Talgo zahájilo testování své nové vysokorychlostní jednotky Avril, umožní změnu rozchodu
Vysokorychlostní jednotka Tango Avril. Foto: Talgo
Nová jednotka bude jezdit rychlostí až 360 km/h, bude mít nižší spotřebu.
Nová jednotka bude jezdit rychlostí až 360 km/h, bude mít nižší spotřebu.
Tohle je docela hezké, ale starší typy rychlovlaků byly hezčí, takové majestátnější.
Designově velmi povedené, moc se mi líbí.
Je docela pěkný – škoda jen že z tvaru předních světel zbyl oproti původní vizualizaci jen takový „bramboroid“ (nepochybně z různých technických důvodů).
To už pak měli ten tvar rovnou zjednodušit na nějaký ovál nebo obdélník.
ten je na tom právě hezký a ladí to k sobě
Stejně si myslím, že ve Spanělsku udělali ohromnou chybu, že nepřešli na evropský rozchod kolejí. Po vstupu do EU začala ohromná modernizace jejich žel. tratí. Prakticky všechny tratě jsou nové. A pitom objem nákladní přehraniční dopravy po železnici je jen 3 % objemu exportu / importu zboží. No a VRT staví na evropský rozchod.
Postupne sa tak deje, ale pomaly, tam kde sa to má na čo napojiť. Trate sa robia buď so zmiešaným rozchodom, alebo sú na nich aspoň pražce ktoré umožnujú jednoduchú prestavbu na štandardný rozchod. Hlavne od hraníc s Francúzskom (napríklad cez Barcelonu až do Valencie už je zmiešaný rozchod a ďalej sa konvertuje k Alicante) a oblastiach kde sa stavajú nové VRT v tangenciálnych smeroch napájajú na konvenčné trate (Andalúzia).
To vypadá pěkně, přespříští generace by mohla být kandidátem na provoz i u nás 😀
Velice zajímavý vlak/jednotka. Kapacita 521 míst, při délce 200m, je hodně velká. Je to dané tím, že vagóny jsou širší a proto je možné uspořádání 3+2 ve třídě Turista a 2+2 v třídě Preferiente. Oproti jednotce ICE má kapacitu 404 míst.
Spotřeba je skutečně o 30% nižší a myslí se oproti jiným jednotkám. Talgo s touto jednotkou bylo vybráno mezi 5 společností v rámci zakázky pro HS2 ve Velké Británii.
https://es.wikipedia.org/wiki/Renfe_AVE Srovnání jednotek AVE ve Španělsku
https://en.wikipedia.org/wiki/Talgo_AVRIL o jednotce TALGO_AVRIL
Ta skříň zase o tolik širší není. Takže Turista 3+2 je pro Středoevropana (zavalitého Čecha, Němce nebo Maďara) docela sardinka. Ten vlak ano, ale s klasickým interiérem ve 2. tř 2+2 a v 1.tř 1+2. Španělé jsou povětšinou drobní i když tlustí lidé se najdou v každém národě.
Je pravda, že 3+2 je u nás velmi netypické. Ale ta jednotka s uspořádáním 2+2 ve 2. tř. a 2+1 v 1. třídě zní dobře.
Nebude to nejrychleji provozovaný vlak na světě? A kde ve Francii se dá jezdit těch 360? Nebo to je hudba budouscnosti?
Irma! Máš padáka. To je marketing :-)))
Zatím nemají dostavěn úsek VRT od Pyrenejí (Perpignan) do Montpellieru. Tak třeba(?) tam bude rychlost na 360.
Když přišly lokomotivy řady 350 tak taky neměly kde jezdit 160 km/h. To až o 20 let později.
Ve Francii to 360 km/h zcela určitě jezdit nebude, ale v budoucnu by alespoň 350 km/h mohlo, pokud se najde opodstatnění. Hardware (směrové řešení, žel. spodek, svršek a typ a kapacita trakčního napájení) by umožnovaly tuto rychlost zavést na LGV Océane (Tours – Bordeaux), LGV Est (s výjimkou úseku před Paříží a tunelu pod Vogézami, kde je natvrdo V270) a LGV Rhin-Rhône (opět s výjimkou jednoho delšího tunelu kde je V270). Všechny tyto tratě mají ETCS L2, což by bylo podmínkou pro schválení rychlostí vyšších než V320. Jejich domácí zabezpečovač TVM-430 už nikdo na vyšší rychlosti předělávat nebude. Bude to… Číst vice »
Trakčnì i netradiční jednotky Talgo jsou rozhodně pozoruhodné. Na první pohled to vypadá divně, resp. trochu nezvykle – takové krátké nízké vagónky s jednonápravovými podvozky, taková kolobrnda. Má to díky tomu ale zajìmavé vlastnosti např. pasivní naklápění skřìně, skoro celé je to nízkopodlažní, ideální poloha kola ke kolejnici – v oblouku jsou nápravy kolmo k tečně rádiusu oblouku, nápravy jsou dělenė – vnější osy mohou mít v oblouku vyší otáčky, ta změna rozchodu je k tuku už takový bonus.
Talgo je dost unikátní technologie, doufám, že tohohle španělského výrobce nepřeválcují giganti jako Alstom nebo CRRC.
Mimochodem jestli bude někdy u nás VRT, tak bych tu jednotky od Talga uvítal.
Souhlasím. Velmi by se mi tato jednotka u nás na VRT líbila.
Talgo je menši výrobce než Škoda Transportation. Možná by nebylo od věci , kdyby Kellner Talgo časem koupil, protože když nebudou růst, budou mít vzhledem k malé velikosti problém (platí pro obě firmy) a získali by další trh. Navíc by pak měli i co nabídnout na české VRT, jestli se jich dožijeme.
Kellner je typický scavenger a Talgo je zcela mimo jeho dimenzi. Kdyby už někdy došlo k prodeji Talga, je prakticky nemyslitelné aby to nekoupil CAF
Nu, otázkou může být to samé pro Leoexpress. To si zvolilo čínský shinkanzen. Mimochodem o vzhledové stránce jsou konkurenční vlakové jednotky k Talgu i italské, německé nebo finské . A v podstatě by se na českou železnici hodily všechny . Mě se líbí právě ty finské s ohledem k regionálnímu využití.
Jenže ty jednonápravové podvozky – RODALY – mají jen jeden stupeň vypružení – stejně jako nákladní vozy – a to je v osobce celkem tragédie. Co jsem slyšel, tak aby se v tom vůbec dalo nějak cestovat, tak to chce trať s perfektní GPK, a to je právě max. VRT – všude jinde je to obtížně použitelné.
Talga ve Španělsku (a nejen tam) rozhodně nejezdí jen po VRT, takže to asi zase tak špatné na cestování nebude.
Tak jeden stupeň vypružení mají třeba i naše Regionovy a teď si představte, že s tím jedete někde na VRT-ce:-)))
No proto to provozují třeba v Bosně, Rusku apod. Mimochodem kolik stupňů vypružení je vidět na obrázku v odkazu? shorturl.at/yO369
Tak jinak: https://i2.wp.com/www.railsistem.com/wp-content/uploads/2019/04/enr-orders-160-km-h-talgo-trainsets.jpg
No skoro jak naše 810 🙂
Jednostupňové vypružení opravdu nemají a už vůbec ne jako u nákladního vozu. Primár je ocelová pružina, sekundár pneumatické (měchy).
Ty měchy nejsou ale sekundár…
Právě že jsou.
Měchy tam jsou proto, aby se to mohlo přirozeně naklápět – to není sekundární vypružení, co vím…je tam jen primár.
Měchy jsou sekundár a je úplně jedno jestli mají i jinou funkci. Měch vždy bude dělat odpružení. Na Šinkansenech řad N700 se také +-3° klopí měchy, úplně klasickými v sekundáru mezi podvozkem a skříní.
