Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Železnice na letiště má první územní rozhodnutí, týká se kladenského úseku

Stanice Kladno-Ostrovec. Pramen: SŽDC
Stanice Kladno-Ostrovec. Pramen: SŽDC
Správa železniční dopravní cesty dosáhla významného pokroku v přípravě modernizace trati Praha - Kladno s připojením Letiště Václava Havla. K úseku Kladno – Kladno-Ostrovec získala územní rozhodnutí. Modernizace úseku spočívá především ve výstavbě druhé koleje a úpravě železničních stanic a zastávek.

Správa železniční dopravní cesty dosáhla významného pokroku v přípravě modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla. K úseku Kladno – Kladno-Ostrovec získala územní rozhodnutí. Modernizace úseku spočívá především ve výstavbě druhé koleje a úpravě železničních stanic a zastávek.

„Nepočítáme-li finišující rekonstrukci Negrelliho viaduktu, je kladenský úsek první, k němuž jsme v rámci přípravy železnice na letiště obdrželi územní rozhodnutí. Jde o významný milník celé investice, protože pokud vše půjde dobře, v roce 2021 vybereme dodavatele stavby a do roku 2023 by tento úsek mohl být hotový,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Správa železniční dopravní cesty už v říjnu v tendru vybrala zpracovatele projektu pro vydání stavebního povolení. Stal se jím Metroprojekt s cenou 96 milionů korun, předpokládaná cena byla 90 milionů.
V rámci povolovacího řízení chce SŽDC spolupracovat s městem zejména na podobě zastávky Kladno-město, kde se plánuje například parkoviště pro 300 aut a 84 bicyklů. „Díky spolupráci s městem a dalšími partnery je projekt také koordinován s plánovanou cyklostezkou Kladno – Praha-Bubny,“ doplnil hlavní inženýr projektu železnice na letiště ze SŽDC David Ježek.

Stanice a zastávky budou nově bezbariérové, železniční přejezdy budou nahrazeny mimoúrovňovým křížením a trať dostane nové zabezpečovací a sdělovací zařízení. Trať zůstane po modernizaci ve stávající stopě, bude dvoukolejná; v konečné fázi modernizace dojde i na elektrifikaci, zatím SŽDC hovoří o přípravě na ni. Podrobnější informace jsou na speciálních stránkách SŽDC.

Projekt železnice na letiště zahrnuje několik dílčích staveb, které jsou aktuálně v různých fázích povolovacího procesu. Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je ve výstavbě, územní řízení probíhá k úsekům Ruzyně – Kladno a Bubny – Výstaviště. Ke zbývajícím úsekům probíhá příprava dokumentace pro územní řízení. Premiér Andrej Babiš nedávno slíbil, že vše bude hotovo v roce 2028.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Novotný

Do této chvíle jsem měl za to, že hlavním smyslem desítky let pusou stavěné rychlodráhy je spojení hlavního města státu s mezinárodním letištěm. Vidím, že se teď pod tento „projekt“ schovávají i akce běžné modernizace středočeských železničních tratí … Takže opakuji: velká škoda, že se nepodařilo prodloužit linku metra A na letiště, ale naprosto přiblble do Motola …

Pepa

Stav železnice je opravdu špatný a na básničky o tom jak bude rychlodráha si už většina lidí zvykla a už je ani nevnímá. Myslím, že nejrozumnější řešení je opravit stávající trať s rozšířením o druhou kolej. A řeči, že to nejde neberu. 80 parkovacích míst pro kola…no nevím…sám jsem jezdím na kole. Větší ostuda je, že není ROZUMNÁ cyklotrasa mezi hlavním městem republiky a největším blízkým městem (Kladnem)!!!

