Doprava ve městě Infrastruktura

SŽDC představí podobu veleslavínského nádraží, u tratě na letiště znovu řeší trasu tunelů

Jedna z mnoha vizualizací tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Foto: SŽDC

Po získání územního rozhodnutí pro úsek Kladno – Kladno-Ostrovec dnes představí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) další posun v přípravě stavby kolejového napojení na Letiště Václava Havla. Správce železnic ukáže vítězný architektonický návrh pro novou stanici Veleslavín. SŽDC ale stále neví, kudy přesně povede trasu z Výstaviště na Veleslavín.

Návrh vzešel z architektonické soutěže. Právě výběr konečného architektonického řešení Veleslavína umožní pokračovat v další přípravě části trati až na letiště, konkrétně dokumentací pro územní rozhodnutí.

Složitým procesem v přípravě pak prochází úsek mezi Výstavištěm a Veleslavínem, kde se aktuálně zpracovává dokumentace pro územní řízení. Praha 6 si prosadila takzvanou jižní variantu. Tu představují dlouhé tunely, podcházející jižně vodojem Bruska. Budou ražené metodou TBM.

S původním úsporným povrchovým vedením nesouhlasila v minulosti Městská část Praha 6, a to zejména kvůli nutným demolicím některých domů v oblasti Proboštského dvora ve Starých Dejvicích. Investor stavby tedy prověřil několik tras vedení tunelů a jako nejvhodnější a z jeho pohledu nejméně konfliktní vůči zástavbě vybral vedení v podobě této jižní trasy. I tato varianta ale naráží na odpor části veřejnosti.

Jižní varianta je vedena v největší hloubce ze všech prověřovaných variant, místy přes 80 metrů pod zemí, což je skoro dvojnásobná hloubka oproti nejhlouběji vedenému metru.

Zadali jsme aktuálně studijní posouzení všech dosud prověřovaných variant včetně varianty, která vychází ze sledované jižní varianty a pouze v lokalitě Na Bateriích posouvá trasu pod Střešovickou ulici, byť budou tunely umístěny v menší hloubce. Toto studijní prověření by SŽDC rádo představilo zastupitelům Prahy 6 na únorovém zasedání,“ říká Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ.

I přes umístění nové stopy do tunelů pod hustě obydlenou zástavbou sebou přináší i velké diskuze mezi veřejností, kdy velká část není podložena reálným základem. „V poslední době čelíme velkému tlaku veřejnosti , u kterého se snažíme trpělivě vysvětlovat důvody proč je trasa umístěna právě v této lokalitě, ale je třeba podotknout, že největším nepřítelem se stává spousta dezinformací, která mezi občany koluje a která se mnohdy nezakládá na pravdě,“ doplnil Paidar.

V dalších úsecích je pak situace jednodušší. Mezi Bubny a Výstavištěm má SŽDC už územní rozhodnutí a čeká se na jeho právní moc. Běží už soutěž na dokumentaci pro stavební povolení. Územní řízení běží pro úseku Ruzyně – Kladno.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Dobiáš

Aneb jak vybírali tunelovou variantu, až přebrali. Aspoň doufám, že to tak dopadne, že syndrom věčného odkládání a přehodnocování bude projednou hrát do karet zdravému rozumu, mezi Dejvicemi a Veleslavínem se zrekonstruuje povrchová jednokolejka, zatímco zbytek trati už bude stát, a snění o naprosto zbytečných tunelech skončí v propadlišti dějin.

…a má tam být „s sebou přináší“

Romanero

Co si postěžovat u Andreje, když to tak tlačí? Ať šupákům z P6 něco přikáže, to umí dobře..

jva

Kdyby tam místo každé mediální prezentace a slibů „už to bude“ poslali jednoho dělníka s lopatou, už by dávno jezdilo.

Arimatejsky

A ten dělník to má postavit načerno?

Ferenc Futurista

Načerno a bez projektu!

