Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá dvoumiliardovou modernizaci lokálky z Kostelce do Slavonic

Motorové vozy řady 841 v Telči. Foto: České dráhy
Motorové vozy řady 841 v Telči. Foto: České dráhy

Padesát tři kilometrů dlouhá trať z Kostelce u Jihlavy do Slavonic má v příštích letech projít rozsáhlou proměnou, díky které mají vlaky zvládnout cestu až o patnáct minut rychleji než dosud.

Na zakázku s odhadovanými náklady dvě miliardy korun už SŽDC začala hledat firmu, která připraví projekt do fáze dokumentace pro územní řízení. Má navázat na záměr projektu zpracovaný Sudopem Praha. Na modernizaci tlačí kraj Vysočina, který by rád nechal postavit v Kostelci i spojku zrychlení jízdy vlaků z Jihlavy do Telče a Slavonic.

Podle představ SŽDC má jít o kompletní revitalizaci, při které dojde ke zvýšení maximální traťové rychlosti ze stávajících 50 kilometrů za hodinu na 60 – 80 kilometrů v hodině ve vytipovaných úsecích. „V důsledku dalších opatření, například vybudování nové výhybny Slaviboř, dojde ke zkrácení jízdních dob o zhruba 15 minut, což umožní Kraji Vysočina zavést nový koncept dopravy,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Vlaky na 53 kilometrů dlouhé trati dnes podle jízdního řádu urazí cestu nejméně za hodinu a půl.

V rámci stavby má být modernizováno staniční zabezpečovací zařízení v železničních stanicích na trati, vybudováno traťové zabezpečovací zařízení a dálkové ovládání celé trati. Dojde k modernizaci přejezdů, některé mají být zrušeny. „Dále bude rekonstruován železniční svršek a spodek ve vybraných úsecích, rekonstruovány některé mosty a propustky a v železniční stanici Telč bude rekonstruováno kolejiště. V železničních stanicích a zastávkách budou vybudována nová nástupiště, nově bude zřízena železniční zastávka Slavonice-škola a v prostoru dnešní zastávky Slaviboř bude vybudována výhybna,“ popsal Illiaš. Součástí je i pokrytí tratě signálem GSM-R.

O modernizaci se mluví už deset let, SŽDC žádala o první povolení zlepšení parametrů této trati už v roce 2009. SŽDC aktuálně počítá s  ím, že k modernizaci stavby dojde v letech 2021-2022.

216 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
okk

A bude to konečně rychlejší do Jihlavy než autobus? Protože jinak jsou to jen vyhozené peníze a bylo by lepší ji stejně jako rakušáci zrušit. A to říkám jako někdo, kdo u té trati bydli.

okk

Soutošům se to asi nelíbí. Ano, je to turisticky zajímavá trat protože jezdí přes Telč. Jinak teď vozí spíše vzduch (lidí co tam je vidět se vejdou do jednoho taxíku). Jízdní doba mnohem pomalejší než bus. Jel jsem tím letos 2x z nouze, protože nebylo zbytí (v sobotu moc nejezdí autobusy). Pokud zruší paralelní busy, přesedám do auta.

Slavonice

53km za 1:15?
Jestli neni skoda, ze se to reko neudela tak, aby JD vychazela pod 1h, s tim, ze by se mimo zvyseni rychlosti zrusily malo vyuzite zastavky?

Petr

To je slušná cestovní rychlost u nás na hlavní trati Os 2 hod 34 min, vzdálenost 112 km a rychlík 1 hod 37 min, vzdálenost 77 km. 🙂

Andrea

Modernizace je fajn, ale pak chcete před odjezdem na záchod na nádraží a to je jedna velká katastrofa! Jezdili jsme do Slavonic každý rok v létě vlakem a loni jsem to absolvovala naposledy – už mně tam nikdo neuvidí. Relativně nově opravené toalety, které vypadají jako by se tam přehnalo stádo prasat, hnusné špinavé záchody, na zemi se válí krabice místo koše, po toaletním papíru ani ubrouscích ani památky. Prostě hnus!

Dalibor

BOHUŽEL LIDI JSOU PRASATA. Ale rím bych nevylučoval revitalizaci tratě. Zajistit trvalou službu na záchodech je nemalý náklad. Pokud se lidi nepřestanou chovat jako prasata, bude to směřovat spíše k uzavírání toalet.

Anonym

Buďte ráda, že tam vůbec ještě nějaké funkční záchody jsou. Až tam nebude výpravčí, nebude ani hajzl…

lokodepo

Promarněná příležitost udělat z této trati páteřní linku v kraji, jakési metro. Přitom v rámci TES Jihlava – Veselí nad Lužnicí byly navrženy i některé životaschopné varianty s rychlostí Kostelec – Telč až 120 km/h (přeložky). Takhle díky diletantskému přístupu DS SŽDC se jedná o pouhou a velmi nákladnou konzervaci stávající stopy. Lokálka tak bude i nadále sloužit především turistům, nikoliv pro každodenní dojíždení. Trestuhodné navíc je plné zachování všech 53 přejezdů bez jakékoliv snahy o zredukování jejich počtu.

Dominik

V článku je jasně uvedeno, že některé přejezdy se mají zrušit.

Dalibor

1) pokud bychom chtěli zrychlení nad 100, vznikl by problém ECTS s celým svým dopadem. Dále by se muselo leckde jít jinou stopo, takže výkupy. EIA, Děti země, a jiné „neřešitelné“ komplikace od podpbných „pseudoekologických “ spolků. I kdyby se našlo v kasičce na tuto variantu, reálné získání všech papírů by bylo v horizontu cca 3÷5let od odsuohlasení této verze, Pak si dejte několik let či desetiletí na vykoupení pozemků (délka tohoto procesu souvisí s ochotou se domluvit a prodat) no a v roce 2050 by se konečně mohla připravovat stavba. Ano bylo by to nádherné propojit tento region nějakým… Číst vice »

Tomáš Záruba

Já bych tu revitalizaci bral jako takovou „první pomoc“, protože co si budeme povídat, nebýt koncem roku zaváděné změny GVD a současně výhledu na relativně brzké „základní zcivilizování“ (dosažení SJD 30 min. Třešť – Slaviboř), tato trať by byla silným kandidátem na odpis. Je to prostě mírný pokrok v mezích zákona, který pro nějakých 5-10 let umožní rušit paralelní busy a celkově lidi zase naučit, že vlak vůbec existuje, třeba za postupného přidávání spojů (kterýžto je by, pevně doufejme, v optimálním případě mohl nastat i na návazné R9). Nějaké větší řešení pak může přijít později, ale o to kvalitnější. Podle… Číst vice »

Jedine vlaky

Železnice má být páteřem systému IDS, ale tady široko daleko žádné velkoměsto prostě není. Nevím, o čem tu lidi píšou, že z této oblasti se lidi potřebují dostat „do centra“? A tam necháme rozbitou 171 a o Brně už nemluvě, prej nejsou peníze na výstavbu nového nádraží, a tady se sypou miliardy do nesmyslných lokálek. Já třeba podporuji nějaké lokálky, ať po té trati jezdí dál, ale 15 minut z hodiny a půl, to nikoho z auta nepřilákáte. Ať ty vlaky tam jezdí dál, ale myslím si, že tak „velká“ modernizace tam není potřeba.

xyz

„Železnice má být páteřem systému IDS, ale tady široko daleko žádné velkoměsto prostě není.“ Spádovým městem zde primárně je krajské město Jihlava. Smyšlenku s velkoměstem (coby údajnou podmínkou pro železnici coby páteř systému) jste si do toho vložil sám. „A tam necháme rozbitou 171 a o Brně už nemluvě, prej nejsou peníze na výstavbu nového nádraží“ Falešné dilema, kdy mj. platí, že rekonstrukce t-171 je mj. o složitých schvalovacích procesech. Totéž pak odsun brněnského nádraží, který je mj. o ŘÁDOVĚ vyšší částce než 2 mld. Kč. „Ať ty vlaky tam jezdí dál, ale myslím si, že tak „velká“ modernizace tam… Číst vice »

Jedine vlaky

Já nevím, nepřipadá mě to v pořádku. Kolik lidí jezdí denně ze Slavonic do Jihlavy? Nebo z měst, které na té trati leží?

Dominik

Asi ne přímo ze Slavonic, ale z Telče, Třeště a dalších je hojně využíván.

pavel

Sudety musí být v pořádku před jejich předáním – jedná se přece o prachy z EU..? Ne?

J.K.

https://zdopravy.cz/szdc-zrekonstruovala-trat-z-varu-do-marianskych-lazni-18399/

Tady to bylo za 830 milionů, taky 53 km, shodou okolností. Co bude za rozdíl do Slavonic? Zabzař?

xyz

Z odkazovaného článku vypíchnu mj. větu „Modernizace železničního svršku a spodku byla provedena na přibližně polovině délky trati“ (rozhodující není délka tratě, ale délka modernizovaného/rekonstruovaného úseku).

