Tahanice o mýto: Kapsch označil postup ministra za divadlo, chce zrušení smlouvy
Rétorika a právnické šermování kolem mýta přitvrzuje. Do ministerstva dopravy, které minulý týden podepsalo smlouvu se sdružením SkyToll/CzechToll, se dnes
Rétorika a právnické šermování kolem mýta přitvrzuje. Do ministerstva dopravy, které minulý týden podepsalo smlouvu se sdružením SkyToll/CzechToll, se dnes obul současný provozovatel systému Kapsch. Nechce se smířit s vyhlídkou, že s příchodem Nového roku 2020 přijde o miliardový dálniční byznys.
Společnost Kapsch proto včera podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zákaz plnění smlouvy, jinými slovy žádá, aby antimonopolní úřad podpis nové smlouvy označil za neplatný. Argumentuje tím, že stále platí zákaz podpisu smlouvy, který ÚOHS vydal loni v listopadu. Ministerstvo má ale jiný právní výklad, podle kterého zákaz už zanikl.
„Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti,“ uvedl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Podle něj ministr dopravy Dan Ťok připojil svůj podpis pod smlouvu se sdružením SkyToll/CzechToll nezákonně. „Očekáváme, že nám dá ÚOHS za pravdu, protože bezprecedentní nerespektování jejich vlastního opatření by přineslo jen další destrukci právního státu,“ dodal Feix. Podpis smlouvy označil Kapsch za finále připraveného divadla, během kterého ÚOHS změnil názor o 180 stupňů. Feix naznačil, že úřad podlehl tlaku Ťoka a premiéra Andreje Babiše.
Ťok dnešní vyjádření Kapsche nenechal bez odezvy. „Podle Kapsche je zásadním kritériem pro férovou a transparentní soutěž, že v ní vyhraje. ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Faix (správně Feix, pozn. red.) uvedl, jsou prázdné a falešné. I prohrávat se musí umět,” uvedl ministr na twitteru.
Sdružení SkyToll/CzechToll nabídlo v soutěži na dodávku a desetiletý provoz mýtného systému nejnižší cenu: 10,8 miliardy.