která dokumentuje historii drážní infrastruktury na našem území. Jde o konkrétní příspěvek obou organizací k zachování kulturního dědictví na české železnici,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Drezína Dm6 – nově vystavená na hlavním nádraží (Popis NTM)
Jde o šestimístnou drezínu z pětikusové dodávky z roku 1952 (výr. č. 91325 – 91329), jejíž koncepce a řada součástí vycházela z osobního automobilu Tatra T 52 a Tatra T 30 včetně motoru a interiéru (2+2+2). Tyto drezíny byly vyrobeny v letech 1936, 1938, 1944, 1947 a 1952 v celkovém počtu 14 kusů. Karoserie je upevněna na železničním pojezdu ze snýtovaných profilů pomocí několika pevnostních šroubů. Motor je klasické tatrovácké koncepce, tedy vzduchem chlazený čtyřdobý čtyřválec s protilehlými písty s obsahu 1 910 cm3 a výkonu 27,5 koní (20,22 kW) při 2 500 ot./min. Zapalování je magnetoelektrické soustavy Scintilla. Motor se startuje buď ručně pomocí kliky nebo startérem Scintilla. Kroutící moment přenáší dvoustupňová převodovka s vnitřní reverzací na kardanový hřídel a zadní hnací nápravu.
Drezína byla součástí úplně poslední dodávky motorových drezín Tatra pro ČSD. Nasazena do provozu byla jaře 1952. Nejdříve byla garážována v remíze pro zvláštní účely na Wilsonově nádraží, později, po zrušení této remízy, v nové remíze na nádraží Praha-Libeň horní nádraží. Drezína pak sloužila k inspekčním jízdám v okolí Prahy, především pak na trati Praha – Česká Třebová, a to až do přelomu 60. a 70. let 20. století.
Po odchodu „do výslužby“ měla být sešrotována, ale díky pochopení tehdejších vedoucích pracovníků Traťové distance Praha východ náčelníka Ing. Spousty a mechanizátora pana Kaveny a zejména pak obětavostí historicky druhého řidiče této drezíny p. Josefa Myšky se podařilo nepříznivý osud tohoto unikátního vozidla zvrátit. V roce 1987 byla drezína předána do sbírek NTM. V letech 1992 a 1993 prošla pod vedením pana Pavla Láška náročnou generální opravou a byla uvedena opět do provozního stavu. Úspěšně absolvovaná TBZ proběhla na jaře 1993 na zkušebním okruhu ve Velimi pod dohledem pana Ing. Jindřicha Hály.