Dalibor

1) rekonstruovalo se jen polovina tratě 2)rekonstrukce neměla takový rozsah jako se uvažuje zde

Petr

Koukám dnes je lepší mít v městě lokálku (Uničov, Slavonice), než hlavní trať (Příbram). A to jenom proto, že se SŽDC bojí, aby nejezdilo víc lidí, protože není schopná opravit 171, nebo postavit pořádnou trať mezi Hořovicemi a Prahou. 😀

VRT

Trendu lokálky pro 50 – 200 lidí/den v lepším stavu než hlavní tratě, nebo snad cokoliv nového, jste si už asi mohl všimnout.
0 koncepce. Dobrá správa.

Jarek

Možná byste mohl pochopit, že do Slavonic se jedná o opravu a DOZ, což na o trochu lepší lokálce do Příbrami máte už deset let za sebou. Nic nekonzistentního na tom nevidím.

Petr

Já tam vidím novou výhybnu, zvýšení traťové rychlosti. A trať 200 je hlavní trať v úseku Březnice-Zdice i s docela slušnou nákladní dopravou. 🙂

Petr

A o Uničově ani nemluvím, lokálka na 160km/h 😀

Dan

Petr: Přestaňte laskavě argumentovat Uničovem. Třešť 5766 obyvatel, Telč 5276, Dačice 7325, Slavonice 2671 a šturc. Šternberk 13495, Uničov 11396 a pokračování do Šumperka. Pokud navíc zkrátí jízdní dobu Olomouc – Šternberk – Uničov na polovinu, tak k těm tisícům dnešních cestujících přibudou další.

xyz

Zejména v případě Telče pak mnoho dalších osob, ovšem ne v Telči bydlících, ale toto město navštěvujících.
(Vůbec, i v dalších diskusních vláknech je i v turisticky atraktivních oblastech některými osobami nesmyslně počítán počet obyvatel v tamních obcích bez zohlednění, že oněmi „obyvateli“ se na přechodnou dobu stávají právě i turisté.)

Dan

Ano, turisty jsem opomněl. Ale kolik jich přijíždí do Telče čistě vlakem? Z Jihlavy 61 minut, z Brna 3:15 a z Prahy 3:43. A kolik jich po rekonstrukci asi přibude? Olomouc – Uničov je už teď jedna z nejvytíženějších motorových tratí u nás – přes 3000 cestujících denně.

V.N.

Máte pravdu. V Telči jsem byl v životě asi čtyřikrát , ale nikdy jsem tam nejel vlakem. Vlak v této oblasti to je tak pro čundráky , jejichž počty vytrvale klesají. Jinak z hlediska turistiky nepředstavuje Telč program na celý den.

Dominik

Do Telče jezdí vlakem dost turistů a i místními je hojně využívána ať pro dojetí do některých obcí či měst na trati (např. Třešť), tak velká část obyvatel dráhu využívá k cestám do Kostelce do práce a poslední nemalá část i na cestu do Jihlavy (Jihlava město je od centra kousek). Časový rozdíl nevelký, vlak od 53 minut po hodinu deset minut a bus 44 minut až 56 minut, s tím, že průměr je u vlaku cca 1 hodina a u autobusů cca 50 minut.

Tomáš Záruba

No a teď si představte, až bude VRT byť jen do Světlé nad Sázavou. Během 15 let reálné. Pak to bude z Prahy do Jihlavy za hodinu, a hle, najednou bude Telč vlakem blíže než Krumlov busem (byť pravda, ten bude tou dobou vlakem tak za 2:20, ale i vůči tomu bude ta Telč za cca 1:45 lepší)…

V.N.

Ta VRT bude představovat strašné peníze. Proti tomu jsou 2 mld CZK drobné. Pokud v návaznosti na stavbu VRT budou probíhat revitalizace tratí do vzdálenosti např. do 50-60 km od VRT s cílem tuto VRT kapacitně naplnit a přitáhnout na ní další cestující , nebudu proti tomu mít vůbec nic.
Jenže , to jestli bude VRT do Světlé není vůbec nic jistého a to , že tato trať bude stát za 15 let….to už je úplné sci-fi.

Alf

+ navíc v Olmiku přestup na koridor.

Petr

Nejde o to zda se dělá Uničov, ale to, že aby se dělal, muselo se z hlavní tratě přes Uničov, udělat lokální trať. Podívejte se do kategorizace tratí. 🙂

V.N.

Tak to víte. Dnes to bohužel není o tom , že by nějaká skupina rozumných odborníků na nějakém centrálním úřadu rozhodovala o tom , do které trati se nasype kolik peněz. Dnes je to o politických rozhodnutích. Navíc, kvalita politiků žádná sláva. A funguje to spíše na bázi, kdo koho přetlačí, kdo má kde jaké konexe . A výsledek toho je ten, že do bezvýznamných tratí se sypou miliardy a tratě mající alespoň nějaký potenciál hnijí dál.

Pampara

Skupinu rozumných odborníků si dovedu velice plasticky představit. Hlavně pak jejich výstupy. Z centra kastovat celé oblasti našeho českého venkova zda tamější mají, nebo nemají právo na trať. Ještě k tomu s „ekonomickou“ doložkou soběstačnosti takového rušicícho uskupení. Zavřeme vám trať a vy nám za to zaplatíte nějakých pouhých 10% toho, co jste platili za její provoz a šábneme se s úředníkem. Budeme dojit, na úkor venkova. Metodiku nějak vymyslíme, třeba hustotu osídlení, to vytáhneme z wiki, nebo jinou volovinu, kterou zbaští i s navijákem, hlavně ať je to úderné. Mediální prezentaci zmáknem, nějaká další potřebná nesmyslná čísla taktéž vycucneme… Číst vice »

V.N.

OK. Poté ať je vytvořena jiná metodika. Ať kraj dostane peníze a rozhoduje co s nimi. Ať tento kraj dostane 2 mld CZK a rozhodne , jak s nimi naloží. Zda je vloží do této železnice , nebo za ně opraví silnice , nebo je využije jinak. Mě osobně je ale nějaká lokálka do Slavonic naprosto ukradená a nevím , proč bych ji měl ze svých peněz financovat. Ale jestli je pro kraj tak důležitá (já si myslím , že není) , tak ať si ji financuje ze svého.

mocanita

OK. a tak tedy já také nevím, proč bych měl ze svých daní přispívat na důchod pana V.N., když mně je pan V.N. zcela ukradený

Dalibor

Jen hypoteticky: chtěl bych mít možnost „nahlédnout“ jak by vypadal tento stát, kdybychom stát „zrušili“ tj žádné daně. vše zůstane firmám a lidem. Nic se nebude přerozdělovat. Taky žádné dotace, žádná státní nemocenská, žádné státní pojištění (tj žádný důchod) žádné státní silnice, žádné státní železnice, Žádné státní (krajské) záchranné složky, žádný státní (hmotný) rezervy…. Nic. Vše nechť si každý zaplatí v plné výši ze svého (firma i jednotlivec). Jen si to zkuste představit.

V.N.

Blbost. Srovnáváte nesrovnatelné. Navíc , kdyby mi tento stát dal na výběr a nechal mi v kapse podstatnou část mých odvodů s tím , že od státu nikdy žádný důchod nedostanu , šel bych do toho.
Jinak u silnic platí pravidla , že stát financuje opravy/rekonstrukce dálnic a silnic I. třídy. Ostatní silnice si rekonstruují kraje/obce. Proč by podobná pravidla neměla platit i na železnici? Opravy/rekonstrukce dráhy , která je vedena jako celostátní by hradil a financoval stát a regionální dráhy by financoval kraj.

Dalibor

blbost neblbost. neřeším nejaké % z daní. Bavím se o verzi VŠE. Zajímalo by mne to, jakým směrem by se situace ubírala Jak by se rozvÍjelo odvětví, co nyní zveme „kultura“, „Školství“, „dopravní infrastruktura“, „zemědělství“ (píšu tyto proto, že je v nich velký % podíl přerozdělovaných prostředků). Prostě dát firmám i jednotlivcům 100% prostředků k dispozici (nic nepřerozdělovávat) a sledovat vývoj všech odvětví. Ptáte se Proč by podobná pravidla nemohla platit i na železnici? Protože stát (politici) formou SŽDC si stále nárokuje na železnici „monopol“. „Soukromých“ tratí je jen pár. Také by bylo zajímavé, kdyby se dopravní infrastruktura budovala a… Číst vice »

V.N.

Kdyby se nic nepřerozdělovalo , z čeho by fungoval stát ? Problém nestojí tak , jestli přerozdělovat vše anebo nic. Ale kolik přerozdělovat. Jsou země , kde se přerozděluje naprosto nutné minimum a pak jsou země , kde si politici snaží přerozdělovat co nejvíce. Je jasné , že pokud se přerozděluje hodně , poté více dochází k neúčelným výdajům , podvodům a korupci.

Dalibor

důležité bylo slovo hypoteticky. vždy by muselo se odvést nějaké % ve prospěch „hradu“

Dalibor

z evropských zemí, které přerozdělují opravdu hodně si dovolím uvést třeba šdvédsko, jistou dobu jsem tam byl a moho tedy srovnávat svým pohledem.

Jarek

Dojde v rámci akce k zapojení tratě přímo na Jihlavu bez pro nesmyslné stanice Kostelec u Jihlavy?

Kamui

Říkal jsem si, že když taková akce, jestli by nestálo za to trať v úseku z Kostelce do Telče i elektrizovat. Vytížení tam je solidní, i nějaká ta nákladní doprava tam funguje, a mohlo by se to snad obejít bez budování napájecí stanice.

V.N.

Já bych tam rovnou postavil VRT 🙂 ..

libor

přesně, VRT Praha-Vídeň přes Slavonice

Jiří Kocurek

Pokud na těch 50 km nepotřebujete posilovat stávající napájecí stanici, tak tam zas tak velký odběr (=provoz) nebude.

Kamui

Píše Kostelec – Telč, to je 23 km. Zbytek trati je na 810.

Jan

Máme jednu z nejhustejsich železničních sítí. Někde nemá smysl tratě držet, ale někde je to zásadní pro udržení života v těch místech. Aby lidé bydleli ve vesnicích musí mít dobrou dopravu do měst za práci, k doktorovi, za službami. To zajistí dobře fungující ids, který ve všední dny v nějakém pravidelném taktu zajisti obslužnost celého území a o víkendech aspoň dva spoje do každé dediny. A základ ids je železnice a na tu napojit autobusy. Vidíme to ve městech kde autobus není řešení protože stojí v zácpě stejně jako auta. Takže vlak je jediná možnost. Rychlá doprava do centra. A… Číst vice »

Jiří Kocurek

„Rychlá (železniční) doprava do centra.“ Brno, Dolní nádraží.

Dalibor

Jak souvisí Brno s touto tratí? marně hledám spojitost.

libor

No já nevím, ale úsek Dačice-Slavonice, to je v řídce osídlené krajině, stanice mimo sídla vč .Slavonice. Tam železnice moc smysl nemá, hlavně pro dojíždění do Dačic žádná hitparáda a do Jihlavy daleko… Přes léto možná nějaký ten turista… Rakušák měl rozum už dávno…

malej-jarda

Mě by se třeba líbilo železníční propojení Znojma a Jindřichova Hradce. Vlastně až do Jemnice trať vede (přes Mor. Budějovice), takže propojit Jemnice- Dačice – J. Hradec. Ale tohle je nereálná utopie.
Jet vlakem z jižní Moravy na jih Čech přes Okříšky a Jihlavu je opravdu výlet na celý den pro otrlého cestujícího.

Alibaba

A nechtěl by jste to v úzkým rozchodu, 🙂

Jarek

Dobrej nápad, to by se postavilo levnějš.

Dalibor

ne nechtěli bychom to v úzkým rozchodu (by jste je kokotina, bychom, byste, by)

Kubrt

Však takový byl před 120 lety plán, a tuším i dál z Jindřichova Hradce přes Třeboň do Budějovic. Realizovala se jen ta Jemnice, která sama o sobě nemá smysl, trať odnikud nikam.

František

V Rakousku obce zatím marně usilují o obnovu tratě a napojení k nám (což se zazdilo za Zemana, který radši dálnici), protože jim tam jezdí dost kamionů s těžkým dřívím, co se dalo už dávno vozit po kolejích, a z plánované dálnice a houstnoucího autoprovozu mají radost asi tak stejně velkou…

Jan

Jsou tam celkem 4 zastávky, dvě blbý, dvě v pohodě. Slavonice jsou z náměstí 5 minut. Na autobusáka 6. To mi přijde v pohodě.

aldik

Miliarda fuč a zrychlení 15 minut 😀 Snad ta cena je aspon adekvátní za ty práce 😉

xyz

Nutno dodat, že ty „miliardy fuč“ budou mj. kompenzovány slušnou úsporou mzdových nákladů za dálkové řízení trati namísto dosavadní přítomnosti výpravčích v přinejmenším čtyřech stanicích.

Dominik

Teď je otázkou zda se šetří na správném místě, dálkovina je fajn věc, ale jen do průseru, stačí modrá smrt a jak pak by byly rádi, kdyby tam byly výpravčí aby se dalo jezdit alespoň na hubu. Navíc reálně se neušetří stejně nic, protože jim musí nabídnout místo jinde, takže pokud nejsou v důchodovém věku nebo těsně před, tak akorát přejdou na jiné pracoviště, nebo budou na té dálkovině.

Jiří Kocurek

Protože Windows je jediný operační systém, žádně jiné předtím ani potom neexistovaly. Co taková modrá smrt na GSM vysílači, hmm? Jak časté jsou tyhle výpadky?

Dominik

No operačních systémů existuje rozhodně více, než jen Windows.

Jiří Kocurek

Protože těžká údžba ze zachováním stávajcích rycchlostí by vystačila s deseti miliony. I peron by byl levnější.

PetrB

Jen pro srovnani: pul miliardy a zrychleni 5 minut = rekonstrukce tramvajove trate Most – Litvinov.

Dalibor

no podívejte se na první koridor, tam je miliard fuč móóóóc a pořád se klikatíme ve stejný stopě (tj pořád stejnou rychlostí, fyziku nelze ojebávat donekonečna). Tady toi něco opravdu přinese. Kdyby tam nebyly ty oblouky tak četné a s tak malým poloměrem, dalo by se zrychlovat i víc. Nicméně to se dostaneme do jiného „levelu“ rekonstrukce, což není cílem.

Vít Jůza

Podle mapy se mi zdá, že za Slavonicemi indiáni vytrhali koleje, ale jistě dobře (zatím?) udržet aspoň zmíněnou část trati.

liposh

za Slavonicema až do Waidhofenu je cyklostezka a ta teda píše. Na kole i kolečkových bruslích uplná paráda 😉

V.N.

Rakušáci mají rozum. I díky tomu je rakouská doprava mnohem dále než česká. Rakušáci trať bez perspektivy zlikvidují , postaví tam cyklostezku, případně nechají ležet ladem. Ušetřené peníze investují tam , kde to má větší smysl.

Vít Jůza

Jsem jen zvědav, až tu trať Rakušáci obnoví, zda budete opět psát, že mají rozum, že trati s perspektivou obnovují, nebo že o rozum přišli … .

svojsin

Vít Jůza: Rakušáci někde vyjádřili podporu obnovení?

V.N.

Proč by jí obnovovali ?

František

Jo. Začínají přejímat eurosystém, který znamená jedině ještě více dopravy celkově a ještě menší podíl kolejí. Místní se bouří, ale moc platné jim to není. Kamiony jim tam brázdí vesničkami už teď, aut bude takto také přibývat. Cyklisté budou vytlačeni ze silniček na bývalé tratě a vše bude úžasně efektivní. 😉

Palecek.M

Trať Dačice – Slavonice nemá žádný význam provozovat. Náklad nic, lidí pár. Koleje se klikatí až běda a krásně na přímo vede silnice.

libor

přesně, a lidi dojíždějící do škol a fabrik (do Dačic) stejně jezdí autem nebo busem nebo stopem 🙂

Palecek.M

Hodne minusu ale nazor zadny. Porad cekam na nazor, ze to co jsem napsal je nesmysl…

Obtloustlý Travolta

To nemá cenu.

František

Jistě. Náklad je na silnici. protože do Rakouska už koleje nevedou. Trať se nezlepšuje, lidé jsou naopak lákání investicemi do silnic. Ještě něco nesedí? Vlastně ty vlaky ani nepotřebujeme. Proč jezdit denně daleko vlakem, když bude práce dosažitelná blíže autem? A do ciziny se zaletí. Tak asi tak. 🙂

Svojsin

František: Děláte tady koukám druhej Dopravní web.

V.N.

I kdyby ty koleje vedly přes hranici. To , kterými přechody budou jezdit nákladní vlaky řeší mezinárodní dohody. Přes velkou část přechodů žádné nákladní vlaky nejezdí…

jirka

takže po modernizaci se z 19.století dostanem na začátek 20tého, bomba

Jiří Kocurek

Jistě, v Japonsku jezdí 350 i osobáky, které na 50 kiloemtrech zastavují 10x!

D.S.

Vysočinu sice moc železničně neznám. Možná to bude i tím, že se tam z Východních Čech nedá i přes nevelkou vzdálenost na jeden den rozumně dostat (ani autobusem). Proto i přes relativně vysokou částku tuto investici podporuji. Snad se časem dočkáme rozumného spojení. Určitě by něco chtělo udělat i s tratí 238. Tady by se spíše mělo jednat o smysluplný jízdní řád, kde by základem byl 2h takt spěšných vlaků („rychlíků“), které by spojily uzly Hradec Králové a Havlíčkův Brod a pokračovaly do Jihlavy, odkud by mohly (některé) pokračovat směr Znojmo nebo právě Telč. Samozřejmě by se i nadále nejednalo… Číst vice »

V.N.

Trať 238 je úplně o něčem jiném , než uvažovaná lokálka.

