SŽ vymění konstrukci mostu přes Lužnici v Táboře, limit stanovila na 276 milionů

RegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhyRegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhy

Pro rekonstrukci mostu je na příští rok plánovaná výluka 140 dní v období červen až říjen.

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pan Odborník

Architekti, mostní inženýři a experti na příhradové konstrukce se po posouzení stavu Výtoně přesunuli sem. Dělám popcorn a jdu si přečíst, co na to místní elita. Je fakt, že oproti powerpointovým prezentacím se dost ušetří, když se celý technologický postup opravy či výstavby nového mostu napíše jen heslovitě do komentářů.

Jiří Kocurek

„Dělám popcorn…“

Samožřejmě, že je potřeba ty lidi DEKLASOVAT, když mají jiný názor.

PS: Komentáře nedovedou obsáhnout technickou zprávu o 10 stánkách A4, což by stačilo tak na rekonsktrukci rodinného domku.

Daddy

Dycky Most!!!

Tomáš

A pak že není možná výměna (náhrada) původní konstrukce za novou kopii se současnými požadavky na cestování (nové vlaky a tišší provoz se štěrkovým ložem).

Pavel

Když je to srovnatelné, kde to má tu kolej navíc?

old

Ano lze to provést. Předpokládám, že výsledek bude podobný jako v Pňovanech. Tam se provedla zdařilá náhrada původních konstrukcí za nové. Jen jeden nejmenovaný spolek rekonstrukci odsoudil, protože konstrukce nejsou nýtované…

Alibaba

A s Pňovanama bude společné to, že i tady má být vedle přilepená nová lávka pro pěší.

optimista

Díky za informaci – zrovna jsem se chtěl zeptat, jestli ta rekonstrukce přinese veřejnosti i novou možnost regulérně legálně přecházet most pěšky – to údolí je dost hluboké a navíc na dně teče Lužnice.

praktik

Náhradu nýtované konstrukce svařovanou, bude-li přitom ta nová vzhledově věrně stejná jako ta původní, asi většina lidí je schopna přijmout bez velkých protestů – investor ovšem musí sám s takovýmnávrhem přijít a snažit se i maximálně vyhovět přáním tohoto typu (včetně těch památkářských) hned od počátku projednávání, a ne nejdřív vzbudit velikou bouři nevole se svojí neoprávněnou arogancí, a tvrdošíjně prosazovat své jiné a často zbytečně hloupé návrhy řešení. A to platí pro všechny stavby (nejen mosty), které svojí dobou vzniku dokumentují historii (prostředí i života), byť třeba ani nejsou oficiálně prohlášeny památkami. Žádná zlomyslnost se nakonec ve výsledku nevyplácí… Číst vice »

Edudant

Doufám že nové trakční vedení bude kompatibilní i se stridavou trakcí pro snadnější přepnutí.

jan táborský

Máte pravdu jinak to bude nejdražší cyklostezka , ale v Táboře… není problém

Jiří Kocurek

Ne že by vozidlo na 1500 V stejnosměr nebylo možné koupit, Stadler GTW v této verzi existuje. Stejně jako pro verzi 25 kV, ale pro obě zároveň by to byl odvozený typ, musel by se znova vyrobit, popřípadě vypapírovat jako přestavba.
Nicméně měnírna je to nejdražší a ta tam je. S vedením připraveným pro obě napětí už nebude tak náročné napětí v troleji přepínat, kdybychom chtěli provozovat i historická vozidla.

Snad teda nebude nutné v té měnírně zpětně zřídit a v provozu udržovat rtuťové usměrňovače.

Ferda

Přepínat se nebude, doufejme… I když by si to část místních militantních šotoušů jistě přalo…

Alibaba

A co schopnost přepínat systém napětí?

praktik

Bude-li schůdné rekonstruovat stávající (vybudovat nové) TV bez enormních nákladů tak, aby to nový stav umožňoval, tak proč ne – na cerhenickém okruhu to udělali dokonce pro více než dva napájecí systémy. Potíž by ale asi byla v ceně = mít třeba raději několik dvousystémových vozidel pro takovou specifickou kombinaci systémů by možná vyšlo levněji.

Neodrážet Nespouštět

Nová konstrukce rozhodně nebude kopií té stávající. Bude to něco úplně nového tvarem se vzdáleně blížící všemi ostatními parametry naprosto odlišné. Ta konstrukce nebude ani náhodou tak úžasně subtilní jako ta dnešní.

Edudant

To že nebude stejně subtilní je jasné, když bude muset udržet mnohem větší váhu. Za prvé nové vlaky na které se to navrhuje jsou mnohem těžší a hlavně na moste bude ještě kupa štěrku, ktedym tam není.

Alibaba

Furt to bude příhradová konstrukce se spodním obloukem.
A na subtilitu bych si nehrál, právě ta velmi pravděpodobně způsobila rychlou degradacistávajícího mostu ač po něm přejíždějí spíš jen lehké soupravy.

Happy

Aby to nedopadlo jako v Červené v podobě mostního shluku, kde nevynikne ani jedna konstrukce.

Edudant

Vzhledem tomu že nová konstrukce bude na původních pilířích tak to nebude možné.

DavidS

A nestačilo by vyměnit 15% dílů a natřít ho?

Edudant

Tady naštěstí nejsme v Praze.

Pako

Taky se divím. Přitom zachránci Výtoňského mostu by zde mohli předvést v malém ukázku navrhované revoluční technologie opravy 120 let starého mostu ze již zcela zkřehlé oceli. No neber to? Možná by se dostali i pod 10%. Stačilo by víc zahustit barvu.

DavidS

Táborští, až to budu natírat příště, vy už tady nebudete…

Pan Odborník

Co to je za termín „zcela zkřehlá ocel“? Za celý kurs pružnosti pevnosti jsem se s tímto termínem nesetkal.

Luděk

Stárnutí ocelí se projevuje především změnou plastických a křehkolomových vlastností. Tudíž kinetiku stárnutí lze pozorovat jednoduchými mechanickými zkouškami, např. zkouškou tahem, zkouškou tvrdosti či zkouškou rázem v ohybu. U uhlíkových ocelí se stárnutí nejvýrazněji projevuje změnou schopnosti plastické deformace, kdežto u vytvrditelných ocelí a vytvrditelných slitin hliníku můžeme pozorovat výrazný vliv podmínek stárnutí na pevnostní charakteristiky (mez kluzu, mez pevnosti či tvrdost).

Ing. Rostislav Chotěborský, Ph.D.

Ing. Miroslav Muller

ČZU v Praze, Technická fakulta

choteborsky@tf.czu.cz

Karl vB.

Tohle by si měl pořádně (a nejlépe několikrát) přečíst ten spolek „Nadační fond Vyšehradský most“, pro který je příznačné, že argumentaci opírá o expertní vyjádření architektů, viz např.: „Mně připadá třetí kolej úplně zbytečná, to vyřeší Branický most a tunely,“ dodal Vávra.

praktik

A co když má Vávra pravdu? J opravdu nezbytné mít tři koleje i na mostu délky cca 300 metrů, když na obou březích mohou být výhybky hned těsně u mostu a „na souši“ mohou přes Vyšehrad tři koleje pokračovat už cca 100 metrů od mostu? V kolika případech (= po jak dlouhou dobu) ve špičkové hodině bude (odhadem) opravdu nezbytně třeba, aby přes most byly současně poostaveny 3 jízdní cesty, když při rychlosti (střízlivě) 60 km/h bude možno mostní úsek přejet za cca 0,5 minuty, takže interval jízd za sebou může být menší než 2 minuty (= 30+ jízd za… Číst vice »

Michal Bartoníček

Nemá pravdu a nezbytné to je. Nevidím důvod v provozu mít další překážky ve formě, co jste popsal.

praktik

Jaké „další překážky“ máte na mysli? Až dosud (než to SŽ omezila) úplně stačily 2 koleje i s nízkou rychlostí nejen přes most, teď už je nově dvoukolejný i „most inteligence“ a Jančura už nejezdí udržovat své náležitosti na Smíchov, takže myslím, že váš zlobný výlev naprosto není na místě. Já přitom navrhuji naopak odstranit špatný stav i „na souši“ a jen samotný most by podle mě měl stačit i nadále pouze dvoukolejný

Alibaba

Taky mě to zarazilo v souvislosti s únavou ocele, kde je spíš stráta pružnosti.

Ale s pojem „křehká ocel “ se pouřívá při specifickém legování, mám pocit, že jsou to tramsformátorové plechy (legováno křemíkem), takováto ocel má být křehká.
A pak taky ocele nám křehnou vlivem mrazu, viz staré slitiny na kolejnice.

Michal Bartoníček

Buď jste nedával pozor nebo vás učili neodborníci.

Ferda

Stačilo, ale takhle je to větší akce, může se poklepávat a stříhat páska… Zhotovitelé si tak přijdou více na své, takže win win…

Teda kromě rozpočtu, ten pláče, ale naštěstí není slyšet…

praktik

Vidíte to příliš zjednodušeně: jakkoli nechci rozporovat to, co píšete, nový stav bude mít i faktický „dopravní“ efekt, protože vyšší únosnost nové kontrukce nebude už zbytečně limitovat maximální povolený nápravový tlak na celé trati (je na ní i vojendká vlečka) a průběžné štěrkové lože výrazně sníží (v zastavěném údolí) hlučnost při průjezdu vlaků.

Martin

Tak to ani nahodou! Je to tam vod Fandy Kriziku, ale v planu to mel uricite uz Honza Zizku!!

Prestante delat experimenty s panoramatem Tabora. Boze koho to napadlo?! V Praze by si to nikdo nedovolil. Hanba!

Marťas

Tak v Praze taky není panorama Tábora 😂😂😂

tarten

To je pravda, je tam panorama Lipan (Maroldovo). 😀

Ferda

Beton a modré zábradlí tam jistě vynikne lépe, což? Aj v Paříži by to vyniklo lépe místo té železné hrůzy vysoké… Svobodu na ně…

old

A kde tady bude tolik betonu aby vyniknul?

Jiří Kocurek

No prostě se z estetických důvodů zakáže zřizování průběžného štěrkové lože. To aby se estétové nevztekali nad betonem.

Ve Znojmě to naštěstí stihli: https://mapy.cz/s/cepagoremu

Alibaba

A proč by se mělo zakazovat průběžné lože? Aby tam nebyly betonové pražce?

Jiří Kocurek

Hle Eiffelovka! To uč je v ČR přinejmenším čtvrtá. (Ivančický, u Červené, pod Vyšehradem, teď Tábor)

Marťas

Anebo je ještě jedna varianta – požádat filantropa, bojující za záchranu Výtoňského mostu, o zadání studie renomovaným britským firmám, které by následně zjistily, že most lze zrekonstruovat za tři dny bez přerušení provozu 😅😅😅

BND 30

Ty tři dny jsou ale s pitím čaje, předpokládám!!!

Jiří Kocurek

Dřív by to vyměnili za jediný týden. Bez přípravy a bez projektování. Prostě by v pondělí přišli, nakoupili materiál a v pátek bylo hotovo. I s trolejí.

BND 30

Neměli rušit Železářství u Rottů, jeijich chyba.

Průvodce původní Aleš

A zachránit se nedá? Ptám se pro kamaráda.

Ferda

Standardní taktika… Nechaj ho bez údržby a pak jakože nejde jinak, než zbourat a vyměnit…

Průvodce původní Aleš

Pokud si pod údržbou nepředstavujete postupnou výměnu dílů tak, že během několika desetiletí tam není žádný původní, tak v případě výtoňského mostu jej stejně musíte „zbourat“ a vyměnit.

