Tak trochu jiné parkoviště. Rotterdam zprovoznil podzemní stání pro 900 kol
Nové parkoviště pro jízdní kola De Koopgoot v Rotterdamu. Foto: Gemeente Rotterdam
Město vybudování parkoviště vysvětluje velkým nárůstem počtu cyklistů.
Pokud si chceme hrát na demokracii, tak já tě nebudu otravovat vnucováním automobilismu a ty mi dej pokoj s cyklistikou.Ty nechceš jezdit autem, já zase nechci jezdit po městě na kole.Ty máš svůj cyklosvět já svůj svět motorismu.Jako cykloturista se rád projedu českým venkovem, ale neopruzuju na kole ve městě…
Jo? Fakt? A co jinýho než vnucování automobilismu je ta spousta ulic, kde je pohyb bez auta kvůli všem těm autům silně nepříjemnej nebo dokonce nebezpečnej? Co jinýho než vnucování automobilismu je to, kolik prostoru (naprosto neúměrně tomu, kolik přepravní práce odvedou nebo můžou odvést) je ve městě věnováno autům a kolik ostatním způsobům dopravy. Co jinýho než vnucování automobilismu je to, že z infrastruktury pro jednotlivý druhy dopravy je u nás většinou hotová převážná většina té pro auta, výrazně míň tý pro MHD a lidi jdoucí pěšky a minimum tý pro lidi na kolech. Kdyby to tak opravdu bylo,… Číst vice »
Oukej, takže mě nebudete otravovat hlukem, emisemi, nehodami, zdržováním MHD, zabíráním veřejných prostranství? Jako já bych byl hodně pro…
tak laskavě neotravujte tvrzením o údajném opruzování osobo …
To jste si tady dovolil dost. 🙂
jen k tomu Rotterdamu, jak zde někteří mají potřebu zdůrazňovat, že tam cyklisté mají počasíčko a “ pohodičku na place“ . Průměrná roční teplota je v Rotterdamu 8 stupňů s v Praze 9.8 stupňů Celsia , srážek v Rotterdamu 900 mm v Praze 500 mm ročně, vítr roční průměr v Rotterdamu 26-27 km v hodině, v Praze 15-16 km v hodině ( vítr je nepřítel cyklisty číslo 1 )
Pro mě je největší nepřítel déžď a mokrý sníh. Vše ostatní jsou detaily.
Něco podobného mají v Praze v The Fizz Prague.
Posledních pár dní v Sasku, třeba takový Budyšín, echt dlažba , kopce jako bič, teď ráno zrovna leje a majitel penzionu přijel na kole a cyklistů ve městě mraky…
Holt někdo už je dál.
A někdo bude jenom nadávat na pumpičkáře a protlačovat spalování dinosaurů až za hrob.
Tohle by klidně mohlo vzniknout v Budějovicích v uzavřeném podchodu u nádraží
Mel jsem moznost pouzit parkoviste na kola na nadrazi ve Florencii, uplne jednoduche stojany ve dvou patrech a tech kol tam byly stovky, klidne pres tisic. U nas co jsem stojany videl tak to jsou draha monstra uplne postradajici jak ekonomickou tak funkcni efektivitu. Na nadich nadrazich zase objevujeme super draze neco, co jinde jiz dlouha leta velmi efektivne funguje.
V Praze je moc kopců za 3, 2, 1…
To už se teď moc neříká, teď se začalo šířit, že máme dobrou mhd a není po cyklodopravě velká poptávka
Z osobní zkušenosti: MHD v Rotterdamu je lepší než v Praze.
(to není polemika s vámi, ale s těmi, co vámi parodovaný „argument“ myslí vážně).
A rozdílné klima k tomu nepřidáme? (Pravda, zimy už nejsou, co bývaly.) Aby to nebylo jen o těch kopcích, nebo jiných situačních podmínkách.
Každopádně ta naše Praha, kde pěkný tobogan jsou třeba i tunely metra… A ta skvělá MHD k tomu, která ubírá chuti na kole jezdit (jak se někdo nedávno dopustil zajímavého výroku a my se můžeme dohadovat, zdali je to záměrně vypuštěný balónek do veřejného mínění, nebo na té bizarní myšlence něco doopravdy je?).
