SŽ plánuje obnovu a rozšíření nákladového terminálu v Nemanicích

Nevyužívaný terminál Nemanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNevyužívaný terminál Nemanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Terminál v Nemanicích zažil hvězdné období v 90. letech, kdy odsud jezdily vlaky RoLa do Villachu.

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel z HK

Táta byl kamioňák, a v 90. letech při cestách do/z Itálie tyto vlaky RoLa Nemanice – Villach často využíval. Jeho zaměstnavateli se to vyplácelo.

TDK

Možná ano. Ale byla i část dopravců, kteří ji využívali, protože neměli povolenku na Rakousko. To se vstupem do EU padlo

Karel z HK

Táty jsem se na to ptal, a rakouská povolenka byla taky jedním z důvodů. Ve firmě ji měly jen některé kamiony, a ty pak jezdily hlavně Rakousko, Itálii už méně.

kakov
Kubrt

Ano.

Jouda

Obří plechové haly ……..naprosto odstrašující mor téhle republiky a nikoho to nevzrušuje. A co na tom, že to stále roste jak houby po dešti rok co rok většinou v té nejúrodnější půdě. Takovej hliníkovej hnus v takové koncentraci , není nikde okolo. Tak proč by si to tady sousední státy nevybudovaly, když můžou mít u sebe čisto , sem je to pár kilometrů…
Stačí se podívat na satelitní snímky kolem Prahy až k Rozvadovu a ostatních velkých měst. Navíc ja v tom v současnosti nevidím jednu jedinou přidanou hodnotu pro tenhle stát.

K.S.

Té nejúrodnější půdě daleko víc škodí zemědělci, než haly, ona se jaksi dělává skrývka ornice. jestli se pak rozhrne na okolní pole, nebo skončí na rekultivacích, je pak jiná otázka.

A než spiknutí cizích zemí, si to jděte vyřídit se spoluobčany, kteří před dvaceti lety uzavřeli dohodu „Nízké mzdy, nízká nezaměstnanost“. Důsledek toho je výstavba montovaných hal pro podniky s nízkou přidanou hodnotou.

Jiří Kocurek

K těm nízkým mzdám bych měl jisté výhrady, neboť kupní síla obyvatelstva za posledních 20 roků značně vzrostla.

Jouda

Tak jistě, i vy máte pravdu, to je vše se vším. Souhlas. Ano, lákalo se to sem a stále ještě láká na pracovní příležitosti. Ale proboha ty už pár let nepotřebujeme, když ve všech sektorech chybí tisíce lidí…

K.S.

Jenže jsem si všiml, nevím jestli Vy také, že většina lidí pořád operuje jako by byla situace úplně jiná, respektive je řídí zvyky a vzorce vytvořené v jiné společenské situaci, takže to „nízká-nízká“, nebo ještě hůř „nízká-nízká-nízká“ (nízká nezaměstnanost, nízká mzda, nízko kvalifikovaná práce) pořád ovlivňuje to jak se nastavuje politika. Všimněte si třeba že poslední větší protest proti fabrice byl u Nošovické automobilky, proti developerům se protestuje stále.

Česká společnost jakýmsi záhadným způsobem zvládla zkombinovat některé vlastnosti a přístupy minulého režimu s reaganovským přístupem ke společnosti a kapitalismu.

Ondřej

Ono je to obecnou zabrzděností velké části naší společnosti…rádia hrají normalizační hity, lidi tvrdí, že v ledním hokeji jsme špička a v televizi se dívají na nějakého Pitavala…nebo třeba důchodce máme za nějaké příznivce dechovky a TV Šlágr…jenže oni vyrostli na Rolling Stones! A tak můžete pokračovat dál…

Ač mám Čechy rád a nedám na ně dopustit, v tomto buďme k sobě samotným upřímní, mentálně jsme coby společnost 30 nazpět a měli bychom s tím začít něco dělat.

Ale zase neklesejme na mysli, mohli bychom být třeba takové Maďarsko…

🙂

K.S.

Ano, společnost je v Česku zabrzděná a přijde mi že nemalá část se jí pokouší o to aby to tak zůstalo, nebo aby se dokonce ty špalky ještě přitáhly. Přijde mi že tak do roku 2012 se nám dařilo jaksi odbržďovat a docházelo k poměrně slušnému společenskému posunu, po tom co byla prvně úřednická vláda a následně se k moci dostala ANO ČSSD, tak se začaly špalíky utahovat a postup se zabrzdil a nejpozději od roku 2015 v podstatě stojíme a krize se neřeší a naopak se zase začaly opakovat vzorce ranku teplíčko, smrádeček, nekecejte do toho vládě a jenom… Číst vice »

blue

Pod tohle bych se dokázal podepsat.
Jen se nemůžu smířit s myšlenkou posledního odstavce, odejít nepovažuju za dobré řešení.
Sám si myslím, že změna přijde, ale potrvá ještě minimálně jednu generaci. Teď nás řídi lidi ovlivnění v dětství a dospívání osmdesátkovým socialismem a devadesátkovým bordelem, a nic jiného si pamatovat nechtějí. To, že jsme od devadesátek o čtvrtstoletí dále, jim prostě už do hlav nevlezlo. Spoléhám na to, že generace narozené po roce 2000 nás dovedou skutečně na západ, ale ten výsledek už nejspíš zažiju jen jako důchodce…

Ondřej

V zásadě souhlasím s názory obou, jen jsem o kapku optimističtější. Podle mě jsou sňatky LGBT lidí i třeba legalizace rekreačního konopí na spadnutí. Taky mám za sebou nějaké procitnutí z toho, že jsem evidentně do svých cca 20 let vyrůstal v sociální bublině…neměl jsem okolo sebe lidi bez rohledu a zubů, a to jsem z malého městečka v pohraničí. Naopak snad všechny ženy kolem 20 let, které jsem znal, měly zkušenost jako au-pair v Anglii a anglicky mluvily dokonale, stejně staří muži pak měli zkušenosti s prací třeba v USA nebo v Kanadě…už v první půlce devadesátek. Máma, narozená… Číst vice »

K.S.

Já tedy nejsem kolem LGBT svazků tak optimistický, problém je že jsme tu nechali tón udávat religiozní a populistické hlasy a kompletně zanikly veškeré praktické aspekty. Změnilo se to ve frašku s pokusy o import pesudoargumentů od protestantských kazatelů ze zámoří.

U trávy nevím, tam by to mohlo být jednodušší, byť těsně, část sněmovny bude pořád hrát na to jak je to zlá droga v podstatě stejné jako heroin nebo krokodyl.

K.S.

Podle mne je to něco k čemu začne docházet pokud se situace v některých klíčových ukazatelích lepšit. Zásadně. Nejsem úplně přesvědčený že problémy, které se tu vytvářely 7-10 let se podaří vyřešit během roku, dvou. Navíc se k tomu přidala vysoká inflace a „specifika“ českého trhu. Nemyslím si že zejména u vzdělanější části bude nějaká silná touha zůstávat. Do roku 2019 se asi dalo celkem věřit na to že se to podaří opravit a že se situace zlepší atd. Jenže pak došlo k tomu že společnost v podstatě znemožnila zajištění si přiměřeného zázemí. Jak jsem říkal už několikrát, tady se… Číst vice »

Gwann

Já bych nebyl úplným optimistou ohledně lidi narozených po roce 1990. Jejich jajinkovstvi, egocentrismus a netolerantní postoje jsou celkem na tečku. Stejne jako znacny nerespekt k autoritam i v praci.

Ne samozřejmě u každého, a ani to není automaticky blbě, ale tihle spíš vyprodukuji ještě rozstepenejsi společnost než je nyní.

Možná moje sociální bublina, ale potvrzuje se to skoro u všech, co líp znám, hlavně pracovně.

Ondřej

Ono je to možná dáno i tím, že jak je v dnešní době 50 let nových čtyřicet, tak stejně tak je dnes 25 let nových patnáct…většina z nich nakonec vyroste v normální lidi. Taky jsme byli jájínci, když jsme byli hodně mladí, a kdo říká, že ne, tak nemá sebereflexi 🙂

Gwann

Je mi 40, tak si trochu pamatuju i svých 30…a ano, trochu jsem taky blbnul. Ale tak odmlouvat sefum jak jiní mladší…jsem si netroufl ani v 25. A to kverulantsvi je furt neopousti…že jim to prochází je spíš záležitost instituce, taky jinde už měli velký problém…

Ondřej

Mně je 37, tak máme zřejmě podobný životní vývoj…musíte uznat, že naše generace se v mnoha ohledech, kdy by se ozvat měla, ozvat neuměla. Například, když nám nařizovali přesčasy nad rámec zákoníku práce a ještě bez placení…v tomto jsou dnešní mladí odvážnější.

A hergot co je toto za formátování? 😀 Žádám @zdopravy.cz, aby to trochu poladili…🙏

Gwann

Jsme takoví pokornejsi. Ale rozhodne ne zakriknuti. Ona společnost plná suverénních jajinku taky není úplně to pravé ořechové… Já měl asi celkem štěstí, přesčasy na mne nikdo nezkoušel proti me vuli, sem tam jsem měl šéfa debila či grazla…ale přežil jsem je ve zdraví a narozdil od nich mám pořád tu stejnou práci a za daleko vic nez driv…a oni si už v sektoru neskrtnou…. Uznávám, že při větším důrazu bych mohl být jinde a za lepší peníze, ale tam bych zase musel poslouchat a treba i vic delat nebo snaset jine „ustrky“…prostě dělat v korporací vyžaduje flexibilitu a přizpůsobivost.… Číst vice »

K.S.

Gwanne, víte ale že za to jaká je současná generace mohou jejich rodiče a prarodiče, že? 😉 Řekl bych to jinak, ono je to na tečku obecně, pokud se daný člověk chová jako vůl a je jedno jestli je mu 25, nebo 40. Vůl je vůl a volem zůstane, možná mu ubude trochu energie a „zklidní se“, ale možná to vyhřezne jinde. A to pk nemusí být pěkné. Ano, lidi pod 30 a asi ještě více pod 25 mají „nerespekt k autoritám“, protože pro ně ten člověk vůbec autorita být nemusí. To chápání je totiž malinko jiné, respektive očekávání je… Číst vice »

Ondřej

Výtečně napsáno.

K.S.

Díky.

Ondřej

Až si objednáte zboží z jakéhokoli e-shopu a druhý den ho budete mít u dveří, tak tu přidanou hodnotu uvidíte? Nebo to je podle Vás takto zařízené jen tak defaultně? 🙂

původní Jakub P

Upřímně, drtivá většina zboží z e-shopů mi bohatě stačí do týdne. Řada by mi ho stačila i za dýl. Pokud chci něco do druhého dne, hledám pokud možno takový, kde to mají skladem na pobočce k vyzvednutí.

Jasně, to doručení do druhého dne je příjemné. A může se občas hodit. Ale otázka, za jakou je to cenu, je rozhodně na místě.

Ondřej

Ale ten centrální velkosklad, ze kterého Vám tu součástku rychle do druhého dne pošlou, je o řád efektivnější a environmentálně šetrnější, než mít menší sklad v každé obci. Nemluvě o tom, že v tom případě obchodník musí často mít skladem i věci, které potřebují dva zákazníci ročně – jinak nebude oproti obchodu, který mu to nechá zaslat z centrálního skladu, konkurenceschopný. Navíc Vy jste třeba z Prahy a máte možnost si prověřit sklady 20 různých prodejen a pak do nich relativně snadno zajet třeba MHD, ale tu samou možnost nemusí mít někdo z menšího města. Píšete také, že Vám většina… Číst vice »

Gwann

Drtivá část nákupu z eshopu jsou hadry, plínky a podobně urgentní spotrebni věci. Které přinejhorším za mírně víc koupíte v kamenném obchodě nebo nepotřebujete.

Ano, náhradní díl na bioplynku či do auta potřebujete obvykle rychle. Ale to nebývá typická objednávka spotřebitele….

Ondřej

Divné…dle pětivteřinového googlování jsou tradičně nejvíce online prodávanými záležitostmi:

1) Móda (zřejmě ne každý může místo toho skočit do Outletu za svojí Lhotou…)
2) Výlety a dovolené (cestovku přece naleznete v každé malé vesnici…)
3) Technika (předpokládám, že pobočka ElectroWorldu je na náměstí v každém menším městečku…nebo není?)
4) Second-hand prodeje á la eBay, Aukro (zde není co komentovat)
5) Knihy a hudba (lidi prostě zajímá kultura, ať jsou kdekoli)
6) Výukové kurzy (dokonce lidi i rádi poznávají a učí se novému).

Gwann

2 a 6 je spíš nehmotné.

1,3,4 a 5 jsou spíš věci, co počkají. A obvykle se přinejhorším dají pořídit jinde osobne.

Ale popořadě: elektroworld a jeho obdoby jsou minimálně ve všech okresních městech a mnohdy i v menších městech nad 10tis. Když se na ten mobil z levnějšího eshopu neda chvíli pockat…

Knihy můžou počkat prakticky vždy.

Hadry taky, tam je ta urgence snad nejnižší. A záliba mnohých slečen a dám…co si objednají 20 veci a 19 pošlou zpět…ta může počkat už tuplem.

Aukra a ebay se musí řešit doručením ale taky pockaj‘

původní Jakub P

Přesně tak, těch věcí, které mohou počkat do druhého dne, ale nemůžou počkat týden, je fakt málo. Jasně, ve velkém městě jsou možnosti toho, co je většinou nebo stále k dispozici jiné, než někde na vesnici. Ale ani v tom velkém městě vždycky neseženete všechno hned. Zejména pokud máte třeba v něčem nestandardní potřeby. A pokud je to věc, bez které se neobejdete, vyplatí se mít nějakou rozumnou zásobu nebo záložní variantu (byť třeba nouzovou). Na tom venkově je ta potřeba asi větší, ale ne nějak extrémně. A většinou tam má člověk zase o poznání víc možností, kde např. takové… Číst vice »

Ondřej

Abychom to zkrátili, i ty věci, které potřebujete až za dva týdny, musíte někde skladovat 🤷‍♂️

Matěj Mareš

Pro upřesnění Studii proveditelnosti železničního uzlu České Budějovice zpracoval SUDOP PRAHA.
Studie je dokončena a předána Správě železnic k předložení na CK MD.
K případné realizaci jsou prověřovány 2 varianty – „základ“ (pouze nejnutnější opatření) a „etapa“ (vhodná opatření).
Pro zachování územní rezervy v dlouhodobém výhledu je zpracována i varianta „cílový stav“.

noerf

Pokud si pamatuji, tak bývalá administrativní budova byla vyrabována sběrači kovů, to samé platí pro jeřáb, který byl nad nákladovým prostorem. Kolejí je tam dost a pokud by byl areál využít, tak to bude dobře.
Co se týče přesunu dopravy že silnice na železnici, je primárně problém v kapacitě hlavních koridorů, kdy je časově zajímavější převézt zboží na kamionech než vlakem. A věřím tomu, že pokud bude nákladní železnice časově zajímavá, tak bude mít více zákazníků oproti vyšší ceně.

Jiří Kocurek

Železnice má jedinou šanci a to je úspora z velkého množství. Totiž 30 kontejnerů z překladiště do přístavu 600 km daleko už se po kolejích vyplatí.
Celé 2 pytle brambor do školní kuchyně ve Lhotě se po kolejích nevyplatí vozit nikdy. Obzvlášť když je dodává Francek ze sousední dědiny.

K.S.

Tak černě bych to neviděl, ale je to na kompletní překopání železnice, což se nedá protože paragraf 1. Dráha by mohly být levná a použitelná, ale znamenalo by to jít hodně dozadu a ne pořád vymýšlet další a další udělátka jako ETCS, digispřáhla a podobné digimony, minimálně ve vztahu k lokálkám, průmyslovým drahám, vlečkám atd. Myslím že přegulovanost je to ten hlavní důvod proč vlečky nevznikají a dráha není moc atraktivní.

Elb

Těžko, většina dopravy jsou malé zásilky maximálně o pár kamionech, které to jaksi ještě vozí od podniku k prodejci, ne mezi nádražími a jen ještě tam, kam vedou koleje.. Na to žádný koridor vliv nemá.

Kámo

Spíž aby se v rámci optimalizace tratě nezrušily vlečky, nákladové rampy a byla ochota brát zásilky.

Paja

Jenže vlečky vedly historicky jen někam. A spousta z těch podniků dnes už neexistuje takže jsou tam vlečky zbytečné.

MartinS.

To, že budete mít vlečky, průmyslové dráhy a lokálky nic nezmění na faktu, že to na nich naložené zboží nedokážete v přijatelném čase protáhnout skrz republiku, o zahraničí ani nemluvím. Páteřní tratě jsou ve stavu, kdy už další náklady nepojmou. A pokud to nemáte jak rychle odvézt na dlouhé vzdálenosti, je zbytečné to nakládat. Naopak českou železnici ničí, že se stará o stovky kilometrů tratí, kde se prohánějí poloprázdné šukafony a 1x za týden se odvezou 2 vagóny dřeva. Efektivnější by byla překladiště, kde sundáte kontejner z kamionu, přeložíte ho na vlak, nebo naložíte celý ten kamion a zítra bude… Číst vice »

kakov

naložit celý kamion je nesmysl, vezete spoustu mrtvé váhy….

blue

A proto systém RoLa bez problémů funguje a je s úspěchem používán třeba v Rakousku, Švýcarsku nebo Francii, na které se tu lidi rádi odkazují jako na náš železniční vzor…

kakov

skutečně? opravdu tam mají systém RoLa jako standardní přepravu nákladů nebo jen pro „nouzovou“ přepravu přes nějaké místo s nedostatečnou infrastruturou? Jakou přidanou hodnotu pro nás má, že to mají na západě? To abychom hned začali stavět DOL, protože jejich ekvivalenty mají na západě také 😀 ale vážně RoLa opravdu není efektivní budoucnost železnice, kamion váží cca 14 t, náklad do 24 t takže třetina převážené hmotnosti v systému RoLa se veze úplně zbytečně, to je dle Vás efektivní? Jak naznačuje úvodní pisatel? Nevšiml jsem si, že by kamióny jezdili pouze s dvoutřetinovým nákladem a zbytek byl prázdný. Naopak, řada… Číst vice »

blue

Pokud to umožní rychlejší přepravu, nižší opotřebení silniční a dálniční sítě, nebo třeba redukci její výstavby, pak je to i přes mrtvou hmotnost efektivnější. A zrovna u tranzitní země, jakou ČR je, by to prospělo.
A ano, i kamióny dost často jezdívají nevytížené na plnou hmotnost. Občas se jezdí na objem a zásilky jsou lehké. Občas je třeba převézt nebezpečný náklad, který se smí přepravovat pouze v určitém množství, a nevyužijete ani plný objem a hmotnost. Kontejner taky není vždy zaskládaný až po strop, stejně jako takhle nejsou zaskládána přepravní auta zásilkových firem… a tak dále, a dále, a dále…

kakov

koukám, že jste na to šel od lesa, tj. výjimky, které vytváří pravidlo…

RoLa = vždy třetina mrtvé váhy, je jedno, jestli jedeme na objem nebo váhu, u zásilek omezených objemem (třeba polystyren) bude podíl mrtvé váhy ještě více nepříznivý..

vámi udávané příklady jsou poněkud atypické, takže proto, že existují nebezpečné náklady budeme všechno ostatní zboží vozit neefektivně?

PvvS

Jenže bez toho se akorát zdvojnásobí počet návěsů, nebo kamionů. U ROLA se na druhé straně prostě odjede a je pokoj, případně u přepravy samotných návěsů si jen dojede tahač a jede se. Pokud se vozí jen kontejnery, tak se musí vyložit, uskladnit, nebo zajistit okamžitej odvoz. Což u kombinace cílových dopravců asi bude trochu problém. A překládání klasických vagonů je úplně mimo hru.

kakov

co je to za nesmysl? jeden kamion sváží/rozváží v počáteční destinaci, druhý totéž v cílové destinaci a je to mnohem méně kamiónů, než kdyby měli stejné množství zboží převést jako vlaková RoLa třeba z Madridu do Prahy

kakov

pardon pžeklep, mělo být převézt

blue

NA tuhle logiku jste přišel kde? Pokud pojede RoLa, na jeden kontejner je jeden kamión. Pokud pojede čistě vlak, je to jeden kamión v místě naložení a jeden v místě vyložení, tedy dva. Máte to úplně obráceně!