JJ, souhlas…máte pravdu.
Respektive ještě jinak:
Podvozky jsou konstruovány s masivním rámem, který je nad koly vyklenutý vzhůru, zatímco mezi koly je prohnutý dolů, aby přechod mezi články byl v jedné úrovni s podlahou článků. Na rámu spočívají dva sloupy, na nichž jsou uloženy vzduchové membránové pružiny. Důsledkem takto vysoko uloženého vypružení je samočinné naklápění skříně vozidla v oblouku vlivem odstředivé síly, to je však vykoupeno nevýhodou absence primárního vypružení.
Viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Talgo
Ano, to platilo pro původní podvozky, jako na tomhle obrázku:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Datei:Talgo_podvozek.jpg
Na té fotce, co sem dával link Označník, ale vidíte primární odpružení v podobě pružin z obou stran u každého kola.
https://i2.wp.com/www.railsistem.com/wp-content/uploads/2019/04/enr-orders-160-km-h-talgo-trainsets.jpg
Takové odpružení má už i Talgo 350.
OK, máte samozřejmě pravdu, takže nově je to už dvoustupňové..aspoň nějaký pokrok.
To jo, je vidět že „nespí“ a ten koncept pilují.
Ano – a asi možná ani nemohli jinak (= se zvyšující se rychlostí vlaku), přece jenom pokud něco má už maximálku V = 350 km/h, tak už v tom nemůžete cestující přepravovat jak uhlí nebo brambory:-))
OK, dík za info – a starší Talga 250 jsou tedy asi pořád s těmi klasickými podvozky – viz ten první odkaz že ?
Ano, ale nevím, jak je jsou na tom jednotky Afrosiyob pro Uzbekistán které jsou odvozené od Talga 250.
A nemůže to ještě souviset to dvojí vypružení s tím, že pak ty jednotky jsou neklopící ? Já jsem to hledal schválně na Wikipedii a u řady 102 se už o naklápění nic nepíše – viz
https://www.talgo.com/talgo-350
zatímco u řady 250 – viz níže
https://www.talgo.com/talgo-250
je to naklápění přímo v textu zmíněno.
To samé u objednaných ECx pro Deutsche Bahn – viz níže
https://www.talgo.com/ecx
Tady taky se o naklápění nic nepíše.
Určitě ne, ani nevím, proč by to mělo nějak omezovat naklápění.
Talgo 350 klopící jsou, stejně tak Talgo Avril.
ECx jsou odvozené od Talga 230 a to je taky „Pendular“.
Já jen, že tady – viz níže:
http://www.railvolution.net/news/questions-over-various-talgo-projects-3
se doslova píše:
Talgo’s passive tilting system will not be fitted.
Tak to chápu tak, že tady to ECx právě to naklápění mít nebude a napadlo mne, jestli to není v souvislosti s tím dvojím vypružením..?!?….
Tak vzhledem k tomu, že Talgo 350 klopí, tak to s tím souvislost nemá. Tohle je pro mě nová informace a důvod neznám. Nicméně v tom článku se píše, že DB Netz nechtělo dřív testovat ani Talgo Strizh na německé síti, protože se báli kvůli těm jednonápravovým podvozkům oscilací u mostů a muselo se testovat v Rakousku. Takže jsou Němci možná opatrnější. Navíc na klopící vlaky musí být také připravená infrastruktura. Na druhou stranu v Německou už jezdily i před tím a jezdí tam teď ten Strizh, tak nevím, proč by to měl být problém. Další důvod může být v… Číst vice »
Nevíte prosím někdo co si technicky představit pod „rychlou změnou rozchodu“? Předem díky.
https://www.triaingenieria.com/r-d/gauge-changeovers/
https://www.youtube.com/watch?v=qwNl-g_91GE Jel jsem tím dva roky zpátky. Rychlost 10km/h, průjezd „plechovou boudou uprostřed ničeho“. První myšlenka – oni s tím jezdí během provozu do myčky? 😀 Až druhá byla ta správná – změna rozchodu.