V Pardubicích jezdím celoročně. Nejhorší je déžď, teploty pod nulou nevadí vůbec.
tretina lidi v duchodu, tretina lidi s BMI nad 30 … a ty kopce tu teda taky jsou. Kupodivu Budejky a nebo Uhersky Hradiste docela na kolech jedech, proc asi …
Třetina lidí s BMI nad 30, takže dál stavíme město tak, aby pohyb byl jen pro ty, kdo maj dost času, energie a možností se mu věnovat jako koníčku. To by tak hrálo, aby si lidi
mohli sfouknout potřebnej pohyb v rámci potřebnejch cest po městě, tam uděláme všechno pro to, aby museli použít nějakej motorovej prostředek… Zejména nesměj mít možnost bezpečně jezdit po městě na (e-)kole, to by byl pro lidi s nadváhou (a pro tu třetinu důchodců, kterejm by to umožnilo zstat dýl aktivní a soběstační) moc ideální mírnej, ale častej pohyb, málo zatěžující klouby…
Rozhodující faktor je hlavně mentalita. Používat kolo jako každodenní dopravní prostředek v prvé řadě vyžaduje chuť a vůli udělat něco navíc, nejít nejjednodušší cestou nejmenšího odporu.
U nás. V místech s kvalitní infrastrukturou (kam Rotterdam v poslední době míří za zbytkem NL) je to právě naopak ta cesta nejmenšího odporu… Proto tam na nich jezdí tolik lidí…
Je to celkem prosté. Říká se tomu pokrok, snaha o to aby se méně využívala lidská práce anebo aby byla využívaná efektivně. Lidi chodili do práce pěšky, pak jezdili na kole, pak na motorce a pak auty. Protože to pro ně vždycky mělo výhody, pohodlí.
A pak přijde někdo a s aktivistickou uvědomělostí místního agitátora začne lidem cpát, že jediný správný je jezdit na kole, tečka.
Tak já celkem chápu že tenhle přístup spoustě lidí nevoní.
No a sem tam se neco v tom pokroku ukaze jako slepa ulicka, ze ktery je potreba se vratit a zkusit to jinak…
Zavislost mest na autech s jejich zoufalou prostorovou neefektivitou a negativnima externalitama se ukazuje jako slepa dalnice…
Škoda, že nelze nasimulovat situaci, kdy je Vám o 30 let víc a nebydlíte v rovinatém Nizozemí, ale třeba na kopcovité Vysočině. Pak byste na sto procent nepsal takový nesmysl. Mentalita je pouze jeden z více faktorů, aby lidé používali bicykl.
Mno jsem prakticky v důchodu, Praha rozhodně není “ samý kopec „, ale nějaké kopce tu sem a tam jsou:).Na druhou stranu stále platí , že cestu do kopce vyrovnám cestou z kopce . U mě to třeba byla ta mentalita jestli mám sedět 2x minimálně 50 minut v autě v kolonách , nebo 2x 60 až 75 minut v MHD, nebo jet 2x hodinu na kole a mít “ starost o každodenní pohyb“ tak nějak za sebou…
A Vy se svým příkladem jste reprezentantem všech v tomto státě? Nebo co jste tím chtěl sdělit? Že když můžete Vy, tak že mohou všichni bez ohledu zdravotní stav, relief krajiny (nížina, hory – tím má Praha k Vysočině docela daleko, nemyslíte?), způsobem života, druhem zaměstnání apod.? A to nemluvím o tom, že Praha nerovná se celý stát a jinde nejspíš budou podmínky diametrálně odlišné.
P.S. Bydlím v hornatých Beskydech, takže jste mne svým pražským příkladem pobavil. Ale my z mimopražského venkova jsme zvyklí, že Pražáce rádi poučují.
Přál jste si příklad o 30 let starší no ni ? Pak v odpověď 3x vychrlit neuvěřitelné kydy, hm … Tak dík za příklad člověka “ kerej myslí teritoriálně a bere to, kde kdo žije jako argument“ . Na druhou stranu je osvěživě číst, že pro někoho je Praha málo kopcovitá . Mimochodem mám příbuzné v Krkonoších a na Broumovsku a Beskydským asi kupodivu , ti staroušci stále jezdí na kolech i v zimě na nákupy, ba i moje babička před mnoha a mnoha lety si pro nákup v 80 letech zajela ze vsi “ do města“ na kole a… Číst vice »
no v zimě na kole potkávám mnohem víc důchodců než mladých …
Je. Co tam máte dál. 🙂
Jako obyvatele Polabí by mě v Praze vyhovovalo několik tras podle Vltavy.