Zbyněk

Již jako perličku můžu doplnit, že Praha 6 se letos odhodlala k vyhlášení „stavu dopravní nouze“. Tatáž Praha 6, co už desetiletí blokuje jakoukoli modernizaci trati na Kladno a letiště. Tatáž Praha 6, co si volila starostu a primátora, který prosadil stavbu Blanky, díky níž skokově narostl objem IAD ve Svatovítské, Patočkově a dalších ulicích.

Martin

Praha 6 je vazne specificka, je to popravde vetsinou vilova ctvrt, krom Evropske a St. Dejvic a tak staci kazdemu neco nakukat a jsou vsichni proti, vzdycky je neco spatne… Tunel MO mel vest ve variante DANA, mozna klidne diskusemi upravena, ale zhruba v tomto trasovani, nedoslo by k problemum na kulataku ani Svatovitske, ani k ruseni treninkoveho hriste Sparty, apod… Zel. trat se dala postavit i jako dvoukolejna na povrchu, min. zabor do pozemku a elektricke vlaky by nebyly tak hlucne, byt by tam byl husty provoz… Kdyz uz se prosadi tunelova varianta i 80m pod terenem, tak se… Číst vice »

Suchdolák

DANA byla samozřejmě lepší variantou, ale bohužel asi také dražší. Ale jednoznačně by centrum Prahy 6 výrazně zklidnila a na „Podbabské“ by díky ní bylo mnohem méně kolon, protože i „kulaťák“ by fungoval mnohem lépe než při současném téměř celodenním přehlcování.

Vladimír Bílý

Nemůžu si pomoci, ale pokud má vést většina trasy v tunelu, pak už mě přijde lepší otočka čelem vzad a porovnat to taky s variantou tunelu ze Smíchova.

Vít Jůza

Nebo spíš na Masaryčce zahloubit 2 koleje pod centrum města a přímo k letišti? Z Hlavního by to musel vzhledem k terénu a orientaci nádraží musel být značný oblouk, možná i trasa metra C a labyrint přestupní stanice Muzeum by překážely … . Ale každopádně veliké esíčko, pokud stejně značná část povede tunelem, jaksi ztrácí smysl.

Grossák

Nezlobte se, ale všelijakých studií už bylo mnoho. Variant desítky. Výsledek vždy stejný. Pojďme to postavit. Bohužel i za cenu krvácení na tunelu.

Kamui

Opravdu nejde říct, že toto je strategická stavba celostátního významu, takže MY (vláda) ji postavíme takto, a VY (Praha 6) nám můžete p… políbit?

Ferenc Futurista

Nejde, protože nejsme – zatím – Dagestán, jak by si omezenci tvýho střihu přáli.. Opět po stopadesátý osmý o tom samém: nastuduj si sytém státní správy a místních samospráv a role jednotlivých „prvků“ v tomto systému. Pak se třeba nebudeš ptát jako úplný debil na věci, které musí být jasné průměrnému žákovi 6. třídy základní školy.

Kubrt

Doporučuju shlédnout aspoň část aktuálně reprízovaného seriálu Muž na radnici.

Ferenc Futurista

Jo, přesně takhle by různý tydle Kamuiové a podobný pitomci chtěli, aby to fungovalo.

dopravak

Drzost P6 je až neskutečná. Trať tam mají snad 150 let. Místo, aby byli rádi za to, že se hlučné a smradlavé diesly nahradí tichými EMU, tak budou jenom vymýšlet kraviny. Nebýt této vychc…. P6 s Bémem a Chalupou v čele, tak ta dráha na letiště mohla dávno stát za zlomek ceny. Dokáže mě opravdu nadzvednout ze židle, když vídím, kolik miliard chce SŽDC nasypat do zahloubení kvůli jedné místní části. Za ty prachy by se dala opravit, narovnat a elektrifikovat snad půlka regionálních tratí v ČR! Tím nijak nezpochybňuji důležitost trati na letiště. Ta už dávno měla stát, ale… Číst vice »

