SŽDC vypsala tendr k územnímu rozhodnutí pro první úsek VRT
Vysokorychlostní vlak ICE . Foto: Deutsche Bahn
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dotáhla přípravu tuzemských vysokorychlostních tratí až k tendru na dokumentaci k EIA a územnímu rozhodnutí.
Pozastavuji se tady nad pesimismem některých diskutérů. Kdyby takto pesimistický byl Edison, Marconi a další průkopníci tak patrně dodnes žijeme v jeskyni. Za mně pro SŽ palec nahoru že začala něco dělat i navzdory škarohlídům. Pasivitou pánové ještě nikdo ničeho nedosáhl. Ať žije pokrok.
Tak jsem vám tam ten palec hodil, i když za ty desítky let co žiju takovejch plánů už bylo…
doplněk: zelenej palec
Osobně bych jako pesimisty označil lidi s názorem, že VRT nebude nikdy, realisty jako lidi, kteří vycházejí s termínů obvyklých dle příkladů staveb Brno – Přerov nebo Ústí nad Orlicí – Choceň a optimisty, ty kteří věří terminům investora. V posledních 20-ti letech podle mne nejhůře predikují optimisté. Všem třem skupinám ale nezbývá než čekat, jak to dopadne, neboť vše je na investorovi, jehož zapojení do diskuzí jsem zatím nezaznamenal.
Já nejsem zastánce pasivity, ale pojďme nejdříve zajistit, aby vlaky u nás jezdily aspoň těch 160/200 i mezi Českými Budějovicemi a Brnem, Libercem a HK, Č. Budějovicemi a Plzní, Hradcem a Prahou atd. atd…. a pak se můžeme začít honit za chimérou VRT co jezdí 350 a mezi Prahou a Brnem se vyhýbá všem aglomeracím.
A co to dělat pane Nováku souběžně vše? Abychom tu západní Evropu dříve dohnali. Nebo jste neustálé zaostávání? Nevidím důvod proč by nešlo dělat obojí současně.
Pane Nováku. Napište tedy na Ministerstvo dopravy ať pozastaví stavbu VRT dokud nebude 160 km/h z Volar do Číčenic😁
Pokud zjistím, že některá sázková kancelář vypisuje letos kurzy na začátek staveb pilotních úseků VRT v roce 2025, vsadím si na to, že to tak nedopadne. Nejde mi o výhru peněz, předpokládám že ne nezahájení staveb bude velmi nízký kurz. Pokud peníze prohraji, tak navíc přiznám na tomto serveru, že jsem podcenil schopnosti státu zrealizovat v avizovaných termínech přípravu staveb takového rozsahu. A navíc budu příjemně překvapen.
No jakoby byste nevěděl, že to není jen v rukách státu, kdy se získají všechna potřebná povolení a kdy soukromí vlastníci prodají své pozemky, resp. kdy k nim stát získá vlastnická práva. Nejsme v Číně. Tzn. také bych byl příjemně překvapen.
Nesázejte moc, nad milión už se výhry zdaňují!
Nedávno se mi zdál takový scifi sen, že jsem se proháněl rychlovlakem po Česku přes 400 km/h a z Prahy do Ostravy jel jen 1,5 hodiny. 90 % jízdní doby bylo v podzemí ale okna ve vlaku fungovaly jako LCD displeje, takže nám tam pouštěli na LCD okna virtuální realitu, takže to vypadalo jako bych se koukal z okna na ubíhající krajinu ale ve skutečnosti jsme byli 2 km v podzemí. Nastupovalo se 100 metrů pod Fantovou budovou do vlaku, a byly tam instalovány dva rychlovýtahy, jeden jel rychlostí 10 m/s a druhý 4 m/s Za oba dva se platilo… Číst vice »
Tak to máte tedy dobré vize, co by ne. Jste si jistý že to byl vlak a ne hyperloop upravený tak že to jezdí jako vagonky na magnetickém polštáři? 😀 Rozhodně ale pěkná vize. LCD Okna by možná nebyla zlá ani na obyčejných vagonech, přece jenom těch PHS je čím dál tím víc.
Co by ne, dalo by se to, ale ta cena… Ale vize pěkná.
Mne třeba napadají takové vize, že by výrobci vagónu mohli do skel instalovat LCD panely a to by ve finále vypadalo tak, že ve dne se normálně koukáte z okna na ubíhající krajinu a večer či v noci, kdy se nedá koukat ven z okna k vůli světlu ve vagóně, by se aktivoval LCD displej a mohl byste se koukat na ubíhající krajinu pomocí infra kamery tedy jestli to říkám správně, něco ve smyslu objektivy pro noční vidění 🙂
Ty zrcadlova okna osvetlena zarivkou, ktera se neda vypnout, to je sileny… Sklo je jak zrcadlo a z venku jste osvetlen jako ve vyloze ci u vyslechu (takove to okno, ktere je jako zrcadlo…)…
Už to nehulte…
To by mohli dát velké LCD také místo dveří, na ních vám promítnout nádraží Otrava-Svinov a nemuselo by se vůbec nic stavět 🙂
To si tu dokumentaci není schopen stát sám udělat? To to musí zadávat externím firmamám?
Nebuďte zlý! Ty externí firmami chtějí být taky živivé!
omlouvám se za posmívání
SŽDC už neexistuje, pane redaktore 😊
„Formulář byl odeslán na Silvestra, proto je veden ještě pod původním názvem státní organizace“
Vždyť je to tam napsané!
No to sice jo, ale zveřejněn už byl v r2020. A myslím, že autor mohl už změnut název, ať se změna názvu líp a dřív dostane do povědomí.