Martin

Stavajici trat rozsirena o druhou kolej defacto vznikne, jen dojde na nekterych mistech k uprave oblouku, mj. tim je zarovem myslena ona rychlodraha, … cele to zbrzdila nesouhlasna stanoviska P6 v useku pres Orechovku, byt by se tam druha kolej vesla, s min. zasahy do okolnich pozemku, tak lide ji nechteli i tunelova varianta nekterym vadi…

Ušatá

Trochu mne třeba děsí to parkování 300 aut u stanice Kladno – Město. Kam to chtějí dát? Navíc tak obrovská plocha bude dělat v mikroklimatu problémy. Ledy že by to osadili stromy jako les a mezitím se parkovalo. Ale tam není místo a je tam zástavba, takže pro okolní lidi příjemná záležitost. Spíš by to chtělo jinou MHD v Kladně, se zastávkami u žel. stanic, interval výrazně zkrátit (špička tak 5 minut, sedlo 10 minut, večer 15 minut) a linkové uspořádání dělat tak, aby to rozumně plošně pokrylo celé Kladno, bylo přehledné a pro lidi atraktivní. Auta nechat mimo město… Číst vice »

Jiří Kocurek

Chápu to tak, že kupříkladu obyvatelé Žiliny (vida, nejen u Příbora je Žilina)a jiných okolních obcí přijedou autem na Kladno Město a pak pojedou vlakem, namísto aby jeli autem až na veleslavný Veleslavín. Jackpot pak vyhraje mistní Billa, nakoupí si tam.

Ušatá

Jen se trošku zamyslet. Je to tak i v oblíbené cizině. Autem či přípojným autobusem se dojede na nejbližší nádraží a zbytek celé cesty se koná vlakem. Mimochodem, proto i potřebná funkce železnice ve městě i jako MHD, aby i přestup na MHD nebyl pokaždé nutný. A auta do města prostě ne!!! Stačí?

Martin

Paradaxne puvadni stanice Kladno ma v blizkosti nejen dost ploch pro pripadna parkoviste, ale i autobusove nadrazi a je pobliz centra mesta a nejvetsiho sidliste…
Kazdopadne by ale pak auta projizdela Kladnem, P+R se ale daji stavet i do hloubky a vysky, nejen jako obri plochy betonu jak je casto zvykem…

Radovan Komínek

Pokud se dívám na https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Projekt-zeleznice-na-ruzynske-letiste-ma-prvni-uze včetně mapky s časovým plánem, to rozhodující teprve přijde. Negrelliho viadukt a Kladno – Kladno Ostrovec by se musely provést i kdyby žádné letiště neexistovalo. Mezi dnešním dnem a cílovým termínem dokončení celého komplexu staveb v roce 2028 jsou ale minimálně dvoje volby do poslanecké sněmovny. Snad nepřijde někdo jako Bárta nebo jeho klon.

Kamil

To vypadá skvěle!! Za 70 let bude dráha jako fík! A možná i závratných 85 km/h traťové rychlosti… Správa Selfíček Bc Svobody je opravdu pozoruhodný podnik

Jiří Kocurek

pozor, ironie: Asi by bylo vhodně přemístit Prahu 6 do Horního Jiřetína. Vyřešily by se tím dva problémy: Trasování železnice na Kladno a rozšiřování težebních limitů – to by skončilo.

sledovatel webu

A jakou má ten pitomý výlev souvislost se zcela zbytečným zdvoukolejňováním úseku Kladno (Vejhybka) – Kladno-Ostrovec?

Ušatá

Proč zbytečným?????

vitapb

No né, oni to snad s tou tratí na letiště myslí vážně… Jestli se to skutečně postaví celé v dneska uvažované variantě s travelátory na Masnu, tak to bude pěknej paskvil..

Glo

ty travelátory jsou pěkná kravina. jestli chtějí, aby byla kvůli dotaci masaryčka mezinárodní nádraží, tak by stačilo, aby jeden vlak elefant místo do ústí zajížděl do bad schandau.

Kuba

Přijdou mi dvě koleje na Ostrovci docela málo, na to, že tam má končit všechno od Prahy i od Kralup.

Petr

Ono konec na Ostrovci nedává smysl, jelikož tu není místo na odstavné koleje. Smysl by to mělo dotáhnout až do Dubí, kde je místa dost. A vše tady určitě končit nebude. Od Kralup se pojede až na Kladno hl. n. a od Prahy bude část spojů pokračovat na Rakovník. Dále součástí této první stavby není elektrifikace, jelikož ta bude dělat až na celý úsek do Prahy. Nejvíc mě mrzí, že se nepodařilo prosadit zahloubení v okolí sletiště, a místo toho jsou povrchové křížení.

dopravák

„Nejvíc mě mrzí, že se nepodařilo prosadit zahloubení v okolí sletiště, a místo toho jsou povrchové křížení.“
No, to já bych si tam dokonce dovedl velmi dobře představit další novou zastávku: když už to má sloužit především pro spojení Kladna a Prahy, tak má smysl nadělat „hafo“ zastávek v těch koncových lokalitách a mezi nimi většinou vlaků rychle projíždět, aby na tom skutečně něco získala většina těch, kdo tvoří hlavní frekvenci, a aby ve výsledku neztráceli všichni.

pony

co tam ale chcete delat? prijedete, vysypete cestujici, naberete nove, prejdete na druhe stanoviste a sup zpatky. maximalne nacpat jednu vytaznou kolej smer na dubi, kdyby neco

Jiří Kocurek

Odvěsit lokomotivu, dojet s ní na točnu, otočit uhlím k lesu a ku Praze komínem. Dojet na pražské zhlaví a nacouvat na soupravu, mezitím ještě dozbrojit vodu. A hurá zpátky! Vždycky se to tak dělalo 😀

Martin

Jeste dnes je patrna puvodni trat stredm mesta az po puvodni nadrazi Kladno v Krocehlavech, davala by vetsi smysl, soucasna trat spise Kladno objizdi… Ale to uz je historie a nedovedu si predstavit jeji obnovu…
Smysl dava min. zastavka Svermov,… idelane nejakou spojkou napojit Krocehlavy a Centrum,…

Martin

A proc se vlastne Hnidousy stale jmenuji Svermov?

František

Asi chce málokdo bydlet v Hnidousech. 😉

Jiří Kocurek

A co mají říkat obyvatelé Hrobu nebo Moldavy?

Martin

Ja nevim, ale bydlet ve ctvrti pojmenovane po komunistovi, co by asi rikali zlinsti, kdyby meli stale bydlet v Gottwaldove…

Jan

A staví to rovnou už s etcs?

Vbb

A „oni“ už něco staví?

Jiří Kocurek

Do 100 km/h není ETCS ani LS90, Mirel, přenos kódu potřeba. A na tak krátkém izolovaném úsek je zřizování ETCS nesmysl. Když tak až se zbytkem trati až do Prahy.

Martin

na trati ma byi i vyssi rychlost nez 100km/h…

Jan

Škoda že se nepovedlo přelévat na stejnou metodou od zadu i na 323 Ostrava Frýdlant . Pokud oni mají územní rozhodnutí a stejně rok 2023. Tak 323 je opravdu v.. evropské peníze papá..

Jan

Oprava. Přesvědčit SŽDC na stejnou metodou od zadu.

Petr

Už je přešla max 80 km hod?

Honza D.

Jestli myslíš dominantní řadu vozidel této tratě (814 alias Regionoha), tak tam je to setrvalý stav. 🚂
Zeptám se kamaráda projektanta až jej potkám. Snad na vyšších místech mají rozum a V max bude mít vyšší hodnotu. R nebo Sp by to asi docela zabíjelo. Na Os by to samozřejmě takový vliv nemělo.

Jakub

Vmax 80 na území Kladna je podle mě naprosto dostačující. Ty vzdálenosti jsou takový, že se většina elektrických jednotek (na který je to samozřejmě plánovaný, ne na řadu 814/914) na víc ani nerozjede. Navíc bych se vsadil, že je to asi i kvůli hlukovým normám.

Maršál

Nová „rychlodráha“ s plnými 80 km/h, wow. Brát to jako dostačující podle úrovně dnešních vozidel je naprosto směšné, už Panteři mají rozjezdy rychlé a to ani nevíme, co tam bude jezdit za x let. Navíc případné rychlíky / expresy po této trati asi jezdit nebudou, že? Ono by vyšší rychlost než 80 km/h možná do toho vlaku někoho – nedej Bože – přivedla, a to samozřejmě nechceme. Jo, a ten hluk v tunelu lidi kolem taky hrozně obtěžuje, že? (i když se stavěl hlavně kvůli nim)… Takže ne, žádných 80 km/h dnes opravdu nestačí a to co prohlašujete je neskutečně… Číst vice »

David

Vidím, že jste znalec Kladna. A nebo jen trouba, co neumí pořádně číst.

