SŽ rozšířila studii pražského uzlu o směr na Benešov, prověří možnosti přidání kolejí
Nové 4. nástupiště na nádraží Vršovice bylo postaveno pro městskou a příměstskou dopravu. Pramen: ROPID
O preferovaném řešení bude mít Správa železnic jasno letos v listopadu 2023.
Takže tudy prvně nemohli vést VRT, protože ekologové, aby tam stejně postavili další trať?
Ne tak uplne, ale oblast mezi Prahou a Benesovem je rychle se rozvijejici oblast primestskeho bydleni, trat tam kapacitne je na hrane, a zaroven je tam Terminal Uhrineves a koridor. Preferoval jsem VRT na Brno tudy prave kvuli tomu, ze by mohl vzniknout primestsky terminal v teto oblasti a napojila by se i trat Tabor-C.Budejovice na rychla spojeni. Zaroven by se nemusela stavet nova konvencni trat na Benesov jako nahrada… VRT polabi by i tak melo prednost ve smeru na Hradec. Primestska trat by mela mit v tomto smeru volne dve koleje, a ty bymeli postacovat, ale vlaky by mely… Číst vice »
„Preferoval jsem VRT na Brno tudy….
Jenže to je zbytečný závlek trasy a prodloužení cestovního času do Brna.
Delší je to snad přes Kolín, ne?
Je to kratsi, cestovni jizda do Brna v pohode pod 1h… Rozhodla cena, ale nebyla v ni zapocitana nova trasa na Benesov, ktera v pripade opusteni VRT timto smerem byla jako nahrada za VRT doporucena…
A teď si to dejte dohromady s vykostěním Masaryčky, Smíchova… Vršovice byly udělaný nezvykle velkoryse, snad se SŽ pochlapila a zamyslela 20-30 let dopředu. Za to nasázení trakcniho vedení do stopy druhé koleje v Krči je Nobelovu cenu za blbost. Ten kdo to vymyslel a schválil by měl sedět v kriminálu…
Jak je to s Vršovicemi a nástupištěm č.4, to Vám vysvětlí někdo z ROPIDU, samo od sebe nevzniklo.
No a pak si už „jenom“ říct, že nemusí vše nutně na Zahradní Město za cenu kilometrických závleků a kapacitních problémů zde, před i za (a hlavně v Uhříněvsi). A už je jen krůček k zaústění nové tratě cca v souběhu s D1 (a pak tunelem pod Spořilovem do tratě Pacifiku, tj. „rovně až do Vršek“).
Tomáši, ten Zahraďák není zas takové zlo. Máme v uzlu mnohem lepší špeky 🙂
Vždyť modernizaci trati od Hlaváku přes Vršovice do Říčan dokončili v roce 2021.
to neznamená, že jsme to udělali moderně 🙂
Je to zhruba rok, co byla uveřejněna informace o záměru Středočeského kraje a Správy železnic nového vedení železniční trati z Prahy na jih, konkrétně mezi stanicemi Praha-Strančice – Bystřice u Benešova.
https://prahatv.eu/zpravy/stredocesky-kraj/stredocesky-kraj/16138/kraj-chysta-stavbu-noveho-zeleznicniho-koridoru
Žádné další, k tomu navazující, informace se mi bohužel nepodařilo zjistit.
Zaznamenal jsem, že se kvůli stavbě zvedl velký odpor zejm. v Popovicích. Nicméně si myslím, že to navržené trasování skrz přírodní park je asi přestřelené. Tam jsou oblouky na V=300, když to bude na 160-200, tak to bude dostačující. Trať by se pak mohla vlnit kolem Lomnice a nad Pyšely.
Chápu dobře, že SŽ plánovalo velké změny v pražském železničním uzlu, něco naplánovalo, naprojektovalo, atd. – a až teď si všimli, že jim tam chybí jeden relativně hlavní směr dopravy?
Takže skoro vše co zatím udělali můžou hodit do koše a začít znovu?
(protože dopady změn z benešovské větve můžou změnit parametry i v jiných větvích, že)
Překvapilo by vás to?😃
Nebral bych tak. Můžeme se samozřejmě hádat co se honilo projekčním firmám hlavou. Faktem ale zůstává, že měli zadání od SŽ, podle kterého se měli řídit. Určitě vypracovali několik variant pro Prahu, uvědomili si, že pro ideální výsledky by se mělo zahrnout větší území, a až si byli jistý, tak požádali o změnu zadání. To je vše, o čem tento článek informuje.
Samozřejmě to by byl můj odhad, na tomto projektu nepracuji.
Celé dělení na D a V vlaky je nesmysl, když po VRT bude jezdit víc segmentů. Také jsem si nevšiml, že by si to v Curychu, jinak to nejvytíženějším evropském nádraží rozdělovali.
Ale s ohledem na známý zájem SŽ zabít v Praze vedení VRT podzemím to nepřekvapuje.
Jo….a pak zazvonil budík. 😀
Němci by se přece na plánování vykašlali a vzali by lopaty – zubaž, pekař i právník by to vykopali v akci Z!
Konkrétní příklad?
Do Benešova vlak jak metro s intervalem 5 minut. Do Kladna nám bude jeste v roce 2156 bohate stacit dvoudilna regionova, a jako vykvet techniky mv854.
Mapa opomíjí úplně západní část od Prahy, ale s tou tratí na Kladno se obnoví i spojky na další tratě, např. Jeneč-Rudná. Obnovením spojek nebo stavbou menší přeložky by bylo možné vést přímé vlaky Kladno-Rudná-Beroun i Beroun-Rudná-Masarykovo nádraží, Kladno-Rudná-Smíchov. Jenže na lokálky se hodně zapomíná a jejich momentální stav vyšší přepravní výkony ani moc neumožňuje. Přitom by to byla možnost aspoň část cestujících přesunout mimo přetížené trasy.
U Rudné buď obnovit spojku od severu do Nučic nebo udělat obchvat Rudné https://mapy.cz/s/dogokumega
ve světle právě dokončených investic, které se tu 15 let chystaly a o tomtéž již tehdy bylo hovořeno jako výhledové nutnosti, tohle procitnutí působí buď jako špatný vtip nebo jako zlý úmysl.
Ne, jenom prostě zapomněli 😀
Ono není úplně jednoduché přidat do víceprací úseku Vršovice – Hostivař také tunel Hostivař – Lipany.
Nemalá část veřejnosti si nepamatuje, co se dělo před půl rokem, natož přrd dvěma nebo dokonce před 15. Takže je úplně normální „prodávat“ jí jednu věc několikrát a vždy jako novinku :).
Je to všeobecná realita. Jakmile se jednou začne s revitalizacemi, optimalizacemi apod, nikdy není hotovo.
On někdo věří tomu, že údržba bude hotová a nebude se muset 20 roků dělat?
Spržel ano.
On někdo tvrdí, že se nemusí udržovat? Něco jiného je čistit komín, natírat okapy a vrata a něco jiného je plánovat přístavbu patra hned potom, co jsem barák dostavěl.
A nestálo by za úvahu postavit nový tunel z Prahy do Benešova obdobně jako z Prahy do Berouna? Stávající pozemní trať je příliš klikatá a se zářezy ve skále, a proto si nejsem jist, zda se všude vejde přidat další 2 souběžné koleje…
Ta úvaha existuje, nicméně zatím ji SŽ nemá ani na mapě projektů. Bůh ví, jestli se této novostavby dožijeme. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-praha-benesov/r~bb731346222011ed8c6f0cc47ab5f122/
Další vize odložená na „nikdy“, protože přílišná náročnost? Ono by bylo stačilo VRT nasměrovat opět přes Benešov, Kolín řešit druhou kolejí přes Hradec a redukovat počty krátkých vlaků jejich spřahováním do delších celků v přiměřeném intervalu.
Druhá kolej z Velkého Oseka přes Hradec do Chocně má řešit kapacitní problémy Praha-Kolín? To někdo odsouhlasil?
Primárně jde o odklonění nákladky z uzlu Praha. Pravobřežka + Osek – Choceň, včetně modernizace Kralupy – Dřísy.
Na Žižkov nejezdime vlakem. A už vůbec ne přes Benešov!
Jen aby pak někdo nepřišel s tím vzít to ještě i přes Plzeň a nasadit tam panoramatické vyhlídkové vozy.
Tak hlavně ne dementně jako berounský tunel jen na 200.
Je to přes 30 km a máte v trase i řeku Sázavu. A kde na to seženete peníze?
Určitě stálo, ale otázka je, jak rychle to chcete. Úprava pozemní trati je celkem reálná pokud nebudou NIMBY moc nahlas, zatímco tunel takového rozsahu už SŽ v tomto století nestihne…
Nakonec se zjistí, že by byly vhodné čtyři koleje až do Benešova. Aby příměstské vlaky jezdili po svých kolejích a dálkové po koridorových. Zejména, když se příměstská doprava bude nadále posilovat jako linky S49 a podobně.