E-kolo udělá Polabí i z levýho břehu Vltavy v Praze.
Než vám ho někdo na ulici ukradne, protože bezpečné parkování prakticky neexistuje.
Jo, parkovani je problem. Ani v Praze uz nastesti neni uplne neresitelnej (pro nekoho, zalezi na spouste okolnosti).
no bydlel jsem v centru roky a do doby, než jsem si pronajal garáž, bylo vykradení auta ( většinou se škodou na autě násobně větší než ukradeno) takovým smutným folklorem ve stylu jednou za pololetí . Nu a když si k tomu člověk připočetl kolaterální škody typu, že někdo za volantem vám auto odře ožralec si bouchne či vám s plezíru ukopne zrcátko, tak bych měl každý rok na nové kolo od spešlů…
A můžu takové kolo přes víkend zamknout v pohodě někde v Praze na hlaváku (jiné libovolné nádraží) zadarmo?
Můžete. Stojany tam většinou jsou. U hlaváku určitě, u jiných jak kdy.
Dovolím si předvídat další otázku: ne, neradil bych vám to a se svým kolem bych to neudělal. A jo, je to problém. A ne, neznamená to, že by nebylo použitelné na řadu jiných cest i po Praze. Na menší část než obyčejné kolo v Polabí, jak velkou část dost záleží na štěstí (kde člověk bydlí a jaké cíle má jak dostupné), ale dá se toho na takovém kole i po Praze zařídit leccos.
Takže v pohodě nemůžu.
Ale jsem rád, že si rozumíme.
Rozumime si i v tom, ze je to jen jedno z mnoha ruznych pouziti kola, pricemz nemala cast tech dalsich je v Praze mozna (aspon v nekterych castech).
A taky v tom, ze je to duvod bezpecna parkoviste pro kola stavet a ne duvod se na to vybodnout, s tim, ze kde se blbe jezdi na starych pleckach, tam neni duvod se snazit?
Když já podvědomě elektrokolo za kolo nepočítám, spíš je to moped. Takže by to musel člověk dobíjet = vydávat peníze, to ty peníze rovnou můžu utratit právě za MHD (i když má nějaké intervaly, tak jsem alespoň pod střechou.
U plečky takováto rovnice neplatí.
To jsou ale vaše předsudky, nikoli realita. Dobíjení je prkotina (aspoň tedy u kol s vyjímatelnou baterkou, není samozřejmě dobré si pořizovat kolo s pevnou, pokud nemáte zásuvku u místa, kde ho budete nechávat). Prostě do tašky s nákupem přihodíte baterku, vezmete ji sebou domů, dobijete a pak zase vezmete sebou. Oproti běžným domácím elektrickým spotřebičům je to zanedbatelná spotřeba. Oproti MHD jste na něm přitom v Praze na některých trasách násobně rychlejší a je daleko snazší vzít nějaký náklad. Ani ta střecha není vždycky výhoda, např. v zimě MHD často znamená přechody ze zimy, kdy se nehýbete (na zastávkách)… Číst vice »
Je možné, že mám předsudky, asi deformace s ježdění v Polabí.
Kdybych se přestěhoval do Prahy, tak bych asi takhle s baterkama nepřemýšlel, kolo s baterkama si plánuji maximlně do důchodu.
Nikdy mě změna teplot MHD vesus venek netrápila, trápí mě déšť.
No znám v Polabí pár slušných kopců 🙂
I v Pardubicích mám kopce, které na plečce tlačím. 🙂
V Praze se taky zvýšil počet cyklistů. Město na to moc ale nereaguje..
To je fakt, potkal jsem je včera i v průpletovém úseku před Barrandovským mostem. Celkem slušnej zmatek tam vyrobili (jeli dva) a periferně jsem v průběhu (raději) preventivního zpomalování sledoval, jak řidič autobusu (linka od Smíchova) měl co dělat, aby je nesestřelil – evidentně tohle tam nečekal. Takže ani ne „trochu jiná“ parkoviště, ale více svatých pro ně (nebo lepší infrastrukturu…myšleno vážně a přejícně).