D.S.

Jak to myslíte? Já tyto 2 tratě nijak neporovnával, jen jsem napsal, že současný koncept dopravy na trati 238 nepovažuji za optimální.

V.N.

Myslím to tak , že 238 je mnohem a mnohem důležitější tratí než lokálka do Slavonic.

Dominik

Přímé rychlík do Jihlavy svého času jezdívaly z Pardubic, bohužel byly zrušeny.
Spojovat Hradec Králové s Brodem, leda jako přímý vůz (vozy), který by se v Rosicích připojil na R/Sp od Pardubic hl.n., protože samostatný vlak takto nemá cenu, jelikož velká část lidí jedoucí spojem od Brodu přestupuje na spoje do Prahy a na Moravu.
Jinak co se týče tratí 238, zde je potřeba se obrátit směrem na Vysočinu, jelikož do Hlinska prošla trať zásadní modernizací.

Alibaba

Nahlédnutím do JŘ z roku 1990/91 jezdily rychlíky z Hradce K. do Havl. Brodu, když to jelo z Hradce, tak se nestavělo v Rosicích, tam se pak stavělo při úvrati z Pardubic. Jezdily i z Jihlavy do Pardubic. Prostě koncové stanice se na obou koncích měnily podle potřeby, mám pocit, že tam bylo nějakou sezónu i Znojmo.

Dominik

To jste mi řekl novinku, vynechat v zastavování Pce, docela odvážné. A dnes nepředstavitelné.

Alibaba

To jste mě nepochopil. Jezdilo to HK-(bez zastavení v Rosicích)-Pardubice(tehdá vycouvání 30km/h)-Rosice(úvrať)-Chrudim-…
A bez Pardubic hl.n. je to opravdu blbost, proto se navrhuje Ostřešanská spojka.

Dominik

Jo děkuji za upřesnění, ano vím co to je úvrať.

PetrB

Tak doufam, ze jsi jsou toho vedomi i na JIKORDu, kdyz v Planu dopravni obsluznosti Jihoceskeho kraje bylo zmineno uvazovani nad ukoncenim osobni dopravy v useku Telc – Slavonice a nahrazenim autobusove dopravy. Ja jen, aby tam SZDC nenalila penize a pak prisel JIKORD s tim, ze tam vlaky uz neobjedna.

V.N.

I to se může stát. Příklady jsou.

Vojta

Připojení této části jihozápadní Moravy (Dačicko, Slavonicko) k jihočeskému kraji bylo to nejhorší, co mohlo tuto oblast potkat – pro Jihočeský kraj je to jenom slepé střevo někde za liduprázdným lesem – když už musela vzniknout Vysočina, tak tato oblast měla jednoznačně spadnout tam – když to šlo v roce 2005 na Tišnovsku, tak proč ne tady?

liposh

Byl jsem u toho, když jeden zaměstnanec ČD ve Slavonicích říkal, že chystaná rekonstrukce zapezpečovacího zařízení je nějaká předzvěst rušení poslední části trati z Dačic do Slavonic. Možná ale mluvil jen o tom, že se na sever od Slavonic postaví ta zastávka a ten poslední kilometr už ten vlak jezdit nebude a nádraží ve Slavonicích se zruší. Víc toho fakt nevím.

Pampara

Dobrá věc. Nemáme pouze příměsto kolem Prahy, i jinde uvítají komfort a dobrý start příměstské dopravy, jejímž základem je vlak nezávislý na kolonách, štau, zlém parkování a tuposti řidičů prodírajících se do/z Jihlavy. Nejen kolem Prahy problém provozu aut velice rychle narůstá. Mimochodem, zdalipak si ještě někdo vzpomene, že železničně dopravní kádrováci z Č. Budějovic požadovali zrušení provozu na „svém“ úseku? Dobře, že dnes již uvažujeme jinak, nežli v typicky zjednodušených schematech rušičů. Přesah myšlení s ohledem do budoucnosti v tomto případě (snad) zvítězil.

MildaIV

Jenže zrovna ta příměstská doprava kolem Prahy si na sebe dokáže v klidu vydělat. Přepravní proudy jsou tam tak vysoké, že železnice dává perfektní smysl.

Obtloustlý Travolta

Silnice si na sebe též musí vydělat. Jinak je všechny zavřete.

V.N.

Jsme asi super bohatá země , pokud máme na toto. Kladu si otázku, zda by 2 mld CZK nešlo v rámci české železniční sítě utratit smysluplněji.

ČD4ever

SŽDC standard ETCS bude? V článku není zmíněno, takže ne? Díky

Dominik

Proč by měla být? ETCS je povinná až nad rychlost 100 km/h, navíc zde by to rekonstrukci neúměrně prodražilo.

AAA

aby byly dodrženy nejvyšší standardy bezpečnosti 🙂

Dominik

Vzhledem k provozu, by ETCS byla opravdu drahá záležitost, která by modernizaci prodražila natolik, že by z toho asi sešlo.

Dalibor

ECTS na této trati? Koukněte alespoň na mapu, kde to vede…Pokud by se zavádělo ECTS na takovéto lokálky tak je to jejich konec.Je to úplný nesmysl na něco takového implementovat ECTS. Bued tam pár úseků 80km/h, jinak je to hrky hrky z oblouku do oblouku. Aby se šlo na 100km/h nestačila by rekonstrukce, nýbrž vedení ve zcela jiný stopě a to opravdu tady nemá význam. Zcela bombastická trať v pěkném prostředí pro parní vláček s Kafemlejnkem v čele… Pokud se rozumně revitalizuje, bude to přínos, lidi tam stále vlakem jezdí. Tj nevnímám to jako vyhozenou investici.

Vojta

Of takovéto akce bych čekal snahu o zavedení systémové jízdní doby 1 h Havlíčkův Brod – Telč a uzel v lichou hodinu v Telči (Sp vlaky projíždějící některé zastávky), do toho proložené osobáky navazující v Kostelci na R11 v S:00

Pan X

Proč zase vyhazovat 2 miliardy za toto? Opět jde o jednu z dalších tratí, která měla být už dávno zrušena. Autobus by cestující pobral bez problémů, po silnici č.406 by byl mnohem rychlejší a narozdíl od vlaku by skutečně obsloužil Slavonice a nejen nějaký jejich jižní okraj.
Kdy už konečně toto plýtvání penězi skončí? Stát by se měl nad tímto přežitkem minulosti zamyslet.

xyz

Právě trať č. 227 je jednou z nejlépe obsluhujících předmětné území (procházející jednotlivými obcemi).

Pan X

Jenže cestující z jednoho Stadlera se bez problémů vejdou i do autobusu, který jezdí za zlomek nákladů.

Daniel Mach

Možná by chtělo konkrétněji vysvětlit, co si tím zlomkem nákladů představujete.

Dominik

To tam asi moc nejezdíte, protože krom okrajových časů, nejezdí ty Štádlery zrovna poloprázdné, v některých čásech jezdí i 2 a jsou plné. Takže zde ta rekonstrukce smysl má.

Pan X

Cestující ze dvou plných 840 se vejdou do dvou autobusů. I to je pořád mnohem levnější, než jeden vlak.

Dominik

Ukažte mi klasický autobus, kam narvete 168 lidí (počítám plně obsazenou 840, včetně lidí kteří stojí, a nejede žádné kolo či kočárek).
A zase kam dáte kola? A že v sezoně jich jede dost. Další plus je pohodlnost, jel jsem trasu Jihlava – Telč busem i vlakem a v pohodlnosti vede jednoznačně vlak. A ve finále kolony, v tu chvíli zase vyhrává vlak, protože v Jihlavě dokáží být pěkné kolony.

Martin

Pokud jeste zapocitate co vsechno musi byt postaveno a udrzovano u silnic, jako zasobovani palivy, udrzba vozovky, znaceni, parkovani, rizeni dopravy, zimni udrzba, zabor uzemi, dopravni policie, nehody a jejich likvidace a nasledky nehod, inzenyrske site, osvetleni… kdyz k nakladum prictene i naklady na vozidla (auta nebo autobusu), udrzbu vozidla – servisovani, stk, znecisteni prostredi atp…
Ty naklady na zeleznicni trat, investicni i udrzba, vcetne stanic a rizeni dopravy, zel vozidla jsou ve vysledku i levnejsi, zvlaste pokud jde o elektrifikovane trate – a to i pri vyrobe elektriny z uhli ci plynu…

MildaIV

A to jste si vycucal zprstu, nebo máte zdroj věrohodný této informace?

Obtloustlý Travolta

To si takhle kdysi jeden žilinský pedagog vycucával z prstu rčení – elektrické vlaky mají komíny v Severních Čechách. Studenty oboru ekonomie dopravy vyučoval, že nejlepší doprava je ta, která se nerealizuje. Nejlepší je tedy os. automobil, který realizuje přepravu pouze tehdy, je li vyžadována. Studenta, který namítl, že řetěz výroby benálu, nafty z ropy, taktéž není žádná hitparáda, která ještě více vynikne v souvislosti s geopolitikou, osvobozováním států, které ropu mají, vyhodil od zkoušky. Docela si na něho zasedl potom, co se studentík drze vyptával, kam se všechna auta časem vejdou a proč se vývoj přepravních potřeb, včetně následků… Číst vice »

Dalibor

bohužel stál ejen dohady. relevantní studie, kde by byly vyčísleny i tyti „vedejší“ náklady neexistuje.