Druhou věcí je, že je málo odstavných kolejí pro nákladní vlaky.
Je smutné, že takové méně než poloviční Drážďany mají prakticky 2 dvojkolejky (čtyřkolejku – jak chcete) do Pirny. A my nebyli schopni dobudovat třetí kolej do Velimi, když už se tam hrabalo dost výrazně.
Trojkolejky už fakt ne. To je jen pro specifické případy. Z Prahy do Kolína je to při skladbě vlaků chyba. Čili je nutné mít 4 koleje.
Z Prahy do Kolína stačí redukovat krátké „tramvaje“ do delších vlaků a postavit konečně (!) druhou kolej aspoň přes Hradec do Chocně, plus nové dvě koleje do Ústí nad Orlicí a ideálně až do Třebové.
Nestačí. Trojkolejka je kromě specifických případů plýtvání prostorem a penězi.
A pokud chcete redukovat a nařizovat, tak nejjednodušší je rovnoběžný GVD a zákaz předjíždění čehokoliv a stochastický GVD. V takovém případě vám na dnešní počet a skladbu vlaků bude stačit jen dvojkolejka z Libně až do Třebový. Žádný sraní s tím, ne?
A odkud jezdíte, čím jste se vyučil, že jste znalý vyřešit situaci během deseti let?
To si CD nakoupí nové vlaky ? Protože RJ se dost často nevejde k peronu v Praze. A k čemu připojit směr na Brno nevim. 2 RJ spojené dohromady€y se nevejdou ani do Kolína, ani do Třebové.
V našem případě i trojkolejku fakt jo, takže ne qěcy ,🤭
Mezi Poříčanama a Pečkama se bude pořádně hrabat ve chvíli, kdy dojde na stavbu rozpletu na VRT, pak už by bylo logické uvažovat o prodloužení jako o čtyřkolejném úseku aspoň do Peček, dvě vnitřní na VRT, které mimoúrovňově vyjedou kolem Poříčan, krajní pro zastávkové vlaky. Tedy stanicování v Pečkách a Tatcích mimo trasu na VRT, aby to bylo aspoň trochu poznat na průjezdnosti. A ještě lépe co nejdál ke Kolínu…
Čtyři koleje do Benešova ano, ale pro dálkovou dopravu jinudy. Myslím, že se uvažuje i o odbočce z VRT.
Odbočka z VRT by to byla, pokud by se realizovala její jižní trasa.
Dost možná myšlena odbočka z VRT Ústí – Praha – Brno vedené nesmyslně severní trasou namísto posílení stávajících tratí tamtéž a vedení VRT zhruba podél D1 (ideálně s přímým napojením Benešova a Jihlavy, případně ještě Humpolce, ne stanicemi někde v polích), kde by mohla nabídnout systémový přínos.
Asi správní lidé měli pozemky v severní trase brněnské vrtky
Asi všichni musí souhlasit, že na hlavních výjezdech z Prahy by měl být 2+2 minimum. Nezatěžovat lidi z Úval, Řevnic, Čelákovic předjížděním. Zároveň mít možnost dostat Beroun, Kolín, Nymburk a Benešov do Prahy co nejrychleji.
Však k tomu směřuje využití územní rezervy pro jižní větev VRT
Tak ono ani reálně není jak jinak přidat další kapacitu směrem na Benešov. Ve stávající stopě trati 221 není reálné přidat souvisle 2 koleje. Nová trať taky umožní větší rychlost, byť to takhle samostatně asi nemá smysl koncipovat na víc jak 200 km/h s ohledem na zbytek trasy na ČB.
Zrušili nákladová nádraží a teď jim budou chybět
Když nemáš koleje, přidej tam nádraží!
Když neprojede mezinárodní nákladní expres, přikaž železniční povinnost pro rohlíky!
Nebudou. Budoucnost je v kontejnerech. Chybí odstavné koleje a to je něco jiného a je potřeba je mít většinou jinde, než bývalá nákladní nádraží – nakládací obvody.
Vlaky mají jezdit, ne postávat. Chybí kapacita hlavních tratí a návazně i možnost nakládky a vykládky ve stanicích i na vlečkách. Kontejnery znamenají překládku se sofistikovaným zázemím; vyplatí se na dlouhých trasách, ale zbytek máme na silnicích. Nezatracoval bych proto ani optimalizovaná seřadiště, kde by spoje bez dlouhých prostojů navazovaly. Ale nejdřív tu kapacitu tratí s přiměřenou cestovní rychlostí. Mimochodem, nevidím důvod se odvolávat na neexistující kapacity jinde, než kde byla nákladní nádraží. Pokud už odstavovat, tak spíše v uzlech než náhodně po cestě, jinak je záhodno jet.