Bacha, aby to s myčkou za provozu někoho u nás nenapadlo, člověk nikdy neví 😀
Keď vidím na Slovensku tie zahumusené osobáky, pri čakaní na prejazd rýchlika by to určite pomohlo.
Myčka už byla. V metru. https://metroweb.cz/metro/historky/historky2.htm „Vznik autobusu v metru“
Pro mě to má nečekaně malou kapacitu. 12 malých vagónků, 200 metru. Oproti Talgo 3RD dobré, ale vedle ICE4 to vypadá malé.
Kapacita 581 míst mi nepřijde málo
No ICE4 je stavěno do německých rozměrů s vozy cca 28 metrů dlouhými, tak tam ten rozdíl tuplem vynikne. A 200 m je cca půlka ICE3, ty se taky kvůli provozu pod LaManchem musely nějak řešit, aby dosáhly k nouzovým východům, jen Eurostary mají skoro 400 m. Thalys PBKA má při délce 200 m obsaditelnost nějakých 380 lidí.
Sorry výše úklep, má být…je cca tolik jako ICE3…
Spotřeba nižší o 30 % ve srovnání s čím prosím? Minulou generací Talga?
Ha! Až to přečte žlutý, tak oznámí novou linku do Kyjeva bez přestupu! 😉 Černo-zlatý do Pekingu již toto léto…
A modrý do Moskvy.
První vlak už je vyprodán.
Zeman+Ovčáček. Celá vláda, všichni poslanci a jejich podržtašky.
A mají to jen jednosměrně.
🙂
Až půjdou pěšky domů, tak snad dostanou rozum. Přestanou být odtržení od reality skutečného života a začnou dělat něco pro lidi.
Krásně se to čte milý snílku, ale oni rozum mají a jen ho zneužívají pro sebe. Mám pocit a obavu, že se to nikdy nezmění.
Tolik vlád už jsem zažil.
A furt jsem blbej jak vánoce.
🙂
To by bylo super 😉
Změnu rozchodu to má proto, aby to mohlo jezdit po klasických tratích ve Španělsku s iberijským rozchodem. Sami píšete, ze VRT tratě ve Španělsku maji rozchod 1435mm, text si opravte.
hlavně aby to nezměnilo rozchod samovolně během jízdy 🙂
Toho se určitě neboj.
Pre smer Moskva-Nice ideálne, stačila by pre rýchlosť 250.
Chrápat 2 noci na sedačce? Ech… Ono totiž pojede po stejně rychlých kolejích, ikdby to bylo jenom 200 km/h, což vlastně dneska platí.
A myslíte si, že se lehátka/lůžka nedaj do soupravy s technologií talgo zabudovat?
Řekl bych, že to není problém, protože tzv. Trenhotely už ve Španělsku jezdily.
To by musela umět 1520 mm, což dle článku neumí. Navíc by byla třeba úprava pro noční provoz lůžkovými a lehátkovými vozy v soupravě.
https://www.talgo.com/hotel-train
https://www.talgo.com/strizh
Veď preto som to napísal, ale niektorí o tom asi nevedia.
Keď to zvláda 1668, tak to samozrejme zvláda aj 1520. Musia na to len byť správne nastavené tie prechodové body – je to externé zariadenie, cez ktoré súprava prejde zníženou rýchlosťou, už sa to nejakú dobu používa pre Talgo 250.
Teď je otázka, zda se dá kolo zajistit v mezipoloze nebo jen v krajních polohách.
Francouzsky sice neumím, ale obraz netřeba překládat:
https://www.youtube.com/watch?v=8c7ehHel2z8&t=4m30s
Dva rozchody /1520 a 1435 mm/ vám stačí pro cestu z Pekingu do Madridu. Teď ještě najít takové cestující vlakem.
Jsou tací, kteří jedou vlakem až na Sachalin…
Stodolou plackartou. 🙂
Jo, kdyz jsem byl student, tak jsem delal podobne vylomeniny.