Kubrt

Hm, tak to běž vysvětlit lidem, že mají auta hodit ze skály, že silnice jsou moc drahé. Nebo to poraď nějaké politické straně, aby si to dala do programu, určitě to bude trhák. Připomíná mi to jednoho šotosociálního inženýra, který lamentoval nad tím, že lidi chtějí bydlet v rodinných domcích, protože z hlediska veřejné dopravy se tyto špatně obsluhují, zatímco kdyby všichni bydleli v paneláku u nádraží, to by byla žůžo efektivní doprava. Zkuste do těch vizí zamontovat lidi, s jejich potřebami a tužbami.

Pan X

168 lidí se do jednoho Stadlera vejde jen velmi těžko, nevěřím tomu, že tam tak plné jezdí. Pokud tím bylo myšleno 168 lidí ve dvou, tak to vychází 84 na jeden, ano v takové počty cestujících se mi nechce věřit, vzhledem k jízdní době, intervalu a vzdálenosti zastávek od center obcí.
Ale i kdyby, 168 bez problémů odvezou dva běžné kloubové autobusy.

Dalibor

pokud nevěříte je nejjednodušší se tam vydat a vemte ssebou kloubový autobus a přeji vám příjemnou jízdu!!!

Dominik

Pane X kapacitu 840 jsem si nevycucal z prstu, kontroloval jsem to na 2 internetových stránkách 51 sedících + 20 sklopných a 97 stání. Ano to je kapacita maximální, reálně bude obsazenost kolem těch 90 lidí ve špičce. Ano bus to možná odveze, ale za cenu menšího komfortu a hlavně po jiné trase, trasu vlaku nemá šanci stihnout za stejný čas, hlavně úsek Jihlava – Kostelec nad Jihlavou. A furt tu je ta otázka co s koly a kočárky, běžný bus jich moc nepobere. Věřit nemusíte, tak se tam párkrát projeďte a sám uvidíte, že vlak tam je hojně využíván.… Číst vice »

Pan X

Ještě si zde dovolím vypůjčit si argument pana Soupravy se kterým v tomto plně souhlasím: Všude okolo je plno obcí, do kterých koleje nevedou a lidé tam žijí bez problémů. Proč by měli zrovna obyvatelé např. Salavic mít právo na vlak? Nemají. Autobus je levnější, není důvod objednávat několikanásobně dražší vlak.

Dalibor

salavice jsou konečná. kvůli okurkové sozoně v Salavicích zaříznem celou trať až z Kostelve. Přestaňte trolit.

Dominik

Pane X to je teda argument jak noha? Co zrušit letiště, vždyť je mnoho měst (ještě víc než těch bez železnice), kde letiště nemají a taky tam v pohodě žijí, tak proč by třeba Brno mělo mít právo na letiště?
Ta železnice tam je, je oblíbená, aspoň v určité části, tak proč ji rušit? Přepraví mnohem více kol, či kočárku a lidé jí využívají, ačkoliv je třeba o něco málo pomalejší jak bus, tak proč ji lidem brát?

V.N.

Jste mimo. To letiště v Brně se samo uživí. Na rozdíl od nějaké lokálky…

Dalibor

Samo se uživí a taky uživí spoustu lidí, politiků a firem ( i těch registrovaných v exotických zemích). Zase se řeší odbočky. Jsme u trati KIostelec Salavice.

Ušatá

Stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Prostě se smiřte s tím, že silniční doprava, tedy ani autobus není levnější než železnice.

Pan X

Spočítejte si, kolik kraj stojí dotovat vlaky a kolik by ho stálo dotovat autobusy ve stejné trase. Ale pozor, výsledek vás nejspíš nemile překvapí.

Pampara

To zcela jistě kladete důraz na to, že autobus „jede po silnici, která by tu stejně tak jako tak byla“. Nemám pravdu? Spadla z nebe? Postavila se zadarmo?

Tuzemák

Tak zase tu silnici využijí kromě autobusů i složky IZS, osobní doprava, místy nákladní doprava, cyklisté, pěší. Osobně si myslím, že tyhle lokálky do každé dědiny měly smysl tak v 19.století. Kde neexistovaly asftlové silnice a automobilová doprava nebyla tak rozvinutá. Dnes už tyto vedlejší tratě pozbyly smysl. Daleko účelnější i úspornější by bylo pro cestující, zlepšení autobusové dopravy v těchto „Bohem zapomenutých končinách“ .

Dominik

Trať pozbývá smysl, jestliže není využívaná, zde ale využívaná je, takže evidentně pro lidi smysl má.

Tuzemák

Otázkou je za jakou cenu? Ale jó proč nevyhodit pár miliard, třeba trať trasovaná v 19. stol. Č.B-Veselí/L.-J.H-Jihl-Brno nepořebuje napřímit a elektrifikovat za Jihlavou až do Brna. Na co prachy nalejeme do veledůležitých lokálek po celé ČR. Teda asopň zde bych viděl šanci na zrychlení cestování mezi Č.B-Brnem. Však páteřní tratě nepotřebují miliardy, na to prachy nejsou. A našlo by se jistě daleko více příkladů po ČR.

Dominik

Jistě trasa Budějovice – Brno by chtěls napřímit a úsek Jihlava – Brno elektrifikovat, navíc úsek Brno – Jihlava prošel částečnou rekonstrukcí, takže tam větší přeložky asi dělat jentak nebudou.
Ale stejně tak nelze nechat shnít regionální trať, která má potenciál, navíc do této trati už něco investováno bylo, bylo investováno do rekonstrukce stanic, tak nevidím důvod, proč to nezrychlit, když trať nevozí duchy.

Tuzemák

No jinými slovy nekoncepčnost. Je otázkou jestli je ČR tak bohatý stát, aby do každé „prdelové lhoty“ vedla opravená lokálka. Zvlášť,když i ty hlavnější tratě jsou v rozkladu?! Tady ty tratě trpí tím, že vedou (Sever-Jih) všechny na Jihlavu. Jako provoz by na té trati do Slavonic místy byl, ale ruku na srdce, vždyť tohle je schopný pobrat i bus. Daleko potřebnějsí směr by v dnešní době byl spíše východ-západ. Třeba ta hlavní trať ČB-Brno by potřebovala přeložek a drátování=spoutu miliard. Na to peníze nenajdem, raději budeme cestovat do Brna kolem 5h, ale tady utopíme zbytečně další 2 miliardy +… Číst vice »

Dominik

Jenže trať do Telče rozhodně není tratí duchů a je hojně využívána.

Tuzemák

Mimochodem pro srovnání, ať si můžete udělat obrázek o „pár“ miliardách a účelnosti jejich použití. Citace z jednoho článku. Sami si udělejte obrázek o tom kde se ty miliardy vyplatí víc investovat. Pokud jde o cestování z Jižních čech do Jihlavy (+dál do Brna), snad se někdy v tomto století dočkáme zlepšení a posunutí z dob CaK do 21.století. Nic proti trati Jihlava-Slavonice, ale prioritu by měla mít asi ta hlavnější trať. Aby trvala cesta z Budějovic do Brna 4,5 hodiny+pravidelá zpoždění, je v 21. století prostě nemyslitelné. Vždyť po dokončení 4. koridoru bude snad rychlejší i ta cesta přes… Číst vice »

Tuzemák

Heh, dodatek. Zadal jsem si schválně do IDOSu přímou cestu ČB-Brno jízdní doba 4,5h+aktualní zpoždění 15min, cena 340kč, pak přes Prahu časově to čistou jízdní dobou vyhází kolem 5h a cena lehce přes 400kč (vše bez nějkých slev, prostě cena na IDOSU za běžné rychlíky) a to se nebavím rozdílné o kvalitě rychlíků. Tady na trati Č.B-Jihlava-Brno evidentně někomu chybí konkurence jak praseti drbání.

Dalibor

Pane, Trať 240 již částečně rekonstrukcí proběhla a dále se na ní pracuje. Pokud žvástám o nějakém případu, pozjišťuji si aktuální informace…I přes saboptování různýma spolkama (Voda z Tetčic a pod.) se docela daří. Část trati se opravila i po sesuvu, kterí ji před Třebíčí postihl.

V.N.

Přesně tak. Vždyť první lokálka byla zrušena už před válkou. Kdyby dnes byla na stole stejná metodika dle které rušili tratě komanči , musela by být dnes zrušena tak třetina sítě.

