SŽDC začne letos s prodloužením podchodů na hlavním nádraží, vypsala soutěž

7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne letos s prodloužením podchodů na hlavním nádraží až na Žižkov. Stane se tak minimálně

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Podchod vústěný na obě strany nádraží měl být realizován už tehdy, v 90. letech, při výstavbě nových peronů. Mohl bych jenom hádat, proč tomu tak nebylo.
V Hulíně naštěstí při výstavbě koridoru zvítěžil rozum a podchod je zkrz.
Nový praktický přístup: https://mapy.cz/s/3tBaA
Starý dogmatický přístup: https://mapy.cz/s/3tBaS

železničář v důchodu

Jen zopakuji co už jsem nejen tady napsal víckrát: „za bolševika“ byla jedním z hlavních problémů obava o to, že by v podchodu mohla dojít újmy osoba nikam necestující a železnice nebyla ochotna za takovou škodu odpovídat a ani schopna vyřešit, kdo jiný by za ni odpovídal, když by sice šlo o „veřejný“ prostor, ale ve správě železnice – a tento názor (přístup) přežíval ještě i v 90. letech, minimálně v jejich počátcích. Dalším důvodem byl třeba i tehdejší nedostatek finančních prostředků v době přípravy stavby (nebyli jsme v EU), takže se šetřilo a stavby se spíše omezovaly, než by… Číst vice »

Alibaba

Doplním pro zajímavost, že v mé diplomové práci právě v těch přelomových 90. letech mě bylo ještě špatně vyčteno právě takovéto navržené prodloužení skrz celé nádraží z důvodů, které právě uvádíte. Když se ale tato stanice ve skutečnosti po cca desetiletí udělala, tak už měla podchod přímo v projektu. No, co říci, v komisi byli v tomhle směru staré struktury. 🙂

Tomáš Záruba

Jen jestli to neznamená především to, že eskalátory na 5. až 7. nástupiště budou převážně nefunkční ještě 7 let…

VRT

To je myslím optimistická varianta…

ApolloXI.

Zkuste sehnat ND na výrobky zaniklého čsl. výrobce.

Peterko

Ach jo, další tunel…

Marek Turnovec

No nevím jak Vy, ale na tenhle já se jako člověk, co bydlí na Vinohradech, už roky těším. A myslím, že spousta lidí ze Žižkova a třeba studenti VŠE taky…

ApolloXI.

Až na to, že všichni tito porušují dosud platné předpisy o prostorách dráhy veřejnosti nepřístupných. Co dodržovat nějaký pravidla (a proto to např. na silnicích vypadá, jak to vypadá).

Jiří Kocurek

Právě proto by se cestujícím mělo umožnit, aby se na vlak dostali krátkou cestou a nemuseli obcházet nádraží cestou klikatou jak cesta osla. Vím, že OSoŽáci jsou zásadně proti, ale ať si klidně štěkají.

Alibaba

OSoŽáci jsou už dávno na smetišti dějin, teď když se tam hlídá, tak to dělaj normální policajti.

Ondra

Tak měli dávno instalovat chráněný přechod přes koleje, když je zřejmé, že poptávka procházet tudy je značná. V Jinonicích přejde přes koleje pár lidí za celý den a chráněný přechod tam vzniknul. Na hl.n. přechází řádově více lidí a legální přechod tam dosud chybí.

Ferenc Futurista

Protože kde není pruda, tam je nuda.

MartinS.

Vzhledem k provozu mi chodník podél magistrály přijde důležitější, i když nijak nezpochybňuji, že propojení na Žižkov je důležité také. Když člověk vidí, jak turisté táhnou po té úzké krajnici podél magistrály kufry, je s podivem, že se tam ještě nic vážného nestalo… Jen si říkám, proč ten chodník je až další etapa… to se to nedá budovat současně? I pokud jde o možné výluky, tak nástupiště 5-7 jsou na kolejích od Vršovic a nástupiště 1a na kolejích od Smíchova. Jen na Smíchově by se asi měl udělat přejezd ze Semmeringu, aby bylo kde ukončit linku S65 (stejně se bude… Číst vice »

Honza

Věřte nebo ne, ale ta opadávající zídka podél Legerovy, která by musela pryč, je pod památkovou ochranou. Víc snad není třeba dodávat, jak to vypadá třeba na Výtoni všichni víme. Tak se raději stavba rozdělila na více etap, ať se udělá aspoň něco.
Přímé zapojení zapojení od Semmeringu je v plánu v rámci rekonstrukce Smíchova. Už má platné územko, dělá se DSP.

