SŽ vybrala projektanty trati z Domažlic na hranice, stavět se má za tři roky
Zastávka Babylon na trati z Domažlic do Bavorska. Pramen: Správa železnic
Nejvýznamnější změna čeká zastávku Babylon, která získá bezbariérový přístup a zvýšená nástupiště.
Nějak nerozumím tomu, proč se na železnici stále ještě za hrozné peníze natahují nové dráty a jinde (byť někým jiným) za ještě větší peníze začínají budovat stacionární bateriová úložiště energie. Baterie je věc z principu mobilní, co připojit za el. lokomotivu „tendr“? Rychlonabíjení se neustále rozvíjí, mohlo by potom stačit v každé větší stanici nějakých 50m troleje. Je jasné, že na koridoru by to nešlo, ale leckde jinde asi ano. Škoda též estetického poničení trati a předpokládaného zničení hezkého nádraží, patrně nejen v Babylonu. O smyslu vynaložení nemalých peněz na zmrvení nádražíčka, kde staví dva páry vlaků denně a ještě… Číst vice »
Jinak je fér připomenout že částečná jednokolejnost vznikla jen lhaním v dopravním modelu, kde dálnice neexistuje a počítalo se pouze s převodem dopravy z I/26.
Tak tam ta částečná jednokolejnost stačí, když to má konkurovat regionální jedničce, nikoliv být konečně první použitelné spojení na západ.
Já teda nevim ale pokud se dobudoucna uvažuje o nějaké jiné variantě propojení Domažlic a Furtu, napadá mě zda by na to od Domažlic města nestačila prostá elektrifikace bo jestli se investuje i do spodku a svršku je na dalších pár let propojení techto dvou měst odkázané na tuto modernizaci. Ale tohle ve finále není tak hrozné jako jednokolejka v původní stopě z Blížejova až před Holýšov. Docela mě zajímá, jaký smysl má stavět trať na 200 na obouch stranách tohoto jednokolejnéjo úseku. Třeba na to koukám špatně ale osobně si myslím, že když už v původní stopě tak alspoň… Číst vice »
Bertento tak, ze je to nejaky zaklad pro budouci doplneni obchvatu Stankova, a popr tunelu pod Folmavou.
Kdo kdy bude dělat budoucí obchvat Staňkova, když to tam bude celé nové?
vzhledem ke vzrůstající ceně elektřiny by se zdálo lepší zůstat tam kde jsme.
Co si mám představit pod touhle větou: „Nejvýznamnější změna čeká zastávku Babylon, která získá bezbariérový přístup a zvýšená nástupiště.“? Podle mne tam už bezbariérový přístup je teď. Zvýšení hrany rozumím. A očekávám náhradu současné budovy za betonový přístřešek. Pro ty 2 páry vlaků denně až luxus, ale když už se do toho jednou sahá, tak proč ne.
Poznámka: kdysi tam stavěl i nějaký rychlík, to bylo ještě před Schengenem, protože ve vlaku chtěli vidět pasy (nebo pussy, teď už nevim).
https://mapy.cz/s/dazelepesa
Vidím tam několik bariér, o které je možné zakopnout. Slepého jsem již doprovázel a tohle by byla překážková dráha, ty krabice na zemi.
Ono by bylo super, kdyby toho tam jezdilo více jak ty dva páry… snad tam nebudou jezdit navěky jen v tomto rozsahu.
Myslím, že se to takto staví k hranicím z důvodu, že nikdo neví jak, a zda vůbec bude nějaké pokračování z německé strany…. (Nebo víc než jen elektrifikace…)
proto zatím pouze takto…
Je to ubohý. Tyto parametry modernizace bych čekal u lokálek. A ne u mezinárodního spojení.
Jo jenže oni nemůžou stavět přeložky trati, když neví, kam jí mají směřovat, jelikož se ještě neví jak případně by chtělo vést DB novou trať na svém území…
Mohlo by se jim stát, že za 10 let by to stavěli znovu jinam….
Zrovna tedy místo překročení státní hranice v této oblasti je dost fixní – nenapadá mě, kde by to bylo lepší.
Na stejném místě ale 50 metrů pod zemí 🙂
Což je pro trasování neméně důležité. Při max 20 promile stoupání/klesání to znamená 2,5 kilometru vedle na obě strany.
A s max. 20 promile budem potřebovat postrkovou loko, tím pádem raději méné (spádu), což bude více (délky).
