Tatra na baterky. Kopřivnická automobilka představila svůj první plně bateriový náklaďák

Tatrovácký elektromobil ujede až 400 kilometrů.
V kopřivnické Tatře vyrobili svůj první plně bateriový nákladní elektromobil. Světovou premiéru si vůz s dojezdem až 400 kilometrů odbyl na veletrhu e-Salon 2025 v pražských Letňanech. Návštěvníci si jej tam mohou prohlédnout do 16. listopadu.
„Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu, který je typický například pro stavební nebo těžební průmysl,“ uvedl při představení vozu technický ředitel Tatry Jakub Pončík.
Právě proto automobilka podle něj zvolila pro představený prototyp podobu sklápěčky s typicky tatrováckým podvozkem s centrální nosnou routou a výkyvnými polonápravami, navíc s pohonem všech osmi kol. Vůz je dlouhý 8,6 metru a vysoký 2,9 metru.
Tatrovácký elektromobil má pohonný systém s elektromotorem Danfoss o trvalém výkonu 330 kW (max. výkon může činit až 550 kW) a točivém momentu 2300 Nm (maximální hodnota může dosahovat až 2600 Nm), dále 12 trakčních baterií o celkové kapacitě 480 kWh, dva chladiče výkonové elektroniky a další elektronické moduly, které slouží jak k ohřevu, tak ke chlazení baterií.
Ve výbavě je rovněž automatizovaná čtyřstupňová převodovka Eaton EV a přídavná převodovka Tatra. Vůz využívá podvozkovou platformu třetí generace modelové řady Tatra Force. Celková maximální hmotnost elektromobilu může činit 44 tun, z toho 22 tun připadá na maximální užitečné zatížení, zvládne navíc utáhnout i přívěs o váze 18 tun.
„Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je dalším vozidlem řady e-Drive s různými alternativními systémy pohonu, které jsme od roku 2023 představili. Prvním byla Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 využívající vodíkové palivové články, druhá pak Tatra Force e-Drive PHEV 8×8 s hybridním pohonným ústrojím kombinující elektromotor a spalovací osmiválcovou pohonnou jednotku Tatra,“ přiblížil budoucnost vývoje elektrických nebo elektrifikovaných tatrovek Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj.
Nyní automobilka podle Smolky pracuje i na dalších prototypech s konkrétním praktickým využitím, například na bateriovém elektromobilu s pomocným spalovacím motorem v roli range extenderu nebo na automobilu s elektromotorem a vodíkovými palivovými články pro provoz v městských aglomeracích a pro komunální služby s automatizovaným řízením.