Ferenc Futurista

Ta zídka nemá památkovou ochranu, ale je v památkové zóně.

Martin V.

Mě zaráží, že se neplánuje vyústění do ulice Kunětické. Odtud se nabízí přímé logické pokračování do Riegrových sadů nebo Vozovou na rozhraní Žižkova a Vinohrad. Ostatně i na dolní konec Vinohradské se dá krásně dojít Španělskou (s výhledem na vláčky 🙂 ). Oproti krajnici na magistrále je Španělská luxus!

Marek Turnovec

Tak to já bych byl také raději – bydlím v Šumavské. To řešení, popisované v článku se bude asi podobat současnému stavu, kdy se to dá projít přes ty dvoje koleje a člověk „vyleze“ tam, co se najíždí k autovlakům. Ale i ten vjezd k autovlakům se teď posunul kvůli nové výstavbě… Já měl dříve takovou teorii – kterou jsem si vysvětloval, proč se ty podchody neprodloužily už dávno. Že kdyby se prodloužily – a mělo se pokračovat dál právě k Riegerovým sadům, že by tam musely být schody a k nim zároveň výtah (dneska už přeci nemůžete postavit nic,… Číst vice »

ApolloXI.

Prodloužení podchodů do prostor dráhy veřejnosti nepřístupných? Porušení předpisů. Navíc v době neexistence online nakupování jízdenek i zbytečnost. Stejně byste musel jít k pokladnám nebo si s přirážkou zakoupit jízdenku u vlakové čety.

Martin V.

Proč do prostor veřejnosti nepřístupných? Pod nimi a pak výtahem do výškové úrovně ulice Španělské/Kunětické a bylo by. Podobně funguje výtah z metra Muzeum-A na povrch. Polovina lidí žádné pokladny nepotřebuje, neboť právě z vlaku vystoupila a odchází pryč, no a z té druhé poloviny, která se chystá k odjezdu, měla řada lidí nejrůznější časové jízdenky nebo třeba kilometrickou banku KMB 2000, takže ani ti k pokladnám nemuseli. Tudíž i před dobou onlineovou by ten podchod měl smysl. Já vím, nikdy se to tak nedělalo. Byla čtvrť před nádražím a jiná byla za nádražím. V posledních desetiletích se naštěstí toto… Číst vice »

železničář v důchodu

Především je minimálně za koncem „odjezdového“ (prostředního) podchodu protiletecký kryt – jak je velký a kde všude pod tou strání se nachází, netuším, nikdy jsem tam nebyl, ale určitě do případného řešení mají co mluvit i orgány CO: proto nikdy v minulosti nebylo možné ten střední podchod prodloužit a udělat tam regulérní přístup k vlakům včetně možnosti odbavení cestujících jízdenkami i na opačné straně kolejiště, i když takové nápady vznikaly samozřejmě už i „za bolševika“ (mýlí se ten, kdo by chtěl považovat tehdejší investiční útvary tehdejší „jedenáctky“ za úplné hlupáky). Jaká je ve věci toho krytu situace teď, netuším.

Antonín

Cituji:“Navíc v době neexistence online nakupování jízdenek i zbytečnost. Stejně byste musel jít k pokladnám nebo si s přirážkou zakoupit jízdenku u vlakové čety.“
Tak nevím, už minimálně 10 let jsem nestál na nádraží u pokladny, a to jezdím velmi často – vždy si právě jízdenky kupuji on-line, např. ČD nabízejí i bonusy za koupi on-line.

ApolloXI.

Kdo chce kam, pomozme mu tam. Mohou chodit Opletalkou nebo jakoukoliv jinou ulicí nebo dojet metrem jako každý normálnější člověk. Znalejší ví, že magistrála v úseku Muzeum – Hlavák je jen provizorium, nikoli původně zamýšlené konečné řešení.

Ondra

To je pravda, taky by mě nenapadlo chodit k Muzeu kolem magistrály a inhalovat zplodiny z aut a prach, když mohu pohodlně popojet metrem přímo do/z odbavovací haly nádraží.

