Co s tou Roudnicí? Taky nám tam leží jeden sběrač na zemi. Řešení bez hákovnic samozřejmě existuje. Je tam vodorovno, tedy není nutno úsek bez napětí nějak brutálně zkracovat. Takže dvojité děliče od Hrobců ještě před spojkami, od Hněvic až za rozpletem zhlaví a holt na všech dopravních kolejích. Takže místo 4 děličů a 4 hákovnic by to bylo 14 děličů. Zcela logicky by se nám zkrátila rozjezdová vzdálenost od současného nástupiště mezi druhou a čtvrtou kolejí. To je řešitelné provizorním prodloužením nástupiště na potřebnou délku pro rozjezd. Co tím získáme? Bezproblémovost provozu (tedy ve stahovačce vždy občas někdo uvázne,… Číst vice »
N.N.
2 hodin
„hákovnice budou výjimečným řešením na pár dnů“
Mají sice pravdu, ale takhle jsme to nechtěli!
Mimochodem, zapisuje záznamník rychloměru také stažení sběrače? Pokud ano, bylo by docela fajn zjistit z těch „havarovaných“, jak to bylo.
Na zařízeních s úložištěm, nikoliv s papírovým proužkem jsou tyto údaje samozřejmě zaznamenávány a také při MU vyhodnocovány.
Jarda SCG
3 hodin
Tak skoro před třemi lety jsem zkusil navrhnout záblesková světla kolem hákovnice. A on se toho někdo chytl. Třeba to bude malý záblesk v myšlení SŽ. Ale podle mého názoru by se takové pasti neměly používat. I když někdy není jiné řešení, tak to pořádně označit. To, že výpravčí volá, neznamená, že si to strojvedoucí nezapamatuje. Ale může ho vyrušit něco jiného a potom se ten sběrač nestačí stáhnout. Potom se nakonec může udělat statistika, jestli to pomohlo a nebo ne. A pokud ano, tak je to jedině plus pro cestující, co se dostanou včas domů, dopravce, že si nezničí… Číst vice »
Logicky, protože dokud to nebude tak, že „neblýskalo = sejmutí viny“, jde jen o zhoršení. Člověk se časem naučí hledat jen něco bleskavého, a když to pak jednou nebude, tak tím spíš bude hrozit to přehlédnutí.
U nás máme totiž princip „ale i kdyby to všechno bylo blbě nebo vůbec nebylo, stejně měl vědět.“
Jaký rozdíl proti „oranžovým cedulím“ – ale tam holt někomu chyběl pořádný kontrast, a změnit bílé čáry v černé bylo nějak moc mentální práce. Tak aspoň ty oranžově orámované, za mě ideální stav. Stačilo by jen zakázat jejich umístění jinde než v troleji.
Jaroslav
3 hodin
Kdyby se strojvedoucí věnovali řízení a ne jiným věcem tak to stáhnou mají to v rozkaze a ještě jim výpravčí navíc volá tak kde je chyba?
Přesně tak. Akorát je tady v té diskuzi několik desítek fírů, kteří jsou nedotknutelní a mínusují
Vašíček z výtopny
3 hodin
To je jak u blbejch na dvorečku. Jen a pouze hákovnice zajistí, aby strojvedoucí při nerespektování návěsti nezavlekl napětí na chráněnou část, zejména dojde-li k totálnímu nerespektování a projede úsek pod výkonem. A pokud strojvedoucímu nestačí k upozornění ani ten telefonát z dopravy, záblesková návěstidla jsou sice fajn, ale kde nic není, smrt ani hákovnice neberou.
Napadlo mě tohle, ale nevím, jestli to existuje: Dělič, nevodivý trolejový drát až na druhou stranu mostu a tam zase dělič. Přičemž v nosném laně budou taky děliče a laníčka také nebudou vodivá (pokud nosné lano musí zůstat ocelové.
Zeptám se hloupě:
Proč se v článku píše o děličích, když to zajistí jen a pouze hákovnice?
A proč hákovnice nepoužívají v okolních zemích, když jiné řešení neexistuje?
Dřevo nebude moc dobrý izolant, zvlášt když vám vlivem povětrnostních vlivů navlhne 😀
Luboš
5 hodin
Dobře, mají rádi hákovnice, používají je a budou. Fajn.
Může někdo znalý odhadnout, kolik je jich nainstalováno a kolik by stálo, zvlášť na koridorech, k nim ta speciální návěstidla se zábleskovým světlem dát rovnou při instalaci?
Jde mi o to, jestli by náhodou nebylo ekonomicky výhodnější tam ty blikačky dávat rovnou, neřešit mimořádnosti, zpoždění atd., půl roku o tom nemluvit a pak stejně instalovat světla.
Zaujalo mě také, že světla budou „objednávat“. To světlo stojí milióny, že jich rovnou nemají pár na skladu?
Problém je v tom, že nevíme, kolika nehodám ta záblesková světla zabrání. Pokud je každý strojvedoucí předem telefonicky upozorňován, přesto do hákovnice někteří najedou, kolik vrstev opatření je třeba ještě provést a za jakou cenu, aby počet nehod byl nulový?
Vzhledem k tomu počtu mimořádek by se tam dávno několikrát zaplatily i ty údajně prohibitivně drahé děliče a práce s jejich instalací, natož pár blikajících světel, i když budou od některého z dvorních dodavatelů SŽ s pořádnou marží…
Nojo, jenže dělič bude platit SŽ ze svého rozpočtu, zatímco urvané sběrače platí ze svých rozpočtů dopravci. Takže by se sice dělič vyplatil všem kromě jedné státní organizace.
Kdyby SŽ požadovala použití děličů už během projednání onoho projektu na opravu mostu, děliče by byly zahrnuty do rozpočtu a zaplatil by je investor opravy mostu.
Už zašli příliš hluboko s házením všeho na strojvedoucí. Kdyby teď ustoupili a dali tam děliče …
… tak by se zachovali jako v letectví, kde je takový postup běžný.
Zas na druhou stranu, očividně za to strojvedoucí můžou, zvláště když jim ještě volají. Ale samozřejmě by bylo lepší, kdyby takové nebezpečí ani nehrozilo. Speciálně na jedné z nejdůležitějších tratí.
Jestli to teda laicky chápu, dát nějaký nevodivý materiál nad troleje, aby nedošlo k výboji?
Tomáš Záruba
5 hodin
Takže jsme ve fázi “mrtvému koni zkusíme dát lepší podkovy”… 🙂
Ale z toho odkazu na “projektanta investora” už je cítit přece jen jemný distanc, tak snad během toho roku co nás ještě čeká na to každému jinému zjevné řešení přijdou…
Já jsem na mašině nikdy nejel a nemyslím si, že to kterýkoliv fíra s chutí strhne.
Na druhé straně, když se to stane, je to obrovský šlendrián ze strany toho fíry.
Nikdo neříká netrestat, adekvátní trest má za chybu přijít.
Adekvátní trest není používat schválně řešení, které výrazně zvýší následky chyby pro chybujícího i široké okolí. To není trest, to je kravina.
A nenamlouvat si, že drastičtější tresty sníží počet těch chyb, tak jednoduše to fakt nefunguje, může se stát i opak – hrozící vysoký trest zvýší nervozitu a tím pravděpodobnost chyby. Je to případ od případu.
Když havaruje několik letadel a všechna stejnou chybou pilota, je HODNĚ velká snaha takovým chybám PŘEDCHÁZET. Ne nějakou kontrolkou co bude blikat jako blikačky v Roudnici, ale zabránit aby vůbec mohly nastat.
Protože člověk dělá chyby, vždycky. Můžete trochu snížit pravděpodobnost chyby, třeba telefonátem nebo blikačkou. Anebo jim můžete plně zabránit (třeba těmi děliči).
Jen ti chybující piloti si také třeba zopakující celý výcvik, protože jako důsledek své chyby přijdou o způsobilost 😀 Ale psst… to se nahlas říkat nesmí.
Co s tou Roudnicí? Taky nám tam leží jeden sběrač na zemi. Řešení bez hákovnic samozřejmě existuje. Je tam vodorovno, tedy není nutno úsek bez napětí nějak brutálně zkracovat. Takže dvojité děliče od Hrobců ještě před spojkami, od Hněvic až za rozpletem zhlaví a holt na všech dopravních kolejích. Takže místo 4 děličů a 4 hákovnic by to bylo 14 děličů. Zcela logicky by se nám zkrátila rozjezdová vzdálenost od současného nástupiště mezi druhou a čtvrtou kolejí. To je řešitelné provizorním prodloužením nástupiště na potřebnou délku pro rozjezd. Co tím získáme? Bezproblémovost provozu (tedy ve stahovačce vždy občas někdo uvázne,… Číst vice »
„hákovnice budou výjimečným řešením na pár dnů“
Mají sice pravdu, ale takhle jsme to nechtěli!
Mimochodem, zapisuje záznamník rychloměru také stažení sběrače? Pokud ano, bylo by docela fajn zjistit z těch „havarovaných“, jak to bylo.
Z toho by mohly vypadnout nežádoucí data. Třeba o tom, že reakce sběračů na povel je pomalá. Což by mohl být průšvih i pro další zainteresované.
Na zařízeních s úložištěm, nikoliv s papírovým proužkem jsou tyto údaje samozřejmě zaznamenávány a také při MU vyhodnocovány.
Tak skoro před třemi lety jsem zkusil navrhnout záblesková světla kolem hákovnice. A on se toho někdo chytl. Třeba to bude malý záblesk v myšlení SŽ. Ale podle mého názoru by se takové pasti neměly používat. I když někdy není jiné řešení, tak to pořádně označit. To, že výpravčí volá, neznamená, že si to strojvedoucí nezapamatuje. Ale může ho vyrušit něco jiného a potom se ten sběrač nestačí stáhnout. Potom se nakonec může udělat statistika, jestli to pomohlo a nebo ne. A pokud ano, tak je to jedině plus pro cestující, co se dostanou včas domů, dopravce, že si nezničí… Číst vice »
To nic není ještě předloni jsem dostal čočku, když jsem tvrdil, že záblesková světla patří do zabezpečení železnice.
Logicky, protože dokud to nebude tak, že „neblýskalo = sejmutí viny“, jde jen o zhoršení. Člověk se časem naučí hledat jen něco bleskavého, a když to pak jednou nebude, tak tím spíš bude hrozit to přehlédnutí.
U nás máme totiž princip „ale i kdyby to všechno bylo blbě nebo vůbec nebylo, stejně měl vědět.“
Jaký rozdíl proti „oranžovým cedulím“ – ale tam holt někomu chyběl pořádný kontrast, a změnit bílé čáry v černé bylo nějak moc mentální práce. Tak aspoň ty oranžově orámované, za mě ideální stav. Stačilo by jen zakázat jejich umístění jinde než v troleji.
Kdyby se strojvedoucí věnovali řízení a ne jiným věcem tak to stáhnou mají to v rozkaze a ještě jim výpravčí navíc volá tak kde je chyba?
I ten telefonát je venkoncem rušící činnost navíc, ale kdo ví. Také to může mít každý trochu jinak.
Tak snad aby nám každý strojvedoucí vyplnil dotazníček, jestli chce být telefonicky upozorněn na problémový úsek 😀 Ehm… kam ten svět spěje.
Přesně tak. Akorát je tady v té diskuzi několik desítek fírů, kteří jsou nedotknutelní a mínusují
To je jak u blbejch na dvorečku. Jen a pouze hákovnice zajistí, aby strojvedoucí při nerespektování návěsti nezavlekl napětí na chráněnou část, zejména dojde-li k totálnímu nerespektování a projede úsek pod výkonem. A pokud strojvedoucímu nestačí k upozornění ani ten telefonát z dopravy, záblesková návěstidla jsou sice fajn, ale kde nic není, smrt ani hákovnice neberou.
A co třeba dva děliče za sebou + ukolejnění co 500m průřezem 2x120mm2 ?
Napadlo mě tohle, ale nevím, jestli to existuje: Dělič, nevodivý trolejový drát až na druhou stranu mostu a tam zase dělič. Přičemž v nosném laně budou taky děliče a laníčka také nebudou vodivá (pokud nosné lano musí zůstat ocelové.
Zeptám se hloupě:
Proč se v článku píše o děličích, když to zajistí jen a pouze hákovnice?
A proč hákovnice nepoužívají v okolních zemích, když jiné řešení neexistuje?
„Jen a pouze hákovnice zajistí, aby strojvedoucí při nerespektování návěsti nezavlekl napětí na chráněnou část“
To není pravda.
kdy začne SŽ používat dřevěné tunely nad trolejí pod napětím?
Dřevo nebude moc dobrý izolant, zvlášt když vám vlivem povětrnostních vlivů navlhne 😀
Dobře, mají rádi hákovnice, používají je a budou. Fajn.
Může někdo znalý odhadnout, kolik je jich nainstalováno a kolik by stálo, zvlášť na koridorech, k nim ta speciální návěstidla se zábleskovým světlem dát rovnou při instalaci?
Jde mi o to, jestli by náhodou nebylo ekonomicky výhodnější tam ty blikačky dávat rovnou, neřešit mimořádnosti, zpoždění atd., půl roku o tom nemluvit a pak stejně instalovat světla.
Zaujalo mě také, že světla budou „objednávat“. To světlo stojí milióny, že jich rovnou nemají pár na skladu?
Děkuji.
Zábleskové světla samozřejmě nic neřeší. Vsadím se, že počet strojvedoucích, co by aktuálně nevěděli o roudnické stahovače, je roven nule.
Problém je v tom, že nevíme, kolika nehodám ta záblesková světla zabrání. Pokud je každý strojvedoucí předem telefonicky upozorňován, přesto do hákovnice někteří najedou, kolik vrstev opatření je třeba ještě provést a za jakou cenu, aby počet nehod byl nulový?
