SŽDC spustila na svém webu infotabule ze všech stanic ve své síti, data poběží i v televizoru
Ukázka nového informačního systému o odjezdech a příjezdech vlaků VITAMIN
(aktualizováno 16:15) Správa železniční dopravní cesty spustila dnes na svých stránkách novou aplikaci, která cestujícím umožňuje kdekoliv zjistit, odkud jede
Logické a záslužné. Když konkurence, tak jeden správce, který v takové situaci ví, co se patří. Doufejme jen, že sedí i na aktualizačních informacích z reálného provozu.
Původně to mělo asi vypadat trochu jínak – viz. příloha smlouvy.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/10976147/2898-2019-S%C5%BDDC-G%C5%98-O8_Smlouva%20o%20d%C3%ADlo_15.02.2019.pdf
Poznámka pana Dominika o tom, jestli je „problém užívat diakritiku“, mi přijde naprosto fascinující. V tom negativním slova smyslu. Ta aplikace není určena jen pro Čechy žijící v České republice a mající české klávesnice. Budou ji nejspíš používat i Češi v blízkém zahraničí (Drážďany, Vídeň?), kteří mají klávesnice cizojazyčné, a rovněž naši sousedé či turisté. Ani nemusejí umět česky, na stránce není až takový problém se zorientovat a Google Translate pomůže. Já si taky dokážu najít spojení na maďarské, litevské či rumunské stránce, ač ani jeden ten jazyk neovládám. Ale chraň pánbu, aby to po mně při zadávání chtělo jejich… Číst vice »
Předchozí verze aspoň fungovala, zkuste „Obnovit stránku“. Mají zřejmě chybu v AJAX volání.
Pro chytré telefony je tu apka NaVlak, která funguje stejně a je dosti přesná.A na co mi je údaj v Hbb TV? Televizi sebou při cestování nevozím .
Vám to při cestování může být k ničemu, ale hospodě vedle nádraží se to hodit může
Tam běží normální program nemluvě o tom, v které hospodě bude TV s Hbb TV? A v některých „nádražkách“ ty infotabule jsou. Ale jo, proč ne. No mohla to být appka. Ty peníze by, pidle mně, byly utraceny líp.
Jenže v hospodě na televizi poběží fotbal, na odjezdy stačí monitor napojený na levný počítač
Určitě je supr „červené tlačitko“. Ale mohli by vnést systematiku. U příjezdu a odjezdů je struktura sloupečku odlišná. Dále asi nemá cenu zobrazovat aktuální čas, když opravdu reálný čas zpoždění vlaku se na tabuli stejně neukáže, a opět ho jen zaokrouhlují. Blikotací stanice v sekci směr a blikotajcí odjezd bych jednoznačně uvítal, dáva to dojem toho, že je tabule reálná.
S blikotajícími stanicemi jste mi vybavil paní stojící pod tabulí: prosím vás, zastavuje ten vlak v Rokycanech? Ono to tam chvíli je a chvíli zase ne, tak nevím, jestli mi tam zastaví nebo ne. Omluvou pro ni budiž to, že se jednalo o postarší paní v důchodovém věku. 😃💁🏻♂️
Je fakt, že tyhle pobíhající nápisy jsou zlo.
Hodně zajímavý příběh. Ale věřím, že 99 % lidí to pochopí.
U nových tabulích bych byl radši kdyby bylo místo aktuálního času odjezdu vlaku – zpoždění jak to bylo u starších infotabulí
Nebo by mohlo tam být třeba:
čas pravidelného odjezdu(10:00) | zpoždění (+20) | čas zpožděného odjezdu (10:20)
A všichni budou spokojení.
Možná by stačilo „Aktuální“ přejmenovat na „Předpokládaný“, hned by bylo jasné, že je to predikce
Paradox: „Aktuální čas je pouze informativní údaj, který se může změnit.“
Takže si i v autoři uvědomují, že to není vhodný název.
Úplně nejjednodušší by bylo, kdyby si to každý uživatel mohl přepínat sám, jaké zobrazení zrovna preferuje. Ale za příslušné vzorečky by asi SŽDC musely vyplatit další desítky milionů.
