SŽDC odkládá opravu Smíchovského nádraží, chce sladit plány s Prahou
Do žádné jiné opravy výpravní budovy nemělo jít letos tolik peněz, jako do stanice Praha – Smíchov. Velká modernizace se
Do žádné jiné opravy výpravní budovy nemělo jít letos tolik peněz, jako do stanice Praha – Smíchov. Velká modernizace se ale odkládá. Správa železniční dopravní cesty na popud ministerstva dopravy bude muset ještě sladit své plány s Prahou, která na Smíchově chystá svůj nový dopravní terminál.
O pozastavení modernizace informovala jako první Česká televize. SŽDC letos na začátku roku uvedla, že s opravou počítá už letos na jaře.
Ministerstvo dopravy sice projekt schválilo, ale pouze za určitých předpokladů. „V rámci schvalovacího procesu ministerstva dopravy byla stanovená podmínka, abychom naši stavbu důsledně koordinovali s investicí hlavního města Prahy – a tou je víceúčelový dopravní terminál,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové musí být dodržena důsledná koordinace případného odstranění přístavby zastřešení metra postaveného v osmdesátých letech a současně musí být dořešena otázka jižní části budovy.
Pražští radní už na jaře schválili, že na Smíchově chtějí nový dopravní terminál, běží příprava zpracovatele projektové dokumentace. „Už této fázi pořizujeme studie, které koordinují záměr budoucího terminálu právě se SŽDC. Například statické posudky tak, aby se dala ta stavba umístit do té připravované přestavby nástupišť železnice,“ uvedl v ČT Marek Zděradička, ředitel Sekce infastruktury IPR.
Praha počítá s tím, že se ze Smíchova stane ještě významnější dopravní uzel než dosud. Nad současné vlakové nádraží a stanici metra se přesune i autobusové nádraží a vznikne tu terminál pod jednou střechou. Doplní jej ještě výstavba parkoviště pro tisícovku aut. Náklady na terminál mají dosáhnout tří miliard korun, jeho vizualizace a kompletní představení je na stránkách IPR.
Projekt SŽDC počítá v modernizace dojde s vyčištěním a otevřením prostor odjezdové haly od nepůvodních prvků. „Naší snahou je maximální využití budovy, hlavně z hlediska umístění složek vlastníka objektu a komerční sféry,“uvedla SŽDC na své facebookové stránce.
Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové bude jižní křídlo objektu využito pro administrativu správců železnic, severní část bude vyhrazena komerci. Vedle obchodních jednotek se počítá s poštou a prostory pro dopravce. Centrální část bude sloužit cestujícím a využije se také pro obchod.
Na nádraží má nově vzniknout například prostor pro supermarket, toalety se přemístí blíže k hlavní trase pro cestující, ve druhém podlaží v místě stávající restaurace se plánuje zachování gastronomického provozu, ale v podobě takzvaného food courtu.
Na nádraží budou vybudovány i nové výtahy a eskalátory do druhého podlaží. „Dále dojde k lepšímu prostorovému a funkčnímu uspořádání pokladen, které budou nabízet i prostor pro prodej jízdenek více dopravců,“ doplnila správa železnic.
Půjde o největší rekonstrukci budovy od jejího vzniku v polovině 50. let. 20. století.