dkv_obrazok

SŽ reaguje na opakované mimořádnosti v Roudnici, instaluje speciální návěstidla

Stanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&TintěraStanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&Tintěra

Kritizované hákovnice zůstávají.

Opakované mimořádnosti na hlavní železniční trati pod silničním mostem přes Labe v Roudnici nad Labem přiměly Správu železnic k dodatečné instalaci speciálních návěstidel. V místě je dnes kvůli rekonstrukci daného mostu nasazená tzv. hákovnice. Její instalace v kombinaci s chybami strojvedoucích způsobila opakované stržení troleje na koridorové trati.

Speciální výluková návěstidla se zábleskovými světly, která zvýší viditelnost výstrahy Stáhněte sběrač jsou objednána a budou instalována po jejich dodání v listopadu. Podle SŽ je cílem zajistit plynulý provoz vlaků a bezpečnost pracovníků na rekonstruovaném Špindlerově mostu. Strojvedoucí totiž opakovaně nerespektovali návěsti pro elektrický provoz a do hákovnice najeli. Naposledy k tomu došlo v sobotu.

Hákovnice sice v takových případech svůj účel splní, zabrání totiž vjetí drážního vozidla do beznapěťového úseku a ochrání zaměstnance na stavbě. Současně však většinou zcela zničí sběrač lokomotivy či jednotky. Jedna nepozornost strojvedoucího tak dokáže zastavit provoz na několik hodin, jak se již v Roudnici stalo téměř standardem.

„Trať byla elektrifikovaná až po stavbě dnes rekonstruovaného mostu, proto jsou troleje umístěné níž, než je standardní výška. Aby bylo možné na opravě mostu bezpečně pracovat a zároveň zachovat provoz vlaků, vznikl tzv. neutrální úsek bez napětí, který je ale kvůli prostorovým možnostem kratší než obvykle. Z toho důvodu musely být podle projektu použity takzvané hákovnice – bezpečnostní prvky, které se zavěšují na troleje, a v situaci, kdy strojvedoucí zapomene stáhnout sběrač, ochrání pracovníky stavby před úrazem elektrickým proudem,“ vysvětluje SŽ použití hákovnice.

Jiný postup nebyl možný, tvrdí SŽ

Podle SŽ navrhl stávající technické řešení projektant investora a jiný postup než využití hákovnic nebyl možný. Proto Správa železnic zavedla ještě nadstandardní opatření. Na nutnost stáhnout sběrač jsou všichni strojvedoucí telefonicky upozorňováni před vjezdem do úseku. Způsob organizace provozu v Roudnici kritizovala Federace strojvůdců.

„Alternativou, kterou navrhujeme investorovi stavby, je vyprojektování vlastního technického návrhu a ochrany pracovníků. K této možnosti by se měl nyní kraj vyjádřit,“ dodala SŽ.

Instalace hákovnic je pro Správu železnic nejjednodušším řešením. V řadě zemí se naopak používá pro takové situace dočasné vložení úsekových děličů do sestavy trakčního vedení, které eliminuje chybu strojvedoucích. Loni na bezpečnostní poradě ministerstva Správa železnic uvedla, že hákovnice budou výjimečným řešením na pár dnů.

Spor o hákovnice. SŽ je slíbila nasazovat výjimečně, na koridoru zůstanou měsíce

Tagy hákovnice Roudnice nad Labem Správa železnic stanice Roudnice nad Labem
16 komentářů