Úplně nejlepší je to tak jak to je. Lidi snad umí sčítání a odečítání. Nebo je potřeba to opravdu odečítat? Věřím v gramotnost lidí.
No tak pokud lidé umějí sčítání, tak by to snad bylo lepší psát normálně, jako se to psalo vždycky. Je to i logičtější.
A stejně tam všechny zastávky nejsou 🙂 Stanice Pohled (trať Havlíčkův Brod – Brno) tam je, zastávka Pohleď (trať Kolín – Havlíčkův Brod) chybí. V aplikaci za 12 mega! V seznamu stanic na webu ale je. :-))
Ale zato je tam třeba „Č.Těšín frýd.předn.“ 🙂
Nebo Kopřivnice n. n., Nymburk předj. n., Dluhonice vyhýbna … Takových stanic je tam spousta.
Před oficiálním zveřejněním tam ještě bývala zastávka „Pha-Vršovice depo“ (neveřejná zastávka na trati Praha-Krč – Praha-Vršovice), nevím jestli ji už smazali, nejspíše ne.
Nebo zastávka Hradec Králové obchodní zóna, která existuje akorát tak v projektech modernizace tratě 031.
Ještě by bylo dobré, kdyby blikal odjezd, při dání do informačního systému hlášení o ukončení nástupu. To je příklad INISS. U Havisu či Hisu by mohla blikat kategorie, případně i číslo vlaku.
Když už, tak ať to bliká všechno stejně… Mmch starý systém to uměl, nový za 12 mega ne, to je paradox…
Nicméně od 15.12. se stejně hlášení o ukončení nástupu u tranzitních vlaků s pobytem kratším než 10 minut dít nebude (novelizace směrnice Sm 100) a zůstane jen u výchozích vlaků. Čili když by měla blikat jen část spojů…
Blikat to nemůže kvůli SONS, čtečky si neumí poradit s blikajícím textem.
Jistě by to šlo udělat tak, že by si s tím poradily. Například pomocí kaskádových stylů.
Nemusí blikat text. Klidně tam nemusí být žádný text v době mezi bliknutím.
Kdo navrhoval to rozhraní? Ve vyhledávání stanic MUSÍTE použít diakritiku, jinak to stanici nenajde 🙁 Přemýšlel nad tím někdo???
Co byste všechno za ty miliony nechtěl. 🙂 Od státní organizace. 🙂
A co je za problém použít diakritiku?
Mobil?
Mobil? Většina mobilů diakritiku zvládá, dokonce to uměl už i můj starý Siemens, který neměl ani barevný displej ano přístup na internet.
Toto je jen výmluva.
Nejde o to, aby mobil zvládl diakritiku, ale o to, aby aplikace zvládala i text bez diakritiky. Tyhle vaše kecy jsou jen výmluvy.
Dost Čechů žije v cizině, a to i té blízké, a pracují tam na počítačích bez české klávesnice.
Samozřejmě je můžeme pro účely vyhledávání spojení zcela ignorovat, i když je třeba zajímá, zda jim do Vídně nebo do Drážďan přijede návštěva vlakem včas…
Každopádně z mého pohledu je to „bad practice“.
Mnoho čechů žijících v cizině si na svým počítači/telefonu dnes a denně prohlížejí tabuli s odjezdy/příjezdy v Horní Planý…
Odkdy je v čechách problém diakritika? Já teda nevím, ale já s ní píši od 1. třídy a myslím, že se to dá zvládnout. Stějně jak Rusové píšou azbukou, Číňani rozsypaným čajem…
A odkdy je v „čechách“ problém, aby komunikační rozhraní umělo rozpoznat text bez diakritiky?
Další nápad na vylepšení – možnost výběru stanice z mapy. Aneb obrázek vydá za tisíc slov.
A rozšíření pro šotouše – nová karta „Provoz ve stanici“ aneb příjezdy a odjezdy zároveň. Pokud ve stanici některé vlaky začínají/končí, je nutno překlikávat mezi dvěma kartami 🙂
Šotoušům stačí GRAPP. K čemu jsou vám informace o přijíždějících vlacích, když odjíždíte? S mapou se dá souhlasit.