Jiří Kocurek

Jak se udržuje ocel, aby se zabránilo únavě materiálu cyklickým zatěžováním?

Přičemž tady těch cyklů bylo řádově méně než pod Vyšehradem.

Průvodce původní Aleš

Štětkou, ne? 🙂

libor

kýble barvy k tomu. tady možná trochu víc než kýble… 😀

Ferda

Zkuste si popošlápnout, na něčem si zjevně stojíte…

Jiří Kocurek

Marně čekám, že někdo uvede postup, který povede k obnovení materiálových charakteristik ocele.

Zatím nic. Mezitím se můžete podívat na video o nanášení kovu v místě úbytku materiálu: https://www.youtube.com/watch?v=FLYdhfgF6Pg
Kolik by to asi stálo na tak velkých plochách jako je most a s výhledem na 15 let životnosti?

frank

Mě se líbí, že v naší zemi stále ještě žijí lidé, kteří si myslí, že špatná nebo žádná údržba v průběhu posledního půl století je “ standardní taktika“ směřují k tomu, že to “ nejde jinak než vyměnit“ . Opakuje se to poslední dobou “ jako argument“ u většiny toho co se v našem státu “ musí zbourat nebo vyměnit“ . Není to z důvodu prostého šlendriánu, který děje zhruba od konce první pětiletky ALE JE TO SPIKNUTÍ a míra tohot stihomamu v naší vlasti zjevně stále stoupá…

Ferda

To spiknutí jste použil vy. Já za tim vidím čistě lenost, lobby a směrování prostředků z rozpočtů tím správným směrem…

frank

mno, čili jste to spiknutí rozšířil o lobování a směřování prostředků z rozpočtu. To už vypadá, že se to lobování a směřování s jediným cílem někdy v budoucnu zbořit a nahrabat si na stavbě náhrady dědí z otce na syna …

Alibaba

Jo, jo, mostaři se spiknul. 🙂

Jaaa

Příležitost dělá zloděje, ale né, vy jste zase znovu jenom jako malé děti.

frank

no ale podle některých ty zloději “ vytváří tu příležitost“ už padesát a více let, kdy se na most nesáhlo…

Jiří Kocurek

Což vede k velmi rychlému obohacení

frank

tajný spolek mostařů a betonářů založený někdy v hloubi minulého století 🙂

Jiří Kocurek

Předminulého, zakladatel:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Christian_Otto_Mohr

Nebýt jeho, stavěly se obloukové kamenné mosty mnohem déle. Gustaf Eiffel vycházel z jeho práce, takže … ano, ani jedna věž by nebyla.

Marťas

Samozřejmě že to zrekonstruujeme o prázdninách… Ještě by nám po téhle unikátní trati mohli jezdit turisté …

Jan

A vodákům zakážeme plavbu aby na ně nespadl šrouubek…

Ferda

Snad byste nechtěl, aby o prázdninách vyjela Ela s Bobi…

Johnny

Ne ze bych chtel branit SŽ, ale zrovna výměna mostu je tak náročná a dlouhá akce, že pokud se potřebujete vyhnout práci v zimě, tak prostě přes prazdniny pracovat musíte.

Karl vB.

Vy si zřejmě také při hrubé stavbě domu naplánujete většinu hlavních prací na období od listopadu do dubna, kdy jsou na to naprosto ideální povětrnostní podmínky abyste si pak mohl koupit výhodnou „Jízdenku na léto“ a cestovat.

Marťas

Proč přes zimu? Což začít koncem března a v půlce prázdnin mít hotovo…?

Jiří Kocurek

Co začít v půce prázdnin a do zimy mít hotovo?

Jiří Kocurek

Aneb vždycky se dá najít důvod, proč je daný termín naprsoto špatně. Proč by měli být majitel a prováděcí firma ti poslední, kdo určí termín stavby?

PS: Bajku o oslu, synovi a otci znáte?

Marťas

Bajku znám 😅. Jinak březen až půlka prázdnin mi přišla logičtější proti opačné variantě v tom, že by se v případě zádrhelů mohla výluka klidně prodloužit za pěkného počasí… U druhé varianty už by to tak asi úplně nevycházelo…

Jiří Kocurek

No vidíte, kdyby se to protáhlo, zas by byli za lenochy a spiklence, protože si určitě vymysleli problémy navíc. 😀

xyz

Nesouměřitelný příklad – stavba domu není věc, která by „bránila v jeho dosavadním využívání“ – naopak, k té dojde až po dokončení stavby.

Edudant

Tak jsi místo novostavby, dosaďte celkovou rekonstrukci domu.

Pako

No a právě tu bych dělal přesně v létě.

xyz

Dům = objekt s celoročním využitím, kdy případně letní rekonstrukce se dá obhájit tím, že „budeme v létě bydlet na chatě/chalupě/zahradním altánu (atd.) = nevadí, když nebude možné bydlet v domě kvůli rekonstrukci“. Tzn. opět nesouměřitelné s tratí, jejíž zřejmě největší význam je právě v létě. Nejbližší přirovnání by bylo, kdybyste měl rekreační objekt určený k poskytování ubytování, o které by byl největší zájem v létě, a rozhodl byste se pro rekonstrukci, kvůli které by bylo zařízení uzavřeno mj. v létě roku 2025. Mmch. tento (již památkově nechráněný) https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-most-19285026 most na rovněž turisticky významné trati začal být rekonstruován počátkem března… Číst vice »

Karl vB.

Byl bych raději, pokud by se trať 202 Tábor – Bechyně provozovala jako kvalitní rychlé příměstské železniční spojení pro každodenní dojíždění obyvatel do práce a škol, tedy jak jste uvedl „Dům s celoročním využitím“.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/vlakotramvaj-ceske-drahy-testovaci-okruh.A230623_131855_ekonomika_vebe
Pokud je ale Bechyňská dráha šotoušsky chápána jako pouhá turistická atrakce typu „Elinka & Bobinka“ s cestovní rychlostí 31 kmh (24 km/46 min) a místní kvůli úspoře času pendlují po silnici autem, nebo autobusem, tak výluku v období červen – říjen fakt za žádnou tragědii nepovažuju.

xyz

Celá polemika je v kontextu nynějšího stavu věci, tzn. ne, co „bychom raději“.

No a pokud, tak pak je na místě připomínka, že sama výměna mostu na tom vůbec nic nezmění.

Karl vB.

Pro ty, které Bechyňská dráha doopravdy zajímá, existuje železniční naučná stezka, která vede podél trati.
Stezka začíná v Táboře u železniční stanice, před nástupištěm Bechyňské dráhy a její konec je v Bechyni na železniční stanici. Stezka má celkem 9 zastávek s informačními panely.
Musí se ale jít pěšky…. 🙂
https://www.taniassecret.cz/tabor/zeleznicni-trat-tabor-bechyne

Marťas

Sice prima užitečná informace, díky za ni, ovšem Vaše podání vyznívá tak, že kašlat na vlaky, choďte si pěšky…

Jiří Kocurek

Aspoň by měli náhradní zábavu v době rekonstrukce, když by chtěli na Bechyňku. Ostatně takový Kasme chodí fotit právě rekonstrukce a nemálo jiných zase prochází nedokončené tratě.

Karl vB.

Informaci o naučné stezce jsem uvedl jako „náhradní plnění“ pro jedince, kteří v období výměny mostu budou chtět Bechyňku i tak navštívit.
Myslím, že kvůli výměně mostu se nehroutí svět a je plno jiných možností, jak si v tomto regionu užít pěkný víkend – viz: https://www.toulava.cz/
Já osobně bych se ale z Tábora vypravil údolím Lužnice, protože mi tato trasa připadá mnohem hezčí; lze tak pokračovat až do Týna/V.
Vlakem bych se zkrátka projel, až bude nový most v provozu.