Dalibor

Zkuste jet z Kostelce přes Třešť do Telče na kole po 406 (o trase Jihlava Kostelec raději nemluvím, tam je to vyloženě hazard se životem v zimně odbočka z 602 na 406 před Kostelcem je často pro ND zcela nesjízdná.). Budete rád, když vás náklaďáky na této „okresce“ nesmetou. Provoz je tam tak hustý, že na kole se to stává sebevražedným jednáním. Odbočky z 406 do malých „vesniček“ jsou tak bombastické, že když jede mlíkař (svoz mléka od místních JZD) tak i s osobákem se vyhýbá za cenu zastavení již mimo krajnici. Vyhýbání s autobusem je leckdy velmi veselé a… Číst vice »

Ušatá

To se přeci vyřeší snadno. Stačí pár desítek miliard do nových silnic a jejich přestavby zde. Sice už nebude nikde klid, čisto, ani zemědělská půda, ale naši dopravní teoretici budou spokojeni. A pojídat budou asfalt. Je prý výživný.

Pampara

Štádler nestojí ve frontě s auty, odchylně za „zlomek nákladů“ jedoucího busu. A že front v jihlavských ulicích není málo. Ale to místním, nebo dopravním znalcům nemusím vysvětlovat.

V.N.

Dobře , ale stojí za to ty 2 mld ? Uvědomujete si , co to je za obrovský ranec ? 2 mld CZK… to představuje 200 CZK na každého obyvatele této země.

Xaver

Osobně velmi rád dám těch 200 korun na modernizaci této trati. Klidně i víc 😉
Mimochodem dle vaší logiky by se regionální tratě měly jen dojezdit do úplně havarijního stavu a pak zavřít s už vůbec nerekonstruovat?

V.N.

Jak které. Jsou lokálky , které vedou mezi velkými městy , případně hodně zalidněnými oblastmi a které má smysl provozovat a rekonstruovat. O této trati však pochybuji. Stačí se podívat do mapy a wikipedie a vidím Slavonice 2500 obyvatel , Telč 5000 obyvatel , Dačice 7000 obyvatel … z pohledu železnice jde o malá města a navíc velice dobře dostupná po silnici….

Svojsin

Úsek Telč – Kostelec bych určitě nezastavoval, ať už z důvodu ZDO či turistiky.
Naopak Slavonice – Dačice je výhodnější po všech stránkách nechat na busu.
Stačilo by v kladiva doplnit stávající linku o cca 2 páry spojů + 6 – 7 párů v SO,NE

Dominik

Takže ten kraj neznáte a čerpáte jen z map a Wikipedie? Zde jde o to, že táto část Vysočiny je hojně využívána turisty. Telč historické město, s krásnými domy, zámkem, rybníky, a další. Přes léto je tu hodně turistů a taktéž cykloturistů, kteří přijíždí vlakem. Zvláště cyklisté vlak ocení, protože uveze o dost více kol, jak bus. A vlak je stejně hojně využíván i místními, pro cesty do Jihlavy či do Kostelce nad Jihlavou za prací. Takže vlaky jsou minimálně do Dačic (kostkový cukr) hojně využívány (nejen přes léto) a já tam cestuji hodně, takže opravdu vím o čem mluvím.

Svojsin

Hodně turistů jezdí jen do Telče.
Dál už je to slabota.

Dominik

Tak je pravda, že Telč je asi z těch měst nejzajímavější a nejvhodnější jako výchozí bod, ať pro turisty či cyklisty. Do Dačic je to spíš silnější místními, hlavně o školním roce, jsou ráno a odpoledne plné vlaky studentů

Svojsin

Dominik: Ano, v úseku Dačice – Telč nějací studenti jezdí.
V relaci Slavonice – Dačice jedou i ti školáci spíš busem a není žádný důvod tady navíc platit mnohem dražší vlak.
Ten bus tam stejně bude muset jet….

Pavel Novák

Teda Mirečku Zzz, vy máte opravdu přehled ! Neplánujete pomoci kraji Vysočina s jízdními řády ? Jistě by tak fundovaného člověka, co zná každý kout kraje uvítali …

Svojsin

Mirečku Nováku, (asi si mě s někým pleteš, ale budiž) netvrdím že znám každý kout kraje, ale Slavonicko docela dobře, tudíš se tě nebudu ptát na povolení, sem napsat svůj názor.
Jinak vyjadřování se zastánců lokálek kdekoliv, ani nemá cenu komentovat….

Pavel Novák

Ale naopak, vy jako znalec veřejné dopravy v celé republice jste hrubě nedoceněn ! Patříte rozhodně mezi špičku a na jakýkoliv problém či otázku máte hned v rukávu několik nejlepších řešení. Možná by vám ministerstvo dopravy mohlo zřídit speciální odbor ?

Svojsin

Pavel Novák: Na rozdíl od různých Pavlů Nováků se vyjadřuju jen (pokud budeme u železnice ) k tratím, kde to znám.
Zatímco vy podepisujete petice i u tratí, kde jste byli jednou v životě, nebo nikdy.
Takže na MD by mohli zaměstnat spíš tebe, Rozumbrado…..

Dominik

Svojsin: Já neříkám, že je nutné zachovat celou trať, osobně znám obsazenost jen do Telče.
Pokud do Slavonic není silný provoz a existuje rychlejší alternativa busem, tak zásadně nejsem proti zrušení, pokud by to modernizace zásadně nezměnila.

Svojsin

Dominik: Takže nejsme ve sporu….

Dominik

Svojsin: Rozhodně ne, naopak děkuji za opravu, co se týče obsazenosti do Dačic, jak říkám osobně to znám po Telč dobře.

Ušatá

Opakujte si několikrát denně: vlak není dražší. A když tomu nevěříte, zkuste si sehnat více informací a více se učit!

Svojsin

Ušatá: Vlak je v relaci Slavonice – Dačice pro KU několikanásobně dražší a to se na něj vztahuje ještě dosyp od MD.
Autobusová linka tam stejně bude nutná dál a vaše 10000x opakované lži to nezmění.

Stejně tak tam bude dál silnice, i kdyby jste zrušil všechny autobusy.
Takže si sežeňte více informací vy, než jen to , co se vám hodí do vašeho lokálkofanatického krámu…..

Ušatá

S Vámi a Vám podobnými nelze vůbec diskutovat, nemá to smysl, protože Vaše znalosti komplexní problematiky jsou žalostné. Možná, pokud vše bude nezměněně pokračovat, a dojde ke kolapsu, vystřízlivíte a budete mezi prvními, kteří budou křičet, kdo to zavinil a co se má dělat. To však už bude pozdě. proto říkám, více se učit a znát. Jenže to je námaha a pravda bývá víc než nepříjemná.

Svojsin

Ušatá: Já bych řekl , že žalostné je, jakým způsobem hodnotíte „škodlivost“ jednotlivých druhů doprav a toho co způsobují nebo nezpůsobují. Mícháte dohromady veřejnou dopravu po silnici s individuální a nákladní jak se vám to zrovna hodí, absolutně nerozlišujete mezi jednotlivými želez. tratěmi popř. relacemi apd. atd. Tváříte se , jakoby železnice byla absolutní dobro( a ona může být, nebo často je dobro, byť ne automatické) a silnice naopak zlo určené k odstranění. Problematika (jak z pohledu ekonomiky. ekologie,i spol. přínosu) toho všeho je přitom mnohem složitější, než dokážete ve svém fanatismu bohužel uznat a pochopit… Ale co chtít od… Číst vice »

Ušatá

Omyl, nejsem fanatik, jen vím, že doprava je jen jednou součástí lidského bytí, ale má vysoké dopady do životů, zdraví lidí, do stavu prostředí, krajiny apod. Vy totiž zase nechápete, že celé dění, koncepce apod. musí zahrnovat celkové řešení a možnosti našeho okolí, přírody, že to souvisí třeba s vysokým zatížením prostředí lidmi, protože jejich počet značně převyšuje možnosti planety, že není možné, aby při tomto množství populace byla možná tak vysoká životní úroveň, že opravdu není možné, aby všude byly plošně náročné silnice s mimoúrovňovými křižovatkami, hektary parkovišť, krajina s kvantem rodinných domků, s vyčerpanou půdou kvůli pochybené ekonomice… Číst vice »

V.N.

V Čechách je spousta turistických regionů , kam železniční spojení chybí , případně je slabé a tyto regiony také žijí a také se jim daří. Jenom v kolika regionech jezdí přes léto cyklobusy. Autobus , táhnoucí vlek na kola.

Dominik

Jenže kolik kol narvete do cyklobus a kolik do vlaku? Zvláště připočteme-li, že za Štádlera lze umístit ještě třeba 2 přívěšáky od 810 upravené na přepravu kol.
A hlavní důvod, má to svoje cestující ta železnice tam vede tak proč toho nevyužít.

AAA

nebyl alespoň na Liberecku problém že se za štádlery nesmělo nic věšet kromě jinýho štádlera, jinak by padla záruka?

Dominik

Něco jsem o tom zaslechl, ale běžně se tam vozí Štádler na zavěsu velké soupravy a naopak už jsem ho párkrát viděl jet i s 810, tak pro ně to asi neplatí.

Dominik

V.N. podle velikosti města nelze soudit důležitost železnice. Bydlím ve městě s 6000 obyvateli a ačkoliv do krajského města jezdí i autobusy, za podobný čas jako vlak, přesto vlakem jezdí dosti lidí.

Dalibor

tak přestaňte čučet do internetu kupte si lístek a jeďte tam na týden. Mj je tam krásně. Vlaky tam jsou solidně vytížené, po této trati jezdí i slušný podíl nákladní dopravy. Miluju lidi, co ví prd, kouknou do wiki a sou chytrý jak ráááádijóóóó

Jiří Kocurek

Což je v součtu tolik, kolik má Česká Třebová!

Ušatá

Toto je nesmyslné uvažování. Záleží kolik těch obyvatel někam dojíždí. Co kdyby denně těch 2 500 lidí denně dojíždělo? Totéž třeba tvrzení u obcí, kde žije třeba 100 lidí, ale co když denně těch 100 lidí dojíždí? Pak ani vlak stačit nebude. Důležité je, jak se udělá atraktivní a kapacitní nabídka, aby lidé ten vlak využívali. A pak možná nebude stačit ani půlhodinový interval. Nakonec praxe již toto ukazuje, zejména v zahraničí. Tady raději budeme demagogicky prosazovat silnice a divit se, co se děje s krajinou, vodou, klimatem, zdravím lidí. A to pak nestojí 2 miliardy, ale desítky miliard ročně!

Vít Jůza

Uvědomujete si, kolik teprve stojí všechny ty silnice?

V.N.

Silnice do každé obce je nezbytně nutná pro to , aby tato obec mohla žít. Železnice v liduprázdném regionu není životně nutná…

Arimatejsky

2 mld. Kč čili 100 mil. USD žádný ranec není, v Praze se teď prodala jedna budova na Pankráci za 3 mld Kč.

Alf

200 CZK jednorázově je v pohodě, stát si bere měsíčně (!) v řádu desetitisíců

Dalibor

no tak si spočítejte, kolik na hlavu stojí třeba dotace na „sluneční“ elektriku. To by bylo za tu dobu revitalizovaných tratí…to by bylo slušných vozů, lokomotiv..

Ušatá

2 miliardy jsou dnes skutečně malé peníze. Zamyslete se, kolik dnes za korunu co koupíte a porovnávejte.Jen v Praze stojí trochu lepší vila kolem 150 milionů korun a není to nic moc. Kolik stojí jedna tramvaj, jedna lokomotiva, jeden osobní vagon. Prostě hodnota peněz je dnes úplně jiná. Ono to vypadá jako něco velkého, když se řekne miliarda, ale nic to není.

V.N.

Když to nic není , přijďte pokecat , až si je sám vyděláte. Apropos…nový bytový dům o pěti patrech stojí dnes asi 60 mega. 2 miliardy představují více než 30 takových domů. Takže za tyto peníze lze postavit nějakých 800-900 bytů. Jinak. Špičkový zájezdový autobus stojí nějakých 12 mega. Za 2 mld koupíte 166 takových autobusů. Vaše bláboly o vás vypovídají , že jste buď někdo , kdo si ještě nevydělává a nezná cenu peněz. Anebo že jste nějaký ještě k tomu levicově orienetovaný státní ouřada, kterému je to jedno. Protože jeho peníze to nejsou. Ale i pro takové nesmysly… Číst vice »

Ušatá

Nezlobte se,ale to jsou takové ty polopravdy a demagogie. Prostě celý ten Váš příspěvek je naprosto nesmyslný a nepravdivý. A myslete si o tom, co chcete. A hlavně, přestaňte s ideologiemi a ideologickým myšlením. Jen fakta, znalosti, odbornost, předběžná opatrnost, soběstačnost, ochrana zdraví a životů…. a takové další věci jsou rozhodující. Žádná levice, pravice, trh ani nic podobného. Právě proto, že se vše převádí (komu to asi tak prospívá? komu to slouží?) na tato temata, jsou výsledky, jaké jsou. A bude hůř, pokud lidstvo nezačne myslet a nezačne měnit své požadavky, způsob života, nároky! Navíc, k čemu Vám bude třeba… Číst vice »

V.N.

Docela jsem se pobavil. Silniční doprava z globálního pohledu znečišťuje ovzduší naprosto minimálně. Nejhorší znečišťovatelé z dopravy jsou letadla a námořní lodě. A z pohledu ekologie bus vezoucí 30 lidí vyjde úplně stejně , možná i lépe ve srovnání s MV Stadler se stejným počtem cestujících. Když pindáte o ekologii tak pindejte spíše o tom , proč do některé teplárny jezdí denně 30 kamionů s uhlím , když jak důl tak i ta teplárna je vybavena vlečkou. Pindejte o tom , proč některý automotive dodavatel ze středních Čech denně expeduje 30 kamionů se zbožím do AUDI. Ale pindat něco o… Číst vice »

Ušatá

Opět, už asi po sté. Silniční doprava není jen dopad na znečistění ovzduší. Těch dopadů je mnohem více, ale o tom se mluvit nechce. Stejně tak jako se nemluví o škodlivosti dopravy vodní a letecké. Ve všem se říkají jen polopravdy. Čili ta ekologie jen jedna část. A s těmi kamiony, uhlím atd.? No to je právě ta pokřivená ekonomika a nechuť počítat skutečnou cenu. Kdybyste o tom měl skutečně povědomí a prošel si praxí ve všech těchto činnostech, poznal byste, že už pár desetiletí se to řešit nechce a vždy se to řešilo buď trhem, jakoby ekonomikou, stranickými, skupinovými… Číst vice »

Medvěd

Trať tam patří. Jen jí opraví, zaslouží si dát omlazení. Pokud si chceš jezdit autíčkem, je to tvoje volba. Zkus si nyní o víkendu v Telči zaparkovat, není kde! Ucpáno turisty. Vlak jen projede. Stačí 1 kamion odstavený v kopci pod Kosteleckým kopečkem a můžeš si auto dát do garáže……………. Ale na rovinu, kolik by stálo tu silnici 406 dát do pořádných parametrů 21. století? Taky by potřebovala generálku. Ale to by asi 2 mld. Kč nespravily. To co provádí firmy v okolí Telče není silnice , ale běs. Krajnice by měla být stejně pevná, jako vozovka a ne jakási… Číst vice »

Dalibor

pravdou je, že místní vozovky jsou fakt „perlou“ nicméně i okolí Kladna je spíše tankodromem, než vozovkou. Odříznout tuto trať tak je to v kýblu jak lidi tak náklad. Takový provoz místní silnice prostě neumožní (a to tam jezdím hóóódně často), a pokud přijde zajímavjěší zima, v těch kopečkách, zlatý koleje!
!

Pan X

Za 2 miliardy by se tam dala po dobu několika let zavést autobusová doprava klidně i v půlhodinovém intervalu. To by bylo pro mnoho cestujících výrazné zvýšení komfortu, když nebudou muset čekat 2 hodiny na vlak a tím spíše tam nebudou mít důvod jezdit autem.

Dalibor

jo a všechen náklad budou ti autobusáci tajat jak?

Pavel Novák

Pane X, udělal jste něco pro to, aby bylo ukončeno „toto plýtvání penězi“ a zavedení autobusové dopravy ? Kontaktoval jste ministerstvo dopravy, SŽDC, kraj Vysočina a jednotlivé obce na trati s tímto návrhem ? Silně pochybuji, lehčí je kvičet na tomto webu …

AAA

a ještě třeba i na prezidenstkou kancelář, ne

https://www.youtube.com/watch?v=60Et9t85lFY

Pan X

Nekontaktoval, však já také neříkám, že se tak musí za každou cenu stát. Jen zde konstatuji, že dvě miliardy jsou skutečně hodně peněz a že motoráček courající se krokem po klikaté trati je skutečně něco, co do 21. století nepatří a dneska to už nikoho k běžnému cestování nepřitáhne a každý jede radši autem, případně autobusem, pokud to jde.

mocanita

Jó a kvůli takovým sociálním inženýrům jako je Pan X a Souprava (a další klony), kteří nás všechny cpou na silnice, tady už neskutečně narůstají všemožné problémy :
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/praha-mesta-plyny-doprava-oxid-dusiku-no2.A190710_095212_domaci_onkr

Obtloustlý Travolta

Že mu na to skáčete. Je ro rozprouďovač diskuze. Spíš bude zajímavé, co (i v kontextu ke zmiňované trati) provede Jihočeský Kraj, zda jednoznačně definované chyby, jež prominenti ve veřejné dopravě natropili, zda je začne napravovat a pokud, tak kdy.

Lubomír

Zrychlení 15 minut za 2 mld. je velmi slušná využitelnost investic do infrastruktury. Komfort vlaku oproti busům je nesporný.

Dalibor

Znáte to tam? je zde i v současné situaci poměrně dost cestujících na železnici. Přesunout to na asfalt, tak bude velký doprasvní problém. Jezdí zde po trati dost i nákladní doprava. Silinice tam nejsou zrovna moc „bohatě“ dimenzované.