Abyste do vlaku nastoupil, musí ten vlak napřed přijet. Po odjezdu už do něj jaksi nenastoupíte, před příjezdem taky ne. A z příjezdu se dá odvodit i spousta dalších užitečných věcí – například zpravidla vlak neodjede předtím, než přijede, a dost často odjíždí ze stejné koleje, na kterou přijel.
To že vlak nemá tzv. vyhozenu odjezdovou kolej je mnohdy záměr. Protože se soupravou se po příjezdu občas také manipuluje, vyřazuje se zprostřed soupravy vadný vůz apod. a z důvodu bezpečnosti není žádoucí, aby do soupravy nastupovali cestující. Počkejte si jako všichni ostatní nešotouši, neskončíte na odstavném nádraží. 🙂
To jako že mám nastupovat až po odjezdu? To by se mi asi nepodařilo.
Pokud se jedná o tranzitní vlak, zveřejňuje se příjezdová a odjezdová kolej naráz (ono to ani jinak nejde). Pokud vlak končí a vrací se zpět jako jiný, platí to, co jsem popisoval. Pokud se se soupravou nebude nic dělat, obvykle se tzv. vyhazuje hned. Pokud se se soupravou bude manipulovat nebo je z jiného důvodu vhodné, aby do ní cestující nenastupovali, zveřejňuje se nástupiště až když je nástup cestujících žádoucí.
A věřte, že i nešotouši čas odjezdu stíhají. Tak proč by jej nestíhal šotouš. 🙂
Naráz, ale na dvou různých tabulích. A na té tabuli, kde máte odjezd, nemáte příjezd. Takže sice víte, kdy to odjíždí, ale nevíte, kdy do toho můžete nastupovat. Ale to už jsme si tady myslím vysvětlovali.
Trápí vás hodně, že nemůžete nastupovat hodinu předem i když vlak přes noc stál zamknutý u koleje nebo jak to mám chápat?
Po odjezdu už do toho vlaku jaksi nenastoupím, že. A před příjezdem taky ne. To jsou pro nástup takové dva základní důležité údaje. Kde byl ten vlak před příjezdem, to mi může být celkem jedno.
Pokud je zveřejněno nástupiště a vlak tam stojí, tak nastupovat můžete. Zřejmě ten čas příjezdu potřebujete proto, abyste věděl, zda stíháte do nádražky pro pívo, nebo musíte letět na peron, abyste zabral ve vlaku to nejlepší místo. Už jsem vás pochopil. Ale na to existuje, drahý pane, místenka, to je jistější, můžete dorazit minutu před odjezdem a na eshopu národního ji máte i zdarma. Myslel jsem končící vlaky obracející zpět. Ale jako argumentace, proč mít na odjezdové tabuli čas příjezdu tedy nic moc. A mít tam informaci pro šotouše (kteří by s ní teoreticky uměli pracovat), která bude 95 %… Číst vice »
A že dříve byly na tabulích normálně vedle sebe příjezdy i odjezdy a lidé tomu rozuměli, co?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Mut%C4%9Bjovice%2C_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD%2C_p%C5%99ehled_odjezd%C5%AF.jpg/576px-Mut%C4%9Bjovice%2C_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD%2C_p%C5%99ehled_odjezd%C5%AF.jpg
Některé vlaky mají dlouhý pobyt (pravidelně), takže když chci nastoupit (sednout si) a nečekat na nástupišti (stát) tak i čas příjezdu je důležitý (do příjezdu čekám třeba v hale nebo v čekárně). Někde fakt ještě zůstaly čekárny (haly) kde se dá sednout a je tam tepleji než venku.
***
No tak pokud víte, odkud ten vlak přijíždí, máte tabuli Příjezd. Ostatní normální cestující by to jen mátlo.
Pane, vy byste měl dostat nějakou nádražáckou medaili. Takhle modrou gumu jsem už dlouho neviděl.
Nápodobně. Pokud chcete ekvivalent této dřevěné tabule (byť si nevybavuji, že by v rozsahu příjezd – odjezd byla i na velkých nádražích), existuje vývěska Příjezdy a odjezdy vlaků. Je na každém nádraží a je i online na webu SŽDC (ve veřejné části Portálu). Vlakem jsem se něco nacestoval. S modrými, žlutými, … a nevybavuji si, že by někomu na odjezdové tabuli chyběl čas příjezdu. Lidé potřebují informace v rozsahu „Rychlík do Prahy odjede ze čtvrtého nástupiště, odjezd v 10:05“. Maximálně pokud nejedou do cílové stanice tak stanice nácestné (zastavuje v Pardubicích, ano nebo ne?). Dneska lidí čím dál více používají… Číst vice »
A ještě samozřejmě (díky neexistenci OneTicket) dopravce.
Ještě by se hodilo to doplnit schématickými plánky stanic/nástupišť. To by dost lidem mohlo pomoci v orientaci a obav při přestupech…
PM.
Moc práce, by řekli.🙃 Avšak v některých případech by to bodlo.
Plánky stanic s vyznačením nástupišť existují, ale nikoli u Dobré Správy, kde by člověk hledal, ale u Národního dopravce: https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/sluzby-ve-stanici/-29157/ a některé nedávno změněné (Plzeň) tam zcela chybí.
Ale zdá se, že zatím jen u jednoho z našich národních dopravců. 🙂
Tohle uz pouzivam nekolik let. Aplikace se jmenuje Na Vlak a je super. Mozna by szdc mohlo prijit s necim novym…
Ano, avšak „Na vlak“ čerpá taky od SŽDC. SŽDC již tabule měla, avšak VITAMIN je obsáhlejší.
Aplikace NaVlak zobrazovala jen odjezdy ze stanic vybavených informačním systémem. IS VITAMIN, tak jak je postaven, zobrazuje odjezdy ze všech dopravních bodů.
Mmch SŽDC odjezdové tabule na svém webu měla ještě dříve, než aplikace NaVlak vznikla. V posledním roce dokonce ve dvou grafických úpravách (+ testovací provoz IS VITAMIN jako třetí)
Však jak píšu Jirko, navlak čerpá z dat SŽDC, jak byl před VITAMINem ten IS.
Také nereaguji na Tebe, ale svému jmenovci se snažím to vysvětlit krapet podrobněji než ty 🙂
Já mám asi největší výtku ke způsobu řazení stanic v seznamu. Kliknu třeba na Č a seznam stanic se zobrazí v pořadí „po řádcích“. Čitelnější pr uživatele by určitě bylo tak, jak je zvykem „po sloupcích“
Další výtka je k celkové „neučesanosti“ – podíváte-li se např. na Prahu hl.n., máte číslo vlaku a hned za tím zkratku dopravce. Ten, kdo hledá vlak podle dopravce musí číst každý řádek. Kdyby byl sloupeček „dopravce“ samostastný a nikoli svázaný s číslem vlaku, bylo by to daleko přehlednější už na první pohled.
Při spuštění takovéto aplikace pro veřejnost by bylo vhodné, aby vývojáři nebyli uzavření v místnosti, ale aby poslouchali názory uživatelů – veřejnosti. To znamená jedno – přidat kontaktní mail na vývojáře, kam by se daly takovéto připomínky posílat. A ne něco vymyslet, předhodit ven, zinkasovat odměnu a nazdar.
Stejně tak tam chybí třeba i název vlaku (přestože s ním informační systémy pracují a zobrazuje se i na některých typech odjezdových tabulí, čili je k dispozici).
A k cemu ti je nazev vlaku?
Cestující vědí, že mají jízdenku na řekněme Bezdrev, nebo Metropolitan. Od toho byla ta jména vymyšlena. 🙂
Vy jste komik. O kus výše argumentujete proti údaji o příjezdu („Dneska lidí čím dál více používají mobilní telefony s omezenou šíří displeje, tam každá další informace jen zabírá místo.“), a tady vám nevadí protlačovat nějaká samoúčelná marketingová hesla. Názvy vlaků pocházejí z doby, kdy na železnici ještě neexistovala linková doprava.
V minulosti to býval důležitý údaj, skoro jako u člověka jméno. Ale chápu, vy se s přáteli oslovujete číslem občanského průkazu, s těmi nejdůvěrnějšími rodným číslem.
Vedle řazení „po sloupcích“ by bylo vhodné také oddělit „Ch“ od „C“, přeci jen v češtině je „Ch“ jedno písmeno 🙂
Kdyby to bylo zdarma, mohlo by to být zajímavé i pro majitele podniků poblíž nádraží kam si cestující chodí třeba sednout.
A co jim brání tam postavit monitor s načtenou stránkou? Přístup na stránku není zpoplatněn.
Stejným způsobem to měl třeba RegioJet ve své čekárně (a pokud to nezrušili, mají to dodnes) v Praze hl.n., ve kterém (na rozdíl třeba od sousedící prodejny BILLA) nebyl oficiální odjezdový monitor SŽDC.
Zdarma to funguje např. v Pardubicích v kavárně a v Libni v restauraci, ale to je stará info, možná už ne. Ale asi není problém zobrazit stránku z netu na monitoru.
Podobně v Třinci-centru v čekárně u pokladen.
V Plzni hl.n. se u označení kolejí 1-12 používá navíc ještě bližší rozlišení východ / západ (V / Z). Problém stejně jako u všech ostatních webových tabuli SŽDC (svého času běžely troje tabule na webu SŽDC naráz), rozlišení V/Z to neumí uvést. Stejně tak se to pak přenáší do mobilních aplikací (např. NaVlak), včetně aplikací dopravců (např. ČD Můj vlak). Takže taková poloviční služba.
Od neděle sektory, jsem zvědav na změnu. Obávám se, že budou chybět dál…
Jinak snaha o skrytí kolonky „zpoždění“ má zajímavý vedlejší efekt. Protože „aktuální odjezd“ není nic jiného než „pravidelný odjezd + zpoždění po násobcích 5 minut“, budeme mít „přesný údaj“, který bude o X minut mimo. A nejvíc zřetelné to bude u vysokých zpoždění, kde je možnost přihazovat už jen po 20-30 minutách.
Až se toto víc rozšíří i na nádraží, to zas bude nekonečný zdroj posměšků.
„zřetelné to bude u vysokých zpoždění, kde je možnost přihazovat už jen po 20-30 minutách.“
A to jako nelze změnit způsob zadávání?
„Až se toto víc rozšíří i na nádraží, to zas bude nekonečný zdroj posměšků.“
Proč? Nevidím rozdíl mezi situací, kde je reálné zpoždění +23, ale svítí tam +20 a když tam bude přímo vypočtený čas. Obojí není přesné.
Ale uvedení času usnadní orientaci, zejména při velkých mimořádnostech. Zkuste se podívat na tabuli, kde má každý vlak nejaké zpoždění a řekněte, který pojede nejdřív. To už je takové matematické cvičení.
„A to jako nelze změnit způsob zadávání?“
Změnit jistě lze (úpravou software), ale minutové přesnosti tak jako tak nedocílíte. Zpožděný vlak může krátit, prvotní odhad opravy lokomotivy se také může zkrátit nebo prodloužit. A pokud je tam uvedeno „aktuální čas XX:YY“, očekává se, že v tento čas ten vlak skutečně přijede / odjede. Což je sci-fi.
„A pokud je tam uvedeno „aktuální čas XX:YY“, očekává se, že v tento čas ten vlak skutečně přijede / odjede“
Proč? Já to tak nevnímám. No tak přijede o 3 minuty později, než tam svítí. Dnes, když má vlak 3 minuty zpoždění, což je zaokrouhleno na nulu a svítí tam jen pravidelný čas, tak je tomu taky tak.
V Rakousku i v Německu tam aktuální opravdu reálný čas odjezdu mají. Není problem ho změnit, pokud vlak zpoždění sníží.
Protože na železnici se tradičně bere čas ve tvaru HH:MM jako exaktní údaj (na rozdíl od +něco).
No a? Tohle je přece služba především pro laickou cestující veřejnost, tak by to mělo být udělané tak, aby právě cílová skupina bez problémů porozuměla. Tudíž „aktuální odjezd“ změnit na „zpoždění“. Konečně – SŽDC žádné osobní vlaky neprovozuje, tudíž nemusí nic „lakovat na růžovo“. Jestli je jediným důvodem drážní terminologie, tak potěš… 🙁
Proč by neměla cílová skupina rozumět pojmu aktuální odjezd? Není třeba sčítat pravidelný čas a zpoždění. Prostě hned vidíte čas. Na letištích je to taky tak.
Protože to ve skutečnosti není žádný „aktuální odjezd“, ale naopak aktuálně odhadovaný čas budoucího odjezdu.