kakov

A vy si myslíte, že nákladní doprava je založena na přepravě jednoho kontejneru? Z různých firem v Katalánsku potřebujete odvézt 20 kontejnerů do firem na Plzeňsku. Takže na terminál v Barceloně to navozí tři kamiony, z terminál v Plzni ( tj. Nýřanech) to rozvozi, další tři kamiony, to je dohromady šest, pokud by to mělo jet kamiony door-door, potřebujete pro stejný čas 20 kamionů. RoLa totéž.

Nebo si myslíte, že když Vám PPL přiveze balíček z eshopu, že ho veze ta samá dodávka, do který to e-shop naložil? Slyšel jste někdy o tom, jak funguje zasilatelství?

Leinad

Tak přidejte hodiny nebo kilometry těch kamionů.

původní Jakub P

Jenže každý z těch dvou je potřeba zlomek času, joproti tomu ten jeden na RoLa je potřeba celou dobu.

JardaP

Bohužel, momentálně se často nevyplatí ani to. Příklad: Doprava v řádu jednotek až desítek vagonů z Pobaltí do Jižních Čech, sypká relativně lehká hmota. Vyskladnění známo minimálně kvartál dopředu. Několikrát poptáno u ČDC (jestli si dobře pamatuji), nabídka se ani vzdáleně nepřiblížila ke kamionové přepravě, ani termínově. A to rozhodně netrvali na just in time. Týden sem, týden tam – to ve firmě nikdo neřešil. Bohužel, “malí” zákazníci jsou zřejmě pro přepravce obtížný hmyz. Kdo by řešil 10-20 vagonů, že :-/

kakov

A zkusili jste poptat někoho jiného? U nás teplárna taky žbrbla, jak je ten vlak problémový a drahý, ale automaticky objednávají ČDC, naproti tomu Chvaletice vlak soutěží a párkrát už šla cena dolů

Leinad

Asi tak. Jak přišli na tu nabídku kamionů?

veli.k

Obávám se, že bez legislativní a další státní podpory (dotační program na obnovu/údržbu vleček, podpora kusových zásilek, rozšíření mýta alespoň plošně na silnice od 1. třídy výše) to nepůjde. Firmy dobrovolně nepůjdou s nákladem na koleje, když jim to támhle Lojza z Horní Dolní s kamionem nabídne levněji.

Frantisek

Podpořen navíc státní výstavbou dálnice, která přesunu přeprav na koleje, při jejich jen pomalé a omezené adaptaci, často jen na stejnou či nižší kapacitu (čest zde prováděnému zdvoukolejnění od Prahy), těžko kdy pomůže.

veli.k

Přesně tak. Dálnice rostou nové, zatímco na kolejích v zásadě jen „flikujeme“. A to, jak dlouho ty stavby trvají, viz Dluhonice, jak dlouho už se tam kope, to je kapitola sama o sobě. Zahradní Město, kde rok po otevření stále jezdíme 50 km/h. A nikoho to netrápí…

Lukáš Chytil

Peníze se musí utratit, aby se čerpaly fondy a bylo na odměny. Krásně to jde vidět v Poříčanech, kde se už opravuje 3 roky a ještě stále není hotovo.

Paja

Dálnice rostou nové, protože díky soudruhům jsme žádné neměli. Dráhy nové nerostou protože máme nejhustší síť v Evropě, ještě z dob mocnářství. Chápete ten rozdíl, že jo?

původní Jakub P

Silnicni sit mame jeste daleko hustsi nez tu zeleznicni. Snad doslova do kazde vesnice nejaka silnice vede. A presto stavime dalnice paralelni k tem existujicim a vyuzivanym silnicim. Proc asi?

Ona totiz hustota site mistnich drah naprosto nezaruci, ze nebude chybet kapacita na paternich tratich v tech hodne vyuzivanych smerech…

blue

Silniční síť máme sice hustou, ale dost nesmyslnou, i tam by šlo optimalizovat.

původní Jakub P

To je taky pravda. Ale to na skutečnosti, že hustá síť automaticky neznamená dostatek kapacity ve směru silných proudů nic nemění.

David

Dotace na vlečky, kusové zásilky a nebo platba mýta (= v očích ODS vyšší daně)? To by byl komunismus!! [sarkasmus]

Paja

A kde tam máte donutit ČDC ty zásilky převážet v přijatelném čase. A to vůbec se nebavíme o něčem tak nechutně imperialistickém, jako je just in time 🙂

Leinad

Proč ČDC? Ať to Spržel umožní (možnost připojení vlečky), nedělá naschvály (rušení překladišť a kolejí, aby se při kúrovcové kalamitě nedalo naložit z traktoru ve stanici blízko lesa, ale muselo se kamionem až někam)… a pak kterékoliv z cargo dopravců

Vamid

Lojza to odveze nejen levněji, ale i rychleji a spolehlivěji. Pro většinu firem nemá cenu o železnici ani uvažovat

Jiří Kocurek

Jenže Lojzovi se to musí zakázat, z ideologických důvodů.

A to i když by to vezl 20 km na překladiště v kontejneru. Buď vlečka, nebo ať ta firma zkrachuje. Ultras nic jiného neznají.

původní Jakub P

Nejde o to mu to zakázat. Ale pokud Lojza tu nízkou cenu dosahuje tím, že vyjetý olej z kamionu potají leje Pepovi na zahradu, sjetý gumy hází Frantovi do lesa, jezdí zkratkou přes Vojtovu ohradu, tomu kvůli tomu zdrhaj krávy, a kamion místo na myčce s čističkou myje tak, že veškerý bordel z toho jde do potoka, takže celé vesnici zničil koupaliště, je na místě chtít po něm, aby ty škody uhradil…

Jiří Kocurek

Takže k tomu mají být firmy přinuceny? Pod pohrůžkou zkrachování? Salát i okurky musí z pole vlakem jako kusová zásilka, jinak půjde zedědělec na převýchovu?

Ústavou zaručený volný trh musí ustoupit šotoušům a železnici?

Jarda Š.

Železniční nákladní doprava musí být z principu levnější než silniční. Problém je, že pro kusové zásilky není vybudovaná moderní infrastruktura. Vy na to jdete úplně špatně, když vymýšlíte, jak zdražit silnici místo zlevnění železnice.

Roman Čadek

Dráha má ekonomický smysl pouze na přepravu velkých objemů nákladů jednoho druhu z jednoho místa na druhé, typicku např. uhlí z lomu do elektrárny, ropné produkty, stavební hmoty…

původní Jakub P

Obilí a některé další zemědělské produkty, … tak zlé to není, ještě přidejte cokoliv se dá naložit do kontejnerů a dostatečně velkou část trasy to má společnou se spoustou dalšího zboží. Jak dlouhý ten společný úsek musí být, aby se to vyplatilo, závisí právě na kapacitě tratí a překladišť a z toho vyplývající rychlosti a spolehlivosti. Pokud by železnice dokázala říct: když dovezete kontejner večer do x hodin na překladiště v Praze, druhý den ráno od y hodin si ho můžete vyzvednout v Brně, Ostravě, (Berlíně, Vídni, …), atd., třetí den ráno v Hamburku … a až na opravdu vzácné… Číst vice »

blue

A pak přijde ten Lojza s kamiónem, a řekne: „Já vám to tam odvezu klidně hned a levněji.“

PvvS

Pokud by železnice byla schopná garantovat dobu doručení a za podobnou cenu a dobu, jako kamiony, tak by to jistě přitáhlo náklad. Dokázal bych si u větších měst / výrobních areálů představit to, že by Cargo mělo i rozvozovou službu a z centrálního překladiště by to dovezlo až na rampu u závodu. Vlečky jsou dneska pro většinu průmyslových zón nereálný a nepoužitelný. Ale zajistit svoz / přepravu a návoz, tak s tím by mohli uspět. Ale ne že si zákazník zaplatí kamion někam na konec města, kde bude čekat na složení, náklad odjede možná navečer a to jen na seřazovák,… Číst vice »

Mimopražský

To mohlo platit tak před více jak dvaceti lety. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Dnes do hry vstupuje více nepříznivých okolností, než je zdrávo. Rozsáhlá výluková činnost je to hlavní.