Netrapte se tím. Pokud by se v r. 2019 uvedl budoucí název platný od 1.1.2020, muselo by se výslovně zmínit. Jinak by to bylo sousto pro právníky, kteří právě na formálních chybách vyhrávají soudní spory.
oprava: muselo by se to
Nezapomínejme na Děti Země, Vodu z Tetčic a určitě další, s výstavbou nově vznikající, sdružení….
… a jine vydelecne cinne ekoaktivisty
https://www.idnes.cz/usti/zpravy/ekologicky-aktivista-studnicka-brani-stavbe-parkoviste-v-litomericich.A140924_2102203_usti-zpravy_alh
Pan Dvorak uz tak dlouho zit nebude, jiz nyni je v duchodu…
Pokud si dobře vzpomínám, už před lety se v televizním rozhovoru zmínil tehdejší ministr dopravy, že stačila zmínka o VRT a na Vysočině vzniklo 22 spolků aktivistů s názorem „zásadně proti“
Jenže teď už platí zákon o předběžné držbě. Takže ekologické spolky se můžou jít vycpat. Nebo ten se týká jenom výkupu pozemků?
Na to bude stačit spojit se s některým majitelem a dotáhnou to k ÚS.
Tak takovým tempem jak se zde staví bude 1 rychlostní trať vůbec hotová do poloviny tohoto století
I vy optimisto!
https://www.ceskainfrastruktura.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_09_30-PTK-Polabi.pdf
Dle zadání půjde o čistě osobní trať s Vmax= 320km/h (výhledově 350 km/h) a Vmin=200 km/h.
Čtyřkolejný bude úsek, kde se v budoucnu budou potkávat Brněnská a Hradecká VRT, tedy ne až do Poříčan.
Díky.
Vypadá to pěkně, ale myslím si že to skončí tak maximálně rozpletem v Poříčanech a pak bude pokračovat trať na 200km/h.
Níže v diskusi je odkaz na zadávací dokumentaci, tam je přesně napsané jaké rychlosti kam jdou.
Už to by byl dost výrazný pokrok oproti současnému stavu mezi Chocní a ÚnO, průjezdem MuN a klikatící Moravským krasem.
Ja jen doufam, ze bude hladky prujezd v plne rychlosti umoznen vsem vlakum, jak z RS1 (Brno) tak RS5 (HK)… z toho schematu to neni uplne jasne…
Mj., proc se uvazuje z vyhybkami na 160 a ne na 200 z prujezdnych koleji, na VRT ma byt min. 200km/h…?
Já se teda dívám a těch 160 je do odbočky. Zatímco na Brno se má jet přímo, tedy max. traťovou.
A že teda na Hradec to nepůjde 200 km/h zdrz? Asi se uvažuje s tím, že všecky vlaky od Hradce budou v terminálu Východ zastavovat. Pak je výhybka na 200 km/h vyhozená investice.
Rychlost do odbočky 160 se vám zdá málo? Až to bude postavený čtyřkolejný (tunel na Zahradní město), tak toho tou odbočkou moc jezdit nebude.
Nemluvim o odbockach, ale o propojeni dvou VRT, hradecke a brnenske v termialu Praha-Vychod, min. rychlost na VRT ma byt 200kmph a predpokladam, ze vlaky v obou smerech budou dosahovat sveho maxima 320kmph,… pokud se tam neuvazuje s mnohem nizsimi rychlostmi… a neni tam zadny problem mit 4 prujezdne koleje, zastavkove jsou ty vnejsi predpokladam….
Je to schema, ve kterem nejsou uvedeny tratove rychlosti, jen rychlosti na vyhybkach do odbocujicich smeru….
A urcite je nesmysl, aby vsechny vlaky z HK museli zastavovat na teto stanici…
Na tom schématu je to přece vidět jasně – Brno průjezd středem, HK průjezd vnějškem (koleje bez nástupišť) plnou rychlostí. Všechno tam určitě stavět nebude. Odbočky na vyšší rychlost by měly smysl, pokud by např. z HK mělo něco jezdit přes ZM (což asi bude rychlejší, než současná stopa přes Libeň), nebo naopak pokud by Brno bylo dřív, než spojka na ZM. A různé rychlíky do Nymburka a Pardubic by mohly mít také sjezd 200 (220), i když za pár km zpomalí na 160. Na těch pár km by totiž mohly zrychlovat/brzdit a na samotné VRT by tolik neblokovaly rychlejší… Číst vice »
No, tim jsem si prave nebyl jisty, ale v tom mate pravdu, ty vnejsi jsou bez nastupist a stanice je mezi… Co se bude stavet jako prvni, to take mi neni uplne jasne, pac jako pilotni projekt je to cervene (Polabi), tedy i cela stanice Praha vychod, zapojena do uzlu Bechovice pres Liben (trochu zavadejici nazev Liben),… A jinak presne o to mi jde, aby vlaky na VRT nezpomalovaly zbytecne az na 160, u stanic to chapu, ale na kazde odbocce pak tech zpomaleni muze byt vice a brzdit tak VRV… https://docplayer.cz/45550627-Pripravenost-dt-na-dodavky-vyhybek-pro-vrt.html str. 8…. i kdyz v CR jeste neni… Číst vice »
Jak píše Polabí, tak na HK (+Kolín+Nymburk) jsou vnější koleje vedené bez odboček z Běchovic, tam očekávám tu minimální rychlost 200, ale samozřejmě více.
pro info
https://www.ceskainfrastruktura.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_09_30-PTK-Polabi.pdf
Vzdušné zámky – k nezaplacení!