Vzhledem k tomu počtu mimořádek by se tam dávno několikrát zaplatily i ty údajně prohibitivně drahé děliče a práce s jejich instalací, natož pár blikajících světel, i když budou od některého z dvorních dodavatelů SŽ s pořádnou marží…
Nojo, jenže dělič bude platit SŽ ze svého rozpočtu, zatímco urvané sběrače platí ze svých rozpočtů dopravci. Takže by se sice dělič vyplatil všem kromě jedné státní organizace.
Kdyby SŽ požadovala použití děličů už během projednání onoho projektu na opravu mostu, děliče by byly zahrnuty do rozpočtu a zaplatil by je investor opravy mostu.
Přesně. Klidně si mohou „zákaz hákovnic“ dát do předpisu a na něj pak poukazovat a tím nutit ty tajemné „projektanty investora“ to udělat pořádně.
První půlka nadpisu zní tak optimisticky…
Jaká je další možnost kromě hákovnice?
Špatně položená otázka… Tak lépe. Jak složité a co se týče dopadů na možnost stržení i na provoz jsou ta další řešení a proč se jim SŽ tak vyhýbá?
Protože se to nikdy jinak nedělalo…
#mynic
Už zašli příliš hluboko s házením všeho na strojvedoucí. Kdyby teď ustoupili a dali tam děliče …
… tak by se zachovali jako v letectví, kde je takový postup běžný.
Jaké házení všeho na strojvedoucí? Pokud za to nemůže konkrétní strojvedoucí, tak kdo tedy?
Všichni okolo 😀
Zas na druhou stranu, očividně za to strojvedoucí můžou, zvláště když jim ještě volají. Ale samozřejmě by bylo lepší, kdyby takové nebezpečí ani nehrozilo. Speciálně na jedné z nejdůležitějších tratí.
Ochranný tunel nad trolejí. Nemusí se sice vejít úplně všude, ale ten tunel lze osadit také izolačními deskami.
Jestli to teda laicky chápu, dát nějaký nevodivý materiál nad troleje, aby nedošlo k výboji?
Takže jsme ve fázi “mrtvému koni zkusíme dát lepší podkovy”… 🙂
Ale z toho odkazu na “projektanta investora” už je cítit přece jen jemný distanc, tak snad během toho roku co nás ještě čeká na to každému jinému zjevné řešení přijdou…
S dovolením pro “kontinuitu diskuse”:
https://zdopravy.cz/roudnice-jako-kriticke-misto-ceske-zeleznice-vlaky-opet-nejezdily-kvuli-strzene-troleji-263071/#comment-1880390
Během toho roku na jiné řešení přijdou, osadí jej a za dva dny skončí výluka 😀
„My z toho hloupého používání hákovnic zkrátka neuhneme“, vaše SŽ.
Ano. Hlavně netrestat pány strojvedoucí, za to že nedělají svojí práci. Sundáme ty proklaté hákovnice, dělníků na stavbu seženeme dost !
Vy si myslíte že nějaký fira si s chutí strhne o hakocnici sběrač? Jezdil jste někdy na mašině, aby jste mohl soudit?
Ano já jsem strojvedoucí a na mašině jezdím
A vážně byste nechtěl mít práci o trošku jednodušší, o jedno systémové riziko lehčí?
Já jsem na mašině nikdy nejel a nemyslím si, že to kterýkoliv fíra s chutí strhne.
Na druhé straně, když se to stane, je to obrovský šlendrián ze strany toho fíry.
Jak vysoký trest zabrání jiným lidem v omylu … a případné závadě na sběrači?
Takže fíry netrestat? Ani za nehody, jaká se stala třeba v Hustopečích?
Nikdo neříká netrestat, adekvátní trest má za chybu přijít.
Adekvátní trest není používat schválně řešení, které výrazně zvýší následky chyby pro chybujícího i široké okolí. To není trest, to je kravina.
A nenamlouvat si, že drastičtější tresty sníží počet těch chyb, tak jednoduše to fakt nefunguje, může se stát i opak – hrozící vysoký trest zvýší nervozitu a tím pravděpodobnost chyby. Je to případ od případu.
Když havaruje několik letadel a všechna stejnou chybou pilota, je HODNĚ velká snaha takovým chybám PŘEDCHÁZET. Ne nějakou kontrolkou co bude blikat jako blikačky v Roudnici, ale zabránit aby vůbec mohly nastat.
Protože člověk dělá chyby, vždycky. Můžete trochu snížit pravděpodobnost chyby, třeba telefonátem nebo blikačkou. Anebo jim můžete plně zabránit (třeba těmi děliči).
Chcete pravděpodobnost snížit, nebo dát na nulu?
Jen ti chybující piloti si také třeba zopakující celý výcvik, protože jako důsledek své chyby přijdou o způsobilost 😀 Ale psst… to se nahlas říkat nesmí.