Já ten rozdíl vidím: u údaje 40 člověka napadne, že to může být zaokrouhlených třeba 47 minut (zcela podle pravidel zaokrouhlování), zatímco u údaje 17:04 je přirozené v souladu se zaokrouhlovacími pravidly očekávat, že bude přesnot cca 1 minuta (a že to nebude zaokrouhlených 17:11). Ale hlavně k tomu zaokrouhlování nevidím žádný důvod, když ta data jsou – dnes mi mobilní aplikace dokáže říct, že má vlak aktuální zpoždění 47 minut – proč to má být zaokrouhlováno na 40 minut a následně přičítáno k nezaokrouhlenému času odjezdu? Jinak souhlasím s tím, že uvedení času místo zpoždění je lepší – lépe… Číst vice »
Zpoždění se většinou uvádí nižší, než je skutečné právě z důvodů krácení, jelikož napíšete 8, jenže vlak stáhne na 5 a ejhle hned by se jistě našel chytrák, který si bude stěhovat, že mu kvůli tomu ujel, že on počítal s 8 minutami, takže si někam zašel.
Kdežto aplikace asi vychází z provozních deníků, kam se zapisuje průjezd stanicí a třeba můj vlak neumí zkrátit zpoždění, když vlak má někde pobyt (prostě připočte zpoždění k příjezdu i odjezdu), narozdíl od grappu, který toto umožňuje.
Pokud se dočtu, že vlak má řekněme 210 minut zpoždění, tak si těch 210 můžu přičíst ke kterémukoliv dalšímu místu na trase a hned vím, v kolik tam asi tak budu, a tedy například jestli stihnu aspoň příští přípoj. Pokud místo zpoždění je uveden druhý čas, tak z toho musím nejprve to zpoždění vypočíst a teprve pak můžu uplatnit předchozí postup. Podobně to funguje i v pražských autobusech MHD. Když z vyhledávače vím, že mám na přestup 6 minut, a na displeji palubního počítače zahlédnu, že aktuálně má autobus 7 minut zpoždění, tak hned vím, že mám asi smůlu. Ale… Číst vice »
Dřív jim fungovaly automatické aktualizace, to co viděl zákazník na tabuli na nádraží, pak to osekali na neúplnou tabuli 5 řádků, bez aktualizace a teď zase na půl cesty, co bude dál? IT se u nich nudí a dělá práci pro práci?
IT se nenudí a naopak má plné ruce práce interní, toto dělá dodavatelská firma za miliony, nad čím zůstává rozum stát…
Pokud mají interní zaměstnanci moc práce, pak je celkem logické, že se to zadá ven. Zvlášť když se jedná o vytvoření a optimalizaci webového UI, s ním ani interní zaměstnanci nemusí mít dost zkušeností. Udělat web tak, aby vypadal a dal se ovládat dobře všude od různých PC prohlížečů, přes mobily až po Smart TV, to není triviální.
To by se dalo chápat, kdyby to zadání ven nebylo dvornímu dodavateli IT služeb… O systému VITAMIN se mluví několik let, je od dvorního dodavatele (ČD Informační systémy) a stál více než 12 milionů. Zde smlouva z Registru smluv: https://www.hlidacstatu.cz/Detail/8551963?qs=ico%3A70994234+vitamin Není bez zajímavosti, že od stejného dodavatele je i vyhledávač spojení (ne nepodobný IDOSu) a seznam stanic za 2,2 M – smlouva zde: https://www.hlidacstatu.cz/Detail/8422971?qs=sždc+vyhledávač+spojení a druhá zakázka v podobě aplikace přehledu staveb (již funguje na http://www.stavby.szdc.cz) a eDAP (to zatím nefunguje, resp. funguje jen v designu starého webu na https://old.www.szdc.cz/dalsi-informace/dokumenty-a-predpisy.html – spočívá v redesignu do nového webu) za dalších 1,4… Číst vice »
Funkčnost je taková neúplná
Zkoušel jsem nějakou dvacítku stanic a spousty to neukazuje linku (i přesto, že je tam linka zavedená), přes, nebo kolej.
Ano, pokud ve stanici není infosystém, tak to kolej nezobrazuje (odkud by to ty data vzalo?). Furt je to lepší, než podobná aplikace od ŽSR, kde si ty koleje cucají z prstu.
V normálních zastávkách a stanicích, kde není chaos, by snad kolej a nástupiště měly být určeny normálně jízdním řádem, ne?
Počkejte si na někoho ze SŽDC, ten najde milion výmluv, proč to nejde.
Jízdní řád je hezká věc, ale provoz tomu zasadí ránu do zad. 1) na jednokolejných zastávkách nemá smysl kolej uvádět – jinam to přijet nemůže 2) na dvoukolejných zastávkách je sice kolej určena jízdním řádem, nicméně z důvodu plánované výluky může jet po koleji jiné. Musely by se tedy do toho ládovat ještě výluky. Může se však stát, že například z důvodu poruchy lokomotivy jezdí vlaky jednokolejně po jedné ze dvou traťových kolejí s tím, že jsou zpracováni o tom, že cestující o změně pravidelně koleje nejsou informováni. A pak jsou veskrze tři možnosti řešení: buďto vlaky které nemohou jet… Číst vice »
Prostě SŽDC a jejich neschopnost a bordel…
Netvrdil bych. Třeba za již zmíněné poruchy hnacích vozidel dopravců (modrých i soukromých) SŽDC ani v nejmenším nemůže. 😉
Za poruchy vozidel možná nemůže. Ale za to když lidé čekají na jiném nástupišti, než kde se odbaví vlak, a komusi je jaksi zatěžko to dát vědět těm cestujícím (staniční rozhlas, aplikace atd.), je odpovědný právě provozovatel dráhy. K čemu je, pokud je informován strojvedoucí či vlakvedoucí, pokud to nikdo neřekl těm čekajícím tam?
A jak to cestujícím v Horní Dolní bez rozhlasu, bez tabulí chcete dát cestujícím na vědomí? Vývěskou „za týden se rozbije lokomotiva, vlak Od 12345 pojede proto mimořádně po 1. kolejí“, nebo zavoláme na obecní úřad?
Pokud tam totiž informační systém je, je změna koleje otázkou několika kliknutí a taková změna se i děje. Vlastně i když je tam jenom rozhlas (tzv. na hubu), tak se používá. Ale kde nic není ani výpravčí nebere…
No vidíte. V případech, kde nemají ani ten nádražní rozhlas, už opravdu nezbývá nic jiného než on-line, zejména ty aplikace, u kterých lze předpokládat, že by je čekající mohl použít.
Stačí skokan kdekoli a kolej, padlá trolej, uvázlý vlak apod. „na zastávkách a stanicích, kde není chaos“, neplatí. Když pak vleze babka o holích či máma s děckem na „tu „normální“ kolej a smete jí vlak, tak na kom se budou hojit?
Jako že by argumentovali, že si to přečetla dvě hodiny předtím na internetu a tím pádem si myslela, že po té koleji už nic nepojede? Jsme sice v ČR, ale tohle u soudu projít zcela jistě nemůže 🙂
A když na tu normální kolej vleze dneska, bez toho, aby si to přečetla na netu? Nebo nádražák, který se pak bude divit, že vždycky to jezdilo ze druhé a on to nákladní expres?
Opravdu jsou data otevřená? Já vidím na stránkách „jakékoliv užití dat bez souhlasu vlastníka je porušením zákona“.
Základní podmínkou otevřených dat je, že jsou poskytována bezúplatně. Takže nejsou.
SŽDC, dopis pro odběratele webové služby Infotabule: „Finanční podmínky užívání WS VITAMIN jsou shodné s WS INFOTABULE.“
Zjišťujeme, jak to s tou otevřeností myslí:-)
Dotaz.
Dole na Tabulích píšou:
© SŽDC, jakékoliv užití dat bez souhlasu vlastníka je porušením zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění.
Jak je to tedy s tím, že jsou data otevřená?
Díky.
Nejsou, viz odpověď babilonovi.
Odjezdové informační tabule byly na portálu SŽDC už léta, toto je možná trochu jiný design, ve kterém nově chybí např. údaj o zpoždění. Jinak užitečnější bude, jestli někdy dojde k přepracování aplikace GRAPP, zejména aby se lépe ovládala na mobilu.