dopravák

To není „drzost P6“, ale jen několika vlivných lumpů a uječených bab: věnují ohromnou energii na vyvolávání negativních vášní, což se jim v této nemyslící společnosti daří docela dobře. V krátkém úseku pod Ořechovkou zhruba mezi ulicemi Kanadská a Starodejvická by mohla klidně zůstat jednokolejka, aby tam nebylo třeba nic bourat ani zabírat vozovku či likvidovat zeleň – ve zbytku trasy žádné velké problémy se zdvoukolejněním nejsou a na těch dvoukolejných úsecích by mohly ještě klidně vzniknout i třeba až 2 zastávky pro lepší obsluhu oblasti, z níž je k tramvajovým zastávkám dost daleko a autobus tudy jezdí také jen… Číst vice »

dopravak

Ano, tady by byl asi s dvoukolejkou problém, ale jinde vede trať přes chatařské oblasti. Takže s těmi pár domkaři by se holt muselo vymyslet nějaké odškodnění, případně postavit v tomto úseku krátký tunel. Každopádně blokovat modernizaci dráhy mi přijde ze strany P6 jako neskutečná drzost.

dopravák

„Jinde“ už je teď spíš prales a nepořádek, funkčních zahrádek a chatiček nevybydlených bezdomovci už je tam jen minimum a pod bývalou teplárnou a v prostoru bývalého zahradnictví má snad vzniknout nějaká další (obytná) zástavba, takže aspoň dvě další zastávky mezi Hradčanskou a Veleslavínem by se tam docela hodily (samozřejmě ne pro rychlé vlaky na Kladno).
A než drzost je to ze strany Prahy 6 spíše neskutečná hloupost – mohla přijít zadarmu k významnému zlepšení dopravní obsluhy území …

Tomáš

Ne 150 let, ale 190 let. Jedna z nejstarších tratí na světě, která měla být dávno prohlášena za technickou památku.
Osobní – v čase mého dětství na Praze 6, kousek od trati, ty vláčky byly velkou atrakcí a nedovedu si představit tu nudu, pokud by tam byly jen ty vilky, bytovky a auta kolem nich.
Praha 6 blokuje hodně věcí, také severní D0, druhou dráhu na letišti, a dopouští se při argumentaci značné demagogie. V článku se zmiňuje šíření dezinformací – ty by se však neuchytily, kdyby lidé byli vzdělaní v logickém vědeckém myšlení: u maturity povinnou matematiku, informatiku, angličtinu.

dopravak

Tak v tomto případě bych viděl motivaci trošku jinde. Podél trati se nacházejí luxusní pozemky, jejichž cena se v případě zahloubení ještě zvedne. Psalo se už dříve o tom, jak Bém s Chalupou skrze nějaké uměle vytvořené občanské sdružení neustále přilévali oleje do ohně, aby se ta dráha zarazila. Vůbec bych se nedivil, kdyby měli oni a jejich kamarádi skoupené pozemky okolo a jenom čekají, až jim to ostatní občané z eráru zhodnotí.

Alibaba

Zapomeňte na nějakou památkovou ochranu, to by se zase nepostavilo nic.
A taky by mě zajímalo, co tam z původní koňky vůbec zůstalo? Já vím akorát o baráku na dejvickém nádraží, a možná by se nalez nějaký propustek a strážní domek. Pokud to nebude bránit současné stavbě tak bych to předal památkářům, ať to spadne pod jejich dozorem.

Grossák

Když zaplatíte výpalné, většinou máte pokoj. Praha 6 je specifická.

liberal shark

Tyhle prosklené tunely jsou v praxi dost nepraktické. Dříve či později se ty průhledné panely zašpiní, popraskají a rozbijí. Jenže se už nenajde nikdo, kdo by je vyměnil :-(. Jděte se podívat třeba na Lužiny.

Márty

To je deset let stará Kotasova vizualizace, skutečně věřím tomu, že na žádném úseku ve finále nevzniknou.

