SŽDC znovu posuzuje varianty nové trati z Pardubic do Chrudimi

Rychlík Českých drah ve stanici Pardubice. Foto: Jan SůraRychlík Českých drah ve stanici Pardubice. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) znovu posuzuje, kudy by měla vést a jak by měla vypadat nová spojka, která zlepší

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
fensterglaser

Všechny varianty nových spojek jsou neprůchodné. Když něco nepostavili komunisté, tak zde u Pardubic už nebude nic. Nejsme bohužel schopni postavit v nové stopě ani nejpotřebnější stavbu Ústí nad Orlicí – Choceň.

zesp

Naprostý souhlas. Bohužel se dopustilo, že do jakékoliv stavby může kdokoliv a jakkoliv kecat a bezdůvodně vše zdržovat a protahovat, tak je to opravdu neprůchodné cokoliv postavit…

železničář v důchodu

Naprostý nesouhlas: bohužel se dopustilo, že investoři a projektanti navrhují a prosazují téměř ve všech případech taková nesmyslná, nedokonalá a občas dokonce vysloveně škodlivá řešení, že je jedině správné, že se jejich realizaci aspoň občas podaří zabránit, nebo jejich škodlivost aspoň trochu zmírnit – vina až na některé výjimky není u těch, kdo těm zlovolnostem brání, ale u těch, kdo je plodí.

XXXX5423

Kdo to bude dělat? Nemohl by to dělat také jednou někdo jiný, invenčnější než SUDOP?

jarda

Při zvažování variant by se taky měla posoudit možnost napojení pardubického letiště kvůli zavážení leteckého paliva. To třeba Ostřešanská spojka vůbec neřeší. Ale u Jesenčanské by to šlo vyřešit a následně by se otevřela možnost zrušit vedení tratě kolem Parama. Tím by se uvolnil prostor pro pořádnou mimoúrovňovou křižovatku namísto brzdy v podobě kruháku. A všude se jen mluví, kolik vznikne nových zastávek, ale že při některých variantách spousta stávajících zastávek zanikne, o tom ani zmínka.

Dominik

Pro letiště má zůstat současná trasa.
Zaniknou asi jen 3, což nepovažuji za tak závažné.

Alibaba

Už aby se rozhodlo. Osobně bych preferoval Ostřešanskou variantu s tunelem pod kopcem „Na Kopci“. E trakce samozřejmostí alespoň do Chrudimě. Rychlost až 160.

Skeptik

Obávám se, že opět zůstane pouze u studií, snad by bylo jednodušší a levnější udělat zastávku někde v prostoru nadjezdu u Parama a propojit ji s plánovanou lávkou nad nástupišti (v „deluxe“ verzi třeba pojízdným chodníkem), ale to jen tak přemýšlím nahlas…

Jan Sůra

Z jakého důvodu ŘSD má ke každému projektu i nepatrně větší opravě informaci veřejně dostupnou? Včetně map?

Němec

V příspěvku jsou poněkud závadějící informace ohledně zkrácení jízdních dob v porovnání se současným stavem. V žádném případě se po vybudování nového železničního spojení Pardubice-Chrudim nezkrátí o 10-15 min., jak je v článku uvedeno. Již nyní některé spěšné vlaky z Pardubic do Chrudimi jsou schopny tuto trasu zvládnout při nasazení Regiosharků za 16 min. např. Sp 1453. Po dobudování dvoukolejného mostu přes Labe v rámci akce zdvoukolejnění Stéblová-Rosice a po případné modernizaci tratě Chrudim-Rosice ve stávající stopě – navýšení TR, případně zmírnění nebo narovnání oblouků u letiště se zapuštěním pod úroveň terénu – je reálné jezdit úsek Pardubice-Rosice-Chrudim za 13-14… Číst vice »

Dominik

Úplně o nové trati se uvažuje z důvodu případne elektrizace trati do Chrudimi, v současné stopě tomu brání letiště, kdy by trať musela být zapuštěná pod terén. Dále proto, aby se nemuselo úvraťovat a také by stále zůstalo úzké hrdlo Hlavní nádraží – Rosice nad Labem, vrácení druhého mostu by tomu ulehčilo jen trochu
Navíc už nyní je trať Pardubice – Havlíčkův Brod, v úseku Pardubice – Hlinsko modernizována, a maximální rychlost dosahuje až 100 km/h.