Byly tam léta, ale jen z vybraných stanic. Nově by tam měly být stanice všechny.
Příště by bylo vhodné, kdyby sis přečetl celý článek, místo toho, aby jsi skončil u nadpisu.
Že se dosavadní systém rozšířil o data z dalších stanic z něj novou aplikaci neudělá.
Rozdíl je především na pozadí. VITAMIN spolupracuje (nebo by minimálně měl spolupracovat) s IS ISOŘ v oblasti predikce zpoždění za dopravní body, které nemají vlastní informační systém. Pokud například na jednokolejné trati výpravčí zadá do IS ISOŘ (prostřednictvím EDD / GTN) předpokládané narušení jízdního řádu z důvodu křižování, mělo by se to tam objevit.
Na druhou stranu institut předpokládaného narušení používá minimum výpravčích a tedy systém to pak nemá z čeho brát…
Když už, tak by se hodilo mít v grapp i nákladní vlaky…
Dádo, nákladní vlaky nikdy nebudou pro veřejnost. SŽDC to kryje záměrně, protože si to dopravci takhle přejí.
Jenom těm železničním přejezdům se nějak nedaří ty nákladní vlaky důsledně utajit. 🙂
Budete se divit, ale jsou tam. Jsou dostupné pro přihlášení. Veřejnost je totiž nepotřebuje. Nebo snad plánujete jako doktor Zelí cestu na uhlí? 😃
SŽDC by pro zveřejnění potřebovala souhlas dopravců. Vzpomeňte si, z jakého důvodu skončil projekt Choceň.TV.
A buďte v klidu, ani výpravčí do toho přístup nemají. Sice nám jej už více než rok slibují, ale skutek utek a bude to prý omezené na služební IP adresy z důvodu zabezpečení proti únikům dat. Tak uvidíme 🙂
Důvod proč je to dostupné po přihlášení je ten, aby dopravce vždy viděl jen „své“ vlaky a ne vlaky dalších společností.
Nákladní vlaky v GRAPP jsou, ale jen pro určené uživatele.
GRAPP byl poměrně podstatně přepracován, když se z Microsoft Silverlight přešlo na HTML5. Od té doby se dá ovládat celkem obstojně.
¨Pohoda, budu si moct doma hrát, že na Hlaváku běžím na sedmé nástupiště.
Poté co ho oznámili minutu před pravidelným odjezdem.
jak jinak 🙂
Náhodou, než ten vlak tam od postavení vlakové cesty (kdy aplikace GTN automaticky předá IS INISS číslo vjezdové koleje) dojede, jsou to minimálně tři 😂
Na HbbTV myšleno na kanálech ČT? Anebo to bude dostupné jinde? Bude nějaký šotokanál?
ct1435, to na multiplexu nemate? bezi to peknych par roku.
tady mate program: https://www.zelpage.cz/zpravy/8422?oddil=3&lang=en
😀
Bylo to na jejich webu k vidění již minimálně od včerejška, kdy jsem to viděl poprvé. Ovšem můj pocit byl poněkud rozpačitý, z důvodu grafické (ne)přehlednosti.
A navíc to při F5 vrátí chybu „Zpětného volání se nezdařilo kvůli vnitřní chybě serveru.“
U mně F5 bez funguje.
bezvadně
Ano, ve Firefoxu se zobrazí chyba.
Chyba při obnovení F5 se vyskutuje při zobrazení ve firefoxu
Měla by tam být automatická aktualizace každou minutu, není potřeba ručně obnovovat.
Bohužel se to samé stane po stlačení Zpět v prohlížeči. Např. když se přepnu z odjezdové tabule na příjezdovou a chci zpátky rychleji, než hledat tlačítko pro návrat tam, kde už jsem byl.
V každém případě obyčejný refresh stránky nemůže generovat chyby, to není normální.
Souhlas s tou grafickou nepřehledností, proč jsou ty seznamy stanic abecedně seřazeny po řádcích, místo po sloupcích? Takhle musím očima lítat přes celou obrazovku zleva doprava.
Na provoz.szdc.cz/novetabule běžel testovací provoz už delší dobu, byť o něm povětšinou nevěděli ani zaměstnanci SŽDC