železničář v důchodu

Když třeba spěcháte z Vinohradské ulice na vlak, tak je to většinou po obrubníku magistrály rychlejší než metrem, zejména když nepotřebujete kupovat jízdenku …

jifi

Hodil by se také výtah nebo schody z Vinohradské v tomto místě https://mapy.cz/s/3tyzX.

Poudy

Však přesně tam bude končit těm rozšířený chodník podél Legerovi ulice a dokonce to zvládnou i bez výtahu, dodržením nivelace se silnicí.

Johny

Nechci být kousavý. ale vejde se tam kolej která obslouží východní stranu
ostrovního nástupiště? nebo to bude nějaká úzká nudle? já jen jestli by nebylo lepší boční..

jirka

hm a co takhle k tomu ještě přistavět spíš další halu?

Poudy

Hala je dostačující, jen by to tam chtělo přidat víc míst k sezení, klidně za cenu zrušení těch módních sr..k co podle mě nemají na nádraží co dělat. Taky by to chtělo přidat víc možností občerstvení, taky za cenu zrušení těch krámků. Psal by to konečně sloužilo lidem, ne jen a pouze ziskům.

Jarek

Jirka myslel halu zastřešující nástupiště, ne halu odbavovací.

Hala odbavovací je vestavba pod magistrálou, kdyby se magistrálu povedlo zatunelovat, dá se hala zrušit – obchůdky jsou v ní jen ze zoufalství a prostoru na služby je hafo ve Fantově budově…

ApolloXI.

A kdopak by nám tu repliku haly zaplatil, potažmo tedy vyrobil ?

jirka

číňani, ti umí všechno na světě

Alibaba

Vyrobit není problém, obzvlášť kdyby nemusela být nýtovaná. O peníze se s vámi nepřu.

Poudy

Ale komu se tam nahoru bude chtít a kolik procent cestujících o tom bude večer? Když máte pět, deset minut na cestu z C nebo tramvaje na vlak a chcete si rychle koupit nebo k snědku tak kde tam? Prostě místo těch krámků by tam mělo být převážně občerstvení, maximálně třeba kufry, knihkupectví a podobné věci hodící se na cesty a bylo by to mnohem lepší, dnes si tam dobré jídlo na cestu fakt nekoupíte, když za něj nechcete platit astronomické částky ala malá bagetka za sto a podobně. Jinak magistrála pod zemí je utopie která není technicky možná zrealizovat,… Číst vice »

železničář v důchodu

Jste hodně odvážný: takto si koledovat o mínusy! Vždyť přece „Potrefená husa“ a podobné „drahožery“ jsou těmi ideálními občerstvovacími podniky pro běžné cestující a třeba „Billa“ je fuj fuj a jen pro „socky“! A chtít vymístit výstavní galerii podprsenek za 4 tisíce Kč a vypasovaných džín stále v úžasné „slevě až 70 %“, na které se tam přece stojí nekonečné fronty, to už je úplný vrchol – to jste si dovolil opravdu příliš …

Strojvůdce Příhoda

Koukám, že staromilci, kterým stačí párek v rohlíku, pivo v kelímku a oblečení z megasekáče, se nemohou smířit s tím, že hlavní nádraží dopadlo celkem dobře. Přestavba na obchodní dům s vedlejší funkcí nádražní budovy je zcela správným počinem. Bohužel jen tam malá Billa to poněkud kazí, ta měla být minimálně dvojnásobně velká.

Standa

Ona by tam stačila normální slušná hospoda ( ne pajzl) a normální bistro s normálními cenami, ne předražené bageterie s obloženou bagetou za kilo. Se zajedte podívat třeba do Kolína ( ačkoli tam teď modernizují, takže nevím, jestli ji už nezrušili) , nebo do Letohradu. A pro ty co chvátají a nemůžou čekat na klasické jídlo v restauraci bistro ( saláty, chlebíčky, sekaná, párek , něco pro travožrouty) nebo pizzerii s pizzou do ruky za třicet jako je třeba v Pardubicich ( plus polívka a pití za šedesát ) A normální supermarket dává na nádraží větší smysl než butiky s… Číst vice »

Poudy

Nevím jaké staromilce myslíte, ale když řeknete, že to jak nádraží dopadlo je správné, tak jste podle mě hlupák a basta. Nebo copak by tam pro ty podprdy chodíte? Nebo do Hervisu pro nové tenisky? Prosímvás 🙂

Poudy

Železničáři, to je poprvé kdy spolu souhlasíme a máš naprostou pravdu. Dobré jsou taky čokoládové speciality a podobně. Toho je přidat v Praze kvadra, nádraží by opravdu mělo sloužit jako nádraží, ne OC, doufám že tohle se jednou změní.

železničář v důchodu

Nechci se zdržovat tím, co je a co není poprvé, ale já ten svůj názor (= že celá koncepce té modernizace „dolní“ haly je špatně a působí proti zájmům a potřebám cestujících) zastávám už od počátku té přestavby a nevidím žádný rozumný důvod k tomu, abych jej změnil: pokud tam soudruh „inženýr lidských duší“ Strojvůdce Příhoda tak nutně potřebuje předražené „hadrárny“, ať si je nacpe třeba do té „Fantovky“, jak mu to vlastně nepřímo nabízí „Jarek“ – jediné, v čem mu lze dát za pravdu, je jeho názor, že prodejna BIlla by měla být (minimálně) dvakrát tak velká, ale hlavně… Číst vice »

Poudy

Pod tohle se můžu podepsat, no tak uvidíme, třeba s tím někdo na SŽDC něco časem udělá.

Vít Jůza

Páté nástupiště tam bylo už v dobách mého dětství, nové je jen 6. a 7.

Václav Novotný

Nevím, kolik vám je, ale to páté se myslím dělalo po listopadu. To jsem byl v Praze na vojně.

kolkol

To se tady v diskuzích píše opakovaně, ale je to blbost. Lidi plete to, že páté nástupiště tehdy bylo kompletně odbagrované a postaveno znovu, možná i v trochu posunuté poloze. Je tedy pravda, že bylo celé postaveno po roce 1990 a také je pravda, že páté nástupiště sloužilo před rokem 1990.

Strojvůdce Příhoda

Ano, páté nástupiště existovalo i před rokem 1990. Ostatně si rozklikněte dveprahy.cz a tam nástupiště uvidíte na snímku z roku 1975, ale na snímku z roku 1953 ještě není. Bylo tedy postaveno někdy mezi lety 1953 a 1975:-).

Původní páté nástupiště bylo plus mínus v dnešní poloze, ale bylo výrazně kratší.

kolkol

Ono tenkrát se to stavělo tak, že vše za halou bylo zplanýrované a stavělo se jako na zelené louce. Pod halou se koleje, nástupiště a podchody všelijak přepojovaly, aby byl zachovaný provoz, ale i tam se skoro vše stavělo znovu. V kolejišti se z předchozího stavu zachovala jen hala a většina třetího podchodu, který byl zánovní a už stavěny podle nových představ.

jirka

pravda existovalo
zde je to z března 1989
na youtube – Lokomotíva rady 169 Asynchron (1989)
https://www.youtube.com/watch?v=pYSiMNp5jRk

Jarek

polarograf, kontaktní čočky a.. asynchron…! ti lidi si neviděli do huby…

Robert Šalda

Já mám dojem, že to staré 5.nástupiště bylo postavené těsně před válkou. Myslím, že 1938.

ApolloXI.

1962

VRT

Každopádně v současné době je to tak, že 1.-4. prošli rekonstrukcí nedávno, 5.-7. mají devadesátkový „look“ a třeba ta dlažba se tam už celkem drolí. Samozřejmě, že by se tu dalo dlouze hovořit o tom, jak SŽDC provádí údržbu, ale to asi není předmětem debaty.

VRT

Sorry, nástupiště samozřejmě „prošly“

David

Prošla 😉

Strojvůdce Příhoda

Na pátém až sedmém nástupišti není dlažba, ale litý beton vytvarovaný do podoby dlažby, který byl ještě navíc barevně na svém povrchu upraven.

VRT

Tak přesně to se drolí…

ApolloXI.

Ono by se to nemělo solit, jenže …

ApolloXI.

Ono je to trochu jinak: na zhutněný násyp a podkladní beton byla položena pochozí vrstva z desek CRETEPRINT o tl. 100mm v barvě šedé a růžové.