Pozor s těma mínusama – su pamětník! Rychlodráha už tu byla na papíře někdy v r. 1968, nebo 9. Tuším se měla jmenovat Maglev, nebo tak nějak.
Tak můžete to udělat jako Chaïm Nissim, který protestoval proti stavbě s pěchotním raketometem, aby se to nepodařilo postavit.
Neprotestuji. Jenom už jsem těch projektů vzdušných zámků zažil povícero. Zatím se na tom živily jen projekční kanceláře a zeměměřiči…
Víte, ono to v tuto chvíli není až tolik VRT jako spíš východní rozplet dálkových tratí s dodatečnou kapacitou. Takové „nové spojení“ o kus dál na východ.
Fajn.
to mě poser… ono to snad bude dřív jak dokončení koridorů ……;) 😉
A to vadí?
ne nevadí proto ten smail. ale na 1. koridoru jsou zapotřebí důležitější stavby. Hlavně Ústí – Choceň a uzel ČT . a uzel ČT pokud data nekecají má trvat 6 let a začít v roce 2023 … nevím co tu na tom má trvat 6 let včetně nákladních spojek.
Kdy už lidi pochopí, že rejpat se v již pojížděných kolejích, nota bene bez rozumné možnosti objezdu, je právě zcela logicky to nejpomalejší v železničním stavitelství, a naopak nové tratě se (od stavebního povolení) dají postavit (kromě dlouhých tunelů) v zásadě v libovolné délce za 3-4 roky čistě jen podle toho, kolik je peněz…?
A nehodila by se tedy nákladní dopravě spíš nějaká novostavba „střed“ a „jih“ (eventuálně i „sever“), které by umožnily překonání zemské hranice se sklonem do 10 promile? Otázka teď samozřejmě jak jak to navrhnout aby to ekonomicky vyšlo.
Ne, nehodila.
Nákladní dopravě „stačí“ současné tratě, pokud na nich bude kapacita, která se má navýšit právě postavením VRT a vymístěním osobní dálkové dopravy na ní.
Pomůže taky dvojkolejka VOsek – HK – Choceň novostavba Choceň- UnO a asi by to chtělo ještě něco navíc
mezi UnO a MuN.
Zemské hranice se sklonama do 10 promile právě už překonávají na současných hlavních tratích Brno – MuN a Olomouc – MuN. Trať přes HB je s tohohle hlediska na houby.
MuN = Městečko u Nádraží. 🙂
Samozřejmě že by se takováto nákladní trať hodila. Nejlépe “přilepená” na vrt Praha – Brno. To abychom se vyvarovali negativnímu příkladu z Německa. Kvůli přetíženým tratí v údolí Rýna, postavili v Německu vrt Frankfurt – Köln. To aby ulevili těmto tratím od stále stoupajícího provozu osobní dopravy. Jak regionální, tak i dálkové. Ale zejména z důvodů hluku i nákladní dopravy. Ovšem po zásahu politiků a rádobyodborníků, vznikl paskvil s až 40-ti promile. Kde mohou jezdit jen výkonné soupravy ICE a vozové vlaky jen se dvěma lokomotivami. Cargo bylo eliminováno úplně. Bohužel již po pár letech se ukazuje, že i přes… Číst vice »
Nevím jestli bude možné tu trať lepit na VRT, když se jednou provedla šotoprojekce, tak v trase VRT vyšel příliš velký sklon (ta má u Brna, snad nějakých 25-35 promile), takže by se to muselo trasovat jinudy. Ona za to bohužel může geologie, jak se nasunuly zemské desky, na sebe, tak je to z Moravy prudší a ještě je to napříč zlomu. Pak je otázka jestli by třeba nevyšlo líp vybudování „stoupací“ koleje na Nov Tišnovce, byť třeba s poloměrem 300m, která by snížila sklon z Tišnova po Mezihořský viadukt, z Dolních louček do Řikonína a z Řikonína do Vlkova,… Číst vice »
Podívej se na Číňany, Korejce a ještě dříve Japonce, jak mastí VRT přes echtovní hory-doly, zvodně, bažiny, skrz tektonický zlomy a pod mořem k tomu. Prakticky se všemi přírodními prvky a úkazy, mají projektanti i stavitelé ve světě, již zkušenosti. Jsem zkrátka zastánce stavět VRT tratě, jako univerzální. Tedy pro smíšený provoz osobní i dálkové dopravy. I na VRT mohou být každých dvacet, třicet kilometrů výhybny s předjîzdnejma kolejema. A od Brna do těch Poříčan a na Pravobřežku, bych tu VRT klidně udělal čtyřkolejnou. A samozřejmě +/- 10 promile. Tím dostaneš to nejhlučnější mimo obydlená místa. Pokusem by byla i… Číst vice »
Nevím jak Číňani, ale Korejci, Japonci a Thajwanci maj VRT čistě pro osobní dopravu,. Smíšenou dopravu chápu (a většina lidí v oboru železnice) jako osobní a nákladní (pak je tak technické omezení do rychlosti cca 200). A osobní dopravu můžem dělit na místní (Os) a dálkovou (R a výše). U nás očekávám teda i nějaké vlaky (R) typu Praha – Jihlava a pak třeba po 240 dál do Brna. tady se akorát rozcházíme v pojmech osobní vlak a dálkový vlak.
