SŽDC žádá o územní rozhodnutí pro tři stavby tratě na letiště, v Kyjevě už jezdí
Správa železniční dopravní cesty udělala další krok v přípravě tratě z centra na pražské letiště, když podala žádost o územní
Správa železniční dopravní cesty udělala další krok v přípravě tratě z centra na pražské letiště, když podala žádost o územní rozhodnutí ke třem dílčím stavbám. Podle tiskové zprávy tak SŽDC reaguje na výzvy dynamicky se rozvíjející letecké dopravy.
Mezitím se vlakového spojení na letiště dočkalo další evropské velkoměsto. Vlaky od konce minulého týdne nově jezdí z centra Kyjeva na mezinárodní letiště Boryspil, které leží zhruba dvacet kilometrů jihovýchodně od centra. Cesta vlakem na kyjevské letiště trvá 35 minut.
Z centra Prahy na Ruzyni by to mělo být ještě rychlejší, doba jízdy by se měla vejít pod půl hodiny. Zatím je ale investor ve fázi přípravy. Aktuální žádosti o územní rozhodnutí se týkají úseků Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, Praha-Ruzyně – Kladno a Kladno – Kladno-Ostrovec.
K těmto investicím se v současnosti připravují výběrová řízení na zpracování dokumentace pro stavební povolení. K realizačně náročnému úseku mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín právě probíhají profesní porady týkající se přípravy dokumentace pro územní řízení. Trať zde povede tunelem pod Střešovicemi.
„Provoz na českém nebi houstne, Letiště Václava Havla i Řízení letového provozu chystají významné infrastrukturní investice, a pozadu tak nesmí zůstat ani rozvoj návazné pozemní kolejové dopravy. Jsem rád, že na několika úsecích už se blížíme k územnímu rozhodnutí, což je u liniových staveb jeden z nejdůležitějších milníků. Příští rok bude z hlediska povolovacích procesů klíčový a já pevně věřím, že se nám podaří najít rozumné kompromisy mezi veřejným zájmem a zájmy majitelů dotčených pozemků,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
SŽDC rozdělila stavbu železnice na letiště do sedmi dílčích staveb. Výstavba byla zahájena zatím pouze na Negrelliho viaduktu. Cílem je proměnit stávající trať na moderní dvoukolejný a elektrifikovaný koridor a ze stanice Praha-Ruzyně vybudovat odbočku na mezinárodní letiště.
„Reakce na výzvy dynamicky se rozvíjející letecké dopravy“ už trvá nejméně dvacet let. Kdy bude hotovo není jasné. Podle memoranda z roku 2009 se mělo jezdit vlakem na letiště už na Vánoce 2013. Praha je jedním z největších letišť v Evropě, které nemá vůbec kolejové napojení. Podobný problém (a zhruba stejně rychle) řeší Irové v Dublinu, kolejové napojení chybí i na letiště Tegel v Berlíně. To má ale postupně zavřít.