S ohledem na to, že Furth a Domažlice jsou přibližně stejně vysoko a Česká Kubice o 100 metrů výše, tak by ten tunel mohl být i hlouběji a zaniklo by z obou stran sklonově náročné místo 🙂
https://mapy.cz/s/refakukeju
A to je jediny vetsi sklon na trase?
Že Plzně do Schwandorfu zřejmě ano. Ještě to zkusím ověřit.
Kromě výjezdu z Jižního do Skvrňan ano.
Tak to je slusna vychozi situace pro uspesne CBA folmavskeho tunelu, jakmile tim smerem nejake naklady opravdu budou jezdit.
Jelikož nevíme, kde a jak tunel bude… byl bych rád kdyby vyšel na max. 10 promile spádu.
Jenže Němci se nerozhodli.
Mezinárodní spojení … kolik a jakých tam jezdí a má jezdit do budoucna? Mezinárodnost není provozní parametr, spousta dnešních hraniční přechodů je na původně vnitrostátní trati (Rakousko-Uhersko).
Zeptejte se Metransu, avizovali 12 páru nákladních expresů.
Kde by asi tak tam Metrans těch 12 párů vlaků asi tak vzal? Hamburk a Bremmerhaven těžko, Rotterdamm je lepší vozit kvůli hmotnosti přes Magdeburg a prázdné bedny do Bavorska to jednouměsíčně nevytrhnou.
To nechte Josefe Pešku na nás. Víme, o čem mluvíme.
Což znamená max 120 km/h, rychleji nepojedou. 12 párů vlaků za den nevyžaduje dvě koleje, zato jsou potřeba dlouhé výhybny a grafikon s vlakovou cestou pro Nex á 30 minut, ještě zbyde.
Těch 200 je pro klopidla nebo konvenční vlak?
„Až 200 a pro klopení“ 😉 takové typicky české řešení
V novostavbě Plzeň-Domažlice snad i pro konvenční.
Pro všechny 😉
Na kolika km?
Má se to kvůli tomu dělat pomalejší?
Na málo. Ale časem se může narovnat i zbytek. A to už málo nebude.
Navíc je nesmysl počítat zkrácení jízdních dob pro krátké úseky u dálkových vlaků. Počítejte vždy celou trasu z Prahy na hranice, nebo fonicjova a Norimberka. Každý zmodernizovaný úsek ušetří pár minut a v celku je z toho hodina dvě. A vo to de. U u všech tras i dálnic to samé.
Co se vlastně stalo se slibem tehdejšího dvojministra Havlíčka o zdvojkolejnění trati na hranici s Německem z roku 2021 po srážce vlaků u Milavčí? Na tiskovkách mu tehdy zdatně sekundoval GŘ SŽ Svoboda, a to zdvojkolejnění odkýval. Toho Svobody, který je tam stále, by se někdo mohl na někdejší sliby přeptat, kamže zapadlo to úplné zdvojkolejnění. Už zcela opomíjím, že tehdy mluvili o roce 2029, kdy to všechno bude hotové.
Nikdo vám nemůže dát to, co já vám můžu slíbit.
Copak se někdy splnily sliby od někoho z ANO natož od Havlíčka, který plácá páté přes deváté?
Asi první velká zakázka Vectoramy (ta loni vznikla, když odešla významná část managementu i zaměstnanců z AFRY).
Pro všechny – tuhle otřesnou variantu a absolutní hrůzu prosazoval především Žesnad. Zejména pan Sládek. Při jakékoliv otázce nebo oponentskemu řešení okamžitě jsem byl poslán někam, že oni jediní tomu rozumí a že tohle řešení je naprosto dokonalé.
Že je tohle katastrofa ví všichni, kdo železniční dopravě aspoň trochu rozumí a ví, že za par let sem bude jezdit na exkurzi celá Evropa, aby viděli co jsme to za blbce a jak se to nemá dělat. A první kritik bude Žesnad a zejména pan Sládek.
Budete se divit, ale i v adorovaném rakousku najdete jednokolejné úseky na jinak dvojkolejných tratích.
Máte někde posouzení ekonomické návratnosti všech variant?
U Tauerské a Alberské dráhy se snaží postupně plíživě zdvojkolejňovat. Jestli systematicky, to nevím, ale v plánech to mají dlouho.
Jako prvnímu poděkujte Ministerstvu dopravy, které zadalo Studii proveditelnosti Praha – Mnichov za 4:15, ani o minutu déle, ani o minutu rychleji…
A s ohledem na kritický stav hraničních přechodů s Německem se nám nedivte, že jsme prosazovali co nejrychleji postavitelnou variantu.
Mimo jiné: z Domažlic do Furthu je dvojkolejka opravdu zbytečná, nemáte na ní vlaky.
Aneb opět v přímém přenosu prokletí výstavby české železnice – Zbytečné, Stačí, Dá se vyjezdit.
Ono se tomu ne nadarmo říká infrastruktura. Nikde nebudou napřed vlaky a až pak k tomu koleje. Pokud to vede „odněkud někam“, náplň si to najde.
A jejda, expert – tak si pořiď jako rodinné vozidlo 12m dlouhý autobus. Taky si to třeba náplň najde…
Rozdíl mezi infrastrukturou a vozidlem pánovi uniká? Pak doporučuji se přesvědčit, jestli neuniká i něco jiného někde jinde…
Aha, takže u vozidel kupované za vlastní se o přiměřenosti kapacit přemýšlí a u infrastruktury budované z cizího se přemýšlet nemusí?
V prostředním úseku D6 také nemáme auta,přesto se tam zůžení dálnice nikdy neplánovalo.Ano,podpora převodu nákladu ze silnice na železnici v praxi…
To jsou naprosto demagogický kecy. Objem dopravy v tomto úseku na dvojkolejku není.
Až bude, postaví se dvojkolejný tunel.
A to jste si teď vymyslel?Podívejte se na okolní silnice,kolik je tam přeshraniční přepravy a z toho si vypočítejte 30%.Pak teprve napište,zda tam objem přepravy je nebo není.
Protože 1+1 není dálnice a mít 1 a 1 pruh středem oddělený svodilem je … ptákovina.
Všiml jste si, že tyhle pohraniční úseky nikdo nerozšiřuje na 3+3, narozdíl od přídávání … kolejí kolem Prahy?
Nevšiml jsem si,že by se dálnice měnila v přeshraničním úseku na dvoupruhovou silnici.To co v případě dálnice pokládáte za ptákovinu,berete u železničního evropského koridoru za běžný standard?
Nj, jenže typicky české je i nedělat nic, protože „jednou bude něco super.“ A tomu se právě Žesnad chtěl vyhnout.
Skvělé nesmí být nepřítelem dobrého – ale MD i SŽ bohužel velmi snadno podléhají pokušení říct „teď to nemá cenu, JIŽ BRZY tam stejně bude mnohem větší stavba.“
A tak se roky kašlalo na úsek Praha-Beroun (zanedlouho bude tunel!), Brno-Hranice (již brzy bude nová trať) a málem jsme neměli ani tu rekonstrukci Choceň-ÚnO (za chvilku bude tunelová přeložka!).
Přesně tak.
Přidám ještě zbytečnou instalaci Pragotronu v Brně-KrPoli, když se stejně bude uzel předělávat. Po 40 (?) letech snad už konečně bude.
To je prokletí CK MD. Je to v hlavě těch, co tam sedí.
Mimo jiné: z Domažlic do Furthu je dvojkolejka opravdu zbytečná, nemáte na ní vlaky.
Aha, takže tam se neplánuje provést vlaky nákladní dopravy a nic tam nebude jezdit jo? Ani za 20 lk et? Kdyby takhle přemýšlel Baťa, tak by nepostavil jedinou fabriku.
A nesvadejte furt něco na nikoho jiného. Vy jste to podepsali. Ale jak jsem říkal, první kdo se ozve? Žesnad.
Jakákoli změna tohoto řešení znamená odklad o několik let. Nic nebrání plné dvojkolejce na zbytku (ta ale prostě ekonomicky bez Berlína nevyjde!) a druhou kolej tunelem skrz kopec do Furthu.
To si zadali Němci, ne české MD…
Tak je přece třeba vlastní neschopnost svést na někoho jiného, že ano. To Žesnad umí….
Tak si tu studii najděte. Nebo mi sem hoďte mail a pošlu vám ji.
Dvoukolejka Domažlice-Pasečnice rozhodně zbytečná není.
Ano, tam by to chtěli minimálně jednu dlouhou výhybnu pro letmé křižování. 🙂
Souhlas, minimálně po tuto odbočku by ta dvoukolejka dávala smysl, anebo jak píšete – přidat sem nějakou výhybnu.
S naprosto zbytečným úsekem Nýřany-Zbůch a jednokolejným Staňkovem s Vmax 60 km/h.
Nic nevím, dokumentaci jsem neviděl, ale musím být nejchytřejší?
O zbytečnosti dvojkolejky bych byl přesvědčen jen v případě, že by bylo jisté vedení nové dvoukolejné tratě v nové stopě.
Jednoduchý výběr. Buď to tam bude jednokolejné a bude se moci v dohledné době stavět nebo to zůstane v současné podobě a neudělá se nic. Co si vyberete?
Asi bych to nechal v současné podobě, protože i po přestavbě se tam zásadně nic nezmění.
Kde budete přepřahat trakci? V Domažlicích nebo ve Furtu? Podle mě je taky jedno kde, ale možná mi řeknete, že ve Furtu je víc místa na čekání a posun.
Těch až 115 km/h bude na kolika kilometrech úseku a bude to i pro normální vozidla nebo jen pro ona pověstná vozidla s naklápěcí skříní? Zajímavá by byla i informace, kolik tam naopak bude nejnižší traťová rychlost…
115 km/h jednokolejky….. Odpověď na otázku co rozpláče dopravce a cestující jako malou holku?
To je „ještě v pohodě,“ leckde se jezdí na dvoukolejné elektrifikované trati max 80km/h pro vše 😉
Kdyby se někdo ptal, jak vypadá projekt zcela bez ambicí, je to přesně takhle…
Pokaždé, když čtu těch 115 km/h a jednu kolej, nechce se mi tomu moc věřit.
Tak on je problém že Němec se k ničemu na své straně nemá. Pro nás je spojení do Německa priorita ale pro Němce je spojení do Čech na seznamu priorit až kdesi dole.
němci se k ničemu nemají, protože znají SŽ. zajet podepsat memorandum a sežrat chlebíčky je jedna věc, ale nechtějí ze sebe dělat jitrnice, když dobrá správa řekne za tři roky, tak by taky měla říct za který 3 roky. plzeň-stod už se mělo začít stavět 2022? v klidu si dokoukají tu naši komedii s jednokolejkou, pak se zařídí podle toho, jak to dopadne. ono my bychom měli mít zájem o to, aby nás s bavorskou metropolí spojovala dopravní tepna, kde z toho nekouká 19 století jak péro z gauče. jenže to by se muselo chtít a tady je kámen úrazu.… Číst vice »
Nechci se nekriticky zastávat SŽ a už vůbec ne zpochybňovat nutnost kultivace celého spojení Plzeň – Mnichov/Norimberk, ale Německo je velké, problémů na železnic mají hafo a na spolkové úrovni je tohle spojení dlouhodobě přehlížené. V Mnichově to už vidí jinou perspektivou, ale holt ta prusko-francouzská válka dopadla jak dopadla, takže dnes je Bavorsko jen jednou z 16 spolkových zemí.
na spolkové úrovni je přehlížené, ale z důvodu že bohužel nejsme partneři pro smysluplný projekt, jen se kecá. bavorsko je nejbohatší spolková země a s mnichovem si to nikdo nechce moc rozházet, ale když stačí říct: hele, se podívejte jak to smolí češi u sebe, fakt s nima chcete jít do nějaký větší akce? a bavoři prostě musej uznat, že má spolková vláda pravdu a spokojit se s dálnicí.
„jak to smolí češi “
Záleží, co chcete dokázat a které části projektu umkážete. Když budete chtít čechy zhazovat, tak dvojkolejku Plzeň Stod zamlčíte a případného oponenta nepustíte ke slovu, protože žádná taková neexistuje.
Kéž by, až to tedy Češi dosmolí na hranici, proběhla v Berlíně blesková aktivace a akce byla dokončena. Kéž by.
Češi už to jednou na hranice dosmolili (Cheb) a odezva veškerá žádná.
Je fakt, že o elektrifikaci tratě Hof – Regensburg se mluví už dlouho, ale úplně mrtvé to není.. Úsek Marktredwitz – Norimberk bohužel elektrizačně mrtvý je – je tam spousta tunelů.
No co, aspoň máme moderní železnici.
A co ambice utřít Němce aby se cítili zahanbeně a poníženě ? Nic ? To nechceme ? možná bychom je pak k moderní železnici dohnali.
Němci v roce 1995 podepsali memorandum, že zadrátují Cheb – Norimberk. Asi tak.
Ono to je celkem jednoduché. Pokud bychom chtěli v tomto úseku řešení, které skutečně hodně pomůže, znamená to tunel. Pro uvažovaný počet vlaků (mnohem nižší než v okolních úsecích) je to hodně drahé, neprojde to. Pak můžeme přidat druhou kolej na povrchu víceméně ve stávající stopě. To má nižší náklady, ale také mnohem nižší přínosy, neprojde to. Zbývá tedy jednokolejné řešení, ať je aspoň něco.
Na takto důležitých tazích by dvojkolejka měla být z principu. Už je proto, že takhle každá i banální údržba bude znamenat přerušení provozu.
A já jsem myslel,že nejvýznamnější změnou bude druhá kolej.Takže zahrádkáři se svým názorem,že náklady se mají vozit po silnici,která tam už je,zvítězili.Jen tak dál…
Pokud by ta druhá kolej měla skutečně být pro nákladní dopravu, tak by musela vést tunelem a ne přes kopec jako ta první.
Ta první se používá pro nákladní dopravu již více jak 150 let.
„Používá“
Kolik pravidelných nákladních vlaků tak jezdí?
Ale jo.
Nyní pravidelných nákladních vlaků podle NJŘ jezdí denně rovná nula…
Po trati přes st.hr. jezdí 7 párů expresů a 2 páry vlaků osobních.
Je tam alespoň nějaký nepravidelný nákladní ruch? Před ne-zas-tolika lety (ono to utíká) tam občas nějaká ucelenka projela (a před mnohem více lety i nějaké relační vlaky, ale to už je pravěk).
Pár let dozadu tam jezdilo dřevo, takže nějaký nepravidelný ruch tam je.
Občas tam něco jede. Dnes tam zrovna jedou nějaké kotle, my už tam letos taky jeli.
Zahrádkáři sice nezvítězili – v tom úseku skrz Domažlice druhá kolej přibude, ale jinak je to ponechání jednokolejných úseků zoufalost.
Jenze ta druha glajza konci v tausu, do havlovic ma bejt jednokolejka pro 2 trati, nebo ne?
Bohužel článek tuto zásadní informaci pomíjí.
V článku je napsáno, že „Nejvýznamnější změna čeká zastávku Babylon, která získá bezbariérový přístup a zvýšená nástupiště.“ – z toho jasně vyplývá, že nemůžete nic moc čekat a rozhodně né nějakou novou kolej. Tak možná hodiny na peróně.
U ve vnitrozemské části je existence jednokolejných úseků opravdu ne úplně šťastná. Otázka je jestli to zabít celé tím, že se proti tomu bude hlasitě protestovat…
A já jsem myslel, Bohumile, že alespoň Ty pochopíš, že když tam bude jezdit 8 párů rychlíků a 24 párů nákladních vlaků, že z toho dvoukolejku prostě nezdůvodníš.
A těch 24 párů vlaků řekli Němci a přes ně nejede vlak…
Mimo jiné –> podstatně větší kapacitní problém bude z Furthu do Schwandorfu včetně žst. Schwandorf.
Petře,já bohužel už hodně pamatuji,takže vím i o 25 let starém projektu Donau – Moldau,kde naopak těmi více aktivními byli Němci.Těch vlaků tam mělo být mnohem více (to ještě železnice nějaké náklady vozila a úmysly o převodu nákladu ze silnice na železnici byly upřímnější než dnes).A Schwandorf měl být vyřešen novostavbou Rödig- Regensburg.Bylo toho docela hodně už nakresleno,ale pak přišli noví,co se nezakecávali a došlo to až tak daleko,že směr Domažlice byl zakázán (a to doslova) s tím,že koridor povede přes Cheb a Schirding (a kolik tam dnes jezdí pravidelných nákladních vlaků?).A přes Čechy na mezistátních jednáních také nejede vlak?… Číst vice »
Nemáte tušení, jak strašná je s Němci komunikace…. i jen ohledně stavu #BayerischeRache München – Praha v osobce.
„Němci“, twl. Němec byl Marx i Hitler, trochu pozornost k detailům by to chtělo i do těch tvojich strejcovských analýz… Donau-Moldau Bahn byla regionální bavorská iniciativa, fakticky cca. na úrovni zdejších nápadů na kanál DOL (=halucinace na papíře, které má někdo jiný zacálovat). Federální vláda jim to nechtěla financovat stejně jako dneska nechce (nebo chce, ale nějak pomalu) financovat velkorysejší úpravy trati Schwandorf-FiW. Důležitý hráč je německé federální ministerstvo dopravy a na něj evidntně dojem zatím nikdo neudělal. Ono to souvisí i s tím, že Německo je výrazný plátce do EU a zpátky toho dost nedostává, kvůli sjednocení s DDR… Číst vice »