XXXD

Řekl bych, že odpověď B je správně.

Jakub

Nejde ani tak o úroveň vozidel, jako o možnosti tý tratě proboha. Například mezi Kladnem-městem a Kladnem-Ostrovcem je vzdálenost taková, že vjezdové návěstidlo na Ostrovec je právě na zastávce Kladno-město. Navíc je tam oblouk malého poloměru, tam opravdu nemá smysl víc než těch 80. Dálková doprava tam nepovede. Mezi Kladnem-městem a Kladnem je to to samý, opravdu by mělo smysl na ten krátkej usek k vjezdovymu navestidlu na Kladno dávat Vmax 120-160 kvuli pár sekundam jízdní doby? Mezi Kladnem a Prahou bude Vmax 120-160.

Můžu se zeptat o jakym tunelu mluvíte?

dopravák

Tam je samozřejmě v podstatě zbytečná i druhá kolej a stačilo by zastávku Kladno město udělat jako výhybnu s ostrovním nástupištěm přístupným snadno přímo od silničního nadjezdu, ale to by bylo příliš jednoduché a levné řešení = musíme přece vyplýtvat co nejvíc peněz, aby nezbylo na jiné a někdy i důležitější stavby jinde …

Kuba

Jistě, interval 15 minut na jednokolejce by bylo to pravé ořechové.

Jiří Kocurek

Ideálně se zvýšením rychlosti tak, že to o 2 minuty nevyjde do druhé výhybny a tak se bude křižovat v té první. Ale jelikož se zvýšila rychlost, tak na křižování v první výhybně přijede vlak o půl minuty dřív než před rekonstrukcí. A pak se bude 3 minuty čekat na protijedoucí vlak. Ale bude tam rychlostník 160 km/h!

dopravák

Méně než 15 minut tam asi stejně nikdy nebude, takže na to by asi nebyla potřebná ani výhybna v Kladně městě

Jiří Kocurek

Moment, při 15min taktu se protijedoucí vlaky potkávají co 7,5 minuty.

Z toho vychází vzdálenost výhyben 6 až 7 km, aby křižování vycházelo bez zbytečných prodlev. A mezi stanicemi je nutno jet 100 km/h, aby se to stíhalo. 10 km už se za 7,5 minuty nestíhá, aniž se jede výrazně přes 100 km/h.

dopravák

Stačí se podívat do příslušné nyní platící tabulky KJŘ pro neelektrizovanou trať s NTR = 60 km/h, byť tam samozřejmě jde o tarifní vzdálenosti, nikoli o přesné stavební délky, a pak jakýkoli důvod k vymýšlení hloupých žvástů odpadne: Kladno = km 0 = j.d. (do odjezdu ze zastávky) = 4 minuty Kladno město = km 3 = j.d (do příjezdu do stanice) = 2 minuty Kladno-Ostrovec = km 4 (platí v podstatě v obou směrech, byť je trať zčásti ve spádu). Pro NTR = 80 km/h by pro jednokolejku bohatě vycházela perioda grafikonu 15 minut mezi Kladnem a Ostrovcem i… Číst vice »

noerf

pokud budou dvě koleje, tak v případě výluky jedné traťové koleje se pořád bude moci jezdit vlakem, nikoliv autobusy. A vzhledem k předpokládanému růstu cestujících docházelo k problémům se sehnáním NAD a časovými propady při nějakém problému.

Jiří Kocurek

A při tříminutovém zpoždění jediného vlaku se ten grafikon rozsype na celý zbytek dne.

Míra

Třeba tudy občas pojede i jiný vlak do Kralup n/Vlt.

Petr

Myslím samozřejmě jestli na té nové bude víc než 80.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO