- Železnice •
- Infrastruktura •
- Silnice •
- Zprávy
SŽDC dá stovky milionů do přejezdů, přibudou závory i světla. Detektory se stále testují
Přejezd, Praha Uhřiněves, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje investovat v letošním roce 814 milionů korun do zvýšení zabezpečení 82 úrovňových přejezdů. Vedle
Kdyby AŽD nebyla napojena na mafii SŽDC a díky tomu nemela monopol, ona by ta cena klesla hooodně dolů. Jenže pak si ns tom nikdo nenamastí kapsičku…
Největší problém je zavírání obou závor (tj. vjezdové i výjezdové) současně. Při zvedání závor se ale zvedá nejdříve ta výjezdová a pak teprve vjezdová. Stačilo by tedy doplnit jedno časové relé a výjezdovou závoru zavírat s časovým posunem oproti vjezdové. Potřebný čas by se lišil podle délky přejezdu, resp. podle počtu kolejí. Náklady na jeden přejezd odhaduji v řádu stokorun až tisícikorun. 🙂
Bane, pane. Největší problém vidím v tom, že řidiči nerespektují zákaz vjezdu. Stačilo by tedy, aby nevjížděli na přejezd v době, kdy blikají červená světla a je to ZADARMO.
to se mi nejak nelibi jak byse toresilo na dvojkolejne trati kde by by to behem chvilky sepl protijedouci vlak
petr:
Předpokládám že se dá z 1-2 oddílů před přejezdem vytáhnout informace o rychlosti vlaku, tak pak by tam snad šla dát krabička, která vyhodnotí jestli nemá signál pro zvednutí závor pozdržet než vlak sepne z druhé strany.
Ještě dodatek. Největší problémy vznikají právě na dvou a vícekolejných tratích tím, že auto je náhle uvězněno mezi závorami, řidič zazmatkuje a zastaví a pak už jen čeká z které strany přijede vlak který už nemá žádnou šanci zastavit i kdyby tam byl sebelepší detektor. Stačilo by tedy výjezdovou závoru spouštět dolů se zpožděním a nezavírat auta mezi závorami. Sice to nezabrání kaskadérům vjíždět na přejezd při blikačích, ale pokud podjedou vjezdovou závoru mají alespoň volný výjezd a nezastaví. Že by někdo prorážel již spuštěnou vjezdovou závoru je asi nesmysl. O tom, že závory lze ovládat odděleně svědčí to, že… Číst vice »
Zdravím, sice je to OT, ale už dlouho dobu hledám ideálně mapu rychlostí na železnici. Tím, ale nemyslím tu klasickou od SZDC http://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598, kde je jen max. rychlost celého velkého úseku. Tudíž i kolem Orlice na 1. koridoru je 160 km/h. Neexistuje nějaká mapa, přinejhorším tabulka, kde by byly vidět všechny propady rychlosti? Děkuji
open raiway map
přepínač speed.
Díky, přesně tohle jsem hledal.
Jenom drobnost o ORM, nejsou úplně aktuální, akorát se asi nenajde dobrá duše co by byla schopná třeba zanést rekonstrukce Boří Les -Valtice-Mikulov a podobně. Má ale tu výhodu že tam máte všechno včetně některých tramvajových systémů a je to celosvětové. Výborné pokud to v té zemi znají a někdo to tam dal. Pěkně je tam třeba Rakousko.
SŽDC dává evidentně přednost co nejdražšímu řešení. V minulosti odmítli řešení jednodouché, levné a rychlé.
Myslíte zavedení přednosti zprava?
Průměrných 9,9 mega za přejezd, tý brďo, cena dvou malých rodinných domků (když je to erár ochoten dát).
