Talgo se dohodlo s polskou Pesou na projektu rychlovlaků. Mají zájem o celou střední Evropu
Memorandum bylo podepsáno v době pokračujících jednání o spolupráci s českou Škoda Group.
Španělský výrobce vysokorychlostních vlaků Talgo a polský dodavatel kolejových vozidel Pesa uzavřeli dohodu o spolupráci při rozvoji nové sítě vysokorychlostních železnic v Polsku.
Memorandum o porozumění podepsaly obě firmy na veletrhu Innotrans v Berlíně. Přípravy však podle Talga trvaly poslední dva roky a základní koncept vozidla pro Polsko a „ostatní země“ je již připraven.
Memorandum má tři hlavní body. V první řadě řeší spolupráci při dodávkách vysokorychlostních vlaků, které by mělo Polsko začít objednávat už příští rok.
Druhý bod se týká spolupráce na vysokorychlostních projektech v sousedních zemích. Třetí část memoranda řeší obecně „nové železniční příležitosti“, které zatím nejsou definovány.
Španělská nejistota
Memorandum je podepsáno v době, kdy Talgo intenzivně hledá výrobního a strategického partnera. Španělský výrobce čelí problémům s kvalitou a zároveň s kapacitou výroby.
Vláda v Madridu zakázala v srpnu nabídku na finanční převzetí firmy ze strany maďarských polostátních investorů okolo společnost Ganz Mávag kvůli obavám z ruského vlivu.
Zároveň má o spolupráci s Talgem velký zájem česká Škoda Group, která by firmě mohla vyřešit problém s kapacitami a zároveň jí obchodně pomoci právě ve středoevropském, baltském a balkánském regionu, kde je silná.
Škoda však neusiluje o nákup akcií, ale o jejich výměnu a vytvoření společného podniku. Podobné memorandum, jaké nyní podepisuje Talgo s Pesou, uzavřel český výrobce minulý týden s korejským Hyundai Rotem.
Jsme dokonalý pár. Škoda pokračuje v námluvách, Talgu nabízí svou kapacitu v Česku
Zájem o Talgo během letních vyjednávání však projevila i polská strana. Zda je současné memorandum krokem k nějaké formě majetkového spojení, však není jasné.
O Talgo nově usilují i Poláci. Finále se blíží, vedení firmy napsalo kvůli Škodě dopis vládě
V červenci náměstek polského ministra infrastruktury Piotr Malepszak na jednání senátního výboru uvedl, že situaci okolo Talga jeho úřad pozorně sleduje a společnost je na jejich „radaru“.
Spekulovalo se, že některý ze státních či soukromých subjektů v Polsku pracuje na potenciální nabídce, která se má postavit té maďarské a české. Polský železniční web Rynek kolejowy uvedl, že Talgo je v podstatě jen malý výrobce, a proto by mohl být pro polské investory dostupný.
Velké polské plány
Polská vláda loni představila plány na novou vysokorychlostní železniční trať spojující největší města země. První část projektu má prostřednictvím 2000 kilometrů kolejí spojit Varšavu, Lodž a Vratislav (Wrocław).
Prezident Talga Carlos Palacio uvedl, že spolupráce se má týkat hlavně platformy jednotek Talgo Avril.
„Pesa pracuje na vývoji projektu vysokorychlostních jednotek již několik let. Od začátku jsme předpokládali, že tento projekt budeme realizovat s technologickým partnerem,“ uvedl generální ředitel Pesy Krzysztof Zdziarski.
Kromě polského trhu vidí Pesa s novými vlaky potenciál i v regionu Trojmoří. Tímto termínem označuje Polsko v zahraniční politice celý středo- a východoevropský region mezi Baltem, Jadranem a Černým mořem.