Ano, vlaky mají jezdit. Jenže odstavit soupravy potřebujeme třeba na vánoce, někdy před nakládkou, pak potřebujeme, nárazové přepravy, atd. Třeba uhláky nebyly několik let perspektivní a najednou je potřebujeme. Kontejnerové soupravy se několikrát ročně odstavují v Praze a okolí všude možně. Neboli autovozy,bkdyz se nevejdou do Nymburka. A pak máme i předjízdné koleje. Jenže ty patří tak někde před uzly. Třeba před Plzní od Prahy chybějí a budou chybět ještě více, bude-li koridór zez Plzně do Schwandorfu. Naopak klasická dvojkolejka se staničkami se dvěma předjízdnými co 10 km je blbost, dnes to chce hlavně odbočky co 4 až 5 km,… Číst vice »
Jako že byste chtěl uprostřed Žižkova kontejnerovej terminál?
Píše o seřadištích, ne o překladištích. A nemusí to být na okraji Žižkova, leč náhrada se neřešila, a tak nám zbývají zase hlavně ty haly na dříve úrodných polích, převážně u dálkových silnic a bez napojení na koleje.
Nákladový překladiště v centru velkoměsta je dnes prasečina. Myšlenky s pokusy ekologicky šetrného překladiště k zásobování výhradně toho velkoměsta se snad doposud nepovedlo nikomu prosadit s realizovat. Základní principiální problém je, že tam nefunguje konkurence, ale striktní nařízení zásobovat velkoměsto skrz to překladiště.
Až budu běžně vídat za hypersupama kamiony s námořními kontejnery, nebo výměnnými nástavbami, budu věřit tomu, že lze efektivně zásobovat velkoměsto kombinovanou přepravou. Do té doby je to možné leda tak u některého zboží a to ještě s vykládkou obsahu kontejnerů v megaskladech na okraji velkoměsta.
A když se podíváte na superkarket na sídlišti, tak zjistíte, že tam stojí šestitunka a vykládá palety. V tu chvílie je lepší v meziskladu naložit přímo palety, kontejner by byl mrtvá váha.
Banány možná přijedou ve 40stopém kontejneru, ale tahat ho po městě je blbost, ta šestitunka vezme i to ostatní ovoce a zeleninu.
Pro některé je to bohuže příliš složité.
Dvě další koleje se okolo dnešní 221 neprotlačí skoro nikde.
Proto se tam vedle malovala VRT – nevím tedy, jak šetrně k okolí; nově místo ní chtějí pseudoVRT se zastávkami mezi obcemi v polích (hlavně neopustit auta…), proti níž vyvstal odpor (protože místní už stejně často zahlcují Prahu auty, pokud netrčí v jejich koloně v autobusech). Snad by tam šla v nějaké přijatelné formě přece jen umístit, lépe než tam tlačit další dálnici a zvýhodňovat dále auta, ale…
Nemáte nějaký psychický problém s auty. Cpát auta všude, i když s tím nemají nic společného je skutečně diagnóza
Nechtěl bych, aby tomu vele František. Výpravčí přijede do práce po silnici a dostane vyhazov, že nepřijel vlakem. Vlaky nejezdí, s řidičem ale bylo zatočeno. Má prokázat, že řidičák nemá!
Ty zastávky budou buď v polích, nebo nikde. Ty vsi se doteď rozvíjely bez železnice, tak tak jednoduše na zastávky u vesnic není místo.
To máte sice pravdu, ale na druhou stranu ta trasa VRT byla předpokládám plánovaná tak, aby se co nejvíc vyhýbala osídlení a vedla pokud možno co nejdál od obcí. Se zastávkami se tam nepočítalo a byla jen snaha co nejvíc omezit rušivé vlivy. Teď se v podstatě mění zadání, trať stačí na nižší rychlost, něco kolem 200 km/h, a zároveň by měla sloužit i k obsluze území. To by měl být i důvod se zamyslet, jestli je vedena optimálně a nebylo by lepší vést ji jinudy. Bylo by vhodné prověřit například trasu kolem Jesenice, Psár a Kamenice, vyžadovalo by to… Číst vice »
Tento původní plan je tak dobrý, ze by lidi nepotřebovali D3
Takže pro boj s auty je potřeba zrušit zastávku na železnici, aby lidi nejezdili na vlak, ale až do Prahy. Jasné, hotovo.