No řekl bych „Cena obvyklá“. Na některých tratích je to možná dražší nebo srovnatelné, než by byla výměna svršku, spodku, kolejí a signalizace. (Ostravice)
A to mate: stojany na vystrazniky (minimalne dva), vystrazniky (na kazdy stojan minimalne jeden, staci jedna komunikace navic a dava se dalsi vystraznik, aby byl dobre viditelny pro ridice), doplneni o zavory (opet minimalne dve), pocitace naprav, prejezdniky (zase dva, z kazdeho smeru), napajeni, kabelaze (tady zase odlisne od vzdalenosti priblizovacich a vzdalovacich useku), napojeni do zabezpecovaciho zarizeni, kazdy prejezd ma svoji technologickou mistnost, kde je napr. i zaznamove zarizeni o cinnosti prejezdu….. mohl bych pokracovat dal a kdyz udelate ruznou konfiguraci prejezdu k te dane komunikaci (staci jedna komunikace navic a delaji se i stavebni upravy), tak cena zabezpeceni… Číst vice »
„Aby došlo k okamžitému přestavení návěstidel “ Si myslím, že takhle to fungovat nemůže a nebude. To bude rozlitých kelímků 🙂 Nevím, proč by to nemohlo dostat třeba svůj semafor, světlo. Je třeba vyhodnocovat úroveň nebezpečí a vzdálenost a rychlost vlaku. A to druhé může dělat strojvedoucí. Ne automat s 0 nebo 1 (panické brždění). Proto to asi v 90 letech v Norsku nefungovalo, či kde to bylo.
Ano, to bude rozlitých kelímků. Tyto přejezdy budou vybaveny i kamerami, takže vozidlo, které zastavení vlaků způsobilo, bude lehce dohledatelné. Teď ještě bude potřeba legislativní změna. Bude nutné na takové případy, kdy dojde k ohrožení vlaku s cestujícími, brát vždy jako veřejné ohrožení a takto i posuzovat u soudu. Soudci totiž jinak budou soudit tak, že k žádnému ohrožení nedošlo, protože vlaky byly zastaveny.
A k vaší úvaze „proč by to nemohlo dostat třeba svůj semafor, světlo“: zřejmě nemáte ani nejmenší tušení o funkci zabezpečovacího zařízení na železnici.
Co vlastně ten detektor překážek na přejezdu bude „spouštět a spouštět“?
A) Co bude vyhodnoceno jako překážka?
V rozmezí od nákladního auta přes osobní, motocyklistu, cyklistu, chodce až po zvíře (a jak velké – je rozdíl mezi psem a koněm) – tedy zjednodušeně velikost překážky. A ještě to komplikuje případný (rychlý) pohyb překážky a spolehlivost detekce.
B) Co bude provedeno při detekci a vyhodncení nebezpečné překážky?
Od „obsazení“ úseku, přes nějaký signál po generální stop.
Největším přínosem detektoru může být včasnější zahájení brzdění blížících se vlaků, zabránit kolizi se vůbec nemusí zadařit.
Na většinu otázek odpovím odkazem: https://www.koridory.cz/archives/34483/
Tak moc nemám, ale vím že tam jsou oddíly, ale červená znamená červenou ne. A ve spojení s nějakým zabezpečovačem ať už LS(či jak se ten český jmenuje) nebo ETCS předpokládám maximální brždění ne – pokud bude v zóně s červenou -která tam pravděpodobně naskočí okamžitě – žádná návěsť o červené na dalším semaforu nebude, nebo červenou projede atd… (i když ETCS by měl umět omezovat a nastavovat maximální rychlosti, pokud se nepletu). Otázka, kolik jsou ty oddíly u nás různě dlouhé, zda i 800m. A otázka, zda panicky reagovat třeba na každé osobní auto, třeba v jiné koleji, navíc,… Číst vice »
„Svůj semafor -zřejmě nemáte ani nejmenší tušení o funkci zabezpečovacího zařízení na železnici.“ Prostě já si myslím, že by měl být strojvůdce informovaný o povaze nebezpečí – vysoká (kamion) – nízká atd. Aby se mohl rozhodnout jak a co dělat. Stejně jako mohou být různé led tabule na rychlost pod návěstidlem.