Ona ta parkoviště jsou nedílnou (a potřebnou) částí infrastruktury.
Jedním z velmi podceňovaných faktorů bezpečnosti jsou právě počty – tam, kde jezdí na kolech víc lidí, jsou na ně řidiči aut, autobusů, atd. víc zvyklí, taky je daleko větší šance, že budou sami vědět, jaké to je, atd. Což je pro bezpečnost dost podstatnej faktor.
Jenže počty vyžadují infrastrukturu, včetně toho parkování – možná ještě víc v kopcovitém městě, kde se dá čekat větší podíl dražších elektrokol (i když ne, že by v NL nepřicházeli e-kolům na chuť, místo kopců mají silný vítr, a taky jim e-kola zvětšují akční rádius).
Mesto na to reaguje, ze zkrouhlo penize na cyklo a priprava a vyporadani pozemku pro drazni promenadu je u ledu.
Přemnožili se, ale přes zimu to zase částečně pomrzne.
Taká technická otázka. Tie bicykle sa zamykajú, alebo sú tam odparkované voľno….
Zamykají se samy o sebe, dražší kola si lidi zamykají přímo k tomu stojanu.
O hodně víc než my používaj malý zámky pevně přidělaný k rámu a zamykající zadní kolo. I např. pro kola čekající před obchody. V NL je to prakticky neodmyslitelná součást kola. V takovýchto garážích jim to nejspíš na běžný kola stačí (bývaj tam kamery a personál).
Pokud chce někdo víc (dražší kolo), k těm zámkům se dělaj i přídavný řetězový/lankový smyčky, který se daj dát kolem toho držáku a konec zamknout k tomu zámku. A nic samozřejmě nebrání protáhnout kolem toho držáku klasickej zámek.
Tam bude navíc CCTV a možná se tam občas i někdo projde.
To je pěkné, ale proč nemají nepřetržitý provoz?
Tipoval bych že cíl není dlouhodobá úschova, ale parking když jde člověk nakupovat nebo do města, popř. někam jede MHD. Přes noc to tak nikam nemusí dávat.
A chtěj skladovat kola a ne bezďáky 😆 víc peněz, málo užitku, jednoduché
Nemaji vedle dalsi parkoviste nebo jeho cast vyhrazenou pro 24 hodinovy provoz? Lepe se to pak uhlida.
Nevim, ptam se.
Jedno místo asi milion nestálo 😉
Smazáno pro hloupost.
Já teda dohledal, že město dedikovalo €45M během 20 let na 34 000 míst pro kola. To vychází na 33 tisíc Kč na jedno místo.
Takže asi budete trochu vedle.
No tak ne každý místo asi bude v podzemním parkovišti. Když budu odhadovat cenu 1m² v podzemní stavbě cca na 100-150tis.kč, tak nebudu nějak zvlášť mimo a i s nějakou infrastrukturou to zhruba na čtvereční metr na kolo vyjde.
Smazáno pro hloupost uživatele přesahující únosnou mez.
dejte si pohov pane učiteli, děláte nepumpičkářům ostudu
No to mi přijde moc hezké. Když je článek o parkovacím domě pro auta (u nás), tak hlavní téma je, jak drahé je jedno místo a že se to nikdy nezaplatí z vybraného parkovného.
Článek o podzemním parkovišti pro kola a částka (pro jistotu?) žádná 🙂
tak ani zdrojové články částku neudávají, ale na místo kam se vejde přes 900 kol se rozhodně nevejde 900 aut . Soudě podle parkovacích míst v našich garážích, kde z jednoho místa pro auto vzniklo pohodlné stání pro 8 kol bych si troufal tvrdit, že to bude řádně levnější . Nu a nesmí se zapomínat, že Rotterdam buduje i parkovací domy a garáže pro auta, třeba projekt Ahoy přinese v prosinci 650 míst pro auta . Nebo na to, že v Rotterdamu je celkem populární ve veřejných garážích sebrat autům třeba 10 stání ( jako se stalo před pár lety… Číst vice »