SŽDC představí podobu veleslavínského nádraží, u tratě na letiště znovu řeší trasu tunelů
Po získání územního rozhodnutí pro úsek Kladno – Kladno-Ostrovec dnes představí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) další posun v přípravě
Po získání územního rozhodnutí pro úsek Kladno – Kladno-Ostrovec dnes představí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) další posun v přípravě stavby kolejového napojení na Letiště Václava Havla. Správce železnic ukáže vítězný architektonický návrh pro novou stanici Veleslavín. SŽDC ale stále neví, kudy přesně povede trasu z Výstaviště na Veleslavín.
Návrh vzešel z architektonické soutěže. Právě výběr konečného architektonického řešení Veleslavína umožní pokračovat v další přípravě části trati až na letiště, konkrétně dokumentací pro územní rozhodnutí.
Složitým procesem v přípravě pak prochází úsek mezi Výstavištěm a Veleslavínem, kde se aktuálně zpracovává dokumentace pro územní řízení. Praha 6 si prosadila takzvanou jižní variantu. Tu představují dlouhé tunely, podcházející jižně vodojem Bruska. Budou ražené metodou TBM.
S původním úsporným povrchovým vedením nesouhlasila v minulosti Městská část Praha 6, a to zejména kvůli nutným demolicím některých domů v oblasti Proboštského dvora ve Starých Dejvicích. Investor stavby tedy prověřil několik tras vedení tunelů a jako nejvhodnější a z jeho pohledu nejméně konfliktní vůči zástavbě vybral vedení v podobě této jižní trasy. I tato varianta ale naráží na odpor části veřejnosti.
Jižní varianta je vedena v největší hloubce ze všech prověřovaných variant, místy přes 80 metrů pod zemí, což je skoro dvojnásobná hloubka oproti nejhlouběji vedenému metru.
„Zadali jsme aktuálně studijní posouzení všech dosud prověřovaných variant včetně varianty, která vychází ze sledované jižní varianty a pouze v lokalitě Na Bateriích posouvá trasu pod Střešovickou ulici, byť budou tunely umístěny v menší hloubce. Toto studijní prověření by SŽDC rádo představilo zastupitelům Prahy 6 na únorovém zasedání,“ říká Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ.
I přes umístění nové stopy do tunelů pod hustě obydlenou zástavbou sebou přináší i velké diskuze mezi veřejností, kdy velká část není podložena reálným základem. „V poslední době čelíme velkému tlaku veřejnosti , u kterého se snažíme trpělivě vysvětlovat důvody proč je trasa umístěna právě v této lokalitě, ale je třeba podotknout, že největším nepřítelem se stává spousta dezinformací, která mezi občany koluje a která se mnohdy nezakládá na pravdě,“ doplnil Paidar.
V dalších úsecích je pak situace jednodušší. Mezi Bubny a Výstavištěm má SŽDC už územní rozhodnutí a čeká se na jeho právní moc. Běží už soutěž na dokumentaci pro stavební povolení. Územní řízení běží pro úseku Ruzyně – Kladno.