SŽ soutěží architekty a projektanty pro úzké hrdlo pražské železnice. Termín zahájení opět posunula

Správa železnic se stavbu Libeňského přesmyku snaží prosadit desítky let.
Správa železnic začala soutěžit projektanty, kteří připraví dokumentaci až do fáze stavebního povolení pro jednu z nejvíce chybějících staveb pražského železničního uzlu. V soutěži s odhadovanou cenou 52,8 milionu korun hledá firmu, která zpracuje architektonickou studii a dokumentaci pro stavební povolení pro takzvaný Libeňský přesmyk.
Ten má vyřešit problém s napojením spojky ze stanice Praha-Malešice do železničního koridoru ve stanici Praha-Libeň.
Zadávací řízení v pondělí zveřejnila Správa železnic na svém profilu zadavatele. O přesmyku se mluví desítky let, stavba ale naráží na odpor místních.
Dosud je totiž spojka z Hostivaře a Malešic využívaná hlavně nákladními dopravci velmi nevhodně napojena do koridoru, což výrazně snižuje její kapacitu i propustnost hlavní tratě. Jde tak o jedno z největších úzkých hrdel pražské železniční dopravy. Nově má dojít k napojení koridoru mimoúrovňovým přesmykem.
Dlouhé čekání na Libeňský přesmyk. Jeho výška budí odpor, do projednávání chce vstoupit ministr
„Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní části frekventované stanice Praha- Libeň. Výsledkem bude nadjezd, který zajistí plynulejší provoz nákladní i osobní dopravy, a také zvýší kapacitu železnice, například pro městské linky,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Kromě přesmyku dojde ke zdvoukolejnění části tratě, do stávající jednokolejky se zapojí u plánované nové odbočky Hrdlořezy u Českobrodské ulice. Zmodernizovaná trať bude výrazně tišší než dnes, protože se eliminuje hluk způsobený rozjezdy vlaků v dotčeném místě.
V rámci přípravy projektu byla zpracována takzvaná krajinářská studie. Její součástí jsou výstupy z participací s občany z okolí a uživateli přírodního parku Rokytka. Z těchto debat vyplynula řada podnětů, které budou zohledněny v další projektové přípravě. Oproti původním plánům se tak například rozšíří protihluková opatření.
Kromě dokumentace pro povolení stavby má vítěz soutěž zpracovat i architektonickou studii. Podle Správy železnic se má začít stavět po roce 2027. Jde o další zpoždění: loni Správa železnic uváděla termín zahájení ve druhé polovině roku 2026.
Boj o Libeňský přesmyk: Co vadí místním na řešení největšího úzkého hrdla české železnice