Oskarák

A to chcete zadratovat kam? Do Chrudimi? Takže pak budou stovky lidí od Pardubic za Chrudim přesedat? Jiná varianta než navržená přes Ostresany nemá z časového hlediska smysl. Navíc od severu půjde ve srovnání s přestupem v Rosicích o prodloužení cestování. Již nyní lze ř. 844 zajet Chrudim – Rosice pod 10 minut. Až bude dvokolejny most, který zrychlí vjezd/výjezd do/z Rosic na 60 až 90 km/h, dá to určitě další alespoň pulminutu. Na obrat stačí 2 min a cca 2,5 min bude jízda do Pc. Tedy reálně cca do 15 minut. Pokud by se stávající trať ještě vylepšila na… Číst vice »

Dominik

To není jen můj výmysl, ale už se o tom před pár lety diskutovalo a i v textu je zmínka o případné elektrifikace.
Vaše teorie má pár vad na kráse, mot. vozů ř. 844 je v kraji pár, přidání druhého mostu nevyřeší úzké hrdlo, leda by většina vlaků končila v Rosicích (od Chrudimi), navíc se zvažovalo posílení spojení Pce – Chrudim (jakožto druhého největšího města v regionu) + se zvažovalo posílení spojení do Hradce (po dokončení zdvojkolejnění) a v tu chvíli by úzké hrdlo Hlavní nádraží – Rosice bylo velký problém.

Alibaba

Dráty bych viděl až do Slatiňan. Vlaky od HB (Hlinska) by samozřejmě jezdily v dieselu až do Pardubic s prokladem vlaků Slatiňany – PCE – HK. Jen nemám přesnou představu jak u těhlech vlaků udělat zastavovací politiku.

železničář v důchodu

Kdyby se SŽDC oprostila od drahých řešení a místo nich vybudovala nové zastávky v Chrudimi u sídliště poblíž toho Tesca, nebo jaký hypermarket to tam je, a v Orlu u zástavby, těsně kolem které vede trať asi kilometr, a ČD nebo „vysouložený“ jiný dopravce opatřil skutečně moderní vozidla, tak by to vše vyšlo mnohem levněji a mělo by to aspoň smysl i pro koncové zákazníky – ale objednávat a platit neustále další a další studie je samozřejmě jednodušší a pohodlnější … A propos: „unitární“ ČSD mívaly vlastní útvary „PSD“ („Projekční středisko drah“, nebo tak nějak se ty útvary jmenovaly), a… Číst vice »

Alibaba

Chrudim sídliště a Oel se dá udělat nezávisle.
Já spíš lituji zrušení trati do Chrasti města, kde se mohl vymyslet nějaký přestupní uzel.

Alibaba

Co se týče jízdní doby 10min u nezastavujících vlaků hl.n-hl.-, tak ty jsou na délce cca 13km možné průměrnou rychlostí cca 80k/h. Což by se mělo dát odhadem splnit, protože největší směrové omezení pod 80 asi bude u Zámečku v Pardubicích, ostatní místa můžou mít navrženou rychlost větší, nebál bych se při elektrifikaci použít i 160 ve střední části (Zámeček – Crrudim zastávka). Jinak se Ostřešanským nedivím, když jim chtěj postavit za barákama vysoký násep, na druhou stranu se takový násep dobře odhlučňuje. A dále se nedivím, že se SŽDC nechce dělat v kopci „Na Kopci“ tunel, který by násep… Číst vice »

Oskarák

Souhlas, pokud neprojde varianta přes Ostřešany, tak se zaměřit na stávající stopu včetně zahloubení pod letištěm. Nejde o nic nemožného. Přistávací dráhu podchází trať či silnice např. ve Frankfurtu či Lucembursku, pokud si dobře pamatuji. Směrově by se pak klidně dalo jít i nad 120 km/h.
Ano, žraloci jsou nyní jen 2,ale ř. 814 tu určitě nebude na věky.
Jinak hl. n. – Rosice zas tak úzké hrdlo nebude. Určitě to umožní různé souběžné jízdy od CR a Pc a opačně.
Ještě by bylo nutno lépe zpřístupnit zastávku závodiště, např. pochodem pod I/35.

