SŽ soutěží architekty a projektanty pro úzké hrdlo pražské železnice. Termín zahájení opět posunula

Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic

Správa železnic se stavbu Libeňského přesmyku snaží prosadit desítky let.

Správa železnic začala soutěžit projektanty, kteří připraví dokumentaci až do fáze stavebního povolení pro jednu z nejvíce chybějících staveb pražského železničního uzlu. V soutěži s odhadovanou cenou 52,8 milionu korun hledá firmu, která zpracuje architektonickou studii a dokumentaci pro stavební povolení pro takzvaný Libeňský přesmyk.

Ten má vyřešit problém s napojením spojky ze stanice Praha-Malešice do železničního koridoru ve stanici Praha-Libeň.

Zadávací řízení v pondělí zveřejnila Správa železnic na svém profilu zadavatele. O přesmyku se mluví desítky let, stavba ale naráží na odpor místních.

Dosud je totiž spojka z Hostivaře a Malešic využívaná hlavně nákladními dopravci velmi nevhodně napojena do koridoru, což výrazně snižuje její kapacitu i propustnost hlavní tratě. Jde tak o jedno z největších úzkých hrdel pražské železniční dopravy. Nově má dojít k napojení koridoru mimoúrovňovým přesmykem.

Dlouhé čekání na Libeňský přesmyk. Jeho výška budí odpor, do projednávání chce vstoupit ministr

Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní části frekventované stanice Praha- Libeň. Výsledkem bude nadjezd, který zajistí plynulejší provoz nákladní i osobní dopravy, a také zvýší kapacitu železnice, například pro městské linky,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Vizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicTrasa Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicViadukty přes Rokytku a participace s občany ohledně Libeňského přesmyku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnicVizualizace Libeňského přesmyku. Foto: Správa železnic

Kromě přesmyku dojde ke zdvoukolejnění části tratě, do stávající jednokolejky se zapojí u plánované nové odbočky Hrdlořezy u Českobrodské ulice. Zmodernizovaná trať bude výrazně tišší než dnes, protože se eliminuje hluk způsobený rozjezdy vlaků v dotčeném místě.

V rámci přípravy projektu byla zpracována takzvaná krajinářská studie. Její součástí jsou výstupy z participací s občany z okolí a uživateli přírodního parku Rokytka. Z těchto debat vyplynula řada podnětů, které budou zohledněny v další projektové přípravě. Oproti původním plánům se tak například rozšíří protihluková opatření.

Kromě dokumentace pro povolení stavby má vítěz soutěž zpracovat i architektonickou studii. Podle Správy železnic se má začít stavět po roce 2027. Jde o další zpoždění: loni Správa železnic uváděla termín zahájení ve druhé polovině roku 2026.

Boj o Libeňský přesmyk: Co vadí místním na řešení největšího úzkého hrdla české železnice

Tagy Libeňský přesmyk Modernizace traťového úseku Praha-Libeň -  Praha-Malešice Správa železnic
65 komentářů