Alibaba V případě Asijských stavitelů jsem měl na mysli jejich projekční a stavitelský um. Co se týče VRT se smíšeným provozem tak jich opravdu mnoho není. Něco málo ve Španělsku a Holandsku. Ale v DE je to běžné. Tedy pokud sklon dovolí. Taková VDE8 je pro takovýto smíšený provoz stavebně připravená. Každých dvacet až třicet kilometrů je výhybna, která má oboustraně dostatečně dlouhé koleje. Proběhly už i nějaké pokusy. Jak s Vectronem, tak i Traxxem. Ovšem vše prozatím stojí z důvodu velmi nespolehlivého ETCS. I proto osobní (ICE a IRE) doprava zůstává stále ve zkušebním režimu. První Německá VRT Hannover… Číst vice »
VRT na 350 nejde dělat jak pro nákladní, tak pro osobní dopravu, můžou se sice postavit v souběhu dvě tratě, proč ne, ale pak se objeví právě otázka proč nepostavit tedy VRT s vysokými sklony a pak druhou trať pro nákladní dopravu s malým sklonem a mnohem menšími poloměry, než bude vyžadovat VRT.
Dvě separátní tratě, budou horko-těžko procházet přes EIA a jiné zelené skupiny.
Dělení krajiny, byť v sebelepším zájmu, je vždy velké mínus pro projekt.
Záleží na tom jak se to pojme. Když se budeme třeba bavit o stoupací koleji Tišnov-Řikonín-Vlkov, což je tedy dost nedostatečné řešení, nebo třeba o přeložkách na trase Břeclav-Znojmo-Havlbrod-Pardubice-Rosice, tak ten zábor a fragmentace budou zanedbatelné. Navíc zase opuštěním staré trasy vzniká v krajině potenciálně nový prvek a biotop, vznikne třeba polní cesta, lze i s alejí, třebas divokou, viděl jsem takové vzniknout po tom co u cesty byly vyskládané kmeny lind, nebo vznikne remízek. To stejné pokud by došlo ke stavbě tratě třeba v trase Svitavy-Polička, nebo Zastávka- Náměšť-, kde by došlo k přeložkám a opuštění současné trasy. Pak… Číst vice »
Jenže 2 koleje pro náklady a 2 pro VRV natrasovat paralelně je jako oheň a voda.
Já si mylsím, že požadavek nákladních kolejí k VRT kolejím je nereálný právě pro protichůdné požadavky obou typů dopravy. VRT potřebuje směrování a pak ji nevadí větší sklony (nad 12,5 promile). A myslím si, že přes Vysočinu prostě nelze trasovat VRT a nákladní koridor dohromady. To už se mě zdá reálné přidat nějakou extra kolej pro nákladní vlaky mezi Tišnovem a Křižanovem, kde vyhoví stoupání normativům hmotnosti v okolních úsecích (když třeba neprojde „SŽDC postrková služba“).
Německo nemůžu komentovat, jen se divím, že údržba nepočítala se 40 promile.
Alibaba Požadavky rychlé osobní a nákladní dopravy nemusí být přece vůbec protichůdné. Vše je jen o synergických efektech, zohledňující zejména ekonomický aspekt v dlouhodobém horizontu provozu. Údržba na trase Köln – Frankfurt je megadrahá. A i když se jedná o trať s obrovským množstvím přepravených cestujících, je to zároveň nejprodělečnější úsek VRT v Německu. Jen drátenická souprava koštovala stejně jako nové ICE. Souprava na výměnu kolejnic téměř třikrát tolik. Ty stroje jsou originály a jedinečné. Patří DB Netz, protože soukromým stavebním firmám by se nevyplatily. Trakčních měníren je taky 3x více, než na nové VRT Leipzig – Erfurt – Nürnberg.… Číst vice »
Zapomínáte ještě na jednu věc, v Německu je každá VRT originál a pokud vím, tak se tam používají pevné jízdní dráhy. Tady to má být podle francouzského modelu se štěrkovým ložem. Nedivil bych se kdyby cena těch strojů byla tak vysoká právě protože se jedná o takové, které musí pracovat s pevnou jízdní dráhou.
Tak pokud to nepovažujete za protichůdné, mohl by jste naznačit trasování takovéto 4 kolejné trati?
Alibaba Trasování je víceméně dané. Počítá však s velkými sklony. I tak se při projektu, respektive stavbě samotné nevyhnete potřebě budovat tunely a mostní viadukty. Pokud tedy sklon v dané trase, bude ze zadání pro projektanty od investora určen do 14-ti promile, vyjdou projektantům tunely, mostní viadukty a zářezy prostě delší. Ale v té samé, již blokované trase resp. v již určené územní rezervě. Zda se vyplatí navýšit cenu díla o 30-40% a získat tím neuvěřitelnou kapacitu, se dle mého názoru vyplatí. Musíme totiž vycházet z ceny za kilometr, jež budou platit dopravci za použití. Tedy zda bude nová VRT… Číst vice »
Ano, trasování pro VRT je dané, já se vás ptám, kudy by jste to trasoval, aby to splnilo i sklony do 12-15 promile. Nedomnívám se, že tak jak je to navržené se dá postavit s menšími sklony. To by jste pak od Brna mohl vyjet z tunelu až ve Veverské Býtyšce po 30km v tunelu (4 jednokolejný). Dvě koleje pro rychlovlaky budou vždy stějně provozovaný rychlovlaky, tak budou muset nějak ekonomicky fungovat. Ale uznávám, že nějaké provozní náklady typu traťovek, dráteníků a zabezpečováků by měli řádově stejné náklady při 2 ne 4 kolejích. A Nexáky nepotřebují luxusní směrové poměry na… Číst vice »
Jenže ta VRT vůbec nemusí splnit to co si od toho stát/SŽ/ŽESNAD slibují, zejména pokud bude probíhat postupně i modernizace tratě přes Pardubice. VRT může možná stáhnout 2 páry za hodinu na Brno, ale o tom že to bude znamenat výrazné uvolnění kapacity přes MuN (Vím co to je 🙂 ) pochybuji. Na jedné straně budete mít úsek na 320 až po Poříčany, z druhé do Přerova, pak bude hodně dlouho nějakých 80km na 200km/h a pak teprve těch nějakých 200km na 300. to je odhadem jízdní doba nějakých 65 minut. Severní trasa přes Olomouc bude mít tak odhadem 210km… Číst vice »
Očekávám, že VRT stáhne i 2 páry/h vlaků na Ostravu (a dále), protože to přes Brno bude rychlejší (cca 2h) než přes MuN, tam se zvednutím na 200 ve vybraných úsecích toho moc nezrychlí. Nějaká rychlejší vrstva přes Pardubice zůstane, viděl jsem návrh na expresy HK – PCE – MuN – BR/OL a já bych třeba řekl, že v HK by mohli použít (v jednom oběhu) soupravy (neříkám nutně VRV) co jim přijedou po VRT od Prahy. Každopádně si myslím, že VRT ČR pomůže, a až bude postavená, tak se uvidí, jak se ustálí toky cestujících a nákladu. Pak bych… Číst vice »
Rychlejší to přes Brno nemusí být, záleží na tom na kolik opravíte koridor. Není moc důvod proč by se po něm nemělo dát jezdit 230km/h a pokud bude Brno – Přerov dvojkolejka na 200, tak by musel objem dopravy narůst podstatně, aby se vyplatila i ta trať na 320. Postavit VRT a pak čekat jak to dopadne na ostatních tratích je IMHO největší blbost co můžeme udělat, současná železniční síť tak nějak odpovídá z větší části potřebám R-U monarchie, eventuálně Československu, ne současnému uspořádání, podívejte se na to jak jsou tratě napojené do uzlů, co vede ve směru sever-jih a… Číst vice »
Rychlejší přes Brno to bude. Praha – Brno za hodinu a Brno Přerov za půl hodiny. Pojede-li vlak do Olomouce má to za 1:45. Přes MuN se to bude furt okolo 2 hodin, nějaká 200 mezi Pardubicema – Chocní (místama +Zábřeh – Olomouc) to moc už neurychlí. Rychlost 200 je dána naší legislativou, nedá se vyloučit, že by se mohla po vzoru okolních států zvednout na těch 230, ale právě tohle zvednutí vám zase zmenšuje kapacitu (i pro nákladní vlaky). Brno – Plzeň pro nákladní dopravu je už jiná kapitola, tady píšu: https://zdopravy.cz/szdc-chysta-jizdni-rad-pro-prepinani-na-stridavy-proud-v-polabi-39705/#comment-197314 , že tady ta trasa je/byla elektrifikací… Číst vice »
Pokud se dostanete do časového rozdílu 10-20 minut u hodně lidí začne hrát roli cena, a to bude u tratě přes Brno nezanedbatelně vyšší. I pokud by se politicky aplikoval stejný tarif na VRT a na normální tratě. Nemyslím si že rozdíl 10-15 minut lidem ospravedlní rozdíl ceny někde na úrovni průměrné hodinové mzdy. Ano dnes je v plánu zrychlení Pce – Choceň, ale pokud se zrychlí takto celý kus od rozpletu, tak už se ty minuty nasbírají. Při průjezdu plnou traťovou rychlostí je to dolů 10 minut. Bez tunel, tunel a rychlý průjezd z Ústí do Krasíkova dá dolů… Číst vice »
To melo byt driv, nebyl by problem s kapacitou na koridorech…. VRT jsou jakesi „zeleznicni dalnice“…
V cílovém stavu dvě koleje pro směr Libeň – Nymburk a další dvě koleje pro směr Zahradní město – Havlíčkův Brod, prospojkované a bezkolizní. Vypadá to fajn.
V reálu by bylo lepší místo zbytečného zdvoukolejňování 060 dotáhnout zárodek až do VOseka.
Tady někdo níže napsal, že to bude čtyřkolejné – to jako fakt? A napojení do trati 010 za Poříčanama bude jak? Splete se to se stávající tratí na falešnou čytřkolejku, která půjde až do Peček, nebo jinak?
Tady to máte, můžete studovat. Pozor, má to 75 MB.
https://zakazky.szdc.cz/document_36003/6e9ce4d5a94cd78eb758ac307fbcb88b-dur_vrt_polabi-zip
Až to bude postavené, tak budeme mít zhruba tolik km VRT na milion obyvatel jako má Čína. Pak už by mohly odpadnout ty přiblblé kecy o zom, jak jsme oproti Číně zaostalí.
Tyhle názory nelze brát moc vážně. Všechny části světa mají svý pro a proti. A já jsem docela rád, že tady nikdo nebude mejm dětem zakazovat studovat proto, že chodim na červenou, když nic nejede. 🙂
„Až to bude postavené, tak budeme mít zhruba t“ ááákhle dlouhý fousy !
Neumite počítat.
Čína má 32000 km tratí, takže cca 22mm na osobu 🙂
U nás by to tedy mělo být 240 km. Takže asi tak VRT Praha-Brno a kousek. Kde to vidíte?
Radku, studená sprcha, ale díky za ni.
Také zaostáváme v počtu námořních přístavů. V ČR by to vydalo asi na půl přístavu Brémského.
Připomíná mi to dobu, kdy ČR předháněla Sovětský svaz ve výrobě ocele, především kolejnic. Kolejnice pak byly prodávány na západ pod cenou, jelikož v ČR je nikdo nechtěl. Ale plnily se tabulky a plány výroby. Byli jsme nejlepší ve výrobě kolejnic.
Takže pozor na to. Chtít kilometry VRT jen proto, aby vyšel nějaký šoto−ukazatel je cesta ke zkáze.
K tomu máme fakt daleko. Až těch VRT bude stát 1000 km a dalších 500 v přípravě, tak o něčem v tom smyslu může být na čase se pomalu začít uvažovat. 🙂
Kolejnice za socialismu možná vyráběly uměle. Ale vy máte dojem, že zde není poptávka po rychlé železnici?
Nepraskají náhodou nejvyšší vrstvy vlaků ve švech a kapacita těch našich pár trošku moderních tratí není vyčerpaná?
Opět to bude o stejných, zbytečných problémech, jako v případě jiných strategických liniových staveb: 1/ problémy s majetkovou přípravou (proč by např nebylo možné již po územním rozhodnutí získat ze zákona práva k pozemkům v trase s tím, že se náhrada dořeší později?); ano, máme zákon o urychlení výstavby, ale i jeho aplikace má řadu problémů a nejasností. 2/ účast jakýchsi spolků – k ochraně veřejného zájmu na úseku ŽP jsou ze zákona povolány správní orgány – ČIŽP, MŽP, obce,… stejně tak jako např v oblasti školství MŠMT, kraje, obce, školní inspekce atd. Není tak jediný rozumný důvod, proč by… Číst vice »
Proč by to nemělo být možné? Protože náš právní a zejména společenský systém není natolik vyvinutý aby se to dalo. S tím co třeba teď provádí finanční úřady, které ignorují rozhodnutí soudů bych s dáváním takové pravomoci ouřadům byl velmi opatrný. K tomu nepočítám ty dvě velké pozemkové krádeže v minulém století. A nepočítám to co tu provedli Němci. Spolky se k tomuto musí mít možnost vyjádřit jako další kontrola veřejnosti. O každém se dá říct že může být zmanipulovaný, ovlivněný, ale pokud může být ovlivněný spolek, tak může být ovlivněný úřad… Problém je že dnes je penzum znalostí tak… Číst vice »
Není SŽDC už jen pouze SŽ?
Ve včera podvečer rozeslané zprávě byla zkratka SŽDC:-)
Fascinuje mne, jakou důležitost dávají diskutující změně názvu a zkratky a jak mají potřebu se na tom točit, ač jde o změnu velmi nepodstatnou. Snad každý ví, že se to teď mění a že z pohledu tohoto serveru je to úplně fuk. Ouřadové ať si to na svých dokumentech pohlídají a nám to může být jedno, ne?
Ene bene: Kdo by si nerýpnul do redaktorů, když už dřív a bez schválení používali termín Správci železnic místo SŽDC. Nejprve by se měli podívat na své trámy v jejich vlastních očích, než třísky v očích svých bližních.
Děkuji za vysvětlení, pane Sůro.
Je to vysvětleno hned v prvním odstavci. Tendr vypsali ještě pod názvem SŽDC.
Milá Jano! Napsat o nějaké mocné společnosti, že je „pouze“, je velmi smělé. Ani nevíte, jak jsem na Vás hrdý – vždyť Vy jste taková česká Janu z Arku. Ta si taky nebrala servítky!
Myslím, že v tom zákoně je, že se tak budou jmenovat od 1.1.2021
Není.
Kde jsou ti vysmivači co tvrdí že VRT je v Česku nereálný projekt a když by náhodou tak to nebude dříve než za 30 let?
Ale, ale. Ono to už stojí? 🙂
Uvěřím, až pojedu. Zatím jenom papírujeme dvacet kiláčků. Už teď se děsím kolik syslů má po trase svou noru.
Nestojí ale podnikají se první konkrétní kroky. Každý inteligentní člověk ví že jsou tady nějaké procesy které samotné stavbě musí předcházet. Umím si představit že tento proces bude rychlejší díky změně stavebního zákona.
Myslíte toho stavebního zákona psaného nikoliv ministerstvem, ale Hospodářskou komorou? Toho, ke kterému 90% dotčených státních orgánů vyslovilo zásadní připomínky a vlastní zaměstnanci ministerstva sepsali otevřený dopis proti? Ten který dost možná nic nezrychlí, ale jen zdraží? Ten který doufám půjde do koše?
Možná kdyby vlastní zaměstnanci ministerstva raději sepsali samotný zákon, nemuseli sepisovat připomínky k cizímu návrhu, který je jen vynucenou reakcí na stávající katastrofální situaci.
Nemůžu mluvit za ty zaměstnance, ale vy byste v práci dělal na neschváleném projektu, který vedení firmy zadalo externistům? Zaměstnanci snad můžou dělat jen na tom, co jim schválí šéfové. A když ti danou práci přidělí někomu jinému..
Oni jej původně sepsali, ale pak za ministerstvo šla verze, kterou jim „někdo“ přepsal.
Nebo to napíšu ještě jinak: Procesem EIA (který vedle územka bude i v tomto tendru) si už prošla část pražského okruhu mezi D1 a D11. Tak dávno, že EIA už vypršela.
Ve státě s takto chaotickým plánováním dopravních staveb, s naprosto chaotickým premiérem a jím podřízeným ministrům, v takovém státě je nad jakýmkoliv plánem skepse hodně na místě.
Jen takove kroky jsou podnikany u kazde stavby, presto nektere trvaji desitky let…
Prozradím vám jedno tajemství: Stavební zákon byl v roce 2016 novelizován 4x, slovy: ČTYŘIKRÁT.
Myslet si, že novela zákona přinese nějaké zásadní zplepšení, když ji připravuje ta samá vláda jako 16 (slovy: ŠESTNÁCT) předchozích novel mi přijde… jako kolosální nedostatek informací.
No hlavne je po trase klanovickej les…
Neni, trat vede okolo podel dalnice D11…
U Bechovic muze jeste se zmenit trasa podle toho, zda VRT pujde v Praze pod zem nebo zustane na povrchu…
V tom případě Xaverovský háj
je to presne mezi…
https://plan.app.iprpraha.cz/vykresy/
Nebude ani za 30 let. Přečtete si něco o jiných stavbách, především silničních, což jsou taky novostavby. Viz D1 kolem Přerova. Plánuje se už a připravuje už přes 20 let a stačí jeden zapšklý člověk s chorou myslí, který k tomu založí pseudospolek a nepostavíte nic. A zákony jsou na to krátké. A nebo si přečtěte příspěvek Davida M, popsal to naprosto přesně. Ano, začíná se něco dít, studie a různé papírování je moc dobrý byznys, spousta firem se na tom napakuje. Uvázne to ale na výše popsaných problémech, kór v tak silně urbanizované oblasti, nakonec se zjistí, že nejsou… Číst vice »
Dříve to nebude ani náhodou. Zdaleka nejen já považuji u nás VRT za zbytečně vyhozené peníze a naštěstí se toho už ani nedožiji.
To třeba já bych zase ty VRT uvítal, už kvůli prolomení té „bariéry“ mezi Čechy a Moravou, kde chybí jak kvalitní silnice, tak právě i ty koleje. Za mě by to byl obrovský přínos. Jde ale o to, že jsme v Česku a zde to je opravdu běh na dlouhou trať. Začít to připravovat, to je to nejjednodušší, co se dá udělat a bylo by trestuhodné to neudělat. Ale co dál? To už je pro naše úředníky Vyšší Dívčí… Takže budeme plánovat, projektovat, soudit se, pak všechno předělávat, odvolávat, přeprojektovávat řadu a řadu let… Bude se na tom živit sopusta… Číst vice »
No ony kvalitní silnice a koleje nechybí jen mezi Čechami a Moravou, ale prakticky kdekoliv. Určitě to není důvod k vyhození dvěstě miliard zrovna na VRT Praha-Brno…
Tak zrovna VRT Praha – Brno má velký význam pro spojení řady významných sídel ve směru západ – východ a rozhodně se nejedná o „vyhození“ peněz. Je ovšem nutné velmi dobře propočítat náklady, ekonomickou návratnost, předpokládané využití a další přínosy. Není dobré být příliš velkým optimistou, stejně tak není potřeba být nadměrným skeptikem. A pokud nevyjde celé trať, dost možná vyjdou některé dílčí úseky, které budou mít významný přínos i pro uvolnění kapacity stávajících tratí.
Ano. A i kdybyste těch 200 miliard náhodou měl, tak vám z těch propočtů vyjde, že využitím na různé jiné stavby ušetříte víc člověko-minut než do Brna.
Taky bych vám při fascinaci VRT rád připomněl, že VRT už nebude „s inkartou za korunu na kilometr“, resp. za 25 halířů pro cílovou skupinu Anofertu…
Tady ale nejde jen o spojení mezi Prahou a Brnem… Je to i o alternativním propojení Berlín – Vídeň, o rychlejším propojení Praha – Vídeň, Praha – Budapešť, Praha – (Balkán) ad.
Proč vyhození? To jako po postavení tam nebude nic jezdit? To je pěkná blbost. I kdyby se jezdilo jen 200 (protože na to už soupravy jsou), tak to dopravě prospěje (kapacita a zrychlení).
Ale jo, něco by tam jezdilo. Ale za 200 miliard prostě postavíte víc jiných staveb s lepším užitkem. Příkladem jedné z nich je ta, o které se mluví v tomto článku. Uzly Praha (i bez NS2), Brno, Ostrava mají k dokončení daleko, je vize na nějaké tunelové výjezdy (řešící rychlost i kapacitu), spojení do Německa tunelem i brodem, VoChoc, 1. TŽK potřebuje dořešit Brandýs a doopravit pravobřežku, velká ambice v novostavbách je Brno-Přerov a i Mladá Boleslav. Jo a pak ještě ETCS a přechod na střídavinu… 🙂 Nějaká VRT do Brna je proti výše uvedenému opravdu luxus nebo téma vlhkých… Číst vice »
Uzly se mají dělat, Praha se dělá NS2 by se hodilo, ale to bude ještě delší běh než VRT, to snad není ani v územním plánu. Brno je kapitola sama o sobě, nechápu, proč ho stále chtějí přesouvat. Ostrava je v přípravě, vzhledem k rozsahu se ani nedivím, že to dlouho trvá.
Německo oběma směry je navázání na VRT, které ale nechcete, tak si rozmyslete co chcete, to samé Brno-Přerov.
Z mého pohledu VRT prostě je další část rozvoje železniční sítě.
No, prolamují se tu některá tabu. Tak třeba že se po projektantovi požaduje, aby měl zkušenost se stavbou VRT min. 250 km/h. Takže domácí projektanti jeda s partnerem.
Tak konkrétně tento úsek má ohromný význam, i když by měl být ve finále provozován třeba jen na těch 200 km/h. Dojde k odklonu dálkové dopravy z exponovaného úseku tratě a může dojít k zahuštění taktu příměstské dopravy z Poříčan/ Brodu na nějakých 7,5 – 10 minut ve špičce s tím, že v Běchovicích dojde k rozdělení větve a do centra bude možno jet severní a jižní variantou. Pokud by se šlo v úvahách ještě dál, vlaky přes Libeň by teoreticky mohli pokračovat (třeba každý druhý, třetí) směr Beroun přes Krč a ty jedoucí přes Zahradní město naopak rovnou na… Číst vice »
Doufám, že v rámci úseků VRT na této trati budou jezdit pouze vlaky s minmálnílní rychlostí 160 km/hod a následně po dobudování tratě jen jednotky VRT a nikoliv regionální doprava.
S frekventí maximálně 10 vlaků za hodinu je tam místo i pro třeba pro vlaky na 140. A přes noc by se klidně mohli tahat náklady do Libně i 80.
Jirka: jen mám takovou obavu, aby tam nejezdili běžně regionální osobní vlaky ve dne se zastávkou v každé stanici.
A kolik takových stanic(zastávek) na trase je? 0(neznám detaily stavby možná tam nějaké jsou, ale to já nevím)? Když nebudou mít kde zastavit tak proč by tam vůbec jezdily?
Když tam žádné stanice nebudou, tak těžko.
Je tam stanice P+R Jirny.
Nevím jak na té naší vrtce, ale v Německu je zvykem, že prakticky každou noc vyrážejí na trať pracovní mechanizmy a provádějí údržbu (podobně jako v metru). Takže s nočními náklady máte smolíka.
Libcha
Z vlastní praxe tě mohu ujistit, že noční údržba a opravy na VRT, zvládá DB Netz provádět v drtivé míře za provozu. Maximálně s úsekovým vyloučením jedné koleje.
Nákladní vlaky tam prosímvás netahjete. Maximálně tak lehoučký autovlak. Ale vagony s 20 tun na nápravu fakt ne. Obuté Vapky na VRT, sen každé traťovky: práce bude 28 hodin denně.
Oni by na VRT byly nejvhodnejsi soupravy z rozlozenou hnaci silou na vice podvozku, podobne jako v Japonsku uz od 60 let, v evrope treba pendolino, ICE ci AGV a dalsi…
I vlaky s lehkymi vagony a tezkou lokomotivou nejsou zrovna zadne terno…
To doufáte špatně. Celá VRT Polabí je koncipována pro smíšený provoz VRT i neVRT, proto má 4 koleje, proto jsou tam ty spojky na stávající koridor, proto je tam zdvoukolejnění/přeložka do Nymburka, atd.
Tak ono to rozhodnutí stavět 4 kolejně od začátku dost souvisí se zářijovým rozhodnutím vést VRT do Wroclawi přes HK. Ve finále pak budou dvě koleje na Brno a dvě na HK. Jakákoli pozdější dostavba je v CZ problém a než bude nějaká z těch VRT stát, bude mít VRT Polabí dostatečné využití i při zapojení na NB/HK a Kolín/PCE.
Smíšený provoz se chápe jako provoz nákladní a osobní dopravy, a to tady ten úsek (Praha-Běchovice – Poříčany a dál) nebude, bez ohledu na počet kolejí.
Smíšený provoz bude na přeshraničním úseku do Německa – Drážďan, tomu bude taky odpovídat konečná návrhová rychlost 200km/h.
Očekávám, že se na VRT Polabí ve finále vymístí rychlá doprava (R, Ex, EC, IC, …) co teď jezdí na 011 a 231.
V zásadě by tam mělo jezdit cokoliv, co nezastavuje a poskládá se do grafikonu… Takže v první řadě expresy, pak rychlíky a pak klidně nákladní vlaky…prostě vše, co se vejde (a nebude omezovat žádnou rychlejší vrstvu) a bude to výhodné tama poslat 🙂
Vlaky, které nezastavují, jsou k ničemu, ježto dneska se s pouhým přibržděním za účelem nástupu a výstupu cestujících už většina cestujících nespokojí.
Jasně, Pendolíno má zastavovat v Bezpráví, jinak je k ničemu. A na VRT MUSÍ vzniknout zastávka Tlustovousy, jelikož ta trať přes tu osadu povede. Někteří jsou fakt praštění.
tak ma pravdu, ale vsechny vlaky musi zastavit, jinak by nikdo nenastoupil…
Jinak na VRT mohou existovat vlaky expresni i zastavkove, funguje to v rade zemi… jen to samozrejme nemuze byt v kazde vesnici…
Nákladní vlaky ne-e, ty by tam už opravdu zdržovaly, pak by byl rozptyl rychlosti vlaků od 100 do cca 300 (320), už interval 160 – 300(320) bude dělat problémy.
Vlaky s minimální rychlostí 160 km/hod. jsou k ničemu, ježto při takovéto rychlosti se do nich nedá nastupovat a z nich vystupovat. A řídit provoz s vlaky, které nedovedou jet pomaleji, je také dost náročné.
Však taky na té VTRce bude zastávka jen v cca Jirnech (Praha-východ?), jinde pak budou vlaky stavět jen v dalších obvyklých stanicích (Kolín, Nymburk, nebo třeba až Pardubice a Hradec, a z druhého směru Libeň).
Kdysi se komusi zdálo, že Pater-nostery jezdí moc pomalu. Tak se zrychlilo a ti uvnitř řvali, že nemůžou vystoupit a ti venku zase řvali, že do toho nemůžou nastoupit. A to ani zdaleka nejelo 160 km/hod!!