Dominik

Bude to úzké hrdlo pro jízdu Pce – Rosice, už teď je, zvláště bude-li ještě posílena doprava do Hradce a Chrudimi.
Vaše představa souběžné jízdy závisí na další věci – samotné stanici Pardubice-Rosice nad Labem, stále tam jsou úrovňové přechody a pokud vím, zásadnější rekonstrukce této stanice zatím v plánu není. Takže jediné co by bylo možné by byl současný odjezd a vjezd. Ale to neřeší problém Rosice – Pce, leda vlaky od Brodu končit v Rosicích.

K.S.

Nebo by se daly protáhnout do Hradce. Pokud se do toho začne totiž hrabat, tak už má smysl to minimálně po Chrudim pojmout jako dvoukolejku a časem ji zadrátovat, čímž vzniká možnost další trasy buď pro rychlíky, nebo pro náklad. Ale tam by bylo třeba řešit nejhorší sklony na trase, nějak, které jsou ale pořád menší než ty z Tišnova. problém je Hlinsko-Žďárec u Skutče.

Dominik

No jelikož velká část cestujících pokračuje následně vlakem na Moravu či do Prahy, tak spoj do HK mi moc velký smysl nedává. Resp. to půlit a část vlaku do HK a část na pardubické hlavní nádraží, což stejnak neřeší problém s úzkým hrdlem.
Prostě je potřeba zachovat přímé spojení Chrudim – Pce a Rosické nádraží je daleko od centra a jestliže se uvažuje o nárůstu dopravy Pce – HK a Pce – Chrudim, tak jiná varianta než stavba přeložky nepřipadá v úvahu, jelikož úzkého hrdla se nedá zbavit, prostor na rozšíření tam není.

a8n

Zásadní rekonstrukce samozřejmě v plánu je, v rámci PaHK 3. stavba, zdvoukolejnění PRnL-Stéblová.

Alibaba

Ukončení (od CR) vlaků v Rosicích nebo vlaky CR – HK bez závleku na PCE hl.n. bych řekl, že je to blbost.

K.S.

Nemuselo by se asi pod letiště, ale stačilo by kolem letiště zářezem, od zast. Závodiště je to po roh ranveje tak že by se dalo dostat kolem 10m pod terén, jistě by se dalo provést takové opatření, včetně třeba nestandardní konstrukce TV, aby bylo celé schované pod úrovní terénu.

Alibaba

Ale byl by to stejně nějaký hloubený tunel směrově na nic. Spíš by mě zajímalo, jak hluboko by se to muselo zakopat pod přistávací a vzletovou dráhu? Respektive jak tlustá musí být konstrukce mostu pro letiště?

K.S.

Směrově to nemusí být nic moc, ale asi by tam stačil otevřený zářez a sklon by nemusel být tak prudký.

Pišta

Ano. Byla by to dobrá dostupnost k nově zamýšlenému autobusovému terminálu

FlyingJ

Nešlo by dobudovat z existující vlečky jen pravý oblouk a napojit novou trať na tu stávajíci v prodloužené ose runwaye pardubického letiště, mezi Dražkovicemi a Novými Jesenčany?
Bylo by to kratší a pokud Ostřešany trať nechtějí, tak taky můžou mít suchý z nosu. Přitom by z toho jen těžili. Nechápu tenhle odpor proti velmi žádoucí stavbě, kór z Chrudimi.

železničář v důchodu

No, právě zhruba to by snad přece měla být ta varianta zvaná v textu „Jesenčanská“ …

Alibaba

Stavba by byla kratší, jen jízdní doba by asi vyšla stejná, neb směrové poměry a vyhlídková jízda okolo Pardubic.

železničář v důchodu

Stavba by byla kratší, a tedy především LEVNĚJŠÍ a nekonfliktnější, a pro leckteré cestující navíc i cesta vlakem lukrativnější než dnes autobusem nebo při současné úvrati v Rosicích n/L. a nutném dalším použití pardubické MHD …

Alibaba

Pak ale právě nastává otázka, jestli to vůbec (nějak okolo Pardubic) stavět, když to žádný uspořený čas nepřinese.
Za ty „ušetřené“ prachy by se asi opravilo v současné stopě a zkapacitnil úsek Pce hl.n. – Rosice.