Kubrt

„Železniční nákladní doprava musí být z principu levnější než silniční“
Co to je za princip? Těch ovlivňujících faktorů je takové množství, že s jednoduchými paušálními výkřiky fakt nevystačíme.

Jarda Š.

Ano, je tam mnoho ovlivňujících faktorů, zejména jde o logistickou náročnost přepravy. Kamionová doprava je logisticky jednodušší. Kdybychom opravdu chtěli masivně převést nákladní dopravu ze silnic na železnici, museli bychom k tomu mít nejen kapacitu kolejí, ale také spediční infrastrukturu, aby si přepravce mohl objednat přepravu rampa dodavatele – rampa odběratele a speditér jí mohl s využitím železnice efektivně zajistit.

Karl vB.

A co z toho, co jste vyjmenoval, současná železniční síť má?

Qěcy

nemá kapacitu na tisíce vlaků. Na jedné trase. Nemá rychlá překladiště kontejnerů, vyjma Třebový.

K.S.

Ještě mne napadá, jak se potkává průměrná velikost vozu, s průměrnou velikostí zásilky, kterou si firmy posílají? Přijde mi že tady by mohl být také problém kdy objem/ložnost vozů je příliš vysoká proti potřebám podniků.

Elb

Tal jeden lodní kontejner má objem velké dodávky, ale tohle už je úplně absurdní uvažování, oproti tomu, co skutečně brání převodu zboží na koleje.

Karl vB.

Tam, kde jsou pravidelné zátěžové proudy, nebo hromadné substráty, si nejvhodnější systém přepravy už asi dávno našli.
Pro nahodilé, nebo nepravidelné přepravy kusových zásilek je systém „Sběrná služba“. Viz např. : https://www.csadlogistik.cz/sluzby/sberna-sluzba/
Myslím, že na tomto dvorečku současná železnice, v podobě, jak jí známe v Česku, naprosto nemá šanci.

K.S.

Systém, který vyžaduje několik úrovní řízení, složité technické vybavení, má v sobě zakomponované netriviální algoritmy a má vysoké nároky na vozidla, nebude nikdy z principu levnější než Pepa s omlácenou Avií, který potřebuje jenom co, dokud, kam a dělá na sebe.

Herold

„Železniční nákladní doprava musí být z principu levnější než silniční.“

Z jakého principu?

Leinad

Valivý odpor.

Roman Čadek

Prostě byste po bolševicku ztrestal ty úspěšné a ekonomicky soběstačné a rozdával loserům.

Karel

Ale do toho vstupuje i jedna, dosud nezmíněná věc-vliv na životní prostředí. O možnosti energii pro přepravu vlakem dokážeme vyrobit, pro auta ji dovázime.

blue

Energii pro přepravu vlakem vyrábíme? A z čeho, prosím, když palivo do JE dovážíme v plném objemu, a uhlí do tepelných z poloviny?
Vliv na životní prostředí je velký u všech forem přepravy.

Gwann

Půlku uhlí? Neprehanite to? Vozí se asi Opatovice, možná i Komorany z Mibragu. A nějaké cerne do Dětmarovic. Zbytek dle mého furt tězime. Koks a koksovatelne uhlí vozime, to ano, nestačíme těžbou ani omylem. Ale v tom by neco udelat šlo.

Uran, kdybychom se posnazili, snad ještě taky nějaký máme. Jen je fuj ho už těžit. Přepracování nemáme, ale zabaci nebo amici tohle vyresi.

Ropu nemáme skoro vůbec.

PvvS

Na co tedy jezdí všechny ty motorový lokomotivy a motoráky?

Paja

A ještě se můžete zeptat jaký emisní normy ty lokomotivy a motoráky plní 🙂

PvvS

To radši ani ne :), Skrz saze a olej z převodovek to ani nebude vidět.

Leinad

Mýto souhlas.
Vlečky – napřed nedělat naschvály (viz firma FAU). A snadnější připojení na Spržel, bez qbyrokracie. Dovedu si představit i krajské/obecní vlečky zadarmo(jako jsou silnice nižších tříd)