Pan X

Nákladní železniční doprava je vysoce neefektivní a levnější silniční doprava ji pravděpodobně v příštích letech zcela zlikviduje. Náklady na provoz nákladního vlaku jsou násobně vyšší oproti kamionu, ten navíc ani nemusí platit poplatek za použití dopravní cesty, navíc často stejně ten vlak dojede jen někam na překladiště a tam se musí náklad většinou přeložit na kamion. Jen málokdy je možné tím vlakem dovést náklad až na místo. Chápu, že to není nic příjemného, když lidem pod okny jezdí kamiony, ale je to prostě levnější, efektivnější a především rychlejší. Ony ty nákladní vlaky také nejsou nijak tiché a šetrné k životnímu… Číst vice »

Dalibor

Pane X, přemýšlím, jestli jste fak tak blbej, nebo je trotlovsky trollíte. Podívejte se na objem carga, když v příštích letech bude zcela zlikvodiváno, jak píšete, a zkuste to jen modelově usadit na silnici a pak, prosím, zde popište výsledek. Zvlášť na této trati byl přesun všech výkonu dokonale zkolaboval silniční dopravu. Naopak by bylo přínosem silniční doprave pokud možno odlehčit přesunem čási objemu na železnici. Položím otázku: znáte tuto trať a provoz na ní, provoz v místním regiomu? nebo jen sedíte doma u monitoru na druhý straně republiky a píšete totální obecné bláboly?

Pan X

Trať neznám, nikdy jsem tam nebyl. Nicméně na takové lokálce, jako je tato, není ani možné, aby tam byla nákladní doprava natolik silná, že by nešla bez problémů přeložit na silnici. Předpokládám, že jde o pár nákladů denně (nebo spíš týdně?), rozhodně tam nemůže jezdit jeden náklad za druhým. Ano, např. u tratě 072 bude přeložení veškeré nákladní dopravy na silnici trochu oříšek, ale dříve či později na to stejně dojde a minimálně úsek Lysá – Všetaty bude zralý na okamžité vytrhání kolejí (osobní doprava je tam slabá a minimálně vytížená, to pobere i minibus). Totální obecné bláboly jsou o… Číst vice »

Dalibor

nepředpokládejte, podívejte se do výkazů.Nemáte-li tuto možnost, nespekulujte a nešiřte nesmysly. Na SŽDC se ví velice přesne kolik tam čeho jezdí. na na místních silnicích je také slušně zkoumáno jakým provozem které trpí (právě zde v nedávné době i nyní leckterá silnice prochází rekonstrukcemi, místmě rozšířením a také se nově řeší některé uzly, aby nebyly tak „gordické“ – pravda že s různými výsledky-. BAVÍME SE ZDE O TÉTO KONKRÉTNÍ TRATI V TOMTO KONKRÉTNÍM MÍSTĚ. Lysá-Všetaty jsou krapet jinde, stačí elementární znalosti zeměpisu, že, a opravdu nemají žádný vliv na provoz v Třešti a okolí (českomoravské pomezí). Místní silnic ečasto kolaují… Číst vice »

Pan X

Úsek Lysá – Všetaty jsem uvedl jen pro srovnání, ale OK, dobře, teď konkrétně k trati 227. Je snad na ni něco podobného, jako průmyslová zóna v Mladé Boleslavi, která generuje desítky dlouhých nákladních vlaků denně? Není. Není tedy ani důvod k tomu, aby tam jezdilo nějaké větší množství nákladů. Nehledě na kapacitu trati a provoz na ni, který taktéž neumožňuje průjezd většího počtu nákladních vlaků. Ten počet vlaků, který tam může alespoň teoreticky jezdit (a silně pochybuji o tom, že tam náklad jede vždy, když je trať volná), je natolik malý, že přeložení na silnice by si nikdo pořádně… Číst vice »

Dominik

Ano, železniční nákladní doprava upadá, proto si nákladní dopravci stěžují, že přes den se na tratě skoro nevejdou a v noci jich jezdí poměrně dost. A i přes den lze potkat třeba 3 nakládní vlaky za sebou. Mattoni obnovila vlečku, a vozí pití po kolejích, ale nákladní doprava upadá.

Dalibor

o klesající dopravě nákladu mám svý mínění. bydlím kousek od trati a náklady jezdí skoro pořád, oproti době před 15-20 lety je jejich četnost 4 a vícenásobná. takže to upadání nějak nepozoruju. |Spousta dopravců má „problém“ se vůbec vmačkat na trať, protože je leckdy plno a musí dlouze čekat na „oknoů které je pustí na trať.

V.N.

Pokud bydlíte v Mladé Boleslavi , pak ano. ŠKODA dnes generuje větší množství vlaků než před dvaceti lety. Anebo , pokud bydlíte někde mezi Třebovou a Brnem , poté máte také pravdu. Protože před dvaceti lety byla tato trať rozčutaná a nejezdilo po ní nic…

Dalibor

Nikolivěk, jedná se o trať 250. Nárůst Carga o 300% oproti letům, 1990÷2010

V.N.

Ročenky dopravy říkají následující čísla.. Rok 1994 , celkem přepraveno 110.012 tis tun , rok 2017 celkem přepraveno 96.516 tis tun.
To , že na trati 250 jezdí 4 x více vlaků je buď nesmysl anebo důsledek kritické situace na 010/011 kdy řada dopravců dá přednost špatné sklonově ale průjezdné trati před totálně zasekanou a neprůjezdnou 010.

Dalibor

suma v republice patrně klesla, ale na této trati hrubě roste. Proč, to nevím. Nejmenší provoz tu byl v letech 2006÷2012. v posledních letech prudce roste. Přád se mluví o trati č. 250

Dominik

Jenže Váš poslední údaj je skoro 2 roky starý, za tu dobu to klidně mohlo vzrůst nad hodnotu roku 94 a proč dáváte jen rok 94? Protože byl silnější jak 2017? Bez více dat není Vaše informace relevantní, protože z ní není patrno jestli tendence je klesající, vzrůstající nebo jestli kolísavá.

V.N.

Vzal jsem první a poslední ročenku , které jsou na netu k dispozici..

Dominik

To ale není průkazné, musíme znát více roků, abychom mohli objektivně říci, jak natom doprava je, první a poslední opravdu nestačí.

V.N.

Ti dopravci se na tratě nevejdou a to z toho důvodu , že na hlavních tratích jezdí x násobky osobních vlaků ve srovnání s dobou minulou. Ne , že by těchto nákladních vlaků bylo více. V roce 1995 například jel Vsacan z Pradubic do Prahy někdy v 10:25 a další rychlík na Prahu jel až někdy ve 13:10 hod. Mezi tím jely asi 3 osobáky. Dnes v tomto časovém úseku tam jede 14 !!!! rychlíků. Kdy tam má jet náklad ? Před třiceti lety bylo na území ČR nějakých 10 ranžírů , kde se přeřazovalo více než 1000 vagónů/den. Dnes… Číst vice »

Dalibor

nene nákladní vlak na této trati byl v 00 létech mimořádnou událostí. Teď to tu jezdí pořád. Osobních taky velmi přibylo (jak OS tak R – ono to z okna moc rozlišit nejde)
Provoz v noci zhoustl na několikanásobek. Jak vlaky a s autama, tak kontejnerové a hodně tudy jezdí i dřevo.

Ušatá

A co naopak? Co nejvíc silniční dopravy převést na železnici a zdroje a cíle umístit na železnici? Chápete proč? Máte vůbec kolem toho aspoň základní znalosti? Pochybuji o tom.

Ušatá

Nezlobte se, ale toto chce léčit. Nebo to máte za úkol psát? Třeba od Česmadu?

Pan X

Nemám to za úkol psát, jen se snažím přesvědčit vás, nadšence do lokálek, že si sami sobě nalháváte. Vlak JE DRAŽŠÍ, než autobus, nákladní vlak JE DRAŽŠÍ, než několik kamionů a údržba silnice JE LEVNĚJŠÍ, než údržba železnice. Chápu, že je to pro vás těžké to rozdýchat, ale fakta jsou holt fakta.

Ušatá

Tady nejde o lokálky, ale celý dopravní systém, ve které zcela logicky je nutné v maximální míře omezovat silniční dopravu. Proč? O tom jsem nejen psal, ale dočtete se to i v odborné literatuře, A že je ekonomika dopravy víc než pokřivená, to není důvod k tomu, aby kdokoliv tvrdil, že silniční doprava je levná. Železnice bude podstatně levnější např. když se zdroje a cíle dopravy dostanou na kolejovou síť a bude doprava ode dveří ke dveřím, až se zpoplatní veškeré náklady silniční dopravy. Jen politici na to zatím nemají odvahu. A to vše jen do té doby než nastane… Číst vice »

Ušatá

Na toto se nedá slušně reagovat. Prostě se mně něco vybavuje o létající holubičce za určitých okolností.

Filip

Super článek, jen ze štítků je patrné že došlo k omylu, trať 226 vede z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, jedná se o trať 227.