Jiří Kocurek

Měl bych jisté obavy o kapacitu Pardubického nádraží v případě, že vlaky Hradec Králové − Pardubice − Chrudim budou úrovňově křížit trať Praha−Pardubice−Česká Třebová (Ostrava∕Brno).

železničář v důchodu

To křížení v případě „Medlešické“ či „Ostřešanské“ spojky mělo být minimálně pro jeden směr mimoúrovňové – a kde je psáno, že všechny vlaky musejí být v Pardubicích nutně průchozí?

Alibaba

Je navrženo podcházení koridoru (jedna kolej) u podchodu v ulici „K Pardubičkám“ (na Studánce).

libcha

Napadla někoho varianta, zaústit trať podobně jako TREŽku v Popradu ? 🙂

Jiří Šrámek

Ne.

...

Netřeba posouvat, viadukt by mohl být také řešením: https://en.mapy.cz/s/3y9gO

Jiří Kocurek

Kdysi kdosi vymyslel toto: https://mapy.cz/s/3y9qp
Výhodou je, že se provoz SJ−VZ navzájem neruší.

Alibaba

Ne, protože na rozdíl od Popradu je pardubické nádraží zastavěné z obou stran, a dá se říci, že od Chrudimě ješt více než od Hradce, kde je to teď vybouraný.

Michal

A co pripojeni na letiste? Od Prahy, Hradce i Třebový?

Alibaba

Na letiště je připojení autobusem č 90. Ten letový řád je ještě horší než noty na buben a JŘ linky tomu odpovídá. Když jsem odlétal z Pardubic, tak jsem z šotohlediska 🙂 šel od nádraží pěšky, a taky se dalo.

ceskolipak

SŽDC je specialista na tvorbu studií a jejich soustavné přehodnocování.
Nová trať se během 30 let zatím nepostavila žádná. Stále se utrácí za nové a nové studie. Ani z problematických staveb menšího rozsahu není rozhodnuto nic. A díky liknavosti je cena staveb nyní 2x dražší než, kdyby se realizovaly před 10 lety.
Jako daňový poplatník a navíc cestující, který platí plné jízdné jsem velmi rozhořčen.

Jiří Kocurek

Nová trať? To záleží na úhlu pohledu zda tam patří
− Nové spojení?
− Ejpovický tunel?
− Chotoviny − Sudoměřice?
Všecko lze přirovnat k Nové Tišnovce.

kolkol

Během posledních 30 let se postavilo rozhodně více, než během předcházejících 30 let. Určitě je to i tak málo, navíc se to neděje docela koncepčně, ale upřímně řečeno, na větší rozsah výstavby rozpočet stejně nemá.

železničář v důchodu

Do těch „předcházejících 30 let“ je ovšem třeba brát ještě navíc i Slovensko – a pak to asi vyjde trochu jinak. Ale minimálně je třeba respektovat to, co o posledních 30 letech napsal Jiří Kocurek.

Jiří Kocurek

A ještě bych se zeptal, zda je přestavba Přeovského či Plzeňského nádraží stavbou menšího rozsahu.
Ale asi je to jen drobná stavba. Škoda že na takovou drobnou stavbu nestačí ohlášení ke stavebnímu úřadu. 🙁

Dushan

Z pohledu cestujícího je to jen údržba existujcícího, elektrické vlaky přes Přerov či Plzeň jezdí od nepaměti.

ceskolipak

Tak jsem to myslel, údržba existujícího. Koridor je velká generálka, která už zase dožívá (Brno-Blansko…). Třeba takový cestující ze Znojma, Liberce a Kladna, Jihlavy si ani neštrejchnul… … a kolik milionu, nebo už snad miliard stály studie…!?

Jiří Kocurek

Takže zgenerálkováním jedkokolejného tunelu dostaneme dva dvojkolejné. Jdu zgenerálkovat Škodu 120, získám nejměně Tatru 613 V8.

Jiří Kocurek

Njn, když on někdo byl stavařem a _novostavbu_od_základů_ na stávajícím pozemku v limitech původní zástavby nepovažuje za údržbu.