SŽ vymění konstrukci mostu přes Lužnici v Táboře, limit stanovila na 276 milionů
Pro rekonstrukci mostu je na příští rok plánovaná výluka 140 dní v období červen až říjen.
Správa železnic (SŽ) začíná naplňovat plány na výměnu konstrukce mostu přes Lužnici v Táboře. Aktuálně na kompletní rekonstrukci mostu z roku 1905, který leží na druhém kilometru tratě do Bechyně, vypsala tendr. Jako maximální cenu stanovila 276 milionů korun.
„Náplní rekonstrukce bude především náhrada obou ocelových konstrukcí a celková sanace spodní stavby a kleneb. Most bude v novém stavu s průběžným štěrkovým ložem,“ stojí v materiálech SŽ, která původně uvažovala o renovaci původní konstrukce, kterou navrhl František Křižík. Nakonec od ní ale ustoupila, protože vzhledem ke stavu mostu by se podle odhadů jeho životnost prodloužila maximálně o 25 let. Nová konstrukce má být kopií té původní.
„Pro rekonstrukci mostu je na příští rok plánovaná výluka 140 dní v období červen až říjen, přesný termín bude zřejmý podle výsledku soutěže a uzavření smlouvy se zhotovitelem stavby. Výluka je společná i pro chystanou rekonstrukci trakčního vedení na trati Tábor – Bechyně,“ doplnil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Částečnou obnovou prošla tzv. Bechyňka, která je v tuzemsku výjimečná stejnosměrnou napájecí soustavou o napětí 1,5 kV už letos, už letos od dubna do června. Správa železnic upravila železniční svršek a opravila některé sloupy trolejového vedení, celkem za zhruba 50 milionů.
Výměna příští rok čeká i trakční vedení. To současné bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Je tak nejméně 85 let staré.
Už při udělení koncese pro stavbu začátkem 20. století dostala první elektrifikovaná trať v Rakousko-Uhersku řadu výjimek. Například nejmenší poloměr oblouku byl snížen na 125 metrů. K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík.