SŽ plánuje obnovu a rozšíření nákladového terminálu v Nemanicích
Terminál v Nemanicích zažil hvězdné období v 90. letech, kdy odsud jezdily vlaky RoLa do Villachu.
V rámci chystané modernizace českobudějovického železničního uzlu by se měl dočkat obnovy a rozšíření i polozapomenutý nákladový terminál v Nemanicích na severním okraji krajského města. Správa železnic nyní zpracovává na celý uzel studii proveditelnosti.
„V rámci zmíněné studie proveditelnosti českobudějovického uzlu je navržena obnova, respektive modernizace a rozšíření multimodálního terminálu v Nemanicích. Odpovídá aktuálním i výhledovým nárokům železniční nákladní dopravy a umožní další rozvoj nákladní železniční dopravy a převod části výkonů ze silniční na železniční dopravu,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Modernizace nevyužitého terminálu přitom zřejmě půjde ruku v ruce s redukcí kolejiště na seřaďovacím nádraží u stanice České Budějovice. Zde Správa železnic podle dřívějších informací chystá mimo jiné modernizaci spádoviště. „Všechno je ve hře, studie odpoví na otázku, v jakém rozsahu bude seřaďovací nádraží a v jakém terminál v Nemanicích,“ řekl při nedávném otevření nové části IV. koridoru šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Kolejiště budějovického nádraží se modernizovalo už v roce 2013 (dokončení) jako součást stavby IV. koridoru z centra do Nemanic. Studie má řešit konečnou podobu uzlu, například výjezd z Budějovic na jih, napojení na letiště nebo právě kontejnerový terminál v Nemanicích. Letos na podzim by studii měla projednat centrální komise ministerstva dopravy, následovat bude další příprava. Terminál v Nemanicích zažil hvězdné období v 90. letech, kdy odsud jezdily vlaky RoLa do Villachu. Od té doby fakticky není využíván.
České Budějovice jsou v posledních letech městem, které nemůže sloužit jako vzor přesunu zboží ze silnic na koleje, což je cíl Evropské komise i každé české vlády. Kdysi jedno z „nejprovlečkovanějších“ měst v republice začínají od severovýchodu obklopovat obří plechové sklady, jejichž developery sem přilákala nová dálnice D3, kolejové napojení chybí.