Ferenc Futurista

No doufejme. Ten návrh byl totální sračka už v době vzniku, natož dnes. Nicméně ty vizualizace se, když je řeč o trati z Prahy do Chomutova u Prahy, furt vynořujou ze smetiště dějin, což člověku na klidu nepřidá, zejména když ví, jaký anachronický vykloubený nesmysly nadrásaný tím neumětelem už spatřily světlo světa. Pevně doufám, že v tomto případě vznikne současný projekt a tahle zhovadilost zůstane někde v šuplíku pro příápadnou výstrahu dalším generacím. Zároveň si myslím, že by se vyplatilo Kotasovi vyplácet nějakou rentu, která by ho existenčně zajistila, a jejíž podmínkou by bylo, že to jelito se nedotkne už… Číst vice »

Ferenc Futurista

Jinak není to 10 let starý – tahle ohlodaná mrtvola architektury se z hrobu drápe už 20 let. Na vizualizacích na praha-kladno.cz už jsou sice jiné obrázky, ale že by vypadaly o moc lépe, to se říci nedá. Jen to vypadá, že nějaký rebel v SUDOPu si nainstalil autocad tak z roku 1999 namísto defaultně používané verze z roku 1993.

František

Už je to sice trochu passé, ale docela by mě zajímalo, jak rozsáhlé demolice byly navrženy u starých Dejvic. Čistě z hlediska šířky by to patrně odnesl jeden přízemní domek a jedna kůlna, pokud by se kolej směrem nahoru nedala pod kolej směrem dolů. Pravda, oprava takového tunelu by si vyžádala úplnou výluku, ale zase by právě v tom úseku mohla vzniknout zastávka k obsluze území. Akorát by to nebylo tak drahé a na stavbu i provoz náročné jako hloubkové tunely, které vlak přes starší části Prahy 6 pouze bezvýznamně převedou. Na to, že tam budou jezdit hlavně příměstské zastávkové… Číst vice »

Michellini

Dejvice (dříve italsky Degnizzi9) má kompletně vyměněné obyvatelstvo po 1945 . Naštěstí bolševik chtěl rádoby pokrok, tak postavil silnice. Ovšem to co se dostalo k moci po 1989 a jejich potomci chtějí jen ticho. Takže celá PRaha 6 připomíná mrtvou vesnici. A prostest proti všemu. Vadí vše. kromě špíny a nepořádku

Ferenc Futurista

Takový to,. když začneš plkat o bolševicích a zároveň bys chtěl s každým, kdo nestojí v pozoru, zatočit po bolševicku.

Radek Janata

Argumenty z P6 jsou viceméně zástupné. Snahou vždy bylo tratě se zcela zbavit. Obyvatelé vil na Ořechovce žádnou železnici (stejně jako jakoukoliv veřejnou dopravy) nechtějí.

Paja

No ale nechtějí ani tu silniční, náramně jim vadí auta co objíždí Kulaťák právě přes Ořechovku. A to i přes těch několik protitankových příkopů co tam P6 vybudovala.

Ferenc Futurista

Opět – smyslem existence místní samosprávy je hájit místní zájmy. Jistě, P6 už předvedla lecjakou mozkovou akrobacii,a to zejména za markýze Chalupy, ale to je holt daň za stále ještě relativně demokratickou zermi. Pokud by se realitou staly vlhké sny pologramotných, bolševikem zglajchšaltovaných zoufalců vašeho typu, možná bysme už měli hotovou trať na Kladno, ale taky bysme možná neměli voby a místní samospráva by byla nahrazena úředníky podléhajícími státu a jmenovaných pouze na základě loyality.

pamětník

„možná bysme už měli hotovou trať na Kladno“
Možná by vás mohlo (či spíše mělo) zajímat, že její modernizaci do podoby dvoukolejky pro NTR mimo Prahu až 120 km/h (tehdy ovšem ještě jen jako „rychlou trať“ na Kladno, nikoli jako „rychlodráhu na letiště“) začal připravovat v 80. letech minulého století právě ten vámi tolik opovrhovaný a soustavně poplivávaný „bolševik“ – pozor ovšem, abyste se pak těmi svými jedovatými slinami nezalkl sám.

pikachu

Kdyby tady nikdy žádný prašivý bolševik vůbec nebyl, ta trať by stála už dávno, na to bych si vsadil.

Ferenc Futurista

Super, příště napište „vůbec nechápu, o čem je řeč“ a uštetříte si minimálně 4 řádky textu, který v kontextu debaty nedává absolutně žádný smysl (a navíc získáte čas, abyste si mohl třeba zazpívat